2023-02-03, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressant att MH säger att hon varit så berusad att hon inte medverkat eller ens varit medveten om huvudbrottet.
"Menar hon alltså att det är 20-åringen som ensam har dödat Tove?

– Ja, vi pratar ju om det slutna rummet där det finns två personer, så ja det är korrekt.

Om 18-åringen har hjälpt till att flytta kroppen hela vägen till fyndplatsen, öster om Vetlanda, vill Mikael Svegfors inte gå in på.
"
Då utgår jag från att MH menar att hon hjälpt till att få in Tove i bilen, men inte längre???

Polisen skrattar nog lite i fikarummet, från hennes förklaring att nästintill vara medvetslös till att bära på en död kropp.

Nyss visste hon ju inte ens om att Tove skulle ha dött i lägenheten och att JJ betedde sig konstigt dagen efter till att JJ har mördat Tove i "det slutna rummet".

Och av hennes klara återberättelse i sin P7a från kvällen och sitt milda alkoholintag under kvällen så är hon väldigt långt ifrån det tillståndet, inte många cl starksprit i det hon räknar upp.

Tvång kan jag köpa, men långsiktig psykisk tvång isåfall.

Om hon inte varit mer delaktig mer än så, så tänker jag tillaga och äta upp min björnfitta.
Citera
2023-02-03, 15:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Nu skyller de på varandra, helt klart.
Ska tappa upp ett glas bättre rödvin och läsa FUP när den kommer.

Det ska bli intressant att se vad MH uppfattar av den sk "olyckan".

Det är också ganska tight i tid, från det att "olyckan" skedde, till det att JJ är åter i lgh och mobil kopplas en sista gång upp mot tornet vid 03:50 och den utresan från Vetlanda vid den tidpunkt 03:56 som angetts i tråden.

Det borde vara svårt för MH att nyktra till så snabbt, från att inget ha hört ens (inte heller grannarnas påringningar???) till att sedan utan att grannarna märker något få ut en kropp från lgh.

HUR gick det till?

Huvudbrottet har satts till 02:00-02:45. Troligen sker väl det strax innan 02:45. Det har sagts i tråden (Wattweke) att JJ ska ha varit vid McD runt 03:10.
Citera
2023-02-03, 15:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Polisen skrattar nog lite i fikarummet, från hennes förklaring att nästintill vara medvetslös till att bära på en död kropp.

Nyss visste hon ju inte ens om att Tove skulle ha dött i lägenheten och att JJ betedde sig konstigt dagen efter till att JJ har mördat Tove i "det slutna rummet".

Och av hennes klara återberättelse i sin P7a från kvällen och sitt milda alkoholintag under kvällen så är hon väldigt långt ifrån det tillståndet, inte många cl starksprit i det hon räknar upp.

Tvång kan jag köpa, men långsiktig psykisk tvång isåfall.

Om hon inte varit mer delaktig mer än så, så tänker jag tillaga och äta upp min björnfitta.

Ja, skrev nyss ett inlägg om det.

Men innerst inne vill jag tro att det stämmer. Det är svårt att accepetera...

Nog tror jag att MH har varit i JJs "våld", dvs mycket styrd av JJ. Och frågan är vad detta har gjort med MHs från början låga självkänsla.

Vem vet vad JJ har berättat och sagt till MH. MH kanske mycket väl vet vem hon har att göra med?

Men sedan har jag den där biten av andra sidan av myntet i min hjärna; att MH mycet väl kan ha tagit till sig samma bild av Tove som JJ har haft.

Konflikten har varit JJs, så hur får hon MH med på det hela??
Citera
2023-02-03, 15:29
Medlem
"Menar hon alltså att det är 20-åringen som ensam har dödat Tove?

– Ja, vi pratar ju om det slutna rummet där det finns två personer, så ja det är korrekt."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/18-aringen-medger-att-hon-flyttat-pa-toves-kropp

Så det slutna utrymmet i JJs lilla 1RoK kan ju vara:
Toalett
Kök
Klädkammare

Beroende på om dörrarna finns kvar enligt planritning nedan.

https://www.bildtagg.se/bild/3gvk6f8bpk6xvb2owl9dpi2d

Eftersom JJ öppnar sin egen ytterdörr när grannen under knackar på så utesluter jag vindsförrådet som ett eventuellt slutet utrymme, likaså kommer dunsarna från JJs vardagsrum/grannens badrum.

Går man på grannens vittnesuppgifter angående vart dunsarna kommer ifrån när han pekar mot sitt badrum så visar det vid JJs fönster i vardagsrummet, dvs inte ens nära de slutna utrymmen som finns i hennes lägenhet.
Citera
2023-02-03, 15:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Till att börja med vill jag kommentera GW s förvåning över att två unga ostraffade kvinnor kan göra nåt sånt här. Med tanke på att J bara var 19 år är det inte så konstigt att hon är ostraffad. Och nu visar det sig att hon troligen gjort sig skyldig till minst två brott innan. Enligt mig handlade ett av dom om en mordbrand, där motiven troligen var ett sårat ego och ett hämndbegär. Ett genomtänkt och kallsinnigt handlande. Alla råkar ut för nederlag men att hantera det genom att försöka tända eld på exets lägenhet är vrickat. Troligen tog en del avstånd från henne efter denna händelse.

Hennes perfekta fasad som hon själv byggt upp är troligen bara ett skydd mot hennes bräckliga inre, som inte klarar av nederlag eller avvisning. Och när hon råkat ut för det måste hon återställa kontrollen genom hämnd.

Jag har också fått uppfattningen att J försökt dominera och kontrollera sin omgivning (som hon gjort med sina hästar). Det verkar gå vägen tills någon inte längre velat dansa efter hennes pipa, som då hamnar i skottlinjen.

Jag tror att hämnden som hon utkräver är enlig henne proportionerlig till oförrätten hon utståtts för. Därför har nog T gjort något väldigt hemskt enligt J.

Det du skriver om expertvittnet var väldigt intressant, och går säkerligen att applicera på J och M s relation. Jag är nästan mer nyfiken på hur M hamnade i denna sörja, än hur J kunde ha ihjäl sin gamla kompis.

Tack för ditt engagemang men vad tror de två unga kvinnorna som är inblandade i Toves död kommer att få för straffpåföljd?

Tror du att de gemensamt dödat stackars Tove? Eller tror du att 18-åringen enbart varit inblandad i transporten av Toves kropp?

"Nu medger 18-åringen att hon flyttat Toves kropp, rapporterar SVT Jönköping.

– Hon har uppmanats att bära och känt sig tvingad att medverka"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQj8Ea/18-aring-erkanner-att-hon-flyttat-kropp
Citera
2023-02-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holaconsuela
När är det tänkt att den kommer?
När åtal är väckt
Citera
2023-02-03, 15:44
Medlem
ziracorns avatar
Att 2 bär ner en kropp i trappen, varav den ena är full - borde väl oxå väcka uppmärksamhet. Stöter emot väggar etc. Grannen som körde J till donken - slocknade han plötsligt?

Hur i helvete kom dom undan med det?
Citera
2023-02-03, 15:50
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kvävning.
Då tänker jag på föräldrarna i Bjärred, som trots att de drogade tjejerna behövde vara två för att kväva dem med kudde.
T var äldre, större, vältränad och inte drogad, vad vi vet. Det torde vara än svårare att kväva henne.

Rullman har sagt att tillvägagångssättet inte pekar på olycklig misshandel, utan mot mord, men vad det innebär blir jag inte klok på.

Att tillvägagångssättet är på ett sätt man inte gör vid misshandel. Strypning är inte misshandel
Citera
2023-02-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack för ditt engagemang men vad tror de två unga kvinnorna som är inblandade i Toves död kommer att få för straffpåföljd?

Tror du att de gemensamt dödat stackars Tove? Eller tror du att 18-åringen enbart varit inblandad i transporten av Toves kropp?

"Nu medger 18-åringen att hon flyttat Toves kropp, rapporterar SVT Jönköping.

– Hon har uppmanats att bära och känt sig tvingad att medverka"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQj8Ea/18-aring-erkanner-att-hon-flyttat-kropp

Jag tror att dom båda kommer dömas för gravfridsbrott och mord med likgiltighetsuppsåt till 12-14 år.

Jag tror dom gemensamt dödat T genom att kväva henne.

Vad tror du?
Citera
2023-02-03, 15:53
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Att 2 bär ner en kropp i trappen, varav den ena är full - borde väl oxå väcka uppmärksamhet. Stöter emot väggar etc. Grannen som körde J till donken - slocknade han plötsligt?

Hur i helvete kom dom undan med det?

Undrar jag också varför Rullman håller det hemligt vid den långa intervjun häromdan är ??? Naturliga är ju att säga hon bars ner när hans teori är mord i lägenheten men han sa inget om hur hon kom ner vid fråga lite mystiskt?
Citera
2023-02-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror att dom båda kommer dömas för gravfridsbrott och mord med likgiltighetsuppsåt till 12-14 år.

Jag tror dom gemensamt dödat T genom att kväva henne.

Vad tror du?
Tillsammans och i samförstånd.
Citera
2023-02-03, 15:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
18-åringen medger att hon flyttat på Toves kropp

"Den 18-åring som, tillsammans med en 20-årig kvinna, sitter häktad på sannolika skäl misstänkt för mord och gravfridsbrott i Tove-fallet berättar nu att hon varit med och burit Toves kropp.

– Hon har uppmanats att bära och känt sig tvingad att medverka, säger advokat Mikael Svegfors till SVT".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/18-aringen-medger-att-hon-flyttat-pa-toves-kropp
Se där! Först för berusad, sedan tvingad.
Rullman gör klokt i att lämna åt rätten att bedöma sannolikheten av det. Kanske det framkommer en sjuklig bindning mellan J och M.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in