2023-01-31, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Har hon "missbukat" uttagningskriterierna tidigare säsonger genom att toppa sig under uttagningsperioden?

Det är väl det normala, att undre halvan av laget toppar formen tidigt på säsongen för att kunna ta sig in till mästerskap. Dyvik har hängt och dinglat i mästerskapsuttagningarna sedan 2017 med 50/50-utfall. Om det räckt eller inte för henne har oftast hängt på motståndet, då hon själv saknar pallplatser under perioden. Hon har aldrig blivit förhandsuttagen om man säger så. Därav tycker jag det är lite naivt om hon trott sig kunna backa in i VM-laget just denna gången när konkurrensen är hårdare än någonsin. Men hon skulle ändock fått vara naiv fram till Les Rousses dit hon kvalificerat sig.
Citera
2023-02-01, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Så..............
Hur sammanfattar man nu hela den här parodin med VM-uttagningen?

Verkar som att många tycker att det är rätt lag som tagits ut men att det skett på ett ...........................
(fyll i själva) sätt?

Sett till prestation är uttagningen rätt, men det försvarar inte det idiotiska beslutet att låta Ebba köra den senaste sprinten.

Citat:
Hursom, för den inte är REJÄLT insatt i landslaget och deras tänk så framstår dom som idioter men som ändå tar ut rätt(?) lag.
Kan inte finnas något stort förtroende för landslagsledningen efter detta och hur ska atleter som "ligger på gränsen" veta hur dom ska bete sig i framtiden?

Det är väl inte mycket som fungerat runt landslaget sedan Grip tvingades bort.

Peterson försvann innan han knappt hade börjat, Fåret efter en säsong och vallateamet under Niemi var en katastrof.
Hanteringen av MDFKs avhopp från landslaget m.m.

Förhoppningsvis blir det bättre när Ola Strömberg äntligen försvinner.
Citera
2023-02-01, 02:19
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Man får ju ändå tillskriva Byström att han lyckats med den smått omöjliga uppgiften att ena den spretiga Flashbackjuryn. För jag tror inte att jag läst nån kommentar här som stöttar uttagningarna och resonemangen bakom. Starkt jobbat, AB

Det ska sägas att Billigost faktiskt stöttar Byströms uttagningar till Les Rousses.

Användaren i fråga har satt sig på tvären mot majoritetens vilja, likt Turkiet har gjort mot Sveriges Nato-ansökan.
Citera
2023-02-01, 07:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Hur skall landslaget ladda upp för VM, är det sagt något om det? Ser att de flera av de norska VM-damerna skall vara kvar i Italien efter Toblach medan Heidi Weng skall träna tillsammans med stora del av norska herrlaget i Norge. Skistad väljer en helt egen väg och skall ladda upp på hemmaplan.
Citera
2023-02-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Rovaniemi var det väl sagt? Falun blev en nödlösning. Anledningen till att ta ut på resultat i Skandinaviska cupen gissar jag är för att alla får chansen. På en världscup kan bara den som är uttagen till världscup få chansen.

Det stora problemet med scandcup är ju att då ska plötsligt Hagströms pappa valla Borås skidor. I Falun sa Linn att hennes skidor inte dög. Tänk om Dyvik faktiskt varit med i cupen, Svahn vallat bort sig och Dyvik haft några moraraketer under fötterna? Man får antingen köra med landslagsvallning på aktuella åkare eller applicera lite sunt förnut och inse att ett OK resultat i TdS betyder att man bör vara aktuell för att köra Les Rousses.

Byström tycker man har varit "tydlig" från landslagsledningen, har man verkligen sagt att "Kör du Tour de Ski, Dyvik, då får du inte köra VM"? FIS skulle bli vansinniga om de fick reda på det.
Citera
2023-02-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hur skall landslaget ladda upp för VM, är det sagt något om det? Ser att de flera av de norska VM-damerna skall vara kvar i Italien efter Toblach medan Heidi Weng skall träna tillsammans med stora del av norska herrlaget i Norge. Skistad väljer en helt egen väg och skall ladda upp på hemmaplan.

Hon kör väl en egen satsning i år, utanför landslaget?

Det verkar ju ha gett resultat.
Räknar med att hon blir riktigt farlig i VM, det trodde jag inte för ett år sedan.
Citera
2023-02-01, 10:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
[/b]
Hon kör väl en egen satsning i år, utanför landslaget?

Det verkar ju ha gett resultat.
Räknar med att hon blir riktigt farlig i VM, det trodde jag inte för ett år sedan.

Jo, men en egen satsning utanför landslaget betyder ju inte nödvändigtvis att man inte är med på landslagets uppladdningsläger inför VM
Citera
2023-02-01, 11:08
Medlem
Citat:
Jo, men en egen satsning utanför landslaget betyder ju inte nödvändigtvis att man inte är med på landslagets uppladdningsläger inför VM
såklart inte.
Hon gör väl det hon tror är bäst för henne själv och i slutändan även för landet i fråga om medaljer.

Jag vet ju inte hur dom olika lagen gör sina VM-uppladdningar men jag gissar att det gäller att skapa laganda och träningsmässigt kan man i mångt och mycket göra sitt eget upplägg.
Så, ja, jag tycker att det är liiite konstigt men inget att slå på stora trumman om.
Citera
2023-02-01, 11:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
såklart inte.
Hon gör väl det hon tror är bäst för henne själv och i slutändan även för landet i fråga om medaljer.

Jag vet ju inte hur dom olika lagen gör sina VM-uppladdningar men jag gissar att det gäller att skapa laganda och träningsmässigt kan man i mångt och mycket göra sitt eget upplägg.
Så, ja, jag tycker att det är liiite konstigt men inget att slå på stora trumman om.

Jag tycker inte det är något konstigt egentligen mer bara ett konstaterande från min sida. Men det verkar lite rörigt i Norge, var inget klart om hur man skulle hantera sina "reserver".
Citera
2023-02-01, 11:22
Medlem
Citat:
Jag tycker inte det är något konstigt egentligen mer bara ett konstaterande från min sida. Men det verkar lite rörigt i Norge, var inget klart om hur man skulle hantera sina "reserver".
jag förstår.

Om, jag säger OM, man vill vara lite konspiratorisk(heter det så ?) så kan man ju fundera på vad den egna satsning har gått ut på?
Är det "bara" annorlunda träningsmetoder som har fått henne att helt plötsligt blommat ut på detta sätt?
Jag skrev det tidigare, för ett år sedan hade jag inte ens med henne i ett Norskt sprintlandslag.

Nu kommer beskedet att hon inte är med på uppladdningslägret...............

Som sagt, bara om man är lite konspiratorisk, vilket jag inte är. :-) ;-)
Citera
2023-02-01, 12:47
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:

I pressmeddelandet om VM-truppen står det att en grupp åker upp till höjden i Livigno medan de också finns ett alternativ på lågland i Toblach om man känner för det.
Citera
2023-02-01, 12:55
Medlem
Wille, Ribom och Sundling ska väl vara på hög höjd i alla fall? Hoppas Ebba och Frida kör uppladdningen ihop och drar nytta av varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in