2022-06-21, 18:13
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Kolaktier som precis som olja sjunkit som en sten senaste veckan borde också vara ett säkert bet, ja egentligen allt inom energi, som verkar bli den stora bristvaran kommande år.
Vissa kolaktier var ner men överlag slaktades de inte lika mycket som oljeaktier. Marknaden prisar in en återgång till 1800-talet.

Citat:
Är det några företag som sysslar med gengas? De kanske också kan få en renässans när vi ändå håller på med lite gammalmodiga ineffektiva energikällor
Tänkte i samma banor fast ångmaskiner.
Citera
2022-06-22, 18:01
Medlem
Sjukt va det går ned då. Oljeservice har ju droppat som en sten sista två veckorna. Bara att ligga lång och hoppas siffrorna för q2 och framåt gör susen.
Citera
2022-06-22, 18:33
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonumm
Sjukt va det går ned då. Oljeservice har ju droppat som en sten sista två veckorna. Bara att ligga lång och hoppas siffrorna för q2 och framåt gör susen.

Chansade att köpa TDW när den gick under $21 idag. Känns dock lite kraftlös och går den inte upp en halv dollar kommer jag att sälja redan ikväll.
Citera
2022-06-22, 18:35
Medlem
Vansterpartiets avatar
Rest in peace fackklubben på SSAB som köpte toppen.
Citera
2022-06-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Rest in peace fackklubben på SSAB som köpte toppen.

Köpte de axier åt medlemmarna?
Citera
2022-06-22, 19:35
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Köpte de axier åt medlemmarna?
Inte en susning men de pumpade in en mille på 63kr.
Citera
2022-06-22, 20:05
Medlem
MrLevaLivets avatar
Hmm är det månne recessionsspöket. Biden plockar bort federal tax för soppan och det får crude att rasa, hmm, torde snarare öka efterfrågan, något är skumt här, och håller mig fortsatt ifrån att köpa dippen, ligger kvar och hoppas med en dåres envishet på 150 dollar i sommar. Nä, men ärligt, fortsätter detta tar jag cashen och springer för då är det Armageddon på G.
Citera
2022-06-22, 20:16
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Chansade att köpa TDW när den gick under $21 idag. Känns dock lite kraftlös och går den inte upp en halv dollar kommer jag att sälja redan ikväll.

Jag har ett GAV på 20,15. Hela vinsten är snart poof gone. Grrr.
Citera
2022-06-23, 01:50
Medlem
Hoppas på ytterligare några procents nedgång idag när lönen ska in på börsen.

Någon stackare här som äger norska DOF?
-44% efter rekonstruktion där skulder omvandlas till aktier. Nuvarande aktieägare kommer efter rekonstruktionen att äga 4% av bolaget, med en kvarvarande skuld som är dubbelt så stor som den del som ingick i rekonstruktionen.

Säger en del om riskerna med att äga bolag med stora skulder. Nu är aktien upp nästan 100% i år trots det, så ingen större skada skedd om man inte kom in nära toppen. Svårt att förstå hur aktien har gått så bra med tanke på bolagets skulder. Norska småsparare gapar och skriker om hur orättvist det är som den värsta SBB-ägaren.
Citera
2022-06-23, 10:51
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Hoppas på ytterligare några procents nedgång idag när lönen ska in på börsen.

Någon stackare här som äger norska DOF?
-44% efter rekonstruktion där skulder omvandlas till aktier. Nuvarande aktieägare kommer efter rekonstruktionen att äga 4% av bolaget, med en kvarvarande skuld som är dubbelt så stor som den del som ingick i rekonstruktionen.

Säger en del om riskerna med att äga bolag med stora skulder. Nu är aktien upp nästan 100% i år trots det, så ingen större skada skedd om man inte kom in nära toppen. Svårt att förstå hur aktien har gått så bra med tanke på bolagets skulder. Norska småsparare gapar och skriker om hur orättvist det är som den värsta SBB-ägaren.

ja, jag varnade för just den aktien endera här eller på twitter eller på båda platserna. Lyckades själv tjäna 10% medan jag läste in mig lite snabbt på finanserna. Det stod klart och tydligt att de inte kunde betala sina skulder och skulle bli tvungna att lösa det på något sätt, aka på långivarnas villkor
Citera
2022-06-23, 11:14
Medlem
Citat:
Sålde mina vid 30, tydligen alldeles för tidigt, det är den enda anledningen jag inte dumpat allt i Havila, för när man tror de har gått upp mer än vad som är rimligt så finns det minst en dubbling kvar.

Köpte in mig i DOF, utan att ha läst mer än att det var oljeservice, började studera skiten och konstaterade att de har 18 miljarder i lån som de aldrig kan betala tillbaka. Under tiden jag läste gick aktien upp 10%, braindead

Citat:
ja, jag varnade för just den aktien endera här eller på twitter eller på båda platserna. Lyckades själv tjäna 10% medan jag läste in mig lite snabbt på finanserna. Det stod klart och tydligt att de inte kunde betala sina skulder och skulle bli tvungna att lösa det på något sätt, aka på långivarnas villkor

Snyggt varnat!
Jag började kolla upp den norska oljesektorn när det ryktades att AOI skulle sälja sin andel i Venus, för att ha något att investera vinsten i.
Många bolag ser intressanta ut innan man ser hur enormt stora skulder en del av dem har.
Citera
2022-06-23, 11:23
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Snyggt varnat!
Jag började kolla upp den norska oljesektorn när det ryktades att AOI skulle sälja sin andel i Venus, för att ha något att investera vinsten i.
Många bolag ser intressanta ut innan man ser hur enormt stora skulder en del av dem har.

Ja, följ Turkens råd, välj de som redan gått igenom en ch.11. 6 års lågkonjunktur har satt sina spår hos bolagen, nu kommer säkert 6 års högkonjunktur.

Det finns inte på kartan att politiker kommer kunna skylla ifrån sig hur länge som helst, förr eller senare blir opinionen så stark att mainstream-media kommer börja skriva om den verkliga anledningen till krisen. Då kommer det att borras efter gas och olja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in