Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-24, 13:20
  #1
Medlem
joceks avatar
Tydligen skall EU införa en regel med blyhagelförbud i "våtmarker" vilket är väl rätt okej så inte sjöfåglar skall av misstag äta hagel och dö ner haglen fastnar i tarmarna.

https://www.jaktojagare.se/kategorie...el-i-februari/

Problemet är dock att Sverige som "bäst i klassen" har en mycket vid definition av "våtmarker", vi räknar våtmark som all mark som har vatten inom 100 meter: Grävda diken, avlopp, fiskdammar, bäckar osv räknas som våtmark så i praktiken är det inte tillåtet att bära blyhagel någonstans.

Om någon kan så lobba gärna att lagen borde implementeras såsom EU:s definition av våtmark, inte den svenska definitionen.

(Själv skall jag köpa på mig några års förbrukning av blyhagel på Black Friday imorgon)
Citera
2022-11-24, 13:34
  #2
Medlem
svampdamps avatar
Vad är alternativet till blyhagel? Jag förstår inte varför någon frivilligt vill kasta bly runt sig i skogen. Det må vara ett naturligt ämne men det är fortfarande giftigt för levande organismer.
Citera
2022-11-24, 13:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad är alternativet till blyhagel? Jag förstår inte varför någon frivilligt vill kasta bly runt sig i skogen. Det må vara ett naturligt ämne men det är fortfarande giftigt för levande organismer.

Det är väl ingen som frivilligt kastar bly omkring sig i skogen? Vad pratar du om?
Citera
2022-11-24, 13:59
  #4
Medlem
Köp blyfria ammunition så är dina problem lösta?
Citera
2022-11-24, 14:07
  #5
Medlem
joceks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad är alternativet till blyhagel? Jag förstår inte varför någon frivilligt vill kasta bly runt sig i skogen. Det må vara ett naturligt ämne men det är fortfarande giftigt för levande organismer.

Alternativet som förespråkas är stålhagel, de är tyvärr lättare och orsakar av detta skäl mer skadeskjutning jämfört med tyngre blyhagel.

Att andas in blyånga eller på annat sätt finfördelat bly är liksom alla andra tungmetaller Mycket Dåligt. Ett blyhagel har dock ett skyddande lager av oxid så det hinner inte avsöndra så mycket bly i färden genom tarmen på större däggdjur.

Fåglar som misstar haglet för grus till sin matsmältning har dock mindre tarmar och blyhagel kan då fastna vilket naturligtvis dödar fågeln efter ett tag.

Så avvägningen är "ökad skadeskjutning" å ena sidan och "blyhagel på backen" på den andra. Förut var det "runt vatten skjut med stål" och "i skog skjut med bly" men med Sveriges definition på våtmark kommer det nu bli att "stål med ökad skadeskjutning" tar över helt.

ps: ett alternativ som jag kom på är att man generellt ökar krutladdningen i stålpatroner så man i praktiken gör det till en "Magnum" för att ha samma skadeskjutningsprocent som med bly. Dock kräver magnumladdningar lite bättre bössor för att inte sprängas. jaja
Citera
2022-11-24, 14:07
  #6
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lackeyzonked
Det är väl ingen som frivilligt kastar bly omkring sig i skogen? Vad pratar du om?

Vem tvingas skjuta vapen i skogen förutom eftersök och viltvård? Det är väl vad det handlar om, blyhagel i skogen?

Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Alternativet som förespråkas är stålhagel, de är tyvärr lättare och orsakar av detta skäl mer skadeskjutning jämfört med tyngre blyhagel.

Att andas in blyånga eller på annat sätt finfördelat bly är liksom alla andra tungmetaller Mycket Dåligt. Ett blyhagel har dock ett skyddande lager av oxid så det hinner inte avsöndra så mycket bly i färden genom tarmen på större däggdjur.

Fåglar som misstar haglet för grus till sin matsmältning har dock mindre tarmar och blyhagel kan då fastna vilket naturligtvis dödar fågeln efter ett tag.

Så avvägningen är "ökad skadeskjutning" å ena sidan och "blyhagel på backen" på den andra. Förut var det "runt vatten skjut med stål" och "i skog skjut med bly" men med Sveriges definition på våtmark kommer det nu bli att "stål med ökad skadeskjutning" tar över helt.

ps: ett alternativ som jag kom på är att man generellt ökar krutladdningen i stålpatroner så man i praktiken gör det till en "Magnum" för att ha samma skadeskjutningsprocent som med bly. Dock kräver magnumladdningar lite bättre bössor för att inte sprängas. jaja

Tack för ett bra inlägg.
Citera
2022-11-24, 14:56
  #7
Avstängd
Dylans avatar
Tur att jag har enorma mängder bunkrat då... Dessutom, det kommer inte att bli förbjudet att köpa... Och vem kommer att kolla dina patroner ute i skogen? Dock - Sverige ut ur EU NU!
Citera
2022-11-24, 15:09
  #8
Medlem
holmiums avatar
Politiker och byråkrater försöker nog att undvika blyförgiftning i sina huvuden ?
Men dom har själva försatt sig i en situation där deras fiender växer i antal för var dag.

Blyförbudet kommer inte att hindra att historien går sin gång.

Det falska miljöskälet bakom förbudet är som vanligt en stor lögn. Alla dessa förbud handlar om att skydda och gynna särintresset på vanligt folks bekostnad.
Citera
2022-11-24, 15:35
  #9
Medlem
YP4XQs avatar
Det kommer ju bli mer skadeskjutningar då stålhagel betyder kortare avstånd då det är mindre anslagsenergi på stål?

"Fåglar äter..." det skadeskjuts nog hundra fler fåglar än vilka som äter hagel
Citera
2022-11-24, 16:09
  #10
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Vilken tur att vi har fred, nu och för all framtid, annars hade denna lag inte haft någon mening.

Konstigt att det bara är vi i Sverige som har upptäckt att lagstiftning kan ändra på verkligheten och på den mänskliga naturen.

Vi borde informera resten av världen om detta.
Citera
2022-11-24, 16:11
  #11
Medlem
qups avatar
Blyhagel ska inte användas alls. Vafan är problemet?
Citera
2022-11-24, 17:40
  #12
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad är alternativet till blyhagel? Jag förstår inte varför någon frivilligt vill kasta bly runt sig i skogen. Det må vara ett naturligt ämne men det är fortfarande giftigt för levande organismer.

Olika typer av stål, tungsten, järn. Många metaller och legeringar som går in under paraplytermen blyfritt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback