2023-02-05, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är möjligt att det bodde mycket officerare i Täby och Sjökrigsskolan fanns där osv. Men innebär det hög vapentäthet, särskilt god tillgång till vapen och stora möjligheter för gemene man med ett socialt liv att skaffa ett illegalt exemplar? Jag har svårt att se det i dessa socialt väletablerade kretsar. Tycker inte att TP kunnat visa det. Förstår inte riktigt heller vad alls SE skulle med en grov revolver till.

Angående revolvrar, så fanns i Täby polisdistrikt vid tiden 555 licenser per en miljon invånare. I jämförelse med Handens polisdistrikt 794, Stockholms 746 och Solnas 586 (källa: redovisningar provskjutningen). Om registrerade revolvrar avspeglar något, så framgår inte någon särskild spridning eller tillgång i Täby just.

Man kan om revolver nog säga att det bakåt i tiden (och kanske än) inom skyttet sågs som aningen vulgärt eller tveksamt att ägna sig åt sådant skytte, särskilt Magnum. Handen känns spontant mer revolver än Täby. Jag tror att vapentypen var ovanlig inom sportskyttet bakåt. Vapensamlaren var speciell med sin passionerade USA-vurm.

Det finns ingen känd skytteklubb relaterad till SE efter 50-talet. Han har nog inte skjutit Magnum i Skandias lilla lokal med knappt en tiometersbana. Där förekom nog bara luftvapen. Framgår inte om huruvida föreningen var ansluten till någon utomhusbana.

Är detta något som framgår någonstans?

Krävs nog aningen mindre lösligt gällande möjlighet och anledning till illegalt vapeninnehav hos SE för att det ska framstå som lite mer rimligt tänkbart. Om man nu inte bara antar saken ”på köpet”.

"Stora möjligheter för gemena man", jag tycker att du rusar iväg en aning. Som jag påtalat för dig tidigare, så kommer vi sannolikt från olika bakgrund, samt att jag är några år äldre, därav har vi olika syn och preferenser. Jag delger dig min syn, samt vissa självupplevde händelser osv. Att dessa inte stämmer överens med din syn och dina preferenser, är inget att orda om, vi tycker och tänker olika, har olika erfarenheter. Att det cirkulerar mer vapen (lagligt som olagligt) i kommuner där det bor och verkar fler (diverse sorters) militärer än i kommuner där det bor betydligt färre, är en självklarhet (anser jag). Och gällande "socialt accepterade kretsar", håller jag heller inte med dig, min erfarenhet och vad jag vet om typen du refererar till, är även det fel. Revolvrar var och är (i vissa kretsar) en statussymbol, även ett vapen många "finare" människor ägde/äger i självförsvarssyfte (inbrott, rån, osv). Personerna du syftar till, har oftast en annan "social person" som inte behöver dingla med den inför alla personer som kommer i dess väg (läs "som i utsatta områden, eller i kriminella kretsar, eller marginaliserade människor, osv), de socialt välbeställda har även an annan kultur kring att inte skvallra på samma sätt, många anser sig (kanske lite som SE) att de står över lagen, kör sitt eget race, men är inte lika extroverta som de med diverse funktionsnedsättningar/diagnoser (läs marginaliserade av olika valör). De har en utbredd tystnads kultur inom vissa områden.

Gällande revolvrar och skytte (framför allt bakåt i tiden) anser jag även här att du har fel. Min erfarenhet kring detta är att revolvrar var långt vanligare än du påstår. Det ansågs absolut inte som vulgärt förr, varför skulle det? Min erfarenhet säger att det var precis tvärtom, en revolver var ett mer "rejält" och "hederligt" vapen, man såg snarare upp till dem som hanterade dessa tyngre vapen.

Det är många nog i ditt sista stycke, känns inte som att jag vill diskutera dessa för stunden, även jag har några sådana, diskussioner med ordet nog i sig bär sällan frukt, och går oftast under etiketten "högst personliga killgissningar". Men, tack för ditt matiga och intressanta inlägg, även om jag inte håller med dig om allt - och det behöver man ju inte alltid göra.
Senast redigerad av HermanSerman 2023-02-05 kl. 15:27.
Citera
2023-02-05, 15:20
Medlem
quggels avatar
Kan någon förklara:

Om nu SE är GM, hur visste han då att poliser hade sprungit efter GM?

Det var väl så att GM hade ett stort försprång på åtminstone nån minut (?) och inte hade någon polis synlig efter sig?
Citera
2023-02-05, 15:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och i spaningsuppslaget (1 mars) säger han, "när han passerade gränden vid Tunnelgatan tittade han ditin". Det handlar i så fall om 10, max 20 sekunder efter skotten. Det stämmer ganska bra, tidsmässigt åtminstone, med det han sa till tidningarna samma dag. Det vill säga det om gärningsmannen som stannar upp, vänder sig om och springer vidare.

Det där har tidigare (bort)förklarats genom att polismannen (och journalisterna) har tolkat eller återgett SE:s berättelse fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vi kan inte bevisa att Engström är GM därav håller vi honom som misstänkt ...

GM är man i ett fåtal sekunder på brottsplatsen...

Men du är ju säker på att Engström bara är ett vittne men kan inte bevisa att han var på brottsplatsen i 20min...

Så det borde vara helt i sin ordning att misstänka nära vittne som inte kan bevisa sin vistelse på brottsplatsen!

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så SE och LP har sett LJ i gränden och som bara varit synligt från mordplatsen några fåtal sekunder, men ingen har sett SE som uppehållit sig kring mordplatsen i 15-20 minuter. Jösses.

Vem påstår att SE måste stått på den gula linjen i 20 minuter för att få en skymt av LJ? Är inte det fel tänkt? Beakta dessutom att SE var inne på Bohemia några minuter och då var han inre lätt att se på mordplatsen.

Edit: Det är inte ok att misstänka besökaren på Bohenmia, SE för mordet.
Citera
2023-02-05, 16:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej det är väl precis den bilden man får av Lisbeth. Att hon inte var resonabel och som inte lyssnade på GS bl.a. som försökte få in henne i polisbilen.
Kan det istället vara så att SE var mer resonabel än GS. Ingav ett högre förtroende?
Det vet vi inte, men det är heller inget som är omöjligt.
Vi har ju endast uppgifterna som SE kommer med att ta ställning till.

Hur vet du detta? Varför kan han inte veta det?
Det är ju tvärtom det som uppgifterna ger stöd för.
- GS skriker till piketpoliserna att "signalement får ni senare"
- SE beslöt sig för att springa efter och tala om det signalement han tidigare fått från Lisbeth

Gällande "mörkblå täckjacka", så stämmer väl inte ditt påstående alls?
SE har väl aldrig uttryckt att Lisbeth var den enda som uppfattade detta? Klart han inte kunde veta det, men däremot var hon den enda som, till honom, uppgav ett sådant signalement.
Det vi har där till är bl.a. uppgifterna om "vittnet" som kommer med ett helt annat signalement. (Som SE kände sig förväxlad med).
Vi har stöd från poliser att det i princip var kaos med signalementen. O.s.v.

Mitt problem är när jag sätter SE i rollen som GM kring dessa uppgifter.
Visst att han med "språngmarschen" ville försöka göra sig själv till vittne("försöka likna mördarens rörelser"), men här ser vi en lögn som består av ett flertal uppgifter som turligt nog också stämmer med annat(som just detta med att poliserna sprang iväg utan signalement), likväl som riskfyllda påståenden om samtal med Lisbeth och senare även polis.

Den mörkblå täckjackan som han ordagrant också prickade in.
Vad han nu än hört i olika TV-sändningar under den tidiga morgonen så är det rätt otroligt att han med sina mörka rock vågar chansa och ljuga om dels att han samtalat med Lisbeth och dels att hon verkligen ska ha missuppfattat signalementet på honom(som GM).

För mig blir det för komplicerat och osannolikt, där uppgifterna blir klart enklare om man ser SE vittne. Här blir SE ingen GM för min del.

TV i all ära ... Det fanns alltså ingen artikel eller radiosändning före kl. 12 som tog upp att LP hade sagt "mörkblå täckjacka"?

Han kan inte ha fått det från sin kontakt i Rapport-studion? Ingen annan källa?

För all del, du har kanske hittat den kritiska punkten. Ingen risktagare?

Visst! Men om han nu var gärningsman, och utförde det hela utanför kontoret iförd keps, handledsväska och hala skor, med en puffra plus ammunition av gammaldags, högljudd modell, då är han nog allt lite av ... En som "lever farligt"?

Förloppet är alltså:

Version 1 (den 1:a mars): SE anländer till platsen, ser en man med mörkblå täckjacka inne i gränden och pratar därefter med LP, som menar på att gärningsmannen hade en mörkblå täckjacka.

Version 2 (den 10:e mars, 11:e mars och 25:e april):

1. OP vänds i framstupa sidoläge.

2. SE pratar med LP, och får uppgiften "mörkblå täckjacka" av henne. Därefter ser han en silhuett inne i gränden, som ser ut att ha en täckjacka.

Här skiljer sig förhöret den 1:a mars med, exempelvis, det den 25:e april. I det första ser han färgen på jackan innan han pratar med LP. I det andra får han uppgiften från LP:

"F: Har du något intryck av färg?

SE: Nej det är bara svart som silhuett och bakgrunden som är då lite granna aprikosrosa [...]

F: Det enda signalement som du fick på mördaren bortsett från till polismannen här, det var mörkblå täckjacka?

SE: Ja, och det var LP som sa det [...]"

3. SE hör GS skrika till poliserna att "signalement får ni senare".

4. SE springer efter poliserna för att ge dem signalementet på en gång.

Har du någon idé varför han inte gav signalementet till GS? När polisbilen kom eller när han kom tillbaka från Tunnelgatan. Eller just ja, när han, sent omsider, kom tillbaka så försökte han ge det ...

Nej, jag får allt ta och ge Draifos rätt, för en gångs skull: den mörkblå täckjackan kommer från Rapport-inslaget, som säkert vevades gång på gång under morgonen, plus att SE såg LJ på nära håll inne på Luntmakargatan, när han sprang mot trappen. Han hade "facit".

Favorit i repris!

https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA&t=266s

P.S. Skandiamannens rock var mörkblå enligt de tre som såg honom på nära håll, under kvällen. Fast om det ens var en rock är oklart: HO ser en täckjacka av "gubbmodell" och RB minns en "trenchcoat".
Senast redigerad av Dalulven 2023-02-05 kl. 16:23.
Citera
2023-02-05, 16:29
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
TV i all ära ... Det fanns alltså ingen artikel eller radiosändning före kl. 12 som tog upp att LP hade sagt "mörkblå täckjacka"?

Han kan inte ha fått det från sin kontakt i Rapport-studion? Ingen annan källa?

För all del, du har kanske hittat den kritiska punkten. Ingen risktagare?

Visst! Men om han nu var gärningsman, och utförde det hela utanför kontoret iförd keps, handledsväska och hala skor, med en puffra plus ammunition av gammaldags, högljudd modell, då är han nog allt lite av ... En som "lever farligt"?

Förloppet är alltså:

Version 1 (den 1:a mars): SE anländer till platsen, ser en man med mörkblå täckjacka inne i gränden och pratar därefter med LP, som menar på att gärningsmannen hade en mörkblå täckjacka.

Version 2 (den 10:e mars, 11:e mars och 25:e april):

1. OP vänds i framstupa sidoläge.

2. SE pratar med LP, och får uppgiften "mörkblå täckjacka" av henne. Därefter ser han en silhuett inne i gränden, som ser ut att ha en täckjacka.

Här skiljer sig förhöret den 1:a mars med, exempelvis, det den 25:e april. I det första ser han färgen på jackan innan han pratar med LP. I det andra får han uppgiften från LP:

"F: Har du något intryck av färg?

SE: Nej det är bara svart som silhuett och bakgrunden som är då lite granna aprikosrosa [...]

F: Det enda signalement som du fick på mördaren bortsett från till polismannen här, det var mörkblå täckjacka?

SE: Ja, och det var LP som sa det [...]"

3. SE hör GS skrika till poliserna att "signalement får ni senare".

4. SE springer efter poliserna för att ge dem signalementet på en gång.

Har du någon idé varför han inte gav signalementet till GS? När polisbilen kom eller när han kom tillbaka från Tunnelgatan. Eller just ja, när han, sent omsider, kom tillbaka så försökte han ge det ...

Nej, jag får allt ta och ge Draifos rätt, för en gångs skull: den mörkblå täckjackan kommer från Rapport-inslaget, plus att SE såg LJ på nära håll inne på Luntmakargatan, när han sprang mot trappen.

Favorit i repris!

https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA&t=266s

P.S. Skandiamannens rock var mörkblå enligt de tre som såg honom på nära håll, under kvällen. Fast om det ens var en rock är oklart: HO ser en täckjacka av "gubbmodell" och RB minns en "trenchcoat".

Var i materialet står uttryckligen att poliserna sprang iväg UTAN signalement?

Kl 08.00 den 1 mars nämner Ingela Agardh i Extra Aktuellt att Lisbeth hörts kort av polis och att Lisbeth sagt att mördaren sprang från platsen i mörk täckjacka.
Kl 10.00 i Extra Rapport pratar man om mörkblå täckjacka igen som man gjorde 04.00.
Citera
2023-02-05, 16:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Var i materialet står uttryckligen att poliserna sprang iväg UTAN signalement?

Kl 08.00 den 1 mars nämner Ingela Agardh i Extra Aktuellt att Lisbeth hörts kort av polis och att Lisbeth sagt att mördaren sprang från platsen i mörk täckjacka.
Kl 10.00 i Extra Rapport pratar man om mörkblå täckjacka igen som man gjorde 04.00.

Ja, precis! Tror också att SE tog uppgiften om "mörkblå täckjacka" från Extra Rapport.

Dessutom satt SE som GM inne med facit om hur han var klädd, i ett mörkblått plagg. Plus att han hade sett LJ i ögonvrån. Denne stod enligt ett förhör vid Tunnelgatan-skylten, på korsningens södra sida.

Det verkar som om SE i förhören utgår ifrån att poliserna sprang utan signalement. MOP-Spanaren menar på att detta berodde på att GS hade ropat ut att poliserna kommer att få uppgifter senare.

Här i rätten framgår det att poliserna sprang i väg utan signalement:

https://youtu.be/VwvS8CHzX6Q?t=210

P.S. Är det någon skillnad på Rapport-sändningen kl. 10:00 jämfört med den på natten?

Finns även den första på YouTube?
Citera
2023-02-05, 17:28
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, precis! Tror också att SE tog uppgiften om "mörkblå täckjacka" från Extra Rapport.

Dessutom satt SE som GM inne med facit om hur han var klädd, i ett mörkblått plagg. Plus att han hade sett LJ i ögonvrån. Denne stod enligt ett förhör vid Tunnelgatan-skylten, på korsningens södra sida.

Det verkar som om SE i förhören utgår ifrån att poliserna sprang utan signalement. MOP-Spanaren menar på att detta berodde på att GS hade ropat ut att poliserna kommer att få uppgifter senare.

Här i rätten framgår det att poliserna sprang i väg utan signalement:

https://youtu.be/VwvS8CHzX6Q?t=210

P.S. Är det någon skillnad på Rapport-sändningen kl. 10:00 jämfört med den på natten?

Finns även den första på YouTube?

Ja, jag förstår att man utgår ifrån att SE hört att poliserna sprang iväg utan signalement, men jag hittar inte att SE sagt det någonstans? Däremot säger RB att SE sa att han sprang iväg för att rätta till ett felaktigt signalement som poliserna fått, keps och trenchcoat. Dessutom har jag sett uppgifter om att SE sagt att han sprang efter poliserna för att berätta vad han sett.

Finns inget i samtalet med väktarna om att han hört LP säga mörkblå täckjacka, vilket naturligtvis vore helt centralt om uppgiften fanns där och då. Det kan man aldrig komma ifrån.

Tyvärr har jag inte själv sett TV-inslaget 10.00.
Citera
2023-02-05, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej det är väl precis den bilden man får av Lisbeth. Att hon inte var resonabel och som inte lyssnade på GS bl.a. som försökte få in henne i polisbilen.
Kan det istället vara så att SE var mer resonabel än GS. Ingav ett högre förtroende?
Det vet vi inte, men det är heller inget som är omöjligt.
Vi har ju endast uppgifterna som SE kommer med att ta ställning till.

Hur vet du detta? Varför kan han inte veta det?
Det är ju tvärtom det som uppgifterna ger stöd för.
- GS skriker till piketpoliserna att "signalement får ni senare"
- SE beslöt sig för att springa efter och tala om det signalement han tidigare fått från Lisbeth

Gällande "mörkblå täckjacka", så stämmer väl inte ditt påstående alls?
SE har väl aldrig uttryckt att Lisbeth var den enda som uppfattade detta? Klart han inte kunde veta det, men däremot var hon den enda som, till honom, uppgav ett sådant signalement.
Det vi har där till är bl.a. uppgifterna om "vittnet" som kommer med ett helt annat signalement. (Som SE kände sig förväxlad med).
Vi har stöd från poliser att det i princip var kaos med signalementen. O.s.v.

Mitt problem är när jag sätter SE i rollen som GM kring dessa uppgifter.
Visst att han med "språngmarschen" ville försöka göra sig själv till vittne("försöka likna mördarens rörelser"), men här ser vi en lögn som består av ett flertal uppgifter som turligt nog också stämmer med annat(som just detta med att poliserna sprang iväg utan signalement), likväl som riskfyllda påståenden om samtal med Lisbeth och senare även polis.

Den mörkblå täckjackan som han ordagrant också prickade in.
Vad han nu än hört i olika TV-sändningar under den tidiga morgonen så är det rätt otroligt att han med sina mörka rock vågar chansa och ljuga om dels att han samtalat med Lisbeth och dels att hon verkligen ska ha missuppfattat signalementet på honom(som GM).

För mig blir det för komplicerat och osannolikt, där uppgifterna blir klart enklare om man ser SE vittne. Här blir SE ingen GM för min del.
Måste han springa efter några som inte har nått signalement.

Han påstår att han springer efter för att lämna LP's signalement.

Det kan tänkas behövas oavsett om dom har ett signalement eller ej.
Citera
2023-02-05, 17:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Måste han springa efter några som inte har nått signalement.

Han påstår att han springer efter för att lämna LP's signalement.

Det kan tänkas behövas oavsett om dom har ett signalement eller ej.

Lite så jag tänker med.

När/var framgår det att Engtström vet att de inte har något signalament?

Allt vi har är ju 2 versioner av Engström.

1. Till RB säger han att han sprang efter för att korrigera ett felaktigt signalement (hans eget).
2. I förhör är sedan incitamentet istället att berätta om LPs uppgifter.
Citera
2023-02-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Kan någon förklara:

Om nu SE är GM, hur visste han då att poliser hade sprungit efter GM?

Det var väl så att GM hade ett stort försprång på åtminstone nån minut (?) och inte hade någon polis synlig efter sig?
1. Han kan ha sett dom under flykten

2. Han kan ha återvänt till mordplatsen och fått veta att så skett.
Citera
2023-02-05, 17:51
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Lite så jag tänker med.

När/var framgår det att Engtström vet att de inte har något signalament?

Allt vi har är ju 2 versioner av Engström.

1. Till RB säger han att han sprang efter för att korrigera ett felaktigt signalement (hans eget).
2. I förhör är sedan incitamentet istället att berätta om LPs uppgifter.

Betänk också att språngmarschen är orsakad av den mörkblåa täckjackan. Inte många litar på den löpningen, men man tror på orsaken till att den görs.
Citera
2023-02-05, 18:20
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Betänk också att språngmarschen är orsakad av den mörkblåa täckjackan. Inte många litar på den löpningen, men man tror på orsaken till att den görs.

Utveckla gärna.

Förstår inte riktigt vad du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in