Citat:
Ursprungligen postat av
Belsubub
Har du någon åsikt om Dolphin drilling? De gick i konkurs och återvände till Oslobörsen oktober 2022. Finns inga kvartalsrapporter från det nya bolaget vad jag kan se, men de är ju skuldfria då gammal skuld omvandlades till aktier vid rekonstruktionen. Endast tre riggar i bolaget varav en med kontrakt per idag. De säger att de skall maximera aktieägarvärdet genom stor utdelning, vilket låter positivt. Mer negativt är att ankarinvesterarna har lock-up på sex månader från börsintroduktionen, så någon gång under våren är det risk för dumpning.
Jag gillar för övrigt vd i bolaget som talar engelska med en rejäl norsk brytning, han kan man höra här:
https://youtu.be/j8h7jHrWVzk
Jag har en liten post i Dolphin och det är mitt minsta offshore driller innehav. Just för att de mycket väl kan börja flöda ordentligt med pengar, men det finns finare drillers därute. Mina offshoreinnehav för drillers är i följande storleksordning (köpt in mig i alla fem när de återlistades igen):
Valaris – Noble – Diamond – Seadrill – Dolphin
Ungefär såhär ser jag på dem:
+ 2 av 3 riggar verkar inte vara kontrakterade just nu vilket innebär att man kan skriva rätt okay kontrakt.
+ Starka ägare
+ Riggarna som är äldre är ändå väldigt attraktivt värderade då bolagets värdering är ungefär 100 MUSD (150MUSD börsvärde minus ca 50 MUSD i nettokassa), dvs 33 MUSD per rigg. Det är under riggvärderingen för liknande riggar hos de större konkurrenterna.
- Enbart semi-subs kan vara en nackdel
- Riggarna är gamla sett till konkurrenterna vilket innebär att man inte kan vara med på alla tenders, riskerar att ibland hamna i andrasorteringen samt inte kommer få de riktigt höga ratsen. Samtidigt innebär ju äldre riggar lägre värdering på bolaget.
- 2 av 3 riggar är hemmahörande i Nordsjön vilket ökar risken samt innebär att de högsta raterna i Sydamerika och Västafrika missas.
- Lågt insiderägande överlag (VD har väl okay med aktier men resten?)
- Enbart tre riggar innebär betydligt mindre skalbarhet och högre andel av riggens EBITDA går till att täcka G&A.
- Enbart listade i Oslo
- Norskt bolag och inte Bermuda/Cayman-listat som de flesta andra innebär högre skatt.
Dolphin ligger i en intressant sits, de är billiga men samtidigt inte riktigt lika attraktiva för de större bolagen att köpa upp då riggarna är rätt gamla. Aquadrill som Seadrill köpte hade betydligt modernare grejer men Seadrill betalade ändå inte mycket mer än vad Dolphin just nu värderas till. Samtidigt om raterna fortsätter öka och Dolphin spelar sina kort rätt kan de mycket väl börja leverera FCF på ett år som är högre än motsvarande bolagsvärde idag och det är inget annat än attraktivt.