Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.' Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga. Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma? Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma? Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.»
Den som står utanför sanningen har passerat begreppet ovänner.
Ovänner är ett epitet som Guds ovänner passerat. Beblanda dig icke med de ogudaktiga.
"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader.
Men jag talar sanning, och därför tror ni mig inte.
Kan någon av er bevisa att jag har syndat? Om jag talar sanning, varför tror ni mig då inte?
Den som har Gud till fader, han lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte har Gud till fader."
Söner till mördaren tillika lögnens fader låter det mildare än idioter? De Kristna bröderna ber för och älskar definitionen av 'ovännerna' för att inte vara den som reser svärd och därmed förgås av svärd. Men ifall svärd reses mot de kristna bröderna så är det ett svärd rest mot Gud och skall besvaras med Guds resta svärd.
Den ondska som tillkommit sedan Jesu Kristi dagar med exempelvis judarnas koran; skriften mot Guds följe förtydligar och definierar skillnaden på ovänner och ovänner.
”Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er.”
De kristna brödernas ovänner som de ber om rättning och älskar är aldrig djävulens följe. Ty djävulen står för alltid fastklibbad i djävulskhet liksom djävulens följe.
Att älska och be för hundar och svin hör inte Kristi bröder till.