Citat:
Ursprungligen postat av
PutaDeMadre
Det är ju pengar som vi betalar till oss själva, i alla fall i mycket högre utsträckning än en hyresrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
PutaDeMadre
Total kostnad skulle bli cirka 23k/mån, varav cirka 8k är amortering, 11k ränta och cirka 4k avgift.
Hyresrätt drygt 9k/månad.
BR 15k kostnad/månad (accepterar amortering som investering och räknar inte in den).
På vilket sätt betalar ni dessa extra 6k i månaden "till er själva"? Glöm inte att ni också bör kunna lägga undan till reparationer eller ev renovering när ni bor i BR!
I stort sett lever ni på hoppet att endera räntan går ner snart, eller att ni kan amortera ner avsevärt inom rimlig tid. Men om ni inte får betydligt högre levnadsstandard utan byter till ungefär vad ni har idag, så verkar det inte riktigt som nån vinst, annat än om priserna faktiskt först faller till en nivå som är lite mer anpassad till ett högre ränteläge än det som varit vanligt för några år sedan.
Men var och en får ju göra bedömningen om de tar ett sånt här räkneexempel (samt spekulation i framtida ränteläge) som ett tecken på att priserna borde sjunka ytterligare. Det bör ju vara billigare i längden att "äga" än att hyra, men just där de högsta BR-priserna råder är det inte nödvändigtvis möjligt att de kan konkurrera med tanke på reglerade hyror, så länge man har en stor belåningsgrad.
(Edit: Överlag så verkar det ju dock lovande att ni reflekterar över läget och siktar på att bo på samma ställe länge, så nu vill jag inte avskräcka alldeles. Själv hade jag gett det några månader till om jag hade varit intresserad av att köpa)