2023-02-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
... enkelt det är att göra en kartan över hela jorden hemifrån köksbordet, särskilt när man inte vet hur världen ser ut. ...

Vet vi inte hur världen ser ut?

Det rimmar väldigt illa med det faktum att vi i hundratals år färdats kors och tvärs. Jag vill nog påstå motsatsen, varje dag lyfter tiotusentals flygplan och eftersom de alltid hittar fram har vi bevisligen väldigt bra koll på hur jorden ser ut.
Citera
2023-02-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Det har gjorts några tusentals gånger i tråden redan sen start, är man lite lat så får man inte reda på det.
Det finns inga bevis för att jorden är sfärisk, inte ett enda.
Citera
2023-02-05, 20:44
Medlem
Citat:
Objektets avstånd ökar men hindret som beskrivs i den inversa kvadratlagen kvarstår, det är ju bevisat.

Det beskrivs inget "hinder" i inversa kvadratlagen.
Citera
2023-02-05, 20:45
Medlem
Citat:
Det finns inga bevis för att jorden är sfärisk, inte ett enda.

Det får stå för dig. Jag anser att det finns typ 666 olika bevis.
Citera
2023-02-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Inverka kvadratlagen får föremål att se mindre ut desto längre bort dom kommer men avståndet är lika långt oavsett hur högt upp fyrens lyktor sitter. Hindret som gör att man måste bygga fyrar så höga har alltså ingenting med inversa kvadratlägen att göra.
Ett föremål kommer mycket riktigt att se mindre ut vid ökande avstånd och eftersom hindret inte blir mindre så försvinner föremålet nedför horisonten. Sikten och hindret är oförändrade men målet förändras och därmed försvinner det nedför horisonten. Bevisas med den inversa kvadratlagen.
Citera
2023-02-05, 20:49
Medlem
Citat:
... Ett vakuum kan inte existera bredvid tryck ...

Jo självklart kan det göra det. Och det har vi förklarat för dig massor med gånger.

Vakuum är ingen kraft eller har några mystiska egenskaper., vakuum är ingenting. Och självklart kan en atom, en molekyl eller ett äpple existera bredvid ingenting.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-02-05 kl. 20:58.
Citera
2023-02-05, 20:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ett föremål kommer mycket riktigt att se mindre ut vid ökande avstånd och eftersom hindret inte blir mindre så försvinner föremålet nedför horisonten. Sikten och hindret är oförändrade men målet förändras och därmed försvinner det nedför horisonten. Bevisas med den inversa kvadratlagen.
Inversa kvadratlagen visar ingenting om vad själva hindret består av. På globen är kurvaturen hindret men det återstår för dig att berätta vad själva hindret består av på plattjorden.
Citera
2023-02-05, 20:55
Medlem
Citat:
Jag tror inte du begriper, hur ska jag kunna göra en karta över jorden när jag inte vet hur den ser ut.
Är du dessutom så sinnessvag att du tror att en enskild individ kan göra en karta över jorden hemma på köksbordet?

Fyrtorn byggs pga den inversa kvadratlagen och hindret mellan observatören och målet.

Bara du påstår att Antarktis inte finns.
Äh du är nog inte så svag, gaska upp dig nu. Det är inte så svårt att räkna avstånd, när man känner tid och hastighet.

Jo ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Men ett fyrtorn gör väl inte att avståndet minskar. Och hindren mellan observatören och målet - vilka är de? Har du sett några hinder där ute till havs?

Antarktis är en kontinent jag inte besökt, och troligtvis inte kommer besöka. Men finns nog ändå.
Citera
2023-02-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ett föremål kommer mycket riktigt att se mindre ut vid ökande avstånd och eftersom hindret inte blir mindre så försvinner föremålet nedför horisonten. ...

Om ett föremål försvinner nedanför horisonten så är det per definition inte platt. Föremålet ligger under siktlinjen, hindret ligger ovanför. Termerna under och ovanför borde få de flesta att fundera lite.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-02-05 kl. 21:02.
Citera
2023-02-05, 21:14
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jorden är rund, jag vet däremot att det inte finns ett enda bevis för att den skulle vara rund. Om du nu tänker svara att det finns massor av bevis vänligen presentera det!

Bevis för att jorden är en ellipsoid är lite knepigt, det kräver faktisk en hel del undersökningar. Det krävs typ att vi utforskar jorden, reser till olika platser och kollar hur det hela sitter ihop. Vi skulle behöva resa runt.

Däremot är det väldigt trivialt att konstatera att jorden inte är platt. Det räcker med att spana in en solnedgång, polstjärnans vinkel över horisonten eller att objekt är delvis dolda under hosisonten.

Citat:
Om du nu tänker svara att det finns massor av bevis vänligen presentera det!

Jorden är utforskad. Vi hittar, vi känner till avstånd och vi har koll på hur bollen ser ut.
Citera
2023-02-05, 21:16
Medlem
Laggiores avatar
Om den är platt, så hur tjock är den?
Citera
2023-02-05, 21:16
Medlem
Laggiores avatar
Var är kanten och vad händer om jag trillar över den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in