2023-02-05, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Att det finns folk som jobbar på olika punkter av sydpolen säger ingenting om hur hela platsen ser ut, såvida de inte utforskar hela platsen

Oavsett om det är en något längre flygtur eller ej, så borde det ha gjorts och dokumenterats under mänsklighetens historia. Har det inte gjorts så kan man misstänka att det inte går.

Antarktis har utforskats och dokumenterats. Massor med gånger.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Antarctic_expeditions

Men du menade säkert att det typ inte finns några "äkta" expeditioner och att allt är bluff?
Citera
2023-02-05, 12:31
Medlem
Citat:
Att det finns folk som jobbar på olika punkter av sydpolen säger ingenting om hur hela platsen ser ut, såvida de inte utforskar hela platsen

Oavsett om det är en något längre flygtur eller ej, så borde det ha gjorts och dokumenterats under mänsklighetens historia. Har det inte gjorts så kan man misstänka att det inte går.
Det finns tusentals turister i Antarktis varje år, och du håller säkert med om att alla inte kan betalas av NASA. De har förväntningar på hur ljust det ska vara, och ingen blir förvånad när det är ljust dygnet runt. Flygningarna är dokumenterade genom att alla kan boka resorna, och att flygen tar den tid alla förväntar sig. Jag märker att du skickligt undviker ett par andra frågor som jag ställde. Ta det bara lugnt. Det är något alla FE:er gör.
Citera
2023-02-05, 12:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Jodå, det har dokumenterats. PanAm flight 50 gjorde en resa över båda polerna 1977.
https://airwaysmag.com/pan-am-flight-50-pole-to-pole/

Den senaste gjordes 2019 https://www.onemoreorbit.com/ men de är lite giriga och säljer sin film.
Citera
2023-02-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Professor dumd Dave hade 10 utmaningar till flat earthers.
Dom har blivit besvarade av Terry R.
Jag var emot denna idé av flat earth i så många år att jag vägrade att kolla på nån youtube klipp eller annat som ville påvisa att jorden var platt då jag inte ville bli smittad av dessa idéer.

Det tog mig många år och en total omlärningar av allt vi blivit lörda för att förstå vilket bedrägeri detta med en jordglob är.
Det här var intressant. Jag har inte sett vad denne Terry R. skriver, men du som nyfrälst kan nog återge de viktigaste punkterna. Hur förklarar du att Söderkorset står rakt söderut UTAN ATT RÖRA SIG. Och du ser Sydkorsen över hela södra halvklotet. Syd är därför en punkt och inte en cirkel. Vi kan ta itu med de andra punkterna senare.
Citera
2023-02-05, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Professor dumd Dave hade 10 utmaningar till flat earthers.
Dom har blivit besvarade av Terry R.
Jag var emot denna idé av flat earth i så många år att jag vägrade att kolla på nån youtube klipp eller annat som ville påvisa att jorden var platt då jag inte ville bli smittad av dessa idéer.

Det tog mig många år och en total omlärningar av allt vi blivit lörda för att förstå vilket bedrägeri detta med en jordglob är.
För skojs skull googlade jag på Terry R. Hoppas det är den samma som räddade dig. Det första som kom upp var en video om ett flyg från Los Angeles till Tokyo. På en platt jord går den kortaste vägen över Alaska, säger han, medan på en rund jord går den kortaste vägen rakt över Stilla havet. Och vad händer? Planet flyger över Alaska!!! halleluja! Jorden är platt.

Det är bara det att idioten inte har fattat det som har förklarats på YouTube minst 100 gånger, nämligen att på en rund jord är den kortaste vägen en stor cirkel, och en flygresa från Los Angeles till Tokyo på en rund jord skulle vara mycket längre om du skulle flyga rakt över Stilla havet. Lite av en räddare du har hittat.
Citera
2023-02-05, 17:13
Medlem
Citat:
Vad i första länken är det som övertygar dig om att man flög tvärs över sydpolen? Man kan alltså ljuga om rymdresor, men denna dåligt dokumenterade flygtur är för dig väldigt övertygande... Som dessutom bara går till en punkt och tillbaka.

Allt du baserar din tro på är textade ord och lite tecknade flygbilder (14:30 i din första video). Tydligen besitter du inga riktiga bevis, utan allt är en Tro.

Dina resor visar väl mest en flygtur till en punkt på sydpolen och tillbaka? Jag pratar om att flyga TVÄRS ÖVER hela sydpolen (tex Australien till Argentina eller Sydafrika).

Finns någon video där man för en kompass över sydpolen och visar hur nålen svänger om?

Blev du lite svarslös om flygningarna 😂
Och vad hände på datumet jag hintade dig om?
Citera
2023-02-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är inte jag som tiggt om att bli snällt behandlad. Känn ingen oro för mig du.

Jag känner ändå oro för dig!

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag sa att jag använt kartor vid bilresor. Nämnde även andra användningsområden.

Där har du olika sätt att använda kartor. Propaganda är inget av dem

Ditt påstående - ännu en gång då - var att kartor (’kartprojektioner’) saknar praktisk funktion.

Dessa påståenden stämmer alltså inte.

Var nu vänlig och påstå att du skrev något annat än ovanstående citat.
Jag påstod att globjordsprojektionen enda användningsområde var propaganda och du kontrade med den användes för göra de kartor du och din gode man använde på era unika resor. Jag ville då veta hur du vet detta men du har ännu inte lyckats svara.

Hur vet du att kartan du använde gjordes efter globjordsmodellen? Du vet inte, du vet att du inte vet, jag vet att du inte vet, alla som läser det här vet att du inte vet. Men ändå så fortsätter du likt en religiös fanatiker.
Citera
2023-02-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du som tycker att alla projektioner stämmer kan också se att de ser helt olika ut. T.ex. Mercator och Mollweide. Avstånden från A till B är också helt olika på de två jag nämnde. Planen måste ha mycket högre hastighet ju längre norrut de kommer om de ska navigera enligt Mercator än enligt Mollweide. Projektionerna kan med andra ord inte fungera som en karta över den platta jorden. Du kan säkert se varför, eller hur?

Sedan är det riktning. Oavsett vad det är så finns Söderkorset där, och du kan se det rakt söderut var du är. Vad mer kan det betyda än att söder är en punkt och inte en cirkel, och vid den punkten ligger Sydkorset?
Ja de ser olika ut, det är själva syftet med kartprojektioner! Avståndet mellan olika punkter på olika projektioner är detsamma, utseendet spelar ingen roll, det är rutmönstret som är det avgörande.

Eftersom man kan se Södra korset söderut var man än är så kan ju det betyda att allt i motsats till norr är söder. Men det vet inte jag, bara spekulation.
Citera
2023-02-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det borde säga sig självt: Om jorden varit platt hade det varit mycket enkelt göra en karta.
Den enklaste bilden av en rund jord är såklart en jordglob.

Ett annat sätt att "göra en karta" är att ta en flygtabell och jämföra alla flygresor och flygplanens hastigheter, mellan olika orter.
Och så kan man själv lätt se vilka restider som stämmer med vilken jord-form. Ta till ex. resan från Santiago de Chile och Christchurch på Nya Zealand.

Jag tror inte du begriper, hur ska jag kunna göra en karta över jorden när jag inte vet hur den ser ut.
Är du dessutom så sinnessvag att du tror att en enskild individ kan göra en karta över jorden hemma på köksbordet?

Citat:
En annan lätt metod att bedöma om det finns rund eller platt jord, är helt enkelt att se på mängden fyrtorn, och höjden på dem. Om jorden varit platt hade det ju inte behövts byggas så höga torn. Torn som tog decennier att bygga! Eller för den delen antalet höga radiomaster, som heller inte behövdes på en platta.

Fyrtorn byggs pga den inversa kvadratlagen och hindret mellan observatören och målet.

Citat:
Och trots att folk åker till Antarktis och det finns flera tusen människor där varje sommar, dvs nu, och cirka 1500 på vintern, så fortsätter plattare påstå Antarktis inte finns, är tomt.

Bara du påstår att Antarktis inte finns.
Citera
2023-02-05, 18:01
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Och vilka observationer har du gjort då, som tyder på att jorden skulle vara platt?
Av vad jag sett hittills stödjer du dig på vad andra matar dig med. Saker som för det mesta är helt befängda.
Nädu, ut och gör några försök och experiment nu.

Observationer av vattens beteende. Yrkeslång experimentering genom byggandet av byggnader som måste inneha plana plan.

Då säger ni att vattenpass och laser(?) Fungerar pga de verktygen drar sig mot jordens mitt så den är rund.
Citera
2023-02-05, 18:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja, det var det, slarvigt. Men du svarade inte på andemeningen i inlägget så antar det är godkänt.
Andemeningen är att du bara är helt obildad, helt okunnig om det mesta, helt oerfaren om ens det mest grundläggande om vetenskap och teknik, totalt faktaresistent, och helt meningslös att kommunicera med av någon annan anledning än att bara driva med, kort sagt en plattjordare.
Citera
2023-02-05, 18:25
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Menar du att alla avstånd, t.ex. från Sydney till Johannesburg är det samma på alla kartprojektioner?

Ursäkta men vem fan bryr sig. Vi spelar inte nåt sorts geografiskt rollspel.

Ingen karta har rätt och avstånd ändras inte.
Rutter, destinationer och omkringliggande område vet gemene man om.

Men den sitter vi här och skryter om hur mycket man vet om den stora vida världen.
De flesta är bara en parodi på äventyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in