2023-02-04, 17:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Mm.. ja, om nu gud finns så verkar denne hata mej iaf.
Gud hatar ingen men vi lever och tänker så att vi får problem, som Gud kanske inte löser åt oss.

Någon generation kommer få genomlida vedermödor större än någonsin tidigare. Och jag tror att det är vår generation. Men få vågar inse det.
Citera
2023-02-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Bibeln beskriver frälsningen till evigt liv som Gud i sin kärleksfulla nåd förkunnar med sin son Jesus Kristus.

Djävulen däremot förleder bort från Guds nåd. Och står för mördandet av inte minst men speciellt Guds profeter ty deras Gudomliga ord slår emot djävulens. Djävulen leder världen till dyrkandet av tyranniska ogudaktiga ledare som för människorna till en självgodhet som slutligen bestraffar sig.

Om inte minnet sviker mig alldeles så dödar satan ingen alls enligt bibeln. Jag erkänner att det är över 20 år sedan jag studerade bibeln seriöst så jag kan ha missat nå. Djävulen framställs däremot som en sympatisk figur som hjälper människor att förverkliga sig själva, och uppmuntrar dom till att ha en behaglig tillvaro och belöna sig själva. Gud sätter eld på hela städer, förvandlar kvinnor till saltstoder, river ner murar så hans hejdukar kan mörda alla som sökt skydd där. För att inte tala om alla människor och djur hen mördade i syndafloden. Djävulen har aldrig bett någon könsstympning sig eller mörda någons egna son. Gud gjorde livet för djävligt för en man som hette Lot, bara för att bevisa för satan att han hade Lot i sitt grepp och lyckats hjärntvätta honom. Han stängde dessutom in en stackare i magen på en fisk för han tvivlade på Guds storhet. Vem tycker du låter som den onda sinnessjuka psykot?
Citera
2023-02-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Om inte minnet sviker mig alldeles så dödar satan ingen alls enligt bibeln. Jag erkänner att det är över 20 år sedan jag studerade bibeln seriöst så jag kan ha missat nå. Djävulen framställs däremot som en sympatisk figur som hjälper människor att förverkliga sig själva, och uppmuntrar dom till att ha en behaglig tillvaro och belöna sig själva. Gud sätter eld på hela städer, förvandlar kvinnor till saltstoder, river ner murar så hans hejdukar kan mörda alla som sökt skydd där. För att inte tala om alla människor och djur hen mördade i syndafloden. Djävulen har aldrig bett någon könsstympning sig eller mörda någons egna son. Gud gjorde livet för djävligt för en man som hette Lot, bara för att bevisa för satan att han hade Lot i sitt grepp och lyckats hjärntvätta honom. Han stängde dessutom in en stackare i magen på en fisk för han tvivlade på Guds storhet. Vem tycker du låter som den onda sinnessjuka psykot?

Du är förvillad, det är precist tvärtom.
Citera
2023-02-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du är förvillad, det är precist tvärtom.
Så det står fel i bibeln? Upplys mig gärna om vem som brände sodom och Gomorra, vem som bad Abraham att offra sin egen son och slog vad med djävulen om att Job aldrig skulle förneka Guds namn oavsett hur mycke skit han fick? Vem rev Jerikos murar och fångade Jona i en fisk? Djävulen? Djävulen erbjöd tom att ge Jesus makten och att få ta del av alla härligheter jorden kunde erbjuda, men Jesus nekade, som den hjärntvättade gudson han var. Gud har inte åstadkommit någonting bra som går att läsa om i hans egen fanfiction.
Citera
2023-02-04, 18:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Man måste ju börja nånstans.
Man får ju tänka lite vart man är påväg. Det borde vara viktigt.
Att leta.
Vad tron kommer av står också där, direkt efteråt.
Men att man skulle be sig till tro står inte, tvärtom att den som inte tror inte åkallar Herrens namn.
Citera
2023-02-04, 18:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Det finns ingenting i naturen som kräver en gudomlig skapare.
I så fall vet du någonting som forskarvärlden inte känner till och då kan du i princip plocka hem något av Nobelpriserna redan i år.
Det finns ingenting i naturen som inte kräver en gudomlig skapare.
Många forskare känner till detta.
Annat är det med dem som Bibeln kallar dårar.
Citera
2023-02-04, 18:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är ingen som vet hur naturen kom till, om du kan förklara hur livet kom till så kan du i princip plocka hem något av Nobelpriserna redan i år.
Gud vet.
Att tilldela honom Nobelpriset vore dock alldeles under hans värdighet.
Men han ska tillbes, älskas, tros, äras, fruktas.
Citera
2023-02-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det finns ingenting i naturen som inte kräver en gudomlig skapare.
Många forskare känner till detta.
Annat är det med dem som Bibeln kallar dårar.
Förklara detta utifrån empiriska iakttagelser tack! Vilka iakttagelser bygger du resonemanget på och hur ser resonemanget ut?
Citera
2023-02-04, 18:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DecolonizeEurope
Förklara detta utifrån empiriska iakttagelser tack! Vilka iakttagelser bygger du resonemanget på och hur ser resonemanget ut?
...byggmästaren är värd större heder än själva huset. Varje hus är byggt av någon, men Gud är den som har byggt allt. (Hebr 3:3-4)
Du kan använda något annat ord också, t.ex. God på engelska eller Gott på tyska. Deus på latin. Håll dig inom ramarna.

(Och nej, "Slumpen" går inte, inte heller "Evolutionen".)
Senast redigerad av Calovius 2023-02-04 kl. 18:52.
Citera
2023-02-04, 18:51
Medlem
Citat:
...byggmästaren är värd större heder än själva huset. Varje hus är byggt av någon, men Gud är den som har byggt allt. (Hebr 3:3-4)
Vad är meningen med att citera bibeln. Om du inte kan belägga att det som står där är sannt och relevant är det ju meningslöst. För jag föreslå att du kommer med rationella argument baserade på fakta is stället.
Citera
2023-02-04, 18:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DecolonizeEurope
Vad är meningen med att citera bibeln. Om du inte kan belägga att det som står där är sannt och relevant är det ju meningslöst. För jag föreslå att du kommer med rationella argument baserade på fakta is stället.
Du är tydligen oförmögen att se argumentationen i texten. De var smartare för 2000 år sedan.
Eller vill du bara inte?
Men jag ger dig att du pratar som en intellektuell. Kvasi-intellektuell.
Citera
2023-02-04, 18:55
Medlem
Citat:
Du är tydligen oförmögen att se argumentationen i texten. De var smartare för 2000 år sedan.
Eller vill du bara inte?
Men jag ger dig att du pratar som en intellektuell. Kvasi-intellektuell.
Hur kan det kallas att argumentera att bara spotta ur sig citat utan att på något vis försöka styrka sanningshalten och relevansen i det som citeras. Det är ju inte att argument det du skrev. Det är bara ett löst påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in