2023-02-01, 09:03
Medlem
speerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men det är ju mycket ovanligt med jakt med hagelgevär i skogsterräng, det är alltså ett inteproblem

Nej det är de inte. Känner många som jagar både hare, hjort och vildsvin med hagel.

Så det är fortfarande ett problem..
Citera
2023-02-01, 19:13
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Nej det är de inte. Känner många som jagar både hare, hjort och vildsvin med hagel.

Så det är fortfarande ett problem..

Vildsvin får man inte jaga med hagel.
Inte heller hjortdjur större än rådjur.
Citera
2023-02-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Han kanske syftar på slug.
Citera
2023-02-02, 00:19
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Läge för plastförbud också, fungerar ju med papphylsor och filtförladdningar. Avskyr att skjuta utanför skjutbanan när man har laddat med plastpatroner.
Elförbud ska vara bra för miljön också, sägs det.
Men visst är plaster i naturen etter värre för miljön än grundämnet bly i fast form, över tid, hundratals år.
Citera
2023-02-02, 08:56
Medlem
speerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000

Vildsvin får du visst jaga med hagel och detsamma gäller rådjur, men man får bara jaga dom vilten med slug och om jag inte minns helt fel så får man inte heller skjuta dom på längre avstånd än 40 meter.
Citera
2023-02-02, 20:27
Medlem
48ans avatar
Citat:
Vildsvin får du visst jaga med hagel och detsamma gäller rådjur, men man får bara jaga dom vilten med slug och om jag inte minns helt fel så får man inte heller skjuta dom på längre avstånd än 40 meter.
Nej det får du INTE.
Citera
2023-02-02, 20:40
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Nej det får du INTE.
Vildsvin får visst skjutas med slugs. Kravet är att det rör sig om en projektil, och dit räknas slugs i detta fall.
Citera
2023-02-03, 05:42
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Vildsvin får visst skjutas med slugs. Kravet är att det rör sig om en projektil, och dit räknas slugs i detta fall.
Med slugs ja. Men "speery" påstår att man får jaga med hagel. kan vara så att "speery" uttrycker sig lite konstigt och med "hagel" menar hagelgevär.
Citera
2023-02-03, 08:03
Medlem
speerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Med slugs ja. Men "speery" påstår att man får jaga med hagel. kan vara så att "speery" uttrycker sig lite konstigt och med "hagel" menar hagelgevär.

Nej det gör jag inte.. Jag påstår att man får jaga med hagelgevär, du vet samma gevär som man skjuter slugs med..👍
Citera
2023-02-03, 15:17
Medlem
Citat:

Vad vill du få sagt med ditt yrande?

Vildsvin får jagas med slug men rådjur får inte jagas med slug, däremot med vanliga hagel vilket inte vildsvin får jagas med.

Om du menar att du riskerar böter om du skjuter på 41 meter låter det ju ganska idiotiskt. Jag har inte jagat vildsvin med slug men jag tycker 40 meter känns i längsta laget. På rådjur bör man hålla sig vid 30, max 35 meter för att inte riskera en skadeskjutning.
Citera
2023-02-03, 16:27
Medlem
speerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Vad vill du få sagt med ditt yrande?

Vildsvin får jagas med slug men rådjur får inte jagas med slug, däremot med vanliga hagel vilket inte vildsvin får jagas med.

Om du menar att du riskerar böter om du skjuter på 41 meter låter det ju ganska idiotiskt. Jag har inte jagat vildsvin med slug men jag tycker 40 meter känns i längsta laget. På rådjur bör man hålla sig vid 30, max 35 meter för att inte riskera en skadeskjutning.

Mitt yrande? Att folk är för dumma/lata för att fakta checka det jag säger är helt upp till dom..

Vildsvin, dovhjort, mufflon och rådjur får jagas med hagelgevär men bara de tre förstnämnda får man jaga med slug.

Hurvida man får böter om man skjuter på 41 meter lämnar jag osagt men det längsta lämpliga skotthållet får inte överstiga 40 meter förutom vid eftersök på skadat vilt för då gäller inga avstånd.
Citera
2023-02-03, 17:57
Medlem
Citat:
Mitt yrande? Att folk är för dumma/lata för att fakta checka det jag säger är helt upp till dom..

Vildsvin, dovhjort, mufflon och rådjur får jagas med hagelgevär men bara de tre förstnämnda får man jaga med slug.

Hurvida man får böter om man skjuter på 41 meter lämnar jag osagt men det längsta lämpliga skotthållet får inte överstiga 40 meter förutom vid eftersök på skadat vilt för då gäller inga avstånd.

Men du skrev ju att man får jaga rådjur med slug? Att du sen sitter och googlar och tar upp mufflon som 2 promille kanske jagar i Sverige är en sak.

Erkänn att du inte kan ett skit om jakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in