2023-02-01, 20:29
  #1381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
https://www.realtid.se/gront-ljus-for-nortvolts-nya-fabrik-i-borlange/

2024 är det full produktion på NV nya fabrik i Borlänge!

Dra i bromsen. De menar nog att de ska Börja producera då, inte att de ska ha full fart.

Citat:
Redan 2024 vill Northvolt vara igång med produktionen och räknar med att behöva anställa upp till 1 000 personer.

Det tolkar då jag som produktionsstart.
Citera
2023-02-01, 20:32
  #1382
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Dra i bromsen. De menar nog att de ska Börja producera då, inte att de ska ha full fart.



Det tolkar då jag som produktionsstart.

Korrekt av dig. Blev lite lätt exalterad där. 😊
Citera
2023-02-02, 14:58
  #1383
Medlem
Frontlastare från Epiroc med Northvoltbatteri med i pilotprojekt i världens största underjordsgruva.

https://www.di.se/nyheter/svensk-teknik-vander-varldsettan-i-chile/

Citat:
Förutom att minska utsläppen i dagbrotten med 10 procent till 2030 ska Codelcos underjordsverksamhet gå över helt till batterielektrisk drift från dieseldrivna maskiner.

Går det bra så lär det komma en en riktigt fin order.
Citera
2023-02-02, 18:10
  #1384
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Frontlastare från Epiroc med Northvoltbatteri med i pilotprojekt i världens största underjordsgruva.

https://www.di.se/nyheter/svensk-teknik-vander-varldsettan-i-chile/



Går det bra så lär det komma en en riktigt fin order.

Väldigt positivt! Finns det något europeiskt företag med sådan gigantisk orderstock som Northvolt? Lyckades de sy ihop en deal även här kommer säkert flertalet nya fabriker att byggas för att kunna klara av trycket!

NV erbjuder ny internationell skola för anställdas barn
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/exklusiva-skolan-lockar-hogutbildade-till-vasteras

Lämnar lyxiga Dubai för Northvolt Labs
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/har-ar-nya-invandringsvagen-till-vasteras
__________________
Senast redigerad av Elvi 2023-02-02 kl. 18:12.
Citera
2023-02-02, 22:08
  #1385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Väldigt positivt! Finns det något europeiskt företag med sådan gigantisk orderstock som Northvolt? Lyckades de sy ihop en deal även här kommer säkert flertalet nya fabriker att byggas för att kunna klara av trycket!

De som har mest att tjäna på den här dealen är nog Epiroc. De är de verkliga vinnarna om gruvan/codelcos väljer deras produkt. Sedan så skadar det inte NV att deras produkter sprids i världen.

Angående orderstock. Utanför mitt område men jag tänker att alla råvarutillverkare iaf borde slå Northvolt I sin orderstock. Finns säkert några andra företag med.
Citera
2023-02-03, 12:15
  #1386
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
De som har mest att tjäna på den här dealen är nog Epiroc. De är de verkliga vinnarna om gruvan/codelcos väljer deras produkt. Sedan så skadar det inte NV att deras produkter sprids i världen.

Angående orderstock. Utanför mitt område men jag tänker att alla råvarutillverkare iaf borde slå Northvolt I sin orderstock. Finns säkert några andra företag med.

Bra sammanfattat.

Sveriges allra vassaste väljer nu Västerås framför Stockholm för att arbeta på Northvolt Labs.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/sa-vinner-vasteras-over-stockholm-nar-industrin-varvar
Citera
2023-02-05, 14:17
  #1387
Medlem
Elvis avatar
Topphöjdaren Robert Habeck från Tyskland besöker NV Labs!

https://www.vlt.se/2023-02-03/darfor-var-polisen-vid-northvolt
Citera
2023-02-05, 17:47
  #1388
Medlem
Varför förlägger man en fabrik till Skellefteå om de nu har ont arbetskraft?
Citera
2023-02-05, 18:53
  #1389
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Varför förlägger man en fabrik till Skellefteå om de nu har ont arbetskraft?

Tillgång till el, stor hamn för världens största containerfartyg och i samma område som en av Europas solidaste bolag LKAB. Lägg till framtida giganter som Hybrit och H2GS.
Citera
2023-02-05, 23:35
  #1390
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Tillgång till el, stor hamn för världens största containerfartyg och i samma område som en av Europas solidaste bolag LKAB. Lägg till framtida giganter som Hybrit och H2GS.

LKAB använder Narviks hamn. Skellefteås hamn är varken isfri eller tillräckligt stor för "världens största containerfartyg" så glöm det.

Sen är det definitivt inga "framtida giganter" i det fossilfria stålet, som ingen kommer att ha råd att köpa. Det är bara ännu mer kapitalförintelse i spåren av klimatextremisternas framfart.
Citera
2023-02-06, 00:18
  #1391
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
LKAB använder Narviks hamn. Skellefteås hamn är varken isfri eller tillräckligt stor för "världens största containerfartyg" så glöm det.

Sen är det definitivt inga "framtida giganter" i det fossilfria stålet, som ingen kommer att ha råd att köpa. Det är bara ännu mer kapitalförintelse i spåren av klimatextremisternas framfart.

Ah ok. Men hamnen är stor iaf. Lägg till elflyget. Heart kommer säkerligen ha flygverksamhet från NV Ett för kundbesök som flygs snabbt ner till Arlanda. Eldrönare går frekvent mellan fabriken och flygplatsen.
Citera
2023-02-06, 00:21
  #1392
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Varför förlägger man en fabrik till Skellefteå om de nu har ont arbetskraft?
Lättlurad kommun som betalar bra.
Möjligen sveriges mest korkade kommunalråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in