2023-02-02, 22:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Nej han visste ju inte då eller nu ens att det kunde vara hon… kanske har MH hjälpt till mer för att få bättre förutsättningar….

Ja, man hoppas att hon börjar inse vem hon har haft vänskap med och att hon nu måste försöka gottgöra det hon kan göra.

Inget kommer att få Tove tillbaka, men om hon såg Toves anhöriga och mamma... då skulle det kännas. Det tror jag man gör, om man inte är psykopat.

Det tog att se hennes smärta...
Citera
2023-02-02, 22:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Brandlarmet gick, vilket jag tolkar som brandlarmet inne i lägenheten?
Tänkuber har använts, och "lägenheten fylls av rök och mannen vaknar av att brandvarnaren tjuter."
//
"Efteråt bor inte mannen i lägenheten på en hel vecka. En person i hans när het säger till P4 Jönköping att det tog hårt på honom, att han inte visste vem det var som tänt eld på dörren."

https://sverigesradio.se/jonkoping

Svårt för oss att veta hur allvarlig branden var och främst, hur stor risk det var att någon person hade skadats eller avlidit.

Däremot anser inte jag att pga av att någon har brandlarm och lyckas släcka den innan den spridit sig så stor att man inte lyckas själv med släckningsarbetet, ska påverka en misstanke om det finns risk att branden sprids på ett farligt sätt.

Branden skedde också på natten ("strax före halv två") vilket ökar risken. Pojkvännen skulle kunna ha saknat brandvarnare, sovit tungt och det hade kunnat sluta på ett helt annat sätt.

Jag utgår från att åklagaren har skäl här till att mena att det bara är skadegörelse.

Det jag mest underar över är hur man nu i efterhand ska kunna binda JJ till denna händelse. Det är ju en tid sedan detta hände, 7/4- 21. Då lades utredningen ner, förmodligen i brist på bevisning.

Räcker nog inte med att JJs senaste kille säger att Jj erkänt för honom att det var hon.
Frågan är kanske hur mycket krut som lades på utredningen? I vilket skede lades den ner?
Citera
2023-02-02, 22:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Minns jag inte fel så var det misstänkt mordbrand först..

Man fattar inte.
Vet inte vad som krävs...
Citera
2023-02-02, 22:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det krävs betydligt mer för att bevisa mordbrand än skadegörelse.
Kanske de inte funderade över omrubricering, utan la ner för att det inte fanns tillräckliga bevis för mordbrand?

Jag vet inte hur de ska knyta JJ till brottet.

Men två fall av skadegörelse, det känns inte mycket att hänga i julgranen om det ska visa något för det här misstänkta mordet.

Om det nu inte är så att Rullman nöjer sig med att visa vad hon är kapable till att göra, sedan har det inte så stor betydelse vilket straff hon får, s a s.

Det är ändå avsikten, lättkränktheten och hämndbegäret. Våldet. Sättet att lösa problemen...som är det viktiga.

Du kanske har rätt.
Citera
2023-02-02, 22:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Frågan är kanske hur mycket krut som lades på utredningen? I vilket skede lades den ner?

Ja, allt är av intresse nu.

Ryktet har kommit ikapp JJ.
Citera
2023-02-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte hur de ska knyta JJ till brottet.

Men två fall av skadegörelse, det känns inte mycket att hänga i julgranen om det ska visa något för det här misstänkta mordet.

Om det nu inte är så att Rullman nöjer sig med att visa vad hon är kapable till att göra, sedan har det inte så stor betydelse vilket straff hon får, s a s.

Det är ändå avsikten, lättkränktheten och hämndbegäret. Våldet. Sättet att lösa problemen...som är det viktiga.

Du kanske har rätt.

Jag tror att skadegörelserna J är misstänkta har en koppling till mordet på T. Lite märkligt annars att lägga till en separat brottsmisstanke som på sin höjd ger 2 års fängelse.

Menar inte att T drabbats av skadegörelsen, men att konflikten och motivet kan ha med skadegörelserna att göra.
Citera
2023-02-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror att skadegörelserna J är misstänkta har en koppling till mordet på T. Lite märkligt annars att lägga till en separat brottsmisstanke som på sin höjd ger 2 års fängelse.

Menar inte att T drabbats av skadegörelsen, men att konflikten och motivet kan ha med skadegörelserna att göra.

Ja den tanken har slagit mej innan att T skulle ev kunna haft bevis för något sådant här som hon viftat lite för ivrigt med.
Senast redigerad av anteanti 2023-02-02 kl. 23:29.
Citera
2023-02-02, 23:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ja den tanken har slagit mej innan att T skulle ev kunna haft bevis för något sådant här som hon viftar lite för ivrigt med.

Jo, det kanske inte längre är ett hot att avslöja en gammal otrohet med ett ex, så nu har Tove nya trumfkort på handen?

En mordbrand och en sprayning på en bil?

Och då hänger det mer ihop, ja.
Citera
2023-02-02, 23:35
Medlem
Citat:
Det här med att T dog av en olyckshändelse tappar lite i slagkraft när det visar sig att J tidigare varit framme och skapat olyckor. Nu tycker jag själv hon har lite tur, att hon kommer undan med skadegörelse istället för mordbrand. Att tända eld på en ytterdörr under nattetid när folk ligger och sover kan sluta väldigt illa.

Nu hoppas jag att Vetlandaborna berättar vad den andra skadegörelsen handlar om. Vem kan ha förargat J?
Känns som att hon haft ett grepp om exet också precis som det verkar med M.H. Då han inte (vågat?) misstänka JJ för branden. Tydligen både då som nu sägs det. Inger hon respekt eller är hon en duktig manipulitör? Ska bli intressant att se vad det är för karaktär Vetlanda borna verkar ha så svårt att skvallra om/på!
Citera
2023-02-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag försökte hitta ägaren till den bilen på bilden Du skickade.
Bilen heter ju TFJ14*

Jag hittar inte den här: https://biluppgifter.se/

Varför vill du ha reda på ägaren till bilen? den personen har inte på något sätt med detta att göra.
Behöver inte hänga ut mängder av personer.
Citera
2023-02-03, 00:17
Medlem
sybels avatar
Citat:

Jag tycker det verkar lite långsökt att T skulle hållt det inne så länge.
För min del tror jag att det dykt upp i något förhör och att Rullman vill ha det som bevis för Js "förmåga". Att förekomma Sangborn och redan före rättegången skjuta "misstagspläderingen" i sank.

Men ok, kanske det var så att J kom med nya hot och anklagelser mot T och att hon då drog upp det.
Citera
2023-02-03, 00:36
Medlem
Citat:

Väldigt vanligt att man utreder flera brott och tar med sig till huvudförhandling.
vanligaste är gamla narkotikabrott, rattfyllor och olovliga körningar.
Brott som inte kräver en jättestor förundersökning.
Allt för att bygga på strafftiden och bevisa att det förekommer ett mönster hos personen som gör att risken för att återfalla i brott är högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in