2023-02-03, 16:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalynx
Bara vet? Men är det inte möjligt att du har fel? Om jag säger att jag bara vet att jultomten finns, är det något du skulle börja tro på då? Låter inte som ett skäl att tro på några påståenden.
Varför skulle gudstro och tro på jultomten vara på samma plan i fråga om trovärdighet?
Julklappar förklaras lätt utan en jultomte, men världsalltet förklarar sig inte utan en Skapare och Upprätthållare.
Citera
2023-02-03, 16:42
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du verkar mena att man kan be sig till tro. Så lär ju många kyrkor. Men Bibeln säger att tron går före bönen. Se Rom 10.
Man kan be sig själv att tro.
Citera
2023-02-03, 16:44
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Bara vet? Men är det inte möjligt att du har fel? Om jag säger att jag bara vet att jultomten finns, är det något du skulle börja tro på då? Låter inte som ett skäl att tro på några påståenden.
Jag kan inte övertala dig. Du måste se själv. Sluta dumma dig.
Citera
2023-02-03, 17:38
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Jag vet att Gud finns för att du och jag finns och att vi kan prata om Gud bla. Bara det räcker för mig.
Sen finns mycket annat. Jag tror på Jesus. Och vill vara en lärjunge
Det finns ingen död. Bara liv. Om man tror hela tiden..
Det är underbart. Glory glory Hallelujah!

Då tror du inte på dig själv. Eller nåt annat av värde. Det kan man konstigt nog tro på ändå. Vi är konstiga..
Senast redigerad av Ballooonie 2023-02-03 kl. 17:52.
Citera
2023-02-03, 17:55
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.' Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga. Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma? Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma? Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.»
Den som står utanför sanningen har passerat begreppet ovänner.
Ovänner är ett epitet som Guds ovänner passerat. Beblanda dig icke med de ogudaktiga.

"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader.
Men jag talar sanning, och därför tror ni mig inte.

Kan någon av er bevisa att jag har syndat? Om jag talar sanning, varför tror ni mig då inte?

Den som har Gud till fader, han lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte har Gud till fader."

Söner till mördaren tillika lögnens fader låter det mildare än idioter? De Kristna bröderna ber för och älskar definitionen av 'ovännerna' för att inte vara den som reser svärd och därmed förgås av svärd. Men ifall svärd reses mot de kristna bröderna så är det ett svärd rest mot Gud och skall besvaras med Guds resta svärd.

Den ondska som tillkommit sedan Jesu Kristi dagar med exempelvis judarnas koran; skriften mot Guds följe förtydligar och definierar skillnaden på ovänner och ovänner.

”Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er.”

De kristna brödernas ovänner som de ber om rättning och älskar är aldrig djävulens följe. Ty djävulen står för alltid fastklibbad i djävulskhet liksom djävulens följe.

Att älska och be för hundar och svin hör inte Kristi bröder till.
Citera
2023-02-03, 18:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Man kan be sig själv att tro.
Rom 10:13-14:
"Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst."
Men hur skulle de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på?
Citera
2023-02-03, 18:17
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Rom 10:13-14:
"Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst."
Men hur skulle de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på?
Man måste ju börja nånstans.
Man får ju tänka lite vart man är påväg. Det borde vara viktigt.
Att leta.
Citera
2023-02-03, 21:19
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Varför skulle gudstro och tro på jultomten vara på samma plan i fråga om trovärdighet?
Julklappar förklaras lätt utan en jultomte, men världsalltet förklarar sig inte utan en Skapare och Upprätthållare.

Det finns ingenting i naturen som kräver en gudomlig skapare.
I så fall vet du någonting som forskarvärlden inte känner till och då kan du i princip plocka hem något av Nobelpriserna redan i år.
Citera
2023-02-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Den som står utanför sanningen har passerat begreppet ovänner.
Ovänner är ett epitet som Guds ovänner passerat. Beblanda dig icke med de ogudaktiga.

"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader.
Men jag talar sanning, och därför tror ni mig inte.

Kan någon av er bevisa att jag har syndat? Om jag talar sanning, varför tror ni mig då inte?

Den som har Gud till fader, han lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte har Gud till fader."

Söner till mördaren tillika lögnens fader låter det mildare än idioter? De Kristna bröderna ber för och älskar definitionen av 'ovännerna' för att inte vara den som reser svärd och därmed förgås av svärd. Men ifall svärd reses mot de kristna bröderna så är det ett svärd rest mot Gud och skall besvaras med Guds resta svärd.

Den ondska som tillkommit sedan Jesu Kristi dagar med exempelvis judarnas koran; skriften mot Guds följe förtydligar och definierar skillnaden på ovänner och ovänner.

”Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er.”

De kristna brödernas ovänner som de ber om rättning och älskar är aldrig djävulens följe. Ty djävulen står för alltid fastklibbad i djävulskhet liksom djävulens följe.

Att älska och be för hundar och svin hör inte Kristi bröder till.
Men du. I din bibel så står det på varenda uppslag att Gud dödar, straffar och förskjuten sin skapelse hit och dit. Djävulen är bara "ond" lögnen fader osv osv. VAD har satan egentligen gjort för ont? Vem har han dödat? Enligt bibeln så var han bara missnöjd över att Gud behandlade människor som en jävla tyrann. Har dina tankar gått åt det hållet nån gång?
Citera
2023-02-04, 12:39
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Men du. I din bibel så står det på varenda uppslag att Gud dödar, straffar och förskjuten sin skapelse hit och dit. Djävulen är bara "ond" lögnen fader osv osv. VAD har satan egentligen gjort för ont? Vem har han dödat? Enligt bibeln så var han bara missnöjd över att Gud behandlade människor som en jävla tyrann. Har dina tankar gått åt det hållet nån gång?
Bibeln beskriver frälsningen till evigt liv som Gud i sin kärleksfulla nåd förkunnar med sin son Jesus Kristus.

Djävulen däremot förleder bort från Guds nåd. Och står för mördandet av inte minst men speciellt Guds profeter ty deras Gudomliga ord slår emot djävulens. Djävulen leder världen till dyrkandet av tyranniska ogudaktiga ledare som för människorna till en självgodhet som slutligen bestraffar sig.
Citera
2023-02-04, 12:42
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

Mm.. ja, om nu gud finns så verkar denne hata mej iaf.
Citera
2023-02-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Det finns ingenting i naturen som kräver en gudomlig skapare.
I så fall vet du någonting som forskarvärlden inte känner till och då kan du i princip plocka hem något av Nobelpriserna redan i år.

Det är ingen som vet hur naturen kom till, om du kan förklara hur livet kom till så kan du i princip plocka hem något av Nobelpriserna redan i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in