2023-02-04, 18:59
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det finns ingenting i naturen som inte kräver en gudomlig skapare.
Många forskare känner till detta.
Annat är det med dem som Bibeln kallar dårar.

Säger du det.
Vad är det i naturen som vittnar om en gudomlig skapare då?
Är det för att universum håller sakta på att bryta ner sig självt så det tillslut inte finns en enda aktiv foton på grund av entropin?
https://www.youtube.com/watch?v=uD4izuDMUQA&t=2s
https://sv.wikipedia.org/wiki/Entropi

Eller är det för att allt liv har ett gemensamt ursprung och att det finns fossila bevis (evidens) på en biologisk utveckling (evolution).
En utveckling som inte kräver någon skapare, då livet kan anpassa sig till sin omgivning och som ger upphov till olika arter.

Det finns inte en seriös forskare som avfärdar evolutions- eller Big bang-teorin då dessa står på en mycket solid grund.
Kreationister (bokstavstroende) däremot hatar dessa teorier då de raserar deras religiösa tro och förkastar delar av den heliga skriften.

Så vem är dåren?
Den som anpassar sig efter vetenskapen och den kunskap vi har idag.
Eller den som avfärdar vetenskapen och försöker anpassa verkligheten efter kartan istället för tvärtom om (religion).
Citera
2023-02-04, 20:31
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Vad tron kommer av står också där, direkt efteråt.
Men att man skulle be sig till tro står inte, tvärtom att den som inte tror inte åkallar Herrens namn.
Man måste väl veta en del om Herren innan man kan åkalla honom. Känna till Hans namn. Vad det innebär och innehåller. Iaf vad det har för kraft. Att Han köpt ut oss som tror. Och vill följa som lärjungar.
Ha gemenskap med honom "genom Jesus" Och vi har ju den kännedomen egentligen närmare än våra hjärtslag och andetag.
För vi är skapade i Deras avbild.

Bara att vi har blivit lurade. Av världen. Den avfallna..
Senast redigerad av Ballooonie 2023-02-04 kl. 20:38.
Citera
2023-02-05, 00:21
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Om inte minnet sviker mig alldeles så dödar satan ingen alls enligt bibeln. Jag erkänner att det är över 20 år sedan jag studerade bibeln seriöst så jag kan ha missat nå. Djävulen framställs däremot som en sympatisk figur som hjälper människor att förverkliga sig själva, och uppmuntrar dom till att ha en behaglig tillvaro och belöna sig själva. Gud sätter eld på hela städer, förvandlar kvinnor till saltstoder, river ner murar så hans hejdukar kan mörda alla som sökt skydd där. För att inte tala om alla människor och djur hen mördade i syndafloden. Djävulen har aldrig bett någon könsstympning sig eller mörda någons egna son. Gud gjorde livet för djävligt för en man som hette Lot, bara för att bevisa för satan att han hade Lot i sitt grepp och lyckats hjärntvätta honom. Han stängde dessutom in en stackare i magen på en fisk för han tvivlade på Guds storhet. Vem tycker du låter som den onda sinnessjuka psykot?
Bibeln är berättelsen om det goda mot det onda. Gud tar parti för de godhjärtade som tror på Gud. Och därmed förkastar den onde. Eftersom den onde gjorde ont mot Guds utvalde så satte Gud fiendskap mellan den onde och den gode så att inte Guds följe skulle beblanda sig och bliva en ond ansamling.

Judarna är den onde och får Bibeln igenom bannor för sina självgoda beteelser med de äldres traditioner som är den ondes verke bekostad av Kain. Avgudadyrkan med barnoffer förekom bland judarna, vilket profeterna vittnade om. Gud satte stopp för dessa barnoffer genom att belysa trons makt när han hejdade Abraham från att offra sin son.

Återigen; Djävulen däremot förleder bort från Guds nåd. Och står för mördandet av inte minst men speciellt Guds profeter ty deras Gudomliga ord slår emot djävulens. Djävulen leder världen till dyrkandet av tyranniska ogudaktiga ledare som för människorna till en självgodhet som slutligen bestraffar sig.

Kain mördar Abel, från denna stund framåt i historien är juden närvarande i Bibeln alltjämt då Kains ättlingar införlivas i berättelsen om hur och när judarna nästlade sig in bland Guds följe. Efter återkomsten från fångenskapen i Babylonien sker en ondsint förvanskning av Guds Israel där Kains inflytande -den ondes mot den godes- rycker till sig 'skattkartan' Israel och benämner alla Israeler för 'judar'. Nu spelar stamtillhörigheten ingen roll längre utan nu skall den Kainske juden vara allrådande. ”Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader.
Men jag talar sanning, och därför tror ni mig inte.

Kan någon av er bevisa att jag har syndat? Om jag talar sanning, varför tror ni mig då inte?

Den som har Gud till fader, han lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte har Gud till fader.”
Citera
2023-02-05, 00:26
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är ingen som vet hur naturen kom till, om du kan förklara hur livet kom till så kan du i princip plocka hem något av Nobelpriserna redan i år.

Det är ingen i dagsläget som vet hur livet uppstod nej.
Dock vet vi att det finns självreplikerande molekyler som spontant kan bygga på varandra till ännu större molekyler.
https://cordis.europa.eu/article/id/202465-selfreplicating-molecules-provide-clues-to-how-life-may-have-begun

Om man lyckas skapa ett artificiellt protoliv så kan nog forskarna plocka hem Nobelpriset i Kemi eller Medicin.
Citera
2023-02-05, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Det är ingen i dagsläget som vet hur livet uppstod nej.
Dock vet vi att det finns självreplikerande molekyler som spontant kan bygga på varandra till ännu större molekyler.
https://cordis.europa.eu/article/id/202465-selfreplicating-molecules-provide-clues-to-how-life-may-have-begun

Om man lyckas skapa ett artificiellt protoliv så kan nog forskarna plocka hem Nobelpriset i Kemi eller Medicin.

Ja, om forskare ens kunde skapa det enklaste livet, så kunde vi ha en aning om hur man menar att livet uppstod i en ursoppa. Problemet är att forskare inte ens kan skapa det enklaste liv, bara utnyttja det liv som existerar.

Och om inte ens forskare kan skapa det enklaste livet, hur menar man då att naturen, som är väldigt ointelligent, kan skapa liv?
Citera
2023-02-05, 10:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DecolonizeEurope
Hur kan det kallas att argumentera att bara spotta ur sig citat utan att på något vis försöka styrka sanningshalten och relevansen i det som citeras. Det är ju inte att argument det du skrev. Det är bara ett löst påståenden.
Du är tydligen oförmögen att se argumentationen i texten. "Varje hus är byggt av någon".
Citera
2023-02-05, 10:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Säger du det.
Vad är det i naturen som vittnar om en gudomlig skapare då?
Är det för att universum håller sakta på att bryta ner sig självt så det tillslut inte finns en enda aktiv foton på grund av entropin?
https://www.youtube.com/watch?v=uD4izuDMUQA&t=2s
https://sv.wikipedia.org/wiki/Entropi

Eller är det för att allt liv har ett gemensamt ursprung och att det finns fossila bevis (evidens) på en biologisk utveckling (evolution).
En utveckling som inte kräver någon skapare, då livet kan anpassa sig till sin omgivning och som ger upphov till olika arter.

Det finns inte en seriös forskare som avfärdar evolutions- eller Big bang-teorin då dessa står på en mycket solid grund.
Kreationister (bokstavstroende) däremot hatar dessa teorier då de raserar deras religiösa tro och förkastar delar av den heliga skriften.

Så vem är dåren?
Den som anpassar sig efter vetenskapen och den kunskap vi har idag.
Eller den som avfärdar vetenskapen och försöker anpassa verkligheten efter kartan istället för tvärtom om (religion).
Att naturen är i ett tillstånd av förgänglighet förklaras som just ett tillstånd, inte något skapat. Från början var allt skapat i ett gott tillstånd.
Det är många som inte tror på evolutionismens många myter. En del av dem är forskare.
Bibeln innehåller rapporten om Guds skapelseverk på sex dagar.
Citera
2023-02-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Bibeln är berättelsen om det goda mot det onda. Gud tar parti för de godhjärtade som tror på Gud. Och därmed förkastar den onde. Eftersom den onde gjorde ont mot Guds utvalde så satte Gud fiendskap mellan den onde och den gode så att inte Guds följe skulle beblanda sig och bliva en ond ansamling.

Judarna är den onde och får Bibeln igenom bannor för sina självgoda beteelser med de äldres traditioner som är den ondes verke bekostad av Kain. Avgudadyrkan med barnoffer förekom bland judarna, vilket profeterna vittnade om. Gud satte stopp för dessa barnoffer genom att belysa trons makt när han hejdade Abraham från att offra sin son.

Återigen; Djävulen däremot förleder bort från Guds nåd. Och står för mördandet av inte minst men speciellt Guds profeter ty deras Gudomliga ord slår emot djävulens. Djävulen leder världen till dyrkandet av tyranniska ogudaktiga ledare som för människorna till en självgodhet som slutligen bestraffar sig.

Kain mördar Abel, från denna stund framåt i historien är juden närvarande i Bibeln alltjämt då Kains ättlingar införlivas i berättelsen om hur och när judarna nästlade sig in bland Guds följe. Efter återkomsten från fångenskapen i Babylonien sker en ondsint förvanskning av Guds Israel där Kains inflytande -den ondes mot den godes- rycker till sig 'skattkartan' Israel och benämner alla Israeler för 'judar'. Nu spelar stamtillhörigheten ingen roll längre utan nu skall den Kainske juden vara allrådande. ”Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader.
Men jag talar sanning, och därför tror ni mig inte.

Kan någon av er bevisa att jag har syndat? Om jag talar sanning, varför tror ni mig då inte?

Den som har Gud till fader, han lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte har Gud till fader.”
200 ords ordsallad igen. Vem dödade Djävulen enligt bibeln? Var det Djävulen som dränkte hela mänskligheten för han va grinig? Eller förstörde Gomorrah och Sodom med eld så alla brann ihjäl?
Citera
2023-02-05, 10:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Man måste väl veta en del om Herren innan man kan åkalla honom. Känna till Hans namn. Vad det innebär och innehåller. Iaf vad det har för kraft. Att Han köpt ut oss som tror. Och vill följa som lärjungar.
Ha gemenskap med honom "genom Jesus" Och vi har ju den kännedomen egentligen närmare än våra hjärtslag och andetag.
För vi är skapade i Deras avbild.

Bara att vi har blivit lurade. Av världen. Den avfallna..
Jo men det står i fortsättningen av Rom vad tron i sin tur kommer av, vad som går före den.
Guds förlåtande nåd, så stor den är.
Citera
2023-02-05, 11:47
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Jo men det står i fortsättningen av Rom vad tron i sin tur kommer av, vad som går före den.
Guds förlåtande nåd, så stor den är.
Ja det är viktiga saker.
Om man bara fattade lite mer. Borde känna mer för dessa saker.
Jag är inte tillräckligt engagerad. Förstår inte allvaret.
Det är viktigt att förstå varför Gud har dessa konsekvenser för oss. Att vi förtjänar döden utan Jesus.
Det är av kärlek.
Citera
2023-02-05, 11:50
Medlem
Min grundtanke är att jag behöver anledningar för att tro på något. Att tro på allt, och därefter hitta anledningar till att inte tro, det vore irrationellt.
Citera
2023-02-05, 13:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Min grundtanke är att jag behöver anledningar för att tro på något. Att tro på allt, och därefter hitta anledningar till att inte tro, det vore irrationellt.
Du tror (försanthåller) redan en massa saker, det gör alla, och du gör det på grundval av olika auktoriteter. Frågan är vilka dina auktoriteter är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in