2022-12-26, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat
Har du för vana att ladda när du kliver ur bilen och gör patron ur först när du återvänder till densamma är jag glad att slippa dig som jaktsällskap.

Kanske vi som har vana att köra bilen långt ut i skogen, så man börjar jaga direkt du tar fram geväret från bilen. Inte fan ska jag gå 100 meter inne i skogen förrens jag tar fram geväret.
Citera
2022-12-26, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat
Har du för vana att ladda när du kliver ur bilen och gör patron ur först när du återvänder till densamma är jag glad att slippa dig som jaktsällskap.

Det är väl bara att hålla geväret neråt och ha fingrarna utanpå varbygeln. Det finns länder där folk får bära pistol på offentlig plats utan att det händer olyckor särskilt ofta, och då menar jag inte USA utan länder i Europa.
Citera
2023-01-23, 20:45
Medlem
TELAVIV91s avatar
Läge för plastförbud också, fungerar ju med papphylsor och filtförladdningar. Avskyr att skjuta utanför skjutbanan när man har laddat med plastpatroner.
Citera
2023-01-30, 12:24
Medlem
Jag hoppar på denna tråd med min fråga, rätt eller fel forum?
Vi är några äldre jagare med äldre hagelvapen som försökt att få svar på frågan om det går att skjuta stålhagel i våra bössor. Fabrikaten är allt från Husqvarna till BRNO (hagelset/kombi).
Var och en av oss har haft hemläxa för att kolla på frågan.
Resultatet blev: Det går alltid att skjuta ett skott ......, till att det skulle finnas stämplar av alla olika utformningar. Förvirringen fortsätter.

Vilket gäller?

B
Citera
2023-01-30, 12:44
Medlem
speerys avatar
Resultatet utav denna idioti blir att många skogsägare förbjuder jakt på sina marker eftersom att träd som det är metall i är mer eller mindre osäljbara..
Citera
2023-01-30, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Resultatet utav denna idioti blir att många skogsägare förbjuder jakt på sina marker eftersom att träd som det är metall i är mer eller mindre osäljbara..

Men det problemet är ju bara aktuellt för dåliga jägare som inte kan skilja på en älg och en tall!
Citera
2023-01-30, 13:45
Medlem
speerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men det problemet är ju bara aktuellt för dåliga jägare som inte kan skilja på en älg och en tall!

För det första så jagar ingen älg med hagel..

Och för det andra så kommer detta problem fortfarande att vara aktuellt även för de skogsägare vars skog blir osäljbar..
Citera
2023-01-30, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speery
För det första så jagar ingen älg med hagel..

Och för det andra så kommer detta problem fortfarande att vara aktuellt även för de skogsägare vars skog blir osäljbar..

Men det är ju mycket ovanligt med jakt med hagelgevär i skogsterräng, det är alltså ett inteproblem
Citera
2023-01-30, 18:13
Medlem
48ans avatar
Citat:
Men det är ju mycket ovanligt med jakt med hagelgevär i skogsterräng, det är alltså ett inteproblem
Jaktkunskaperna lyser med sin frånvaro.
Vad tror du man jagar hare och räv med? även rådjur ofta under drevjakt? Och vart tror du man jagar det? Där har du bara tre exempel på vilt som jagas med hagelgevär i skogsterräng.
Nä ta och läs på om jakt innan du slänger ur dig en massa propaganda är du snäll.
Citera
2023-01-30, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bronsluren
Jag hoppar på denna tråd med min fråga, rätt eller fel forum?
Vi är några äldre jagare med äldre hagelvapen som försökt att få svar på frågan om det går att skjuta stålhagel i våra bössor. Fabrikaten är allt från Husqvarna till BRNO (hagelset/kombi).
Var och en av oss har haft hemläxa för att kolla på frågan.
Resultatet blev: Det går alltid att skjuta ett skott ......, till att det skulle finnas stämplar av alla olika utformningar. Förvirringen fortsätter.

Vilket gäller?

B

Det är nog bättre att köpa vismut- eller volframhagel. Vismut är ganska likt bly, fast det är ogiftigt.
Citera
2023-01-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Det är nog bättre att köpa vismut- eller volframhagel. Vismut är ganska likt bly, fast det är ogiftigt.

Tack för svaret. Vi är överens i laget att byta till alternativen till bly. Men frågan kvarstår, eller det blev ytterligare en fråga? Hur påverkas vapnet av vismut/volframhagel? Det finns ju alltid risker, små eller stora, med att byta från den av tradition använda blyhaglet vid jakt. Skjutavstånd, gastryck, anslagsenergi mm. De flesta äldre vapen är ju konstruerade för blyhagel.
Vi fortsätter våra diskussioner i laget. Får väl se vad det slutar med.
Hittade på Youtube en vapensmed som gjorde om en hagelbock Valmet 412.
https://www.youtube.com/watch?v=rPENdBDJ-Ik

mvh

B
Citera
2023-01-31, 14:26
Medlem
Citat:

Grattis. Där fick du till 2 inlägg på raken som visar på att du inte kan ett skit om jakt. Är det inte bättre att inte skriva i trådar som du helt klart inte behärskar än att framställa dig som en idiot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in