2023-02-03, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kvävning.
Då tänker jag på föräldrarna i Bjärred, som trots att de drogade tjejerna behövde vara två för att kväva dem med kudde.
T var äldre, större, vältränad och inte drogad, vad vi vet. Det torde vara än svårare att kväva henne.

Rullman har sagt att tillvägagångssättet inte pekar på olycklig misshandel, utan mot mord, men vad det innebär blir jag inte klok på.

Ja det är väldigt jobbigt att kväva en vuxen person som inte är drogad eller utslagen på annat sätt. Men Rullman kanske resonerar som så att det krävdes två för att genomföra kvävningen, vilket jag håller med om.
Citera
2023-02-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Verkar som att en av tjejerna också tidigare hade tänt eld på lägenhetsdörren till en före detta pojkvän, och är nu således även anklagad och misstänkt för mordbrand, utöver mordet på TT, samt ytterligare ett annat fall av skadegörelse, så totalt 3 brott. Angående mordbranden, kunde troligen knäppskallen inte släppa och acceptera att han hade gjort slut, men är det negern MH eller mellanöstertjejen JJ, de refererar till i texten?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/misstankt-for-mord-pa-tove-misstanks-for-ytterligare-brott
JJ
Citera
2023-02-03, 14:29
Medlem
18-åringen medger att hon flyttat på Toves kropp

"Den 18-åring som, tillsammans med en 20-årig kvinna, sitter häktad på sannolika skäl misstänkt för mord och gravfridsbrott i Tove-fallet berättar nu att hon varit med och burit Toves kropp.

– Hon har uppmanats att bära och känt sig tvingad att medverka, säger advokat Mikael Svegfors till SVT".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/18-aringen-medger-att-hon-flyttat-pa-toves-kropp
Senast redigerad av smalandsbo 2023-02-03 kl. 14:33.
Citera
2023-02-03, 14:34
Medlem
P4 nyheter nu:

"18-åringen medger att hon flyttat Toves kropp, enligt hennes advokat"
Citera
2023-02-03, 14:41
Medlem
Exakt det man alltid trott då. J tvingat M.
Citera
2023-02-03, 14:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Till att börja med vill jag kommentera GW s förvåning över att två unga ostraffade kvinnor kan göra nåt sånt här. Med tanke på att J bara var 19 år är det inte så konstigt att hon är ostraffad. Och nu visar det sig att hon troligen gjort sig skyldig till minst två brott innan. Enligt mig handlade ett av dom om en mordbrand, där motiven troligen var ett sårat ego och ett hämndbegär. Ett genomtänkt och kallsinnigt handlande. Alla råkar ut för nederlag men att hantera det genom att försöka tända eld på exets lägenhet är vrickat. Troligen tog en del avstånd från henne efter denna händelse.

Hennes perfekta fasad som hon själv byggt upp är troligen bara ett skydd mot hennes bräckliga inre, som inte klarar av nederlag eller avvisning. Och när hon råkat ut för det måste hon återställa kontrollen genom hämnd.

Jag har också fått uppfattningen att J försökt dominera och kontrollera sin omgivning (som hon gjort med sina hästar). Det verkar gå vägen tills någon inte längre velat dansa efter hennes pipa, som då hamnar i skottlinjen.

Jag tror att hämnden som hon utkräver är enlig henne proportionerlig till oförrätten hon utståtts för. Därför har nog T gjort något väldigt hemskt enligt J.

Det du skriver om expertvittnet var väldigt intressant, och går säkerligen att applicera på J och M s relation. Jag är nästan mer nyfiken på hur M hamnade i denna sörja, än hur J kunde ha ihjäl sin gamla kompis.

Jag uppfattar liksom du, att det JJ gör går i linje med det man kan man av hennes personlighet. Det är inte så förvånande, om man lägger ihop allt det som framkommit om henne från media, tråduppgifter och possen.

När det kommer till MH, då lägger jag till det jag skrev ovan om det traumatiska bandet, dvs det band som två personer kan få till varandra i destruktiva relationer (även om JJ och MH inte verkar ha en kärleksrealtion). Den ena är dominant och vill styra, den andra binds successivt in i relationen och väver in den uppfattning som JJ i det här fallet har om hur saker ska skötas och varför det blir som det blir. Om MH inte gör som JJ vill, eller opponerar sig, kommer snabbt tillrättavisanden kanske, kanske nedvärderande sätt mot MH. Och MH vill ju gärna vara till lags och förstår att JJ har "rätt". Efter en tid av avvisande, nedsättnade ordaväxling, utfrysing eller vad det nu kan vara, blir det en period motsvarande "rosor", MH blir åter accepterad. Kanske är hon ganska foglig MH? Inte så mycket skav?

Av vad jag har förstått av destruktiva relationer och hur denna bindning som uppstår, är det just den växelvisa kyla som sedan "belönas" med värme, som utgör kittet. Ofta beskriver personer i sådan realtioner att de går på äggskal. De lär sig att undvvika, att anpassa sig. Och snart är det också vardagsmat, att det blir helt ok att råka ut för nedvärdering, skällsord, utfrysning, avvisanden.

Jag kan också tänka mig att MH som verkat visa sig ha mjukare kvaliteter än vad JJ verkar bestitta, och som har många kognitiva problem, är ett ganska lätt "offer" för manipulation, lögner (och kanske även gaslighting?) och kan känna sig stolt över att en så utåt sett stark och ledande person som JJ valt henne. JJ har beskrivits som rolig med många ideér och aktiv, vilket gör att vardagen fylls av mycket roligt, uteliv, killar och som det verkar gäng där droger mm förekommer.

Det ska bli intressant att se vilka tjejerna är, hur både de själva tacklar förhören men också vad vänner berättar.

Det är ju helt enkelt obegripligt att MH är med på ett så fruktansvärt brott, även om det nu skulle vara en "lätt" misshandel som slutat i en olycka (vilket jag inte tror på).

Bara att tänka sig att börja efter att Tove dött, börja planera för att dumpa hennes kropp, sedan hålla truten medan anhöriga lider all helvetes kval.

Allt övergår mitt förstånd.

JJ har ljugit för tidigt och för mycket, för att i mina ögon kunna vara oskyldig till något av brotten. Hennes beteende stämmer helt enkelt inte med en olycka, inte i något led.
Citera
2023-02-03, 14:55
Medlem
trngws avatar
Sådärja, då har MM slagit in på en för hennes del något mer trovärdigt spår, som skulle kunna sluta med att hon kommer undan med enbart gravfridsbrott. Att hon skulle undslippa även det för att hon varit utsatt för tvång har jag svårt att se, särskilt i beaktande av att hon direkt efter att hon kommit ur "tvångets klor" trots det inte har berättat vad som hänt.

Helt beroende på vad för bevisning som åklagaren sitter på, så kan detta mycket väl sluta med att MM kommer mycket lindrigt undan.
Citera
2023-02-03, 14:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kvävning.
Då tänker jag på föräldrarna i Bjärred, som trots att de drogade tjejerna behövde vara två för att kväva dem med kudde.
T var äldre, större, vältränad och inte drogad, vad vi vet. Det torde vara än svårare att kväva henne.

Rullman har sagt att tillvägagångssättet inte pekar på olycklig misshandel, utan mot mord, men vad det innebär blir jag inte klok på.

Jag råkade på mitt gamla inlägg från början av november, när jag letade efter annat.

Det är ju intressant hur man såg på brottet mord redan från start. Artikeln från 3 nov- dagen efter det att Tove hittades:

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lägger till vad reportern säger i inslaget, och som du påpekar var det här ju redan igår:

Studion: "Vad är det för nya brottsmisstankar som indikeras här av åklagaren?"

Reporter: "Jamen, det är ju det att efter kroppen har förts till rättsmedicinsk undersökning som nu första rättsmedicinska undersökningen har genomförts, som ligger till grunden för åklagarens besked nu idag; att misstankarna kommer att höjas mot dom här . Och det pga att man nu har sett att T*ove har utsatts för ett brott.
Det är sedan tidigare känt att dom sitter häktade för misstänkt männsikorov, det vet vi, men det vi inte vet är när dom här unga kvinnorna kommer att delges om nya misstankar då som kan bli aktuellt rörande dråp alternativt mord.
"

https://www.tv4.se/artikel/1LRManzLAiVS4s5N4Vcc47/ny-intensiv-fas-i-utredningen-doedsorsak-ska-framstaellas

Kanske alla i tråden visste det här, men jag har tyvärr missat det. Inte haft riktigt med tid.
Citera
2023-02-03, 15:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
P4 nyheter nu:

"18-åringen medger att hon flyttat Toves kropp, enligt hennes advokat"

Wow...uppmanad och känt sig tvingad att flytta Toves kropp.

https://sverigesradio.se/artikel/18-aringen-erkanner-flyttade-pa-toves-kropp-kande-sig-tvingad
Citera
2023-02-03, 15:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
18-åringen medger att hon flyttat på Toves kropp

"Den 18-åring som, tillsammans med en 20-årig kvinna, sitter häktad på sannolika skäl misstänkt för mord och gravfridsbrott i Tove-fallet berättar nu att hon varit med och burit Toves kropp.

– Hon har uppmanats att bära och känt sig tvingad att medverka, säger advokat Mikael Svegfors till SVT".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/18-aringen-medger-att-hon-flyttat-pa-toves-kropp

Intressant att MH säger att hon varit så berusad att hon inte medverkat eller ens varit medveten om huvudbrottet.
"Menar hon alltså att det är 20-åringen som ensam har dödat Tove?

– Ja, vi pratar ju om det slutna rummet där det finns två personer, så ja det är korrekt.

Om 18-åringen har hjälpt till att flytta kroppen hela vägen till fyndplatsen, öster om Vetlanda, vill Mikael Svegfors inte gå in på.
"
Då utgår jag från att MH menar att hon hjälpt till att få in Tove i bilen, men inte längre???
Citera
2023-02-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Wow...uppmanad och känt sig tvingad att flytta Toves kropp.

https://sverigesradio.se/artikel/18-aringen-erkanner-flyttade-pa-toves-kropp-kande-sig-tvingad
Nu skyller de på varandra, helt klart.
Ska tappa upp ett glas bättre rödvin och läsa FUP när den kommer.
Citera
2023-02-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Nu skyller de på varandra, helt klart.
Ska tappa upp ett glas bättre rödvin och läsa FUP när den kommer.

När är det tänkt att den kommer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in