2023-02-02, 17:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
...
Det gör jag inte, men du kan inte bevisa annan existens är materias, så hur kan du påstå dig känna till något annat? Du kan ju inte ens rättfärdiga det för dig själv.
...
Och med "bevisa" menar du "materialistiskt bevisa". Som vanligt är du din egen ekokammare. En inkrökt och miserabel transcendens-autist. Idiot!
Citera
2023-02-03, 08:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Och med "bevisa" menar du "materialistiskt bevisa". Som vanligt är du din egen ekokammare. En inkrökt och miserabel transcendens-autist. Idiot!
Ursäkta, men tror du att du kan hålla på och smäda och samtidigt vara en följare till Jesus?

Men jag säger eder: Var och en som vredgas på sin broder, han är hemfallen åt Domstolens dom; men den som säger till sin broder: 'Du odåga', han är hemfallen åt Stora rådets dom; och den som säger: 'Du dåre', han är hemfallen åt det brinnande Gehenna.
Citera
2023-02-03, 08:37
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ursäkta, men tror du att du kan hålla på och smäda och samtidigt vara en följare till Jesus?

Men jag säger eder: Var och en som vredgas på sin broder, han är hemfallen åt Domstolens dom; men den som säger till sin broder: 'Du odåga', han är hemfallen åt Stora rådets dom; och den som säger: 'Du dåre', han är hemfallen åt det brinnande Gehenna.
Vad betyder det där? Stora rådet och Domstolen. Jag förstår inte. Är det om man hatar en människa oupphörligt för dess person?
Alla är lika.
Citera
2023-02-03, 09:15
Medlem
flashbagss avatar
Citat:

Bröder syftar här på Kristi bröder. Utanför denna gruppering finner man idioter som man med all rätt kan kalla idioter. Dessa idioter vill inte sällan vidga begreppet Kristi bröder till att omfatta de som står emot Gud och Guds Son; d.v.s. judar och muslimer och andra ogudaktiga judeo-kristna avarter. Alljudah är ett namn på deras avgud vars sanningsförnekande doktrin de försöker inlemma bland de som står emot nämnda avgud.
Citera
2023-02-03, 11:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Vad betyder det där? Stora rådet och Domstolen. Jag förstår inte. Är det om man hatar en människa oupphörligt för dess person?
Alla är lika.
Jag tror att det är svårt att överföra detta till oss men andemeningen är att man inte ska smäda och hata, som är brott mot budet att inte dräpa på samma sätt som att sukta efter andras fruar är äktenskapsbrott.

Det fullkomliga är att älska sina medmänniskor men det är ingen mening med att hyckla om man verkligen ogillar någon.
Citera
2023-02-03, 11:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Bröder syftar här på Kristi bröder. Utanför denna gruppering finner man idioter som man med all rätt kan kalla idioter. Dessa idioter vill inte sällan vidga begreppet Kristi bröder till att omfatta de som står emot Gud och Guds Son; d.v.s. judar och muslimer och andra ogudaktiga judeo-kristna avarter. Alljudah är ett namn på deras avgud vars sanningsförnekande doktrin de försöker inlemma bland de som står emot nämnda avgud.
I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.' Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga. Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma? Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma? Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.»
Citera
2023-02-03, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?
Det låter som du tycker att folk borde välja att tro? Själv är jag ganska säker på att tro inte är något man väljer, utan man är tvungen att tro på det man blivit övertygad om. Jag kan alltså inte välja att tro att Gud existerar. Jag kan välja att följa en religion, men jag kan inte välja att tro på religionen.
Jag tror även det finns ett ganska stort mörkertal med religiösa som följer en religion utan att tro.
Citera
2023-02-03, 12:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

Robot är inte min broder. Bibeln säger "dåre" till ateisten, så jag är i gott sällskap.
Jesus Kristus, som du motarbetar, berättar om den rike dåren i ett av evangelierna, som du inte erkänner som Guds ofelbara ord, Luk 12:13-21.
V. 20-21:

Men Gud sade till honom: Din dåre, i natt skall din själ utkrävas av dig, och vem skall då få vad du har samlat ihop? Så går det för den som samlar skatter åt sig själv men inte är rik inför Gud.

Men du, DoNotAskMeAboutJesus, vilket du borde kalla dig, är ju emot Boken, Boken som Kristus lät författa tillsammans med Fadern och den Helige Ande.
Du är emot Gud, för det man gör mot Guds ord gör man mot Gud.

Sant hos dig är dock att du säger att du inte är kristen.
För du är inte en av dem som Kristi apostel Petrus talar om (1 Petr 4:16):
Men om någon får lida för att han är kristen, skall han inte skämmas utan prisa Gud för det namnet.
Citera
2023-02-03, 12:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Tack för att du bekräftar att tänkande undanbedes i dina kretsar. Endast okritiskt accepterande av hörsägen är godtaget. Mycket rationellt av er.
2 Kor 10:3ff:
Ty även om vi lever här i världen, strider vi inte på världens sätt. De vapen vi strider med är inte svaga utan har makt inför Gud att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud. Och vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus...
Citera
2023-02-03, 12:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Han är bara en bön borta från dig, han är närmare dig än ditt eget andetag. Gud tillhör dig.
Det är allt gott och riktigt.
Det finns något sådant.
Mycket gott.
Du verkar mena att man kan be sig till tro. Så lär ju många kyrkor. Men Bibeln säger att tron går före bönen. Se Rom 10.
Citera
2023-02-03, 12:18
Medlem
fuskas avatar
Barncancer det är en bra anledning.

Kom igen nu. Ni religösa håller oss andra tillbaka som en jävla boja.
ad astra per aspera för helvete.
Citera
2023-02-03, 15:11
Medlem
Citat:
Det är bara nåt jag vet. Det är summan av kardemumman..
Allt gott folk man ser. Och för mig är det liv eller död. Jag väljer liv.
Det är sant. Varför skulle det inte. Det är för värdefullt för att vara annat.

Du ser ju alla mirakel. Visst man tar mycket för givet. När man är så duktig och vetande.

Bara vet? Men är det inte möjligt att du har fel? Om jag säger att jag bara vet att jultomten finns, är det något du skulle börja tro på då? Låter inte som ett skäl att tro på några påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in