2023-02-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutaDeMadre
Vad tycker Flashback?

Par som idag är boendes i hyresrätt (2,5rok om 56kvm) i Stockholms innerstad med en hyra på 9100kr/mån.
Vår sammanlagda bruttoinkomst är cirka 105.000kr/mån (72.000kr/mån netto) och vi har en kontantinsats om cirka 800.000-850.000kr.

Vi letar små 3rok i de billigare delarna av innerstan runt 55-65kvm (alltså ungefär som vi bor nu), och givetvis inte sekelskifte och annat som drar upp priset. Vi bör kunna köpa för max 5,5 miljoner.

Är det vettigt att avvakta fram till våren? Hösten? Känner att det är dags att köpa nu när det dippat lite så man kan vara med i uppgången sen. Hur hade ni resonerat? Vad är bäst långsiktigt?

Personligen tycker jag ni är tokiga som vill överge hyresrätt i innerstan. Sverige har ett sjukt system där alla med hyresreglerade förstahands hyreskontrakt täljer guld på alla andras bekostnad. Att överge det för att äga är i mina ögon felprioriterat. Man kan göra väldigt mycket kul för dom 5 miljonerna ni vill daska iväg på en snäppet finare lägenhet. Alltså verkligen leva i lyx resten av livet istället.
Citera
2023-02-03, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Personligen tycker jag ni är tokiga som vill överge hyresrätt i innerstan. Sverige har ett sjukt system där alla med hyresreglerade förstahands hyreskontrakt täljer guld på alla andras bekostnad. Att överge det för att äga är i mina ögon felprioriterat. Man kan göra väldigt mycket kul för dom 5 miljonerna ni vill daska iväg på en snäppet finare lägenhet. Alltså verkligen leva i lyx resten av livet istället.

Speciellt när räntan på de 5 millarna kommer ligga på 25k/mån. Varför i helvete skulle man vilja tre- eller fyrdubbla sin boendekostnad bara för att det helt plötsligt kallas BR istället för HR?
Citera
2023-02-03, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c

Har gått i samma tankar. Men dessa 5 miljoner daskas väl inte iväg? Det är ju pengar som vi betalar till oss själva, i alla fall i mycket högre utsträckning än en hyresrätt.
Bor vi kvar i HR hela livet kommer vi ju aldrig göra bostadskarriär och ha några miljoner när pensionen tar vid. Tanken är att investera i ett boende från nu till pensionen, för att sedan ta en HR i stan alternativt bosätta sig utomlands när man inte jobbar längre.

Jag tror (och hoppas) att en BR tillsammans med ett litet sparande kommer ge mer avkastning än ett stort sparande boendes i en HR. Eller tycker du jag är ute och cyklar?

Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Speciellt när räntan på de 5 millarna kommer ligga på 25k/mån. Varför i helvete skulle man vilja tre- eller fyrdubbla sin boendekostnad bara för att det helt plötsligt kallas BR istället för HR?

Haha, I hear ya! Resonerat exakt likadant. Men räntan på själva lånedelen på cirka 4,5 MSEK blir runt 11k/mån med dagens 4%-ränta, inte 25k/mån. Total kostnad skulle bli cirka 23k/mån, varav cirka 8k är amortering, 11k ränta och cirka 4k avgift.

Tanken är ju som sagt att se det som en långsiktigt investering. Ränteläget kommer bli bättre. Och ny HR kommer om cirka 40 år till pensionen inte vara något problem. Tycker du jag missar något väsentligt?
Citera
2023-02-03, 02:10
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Det är ju pengar som vi betalar till oss själva, i alla fall i mycket högre utsträckning än en hyresrätt.

Citat:
Total kostnad skulle bli cirka 23k/mån, varav cirka 8k är amortering, 11k ränta och cirka 4k avgift.

Hyresrätt drygt 9k/månad.
BR 15k kostnad/månad (accepterar amortering som investering och räknar inte in den).

På vilket sätt betalar ni dessa extra 6k i månaden "till er själva"? Glöm inte att ni också bör kunna lägga undan till reparationer eller ev renovering när ni bor i BR!

I stort sett lever ni på hoppet att endera räntan går ner snart, eller att ni kan amortera ner avsevärt inom rimlig tid. Men om ni inte får betydligt högre levnadsstandard utan byter till ungefär vad ni har idag, så verkar det inte riktigt som nån vinst, annat än om priserna faktiskt först faller till en nivå som är lite mer anpassad till ett högre ränteläge än det som varit vanligt för några år sedan.

Men var och en får ju göra bedömningen om de tar ett sånt här räkneexempel (samt spekulation i framtida ränteläge) som ett tecken på att priserna borde sjunka ytterligare. Det bör ju vara billigare i längden att "äga" än att hyra, men just där de högsta BR-priserna råder är det inte nödvändigtvis möjligt att de kan konkurrera med tanke på reglerade hyror, så länge man har en stor belåningsgrad.

(Edit: Överlag så verkar det ju dock lovande att ni reflekterar över läget och siktar på att bo på samma ställe länge, så nu vill jag inte avskräcka alldeles. Själv hade jag gett det några månader till om jag hade varit intresserad av att köpa)
Senast redigerad av pop-ikon 2023-02-03 kl. 02:18.
Citera
2023-02-03, 03:22
Medlem
Citat:
Vad tycker Flashback?

Par som idag är boendes i hyresrätt (2,5rok om 56kvm) i Stockholms innerstad med en hyra på 9100kr/mån.
Vår sammanlagda bruttoinkomst är cirka 105.000kr/mån (72.000kr/mån netto) och vi har en kontantinsats om cirka 800.000-850.000kr.

Vi letar små 3rok i de billigare delarna av innerstan runt 55-65kvm (alltså ungefär som vi bor nu), och givetvis inte sekelskifte och annat som drar upp priset. Vi bör kunna köpa för max 5,5 miljoner.

Är det vettigt att avvakta fram till våren? Hösten? Känner att det är dags att köpa nu när det dippat lite så man kan vara med i uppgången sen. Hur hade ni resonerat? Vad är bäst långsiktigt?

Hösten är en klassisk topp igen efter sommaren
Skilsmässor och andra ska flytta ihop
Mkt bättre köpa maj - juni
Då är det lugnt
Citera
2023-02-03, 04:43
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Vad tycker Flashback?

Jag hade aldrig lagt de extra pengarna på räntor och avgifter (för att inte tala om kostnaderna för amortering och eventuella reparationer m.m.) bara för att flytta sidledes till nåt likartad.

Dessutom på en marknad som sjunker som en sten.

Vänta ut marknaden. Så kan ni fundera om ett varv till när marknaden bottnat. Det kanske fortfarande inte är värt det, men då kanske ni åtminstone kan köpa nåt som ger mervärde, te x ett större boende eller ett fritidshus.
Citera
2023-02-03, 05:15
Medlem
Vänta ut marknaden priserna kommer sjunka betydligt mer...
Citera
2023-02-03, 06:00
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Lindersbergsbostäder går som första hyresbolag till hyresmarknadskommitén då man inte kunde komma överens mer hyresgästföreningen om vad den nya hyreshöjningen skulle ligga på (enligt bopolpodden)

4.4%. Alla uppgörelse hittills ligger mellan 3-5%.

Så alla som drömmer om att hyresgästerna likt villaägarna skulle kunna möta ökade kostnader på 300% kan gott somna om.

Istället får hyresgästerna ofta 100 gånger mindre kostnadsökningar för boende mot vad många bolåentorkar fått.
Citera
2023-02-03, 06:12
Medlem
Citat:
Vad tycker Flashback?

Varför inte bara byta er HR mot en med fler rum om det är det som är målet? Sen finns det ju andra länder man kan köpa i om man vill göra "bostadskarriär". Där du verkligen äger lägenheten, kan hyra ut hur du vill och i många fall har obefintlig reavinstskatt dagen du vill sälja
Citera
2023-02-03, 06:15
Medlem
Citat:
Har gått i samma tankar. Men dessa 5 miljoner daskas väl inte iväg? Det är ju pengar som vi betalar till oss själva, i alla fall i mycket högre utsträckning än en hyresrätt.
Bor vi kvar i HR hela livet kommer vi ju aldrig göra bostadskarriär och ha några miljoner när pensionen tar vid. Tanken är att investera i ett boende från nu till pensionen, för att sedan ta en HR i stan alternativt bosätta sig utomlands när man inte jobbar längre.

Jag tror (och hoppas) att en BR tillsammans med ett litet sparande kommer ge mer avkastning än ett stort sparande boendes i en HR. Eller tycker du jag är ute och cyklar?

Haha, I hear ya! Resonerat exakt likadant. Men räntan på själva lånedelen på cirka 4,5 MSEK blir runt 11k/mån med dagens 4%-ränta, inte 25k/mån. Total kostnad skulle bli cirka 23k/mån, varav cirka 8k är amortering, 11k ränta och cirka 4k avgift.

Tanken är ju som sagt att se det som en långsiktigt investering. Ränteläget kommer bli bättre. Och ny HR kommer om cirka 40 år till pensionen inte vara något problem. Tycker du jag missar något väsentligt?

Slänger ni in kontantinsatsen på 800k på börsen plus månadssparar 14 000 på börsen (amortering + extra månadskostnad) så kommer ni ha många miljoner om 40 år.

Med 7% avkastning per år blir det 46.5 miljoner lagom till pensionen:
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Att ni med så bra marginaler ser bostäder som enda sättet att vara miljonär vid pensionen måste ju bidra till att trissa upp priserna.
Senast redigerad av trickget 2023-02-03 kl. 06:49.
Citera
2023-02-03, 06:24
Medlem
sebno1s avatar
Nu börjar det ske det jag tog upp här i tråden några gånger i höstas. Nyproduktions bostadsrätter görs om till hyresrätter.

Hela projektet blir alltså hyresrätter och det är i Åkersberga.
https://www.margretelundstrand.se/

Citat:
Vill du hyra lägenhet vid havet i Åkersberga, Margretelund? Nya Hyresrätter vid havet , Margretelundstrand. Vi kommer göra dessa till hyresrätter istället för bostadsrätter. Ni kan läsa mer om lägenheternas storlek och vad som ingår, balkonger, tomt, parkering, växthus mm kommer finnas för hyresgästerna utan kostnad. 80 meter till havet. Hör av er till mig för mer information. De blir klara 2024 q2. Må gott. Hyrorna. Attefallshuset. 13 000kr / 40kvm lägenheterna kostar 12 000kr./ 42,6 kvm kostar 13 900kr./ 43.1 kvm kostar 14 000kr./ 51 kvm kostar 15 000kr./ 59kvm kostar 15 900kr./ 64 kvm kostar 17 900kr./ 98 kvm kostar 20 900kr./ 130 kvm kostar 22 900kr. Parkering ingår, nyttjande av tomten, växthus ingår, uppvärmning ingår, vatten ingår, lånecyklar ingår, cykelrum ingår, förråd ingår. El och internet ingår ej.

Inte direkt billigt men får väl se om det ens går att hyra ut för dessa hyror nu mer. Jag tvivlar starkt, tror dom kommer få sänka dessa för att ens lyckas hyra ut. Men inte helt fel om man vill ha det lantligt nära staden.
Citera
2023-02-03, 06:28
Medlem
Dubblet. Ta bort.
Senast redigerad av trickget 2023-02-03 kl. 06:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in