Citat:
Ja, det är möjligt att det bodde mycket officerare i Täby och Sjökrigsskolan fanns där osv. Men innebär det hög vapentäthet, särskilt god tillgång till vapen och stora möjligheter för gemene man med ett socialt liv att skaffa ett illegalt exemplar? Jag har svårt att se det i dessa socialt väletablerade kretsar. Tycker inte att TP kunnat visa det. Förstår inte riktigt heller vad alls SE skulle med en grov revolver till.
Angående revolvrar, så fanns i Täby polisdistrikt vid tiden 555 licenser per en miljon invånare. I jämförelse med Handens polisdistrikt 794, Stockholms 746 och Solnas 586 (källa: redovisningar provskjutningen). Om registrerade revolvrar avspeglar något, så framgår inte någon särskild spridning eller tillgång i Täby just.
Man kan om revolver nog säga att det bakåt i tiden (och kanske än) inom skyttet sågs som aningen vulgärt eller tveksamt att ägna sig åt sådant skytte, särskilt Magnum. Handen känns spontant mer revolver än Täby. Jag tror att vapentypen var ovanlig inom sportskyttet bakåt. Vapensamlaren var speciell med sin passionerade USA-vurm.
Det finns ingen känd skytteklubb relaterad till SE efter 50-talet. Han har nog inte skjutit Magnum i Skandias lilla lokal med knappt en tiometersbana. Där förekom nog bara luftvapen. Framgår inte om huruvida föreningen var ansluten till någon utomhusbana.
Är detta något som framgår någonstans?
Krävs nog aningen mindre lösligt gällande möjlighet och anledning till illegalt vapeninnehav hos SE för att det ska framstå som lite mer rimligt tänkbart. Om man nu inte bara antar saken ”på köpet”.
Angående revolvrar, så fanns i Täby polisdistrikt vid tiden 555 licenser per en miljon invånare. I jämförelse med Handens polisdistrikt 794, Stockholms 746 och Solnas 586 (källa: redovisningar provskjutningen). Om registrerade revolvrar avspeglar något, så framgår inte någon särskild spridning eller tillgång i Täby just.
Man kan om revolver nog säga att det bakåt i tiden (och kanske än) inom skyttet sågs som aningen vulgärt eller tveksamt att ägna sig åt sådant skytte, särskilt Magnum. Handen känns spontant mer revolver än Täby. Jag tror att vapentypen var ovanlig inom sportskyttet bakåt. Vapensamlaren var speciell med sin passionerade USA-vurm.
Det finns ingen känd skytteklubb relaterad till SE efter 50-talet. Han har nog inte skjutit Magnum i Skandias lilla lokal med knappt en tiometersbana. Där förekom nog bara luftvapen. Framgår inte om huruvida föreningen var ansluten till någon utomhusbana.
Är detta något som framgår någonstans?
Krävs nog aningen mindre lösligt gällande möjlighet och anledning till illegalt vapeninnehav hos SE för att det ska framstå som lite mer rimligt tänkbart. Om man nu inte bara antar saken ”på köpet”.
"Stora möjligheter för gemena man", jag tycker att du rusar iväg en aning. Som jag påtalat för dig tidigare, så kommer vi sannolikt från olika bakgrund, samt att jag är några år äldre, därav har vi olika syn och preferenser. Jag delger dig min syn, samt vissa självupplevde händelser osv. Att dessa inte stämmer överens med din syn och dina preferenser, är inget att orda om, vi tycker och tänker olika, har olika erfarenheter. Att det cirkulerar mer vapen (lagligt som olagligt) i kommuner där det bor och verkar fler (diverse sorters) militärer än i kommuner där det bor betydligt färre, är en självklarhet (anser jag). Och gällande "socialt accepterade kretsar", håller jag heller inte med dig, min erfarenhet och vad jag vet om typen du refererar till, är även det fel. Revolvrar var och är (i vissa kretsar) en statussymbol, även ett vapen många "finare" människor ägde/äger i självförsvarssyfte (inbrott, rån, osv). Personerna du syftar till, har oftast en annan "social person" som inte behöver dingla med den inför alla personer som kommer i dess väg (läs "som i utsatta områden, eller i kriminella kretsar, eller marginaliserade människor, osv), de socialt välbeställda har även an annan kultur kring att inte skvallra på samma sätt, många anser sig (kanske lite som SE) att de står över lagen, kör sitt eget race, men är inte lika extroverta som de med diverse funktionsnedsättningar/diagnoser (läs marginaliserade av olika valör). De har en utbredd tystnads kultur inom vissa områden.
Gällande revolvrar och skytte (framför allt bakåt i tiden) anser jag även här att du har fel. Min erfarenhet kring detta är att revolvrar var långt vanligare än du påstår. Det ansågs absolut inte som vulgärt förr, varför skulle det? Min erfarenhet säger att det var precis tvärtom, en revolver var ett mer "rejält" och "hederligt" vapen, man såg snarare upp till dem som hanterade dessa tyngre vapen.
Det är många nog i ditt sista stycke, känns inte som att jag vill diskutera dessa för stunden, även jag har några sådana, diskussioner med ordet nog i sig bär sällan frukt, och går oftast under etiketten "högst personliga killgissningar". Men, tack för ditt matiga och intressanta inlägg, även om jag inte håller med dig om allt - och det behöver man ju inte alltid göra.
Senast redigerad av HermanSerman 2023-02-05 kl. 15:27.
Senast redigerad av HermanSerman 2023-02-05 kl. 15:27.