Citat:
Ursprungligen postat av
Greaser
Om inte minnet sviker mig alldeles så dödar satan ingen alls enligt bibeln. Jag erkänner att det är över 20 år sedan jag studerade bibeln seriöst så jag kan ha missat nå. Djävulen framställs däremot som en sympatisk figur som hjälper människor att förverkliga sig själva, och uppmuntrar dom till att ha en behaglig tillvaro och belöna sig själva. Gud sätter eld på hela städer, förvandlar kvinnor till saltstoder, river ner murar så hans hejdukar kan mörda alla som sökt skydd där. För att inte tala om alla människor och djur hen mördade i syndafloden. Djävulen har aldrig bett någon könsstympning sig eller mörda någons egna son. Gud gjorde livet för djävligt för en man som hette Lot, bara för att bevisa för satan att han hade Lot i sitt grepp och lyckats hjärntvätta honom. Han stängde dessutom in en stackare i magen på en fisk för han tvivlade på Guds storhet. Vem tycker du låter som den onda sinnessjuka psykot?
Bibeln är berättelsen om det goda mot det onda. Gud tar parti för de godhjärtade som tror på Gud. Och därmed förkastar den onde. Eftersom den onde gjorde ont mot Guds utvalde så satte Gud fiendskap mellan den onde och den gode så att inte Guds följe skulle beblanda sig och bliva en ond ansamling.
Judarna är den onde och får Bibeln igenom bannor för sina självgoda beteelser med de äldres traditioner som är den ondes verke bekostad av Kain. Avgudadyrkan med barnoffer förekom bland judarna, vilket profeterna vittnade om. Gud satte stopp för dessa barnoffer genom att belysa trons makt när han hejdade Abraham från att offra sin son.
Återigen; Djävulen däremot förleder bort från Guds nåd. Och står för mördandet av inte minst men speciellt Guds profeter ty deras Gudomliga ord slår emot djävulens. Djävulen leder världen till dyrkandet av tyranniska ogudaktiga ledare som för människorna till en självgodhet som slutligen bestraffar sig.
Kain mördar Abel, från denna stund framåt i historien är juden närvarande i Bibeln alltjämt då Kains ättlingar införlivas i berättelsen om hur och när judarna nästlade sig in bland Guds följe. Efter återkomsten från fångenskapen i Babylonien sker en ondsint förvanskning av Guds Israel där Kains inflytande -den ondes mot den godes- rycker till sig 'skattkartan' Israel och benämner alla Israeler för 'judar'. Nu spelar stamtillhörigheten ingen roll längre utan nu skall den Kainske juden vara allrådande. ”Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader.
Men jag talar sanning, och därför tror ni mig inte.
Kan någon av er bevisa att jag har syndat? Om jag talar sanning, varför tror ni mig då inte?
Den som har Gud till fader, han lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte har Gud till fader.”