Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-03, 00:13
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Det är fel sätt att se på det. Snarare så här: vikt ökar styrka, allt annat lika. En fet person har alltså en boost per definition. Det bara är så att tyngre kroppar har lättare att flytta tyngre föremål. Det finns säkert fysik i den ekvationen som förklarar varför.

Det betyder inte att spinkiga killar inte kan vara starka (i unga åldrar). Jag var relativt råstark som 17-27-åring. Men hade jag varit fet så hade jag varit ÄNNU starkare.
Nej muskelmassan är större på stora otränade människor än mindre otränade.
Förutom att bära runt på extra vikt så är viktuppgång och ätande en anabol effekt på kroppen.
Lägger du på dig säg 10 kg utan att träna så kommer en liten del också vara muskler även om man är fysiskt inaktiv.
Citera
2023-02-03, 00:19
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Fettfri massa är översättningen. Länken påstår alltså motsatsen till vad flashbackare här inne påstod.

Sade ju att jag var skeptisk till hur de kan vara att det bara är fett...
Ja alltså vad jag skrev, läs mitt tidigare inlägg.
När en man och en kvinna har samma muskelmassa så är kvinnor 8% starkare i benen.

Om man nu menar total muskelmassa och inte bara på benen så är det inte speciellt förvånade då män har proportionellt mer muskler på överkroppen.

Dvs en man och en kvinna med 30 kg muskler totalt, där kommer mannen ha högre andel på överkroppen.

Jämför man dock en genomsnittlig kvinna och en man så har männen nästan 50% mer total muskelmassa än kvinnor så männen är starkare än kvinnor i bena generellt oavsett.
https://tyngre.se/artikel/normalvard...-sverige-idag/
Citera
2023-02-03, 00:20
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej muskelmassan är större på stora otränade människor än mindre otränade.

Jag syftade på fett, inte kroppens storlek. SAMMA person som blir fet ökar i styrka. Han kan i teorin öka i muskelutveckling och därmed styrka utan fett, men det kommer inte finnas energireserver utan fett, så styrkeresultaten kommer vara underväldigande.
Citera
2023-02-03, 00:21
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jämför man dock en genomsnittlig kvinna och en man så har männen nästan 50% mer total muskelmassa än kvinnor så männen är starkare än kvinnor i bena generellt oavsett.
https://tyngre.se/artikel/normalvard...-sverige-idag/

Min frågeställning gällde endast isolerad styrka i benen. Man kanske kan mäta det genom benövningar liggandes.
Citera
2023-02-03, 00:28
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Jag syftade på fett, inte kroppens storlek. SAMMA person som blir fet ökar i styrka. Han kan i teorin öka i muskelutveckling och därmed styrka utan fett, men det kommer inte finnas energireserver utan fett, så styrkeresultaten kommer vara underväldigande.
Eh va?
Menar du kemisk energi från kroppen eller kgm?
Citera
2023-02-03, 00:31
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Min frågeställning gällde endast isolerad styrka i benen. Man kanske kan mäta det genom benövningar liggandes.
Ja benpress är ett exempel på detta.
Givet samma totala muskelmassan så är kvinnor starkare i benen av anledningarna jag nämnde tidigare.

Hänger du med i vad jag faktiskt skriver?
Citera
2023-02-03, 00:34
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Eh va?
Menar du kemisk energi från kroppen eller kgm?

Jag vet inte rotorsaken till varför det bara är så. Det har definitivt nånting med energinivå att göra, även om det inte är enda förklaringen. Om du har lägre fett i kroppen så har du tro det eller lägre uthållighet, allt annat lika. Boxare som är väldigt deffade och muskelösa har SKITdålig uthållighet jämfört med boxare som har överskott fett.

Du kan se det som att vara undernärd i styrkekontext. När du är undernärd så blir du tröttare fortare.
__________________
Senast redigerad av Ekvilibrium1 2023-02-03 kl. 00:47.
Citera
2023-02-03, 00:35
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Givet samma totala muskelmassan så är kvinnor starkare i benen av anledningarna jag nämnde tidigare.

Ja, men det säger alltså flashbackar emot. De tror inte att det är några imponerande muskler bakom fettet.
Citera
2023-02-03, 00:53
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Jag vet inte rotorsaken till varför det bara är så. Det har definitivt nånting med energinivå att göra, även om det inte är enda förklaringen. Om du har lägre fett i kroppen så har du tro det eller lägre uthållighet, allt annat lika. Boxare som är väldigt deffade och muskelösa har SKITdålig uthållighet jämfört med boxare som har överskott fett.

Du kan se det som att vara undernärd i styrkekontext. När du är undernärd så blir du tröttare fortare.
Nej det gäller enbart vid extremt låg fettprocent.

Det finns ingen fördel att ha 10 kg mer fet istället för muskler vid boxning, givet att kroppsvikten är den samma.

Vidare så är det ju superdeffade boxare i lägre viktklasser som är absolut uthålligast.
Samma sak gäller andra sporter som löpning, skidåkning, simning, styrkelyftare osv.

Män i 90 kg klassen har inte en massa överskott i fett i säg tyngdlyftning, däremot fria viktklasser så är det en fördel att vara så stor som möjligt.
Citera
2023-02-03, 00:54
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Ja, men det säger alltså flashbackar emot. De tror inte att det är några imponerande muskler bakom fettet.
Muskler som muskler givet att cns är lika tränat.
Citera
2023-02-03, 00:55
  #131
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Vilka kvinnor har större lår än du? Då är man majsätande henpojke.
Citera
2023-02-03, 01:11
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Muskler som muskler givet att cns är lika tränat.

De tror inte muskeln är så stor relativt fettet som hos en man. Läs tråden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback