2023-02-02, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Märkligt att man ändrar från mordbrand till skadegörelse. även om grabben inte bor kvar i Vetlanda
Ja, varför kan det ändras så? Att tända eld på en dörr även med tändkuber visar väl på att man vill att det ska börja brinna ordentligt plus att man planerat det?!?!
Citera
2023-02-02, 21:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Att han inte kunde bo i lägenheten på en vecka tolkade jag mer som något psykologiskt än pga t.ex. rökskador i lägenheten. För min del är det här med att släckte elden med en kudde som gör att jag misstänker att den inte var alltför omfattande, och enligt artikeln i VP efter själva händelsen så brann det "på utsidan av hans lägenhetsdörr".

Brandlarmet gick, vilket jag tolkar som brandlarmet inne i lägenheten?
Tänkuber har använts, och "lägenheten fylls av rök och mannen vaknar av att brandvarnaren tjuter."
//
"Efteråt bor inte mannen i lägenheten på en hel vecka. En person i hans när het säger till P4 Jönköping att det tog hårt på honom, att han inte visste vem det var som tänt eld på dörren."

https://sverigesradio.se/jonkoping

Svårt för oss att veta hur allvarlig branden var och främst, hur stor risk det var att någon person hade skadats eller avlidit.

Däremot anser inte jag att pga av att någon har brandlarm och lyckas släcka den innan den spridit sig så stor att man inte lyckas själv med släckningsarbetet, ska påverka en misstanke om det finns risk att branden sprids på ett farligt sätt.

Branden skedde också på natten ("strax före halv två") vilket ökar risken. Pojkvännen skulle kunna ha saknat brandvarnare, sovit tungt och det hade kunnat sluta på ett helt annat sätt.

Jag utgår från att åklagaren har skäl här till att mena att det bara är skadegörelse.

Det jag mest underar över är hur man nu i efterhand ska kunna binda JJ till denna händelse. Det är ju en tid sedan detta hände, 7/4- 21. Då lades utredningen ner, förmodligen i brist på bevisning.

Räcker nog inte med att JJs senaste kille säger att Jj erkänt för honom att det var hon.
Citera
2023-02-02, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tänkuber har använts, och "lägenheten fylls av rök och mannen vaknar av att brandvarnaren tjuter."
//
"Efteråt bor inte mannen i lägenheten på en hel vecka. En person i hans när het säger till P4 Jönköping att det tog hårt på honom, att han inte visste vem det var som tänt eld på dörren."

Svårt för oss att veta hur allvarlig branden var och främst, hur stor risk det var att någon person hade skadats eller avlidit.

Däremot anser inte jag att pga av att någon har brandlarm och lyckas släcka den innan den spridit sig så stor att man inte lyckas själv med släckningsarbetet, ska påverka en misstanke om det finns risk att branden sprids på ett farligt sätt.

Branden skedde också på natten ("strax före halv två") vilket ökar risken. Pojkvännen skulle kunna ha saknat brandvarnare, sovit tungt och det hade kunnat sluta på ett helt annat sätt.

Jag utgår från att åklagaren har skäl här till att mena att det bara är skadegörelse.

Det jag mest underar över är hur man nu i efterhand ska kunna binda JJ till denna händelse. Det är ju en tid sedan detta hände, 7/4- 21. Då lades utredningen ner, förmodligen i brist på bevisning.

Räcker nog inte med att JJs senaste kille säger att Jj erkänt för honom att det var hon.

Kan det vara så enkelt som att vid eventuell tele tömning har man hittat lite annat också ? Eller hur lång tid bak får man tömma en telefon
Citera
2023-02-02, 21:53
Medlem
Citat:
Det låter konstigt.
Lägenheten ska ha fyllts med rök, brandskador på dörr och dörrkarm dokumenterades och killen kunde inte bo i lägenheten under en vecka efter.

Om brandlarmet inte hade funnits, hade det kanske gått på annat sätt?

Att man lyckas släcka branden själv, borde inte vara ett skäl till att det inte rubriceras till mordbrand, även om det förstås kan bero på andra skäl, såsom att det inte förelåg någon som helst risk för andras liv.

Men rökutvecklingen enligt SR Jönköping talar ett annat språk?

Låter helt sjukt!
Bodde han själv i huset får man anta…. Vad hade hänt om han inte var hemma? Hur hade det gått för grannarna?
Hur kan det ändras?!???
Någon som har koll på likn?
Citera
2023-02-02, 21:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom utredningen lades ner, hade de väl inte tillräckligt bindande bevis för ens skadegörelse - av någon anledning (hm!) - Och att få fram nya bevis så här långt efter, dessutom när huvudbrottet är mord, tror jag inte Rullman anser är värt att prioritera.

Huvudpoängen är väl att peka på Js "vandel".

Men om man inte har tillräckliga bevis för mordbrand, hur ska man ha tillräckliga bevis för skadegörelse?

Eller stod tändkuber för långt bort för att det var någon risk?
Men i P4 Jönköping säger man "tände någon eld på en lägenhetsdörr", så med allt det övriga... rökutveckling i lägenheten, brandlarm...
Citera
2023-02-02, 21:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att det är Rullmans sedvanliga sätt att undvika att tala om vem det gäller.
Att utreda om M är misstänkt för andra brott, behöver inte betyda mer än att de letat efter hennes namn i sina rullor.

Ja, han är kryptisk.
Citera
2023-02-02, 21:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Här är en annan som blev grov skadegörelse.
Tyvärr är artikeln låst…
https://www.nkp.se/2019/01/30/tande-eld-pa-lagenhetsdorr-efter-pengabrak/

Usch, det ser ju allvarligt ut.
Citera
2023-02-02, 22:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake-15
Kan det vara så enkelt som att vid eventuell tele tömning har man hittat lite annat också ? Eller hur lång tid bak får man tömma en telefon

Ja, så kan det vara.
Det kan också vara nåon annan som sparat något som hon skickat. Kanske hennes senaste ex skrivit till någon om att JJ erkänt för honom.

Vi får hoppas att det går att binda henne.

Pojkvännen vars dörr blev bränd, visste ju inte vem det var enligt P4 Jönköping. Så kanske det inte gick att binda befintligt DNA eller fingeravtryck (om det nu fanns något kvar, vilket inte är så troligt??) till någon, då det inte fanns någon misstänkt.
Citera
2023-02-02, 22:05
Medlem
Citat:
//

Nej han visste ju inte då eller nu ens att det kunde vara hon… kanske har MH hjälpt till mer för att få bättre förutsättningar….
Citera
2023-02-02, 22:12
Medlem
Citat:
Usch, det ser ju allvarligt ut.

Minns jag inte fel så var det misstänkt mordbrand först..
Citera
2023-02-02, 22:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Men om man inte har tillräckliga bevis för mordbrand, hur ska man ha tillräckliga bevis för skadegörelse?

Eller stod tändkuber för långt bort för att det var någon risk?
Men i P4 Jönköping säger man "tände någon eld på en lägenhetsdörr", så med allt det övriga... rökutveckling i lägenheten, brandlarm...
Det krävs betydligt mer för att bevisa mordbrand än skadegörelse.
Kanske de inte funderade över omrubricering, utan la ner för att det inte fanns tillräckliga bevis för mordbrand?
Citera
2023-02-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Låter helt sjukt!
Bodde han själv i huset får man anta…. Vad hade hänt om han inte var hemma? Hur hade det gått för grannarna?
Hur kan det ändras?!???
Någon som har koll på likn?

Är övertygad om att JJ planerat att mörda TT under en tid, att svartsjukan gick överstyr, att JJ fullkomligt njöt och kände sig tillfredsställd när hon mördade TT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in