2023-02-05, 18:27
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Andemeningen är att du bara är helt obildad, helt okunnig om det mesta, helt oerfaren om ens det mest grundläggande om vetenskap och teknik, totalt faktaresistent, och helt meningslös att kommunicera med av någon annan anledning än att bara driva med, kort sagt en plattjordare.

Ja precis i det stora hela är vi det.
Eller vad är du expert i som blir en del av detta pussel?
Citera
2023-02-05, 18:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag tror inte du begriper, hur ska jag kunna göra en karta över jorden när jag inte vet hur den ser ut.
Är du dessutom så sinnessvag att du tror att en enskild individ kan göra en karta över jorden hemma på köksbordet?
Någon av alla ni plattjordare borde klara det, kanske tillsammans om ni slår era kloka huvuden ihop. Har du ingen aning om hur man gör, lär dig lite lantmäteri, hur man mäter avstånd och vinklar mellan punkter och sen pusslar ihop alla dessa mått till en bild av terrängen.

Finns det verkligen inte en enda världskarta från plattjordare?
Citera
2023-02-05, 18:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja precis i det stora hela är vi det.
Eller vad är du expert i som blir en del av detta pussel?
Forskarutbildad och har arbetat som forskare i 20 år. Ja, jag är expert och du är bara dum i huv'et. Frågor på det?
Citera
2023-02-05, 19:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Fyrtorn byggs pga den inversa kvadratlagen och hindret mellan observatören och målet.
Hindret på den runda jorden är kurvaturen. Vad finns det för hinder på platt jord?
Citera
2023-02-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Någon av alla ni plattjordare borde klara det, kanske tillsammans om ni slår era kloka huvuden ihop. Har du ingen aning om hur man gör, lär dig lite lantmäteri, hur man mäter avstånd och vinklar mellan punkter och sen pusslar ihop alla dessa mått till en bild av terrängen.

Finns det verkligen inte en enda världskarta från plattjordare?
Är du lantmätare? Är du kartograf? Det borde du vara eftersom du vet hur enkelt det är att göra en kartan över hela jorden hemifrån köksbordet, särskilt när man inte vet hur världen ser ut. Det är klart att du inte besitter några färdigheter att ens föreställa dig det du begär av andra, du är bara en religiös fanatiker.

Eller är det så att du med andra bara försöker att få tyst på mig, efter ett tags diskussion här i tråden brukar fler dyka upp och komma enfaldiga resonemang likt ditt här ovan.
Citera
2023-02-05, 20:01
Avstängd
Citat:
Är du lantmätare? Är du kartograf?
Jag gick en kurs som inkluderade att göra kartor över mindre områden så man fick en principiell förståelse för metoderna.
Citat:
Det borde du vara eftersom du vet hur enkelt det är att göra en kartan över hela jorden hemifrån köksbordet, särskilt när man inte vet hur världen ser ut. Det är klart att du inte besitter några färdigheter att ens föreställa dig det du begär av andra, du är bara en religiös fanatiker.
Du är väl ändå inte enda plattjordaren? Är det ingen av er som ens försökt? Är ni så jävla lata att ni bara sitter vid köksbordet och gnäller. Om du inte har en aning om hur jorden ser ut, hur kan du veta att den inte är rund?
Citera
2023-02-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hindret på den runda jorden är kurvaturen. Vad finns det för hinder på platt jord?
Objektets avstånd ökar men hindret som beskrivs i den inversa kvadratlagen kvarstår, det är ju bevisat.

Men jag förstår vad du menar, men då gäller inte lagen ovan och kurvaturen måste också bevisas vilket ännu inte har skett.
Citera
2023-02-05, 20:18
Avstängd
Citat:
Jag vet inte om jorden är rund, jag vet däremot att det inte finns ett enda bevis för att den skulle vara rund. Om du nu tänker svara att det finns massor av bevis vänligen presentera det!
Bilder på en runt jord från satellit och från månen. Att uppmätta avstånd bara går att passa ihop om jorden är rund. Hur stjärnor och solens höjd varierar med latitud. Hur skepp försvinner med skrovet först medan masterna är synliga längre osv. Du gör dig bara löjlig.
Citera
2023-02-05, 20:20
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jorden är rund, jag vet däremot att det inte finns ett enda bevis för att den skulle vara rund. Om du nu tänker svara att det finns massor av bevis vänligen presentera det!

Det har gjorts några tusentals gånger i tråden redan sen start, är man lite lat så får man inte reda på det.
Citera
2023-02-05, 20:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Objektets avstånd ökar men hindret som beskrivs i den inversa kvadratlagen kvarstår, det är ju bevisat.

Men jag förstår vad du menar, men då gäller inte lagen ovan och kurvaturen måste också bevisas vilket ännu inte har skett.
Inverka kvadratlagen får föremål att se mindre ut desto längre bort dom kommer men avståndet är lika långt oavsett hur högt upp fyrens lyktor sitter. Hindret som gör att man måste bygga fyrar så höga har alltså ingenting med inversa kvadratlägen att göra.
Citera
2023-02-05, 20:34
Medlem
Citat:
Bilder på en runt jord från satellit och från månen. Att uppmätta avstånd bara går att passa ihop om jorden är rund. Hur stjärnor och solens höjd varierar med latitud. Hur skepp försvinner med skrovet först medan masterna är synliga längre osv. Du gör dig bara löjlig.

Här får du förklarat det med skepp, finns massor av videor som zoomar in flera km över vatten där man kan se skepp väldigt långt bort när man tror de har försvunnit.
https://www.youtube.com/watch?v=dh-nMs9Yf5w
Citera
2023-02-05, 20:41
Medlem
Citat:
Bilder på en runt jord från satellit och från månen.
Jag antar att länkad bild är en sådan du menar är. https://duckduckgo.com/?q=earth+from+space&t=opera&iar=images&iax=images& ia=images
Bilderna är tagna från det som kallas 'rymden', ett vakuum. Ett vakuum kan inte existera bredvid tryck vilket jordens atmosfär är. Du måste därmed först bevisa att vakuum kan existera bredvid tryck innan du anför dessa bilder som bevis.

Citat:
Att uppmätta avstånd bara går att passa ihop om jorden är rund.

Här måste du först bevisa att jorden är sfärisk innan du antar att avstånden bara kan existera på sfär.

Citat:
Hur stjärnor och solens höjd varierar med latitud.

Avståndet till objektet ökar eller minskar men för observatören består hindret för dennes sikt och därmed ökar eller minskar vinkeln till objektet. Detta är bevisat med den inversa kvadratlagen.
Den inversa kvadratlagen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Inversa_kvadratlagen

Citat:
Hur skepp försvinner med skrovet först medan masterna är synliga längre osv. Du gör dig bara löjlig.
Se ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in