Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Jag tror att många runt J varit rädda för att göra henne upprörd. Dom har väl märkt att hon tar ut hämnd på alla som har förargar henne. Det krävs en värdig motståndare som vågar stå upp mot personer som henne. T verkar varit en sådan.
Till slut drar sig folk undan från såna som J, och hon behöver fylla på med nya bekantskaper med jämna mellanrum. M verkar varit en perfekt matchning för J. Lagom dum och lättpåverkad.
Jag har många gånger fått vibbar av att JJ liknar personer som hamnar i destruktiva nära relationer, där det föekommer våld. Vanligtvis är det en man som är förrövaren, men det kan även vara kvinnan.
Våldet kan vara fysiskt våld, men också psykiskt, sexuellt och ekonomisk våld. Våldet behöver inte vara av fysisk art, utan kan domineras av annan typ av våld. Man kan säga att relationen kännetecknas av ett
behov av dominans och kontroll över den andre.
Det är inte säkert att utomstående ser något av detta, personen som uttövar våldet kan utåt sett verka charmig och trevlig.
Jag tänkte på expertvittnet som vittnade i rätten om våld i nära relationer vid rättegången mot Stefan D, Viveka Enander.
Hon berättade om det
traumatiska bandet som uppstår mellan ett par i en destruktiv relation. Här täker jag lite på MH, och hur hon verkat var i JJs ledband.
Det traumatiska bandet uppstår mellan två personer där relationen karakteriseras av någon slags våld, och bandet är ett emotionellt band. Bandet blir oerhört starkt mellan personerna genom att olika känslor som
kärlek, rädsla och hat vävs samman och det är oerhört svårt att bryta bandet. Den person som är utsatt väver in (internaliserar) förrövarens världsbild i sin egen, så att de båda får en gemensam världsbild och det blir svårt att se utanför denna bild. Båda är beroende av varandra.
Här tänker jag att JJs bild av Tove kan ha införlivats i MH,så att MH tycker lika om Tove som JJ gör? Eller i varje fall tycker att det är Tove som är "dum"?
När det gällde JJs relation till Tove, där kan jag även där se (misstänker) likheter mellan Lena och Tove. Lena hade bräckliga sidor, men var också på andra sätt stark. Lena var inte så lätt att hantera för Stefan. Hon ställde krav och försökte på så sätt hålla näsan ovanför vattenytan i relationen. Hon satte upp mothot för balansen (maktbalansen) skulle hållas och accepterade inte att tryckas ned. Det var en överlevnadsstrategi i ett fruktansvärt sjukt förhållande.
Det blev hennes död.
Och Viveka Enander nämner just detta, att kvinnor som är starka, iaf inte låter sig tryckas ner så lätt, upplever sig själv inte som "misshandlade". De tror att de har koll, och paradoxalt stannar ofta längre kvar i den destruktiva realtionen.
Om kvinnan får stöd att sätt gränser och motstånd, kan den som uttövar kontrollen hitta andra sätt att komma åt henne.
Jag har frågat mig, varför inte Tove helt enkelt inte bara släpper bråket. Kan det vara så att Tove försökte, likt Lena, upprätthålla en slags maktbalans. JJ började med att försöka komma åt Toves kompis och därmed Tove genom ett hot, som Tove inte accepterade.
När JJ märkte att Tove inte gav med sig så lätt, försökte JJ då på andra sätt komma åt Tove och hennes kompis? Och när det blev slut mellan JJ och hennes kille, då försvann möjligheten för Tove att hålla maktbalansen jämn, därav hot om avslöja andra saker som Tove hört om?
Och det är nu som JJ måste ta till andra strategier för att kontrollera Tove?
V.E berättar (från FUP Lena Wesström):
"
Ett återkommande mönster som identifierats i relationer som innehåller våld är mannens "projekt" att kontrollera kvinnan. Då han förlorar kontrollen genom att kvinnan inte lyder, trotsar hans krav, försöker lämna relationen eller träffar en ny partner kan "projektetet" övergår till att förgöra henne."
Jag drar paralleller, inte utifrån att de personer som är inbördes i den här soppan har en kärleksrelation till JJ, men utifrån att JJ möjligen har en sådan personlighet.
Därför tänker jag, att visserligen kan brottet vara av sådan art att det är uppkommet i stundens hetta, inte planerat.
Men i JJs huvud har det säkert brunnit många gånger, och hennes oförmåga att släppa (konflikterna och kontrollen), försöka lösa problemen, gå vidare (långsynt), gör att det byggs upp ett hat.
I det här hatet som gror, finns kanske faktiskt tankar på att döda. Inte så att hon planerar mordet kanske, men när det brinner till i huvudet önskar hon primitiva lösningar på att kunna kontrollera den okuvliga Tove?
Lösa tankar bara. Men jag tycker mig se personlighetsdrag hos JJ som finns hos personer i destruktiva relationer och mönster runt hur de här personerna agerar när det blir motstånd. Det blir "avvikande" sätt att lösa problemen.
Jag blir ganska imponerad av vänner i kompisgänget, hur uppmärksamma de ändå är på relationerna och vad som utmärker de olika personernas personlighet.