2023-01-31, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Menar du på Ekuddenvägen? Var verkligen "Dansken" med där?
Ja jag tror det,och jag tror att det händer nåt när de kör .
Citera
2023-01-31, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vad gjorde du under morgontimmarna den 14 juni 1992? Du fortsätter att spela Allan och kastar ur dig fullständigt "vridna" inlägg. Och det värsta är att folk i tråden ger dig uppmärksamhet genom att "konversera" med dig. Jag däremot konverserar inte med dig - jag kritiserar och ifrågasätter dig.

Är du frisk från din påstådda Covid nu, då? Då kanske du kan börja skriva mer utförligt!
Ja för dig har de tröttnat på för länge sen, och jag vet att den enda uppgift du har är att kritisera mig sedan att du tror att du plockar poäng ge om att jag låg i covid undr julhelgen tycker jag bara visar hur seriös du är,
Citera
2023-01-31, 07:12
Medlem
Frågan är varför LGWP redan relativt tidigt blev fast övertygad om att det var två GM. Han kan ju all statistik utan och innan och vet att det är så mycket mer sannolikt med en GM. Något har gjort att han närmast vet att det är fler än en GM inblandat i Helena-fallet. På TV4s fråga svarar han ”annars går det inte”…
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, jag tror att det var en kompis.
Citera
2023-01-31, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Ja för dig har de tröttnat på för länge sen, och jag vet att den enda uppgift du har är att kritisera mig sedan att du tror att du plockar poäng ge om att jag låg i covid undr julhelgen tycker jag bara visar hur seriös du är,

Fast jag förstår Ugglan och tycker hans ”kritik” mot dig har en viss innebörd. Du tycker att även jag kritiserar dig men budskapet som vi vill få fram är att du gärna får ha mer presenterad fakta bakom dina påståenden. Det skulle hjälpa tråden framåt då det går att avgöra om dina inlägg är baserade på rykten, egna upplevelser, påhitt eller närvaro. Tror du det är möjligt?
Citera
2023-01-31, 09:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Frågan är varför LGWP redan relativt tidigt blev fast övertygad om att det var två GM. Han kan ju all statistik utan och innan och vet att det är så mycket mer sannolikt med en GM. Något har gjort att han närmast vet att det är fler än en GM inblandat i Helena-fallet. På TV4s fråga svarar han ”annars går det inte”…

Han kanske då utgår ifrån då att en person har jagat Helena (en jägare kanske...) på stigen i Kohagen i och med att skorna är utslängda där. Om han är ensam måste han då gå och hämta bilen ensam på Ekuddenvägen. Då måste han lämna Helena helt obevakad alldeles nära där Ulrika bor medan han kör runt bilen ensam. Om GM även känner Ulrika också är det högrisk kan han ha kalkylerat. Han är också mån att få med kroppen därifrån så det inte är det första Ulrika ser när hon går ut i skogen - en död Helena.

GW stöder sig också på att vittnet "Hanna" har sagt att hon hörde minst två upprörda mansröster också, detta har han sagt i TV-inslag.
Senast redigerad av IB03 2023-01-31 kl. 09:41.
Citera
2023-01-31, 10:12
Medlem
Det har du rätt i. Jag förmodar dock att det även finns något mer handfast bevis att det är fler än en GM. Vad det är vet jag tyvärr inte. Kan vara spår i form av två fimpar exempelvis men även avsaknaden av släpspår kring där bilen stått.
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Han kanske då utgår ifrån då att en person har jagat Helena (en jägare kanske...) på stigen i Kohagen i och med att skorna är utslängda där. Om han är ensam måste han då gå och hämta bilen ensam på Ekuddenvägen. Då måste han lämna Helena helt obevakad alldeles nära där Ulrika bor medan han kör runt bilen ensam. Om GM även känner Ulrika också är det högrisk kan han ha kalkylerat. Han är också mån att få med kroppen därifrån så det inte är det första Ulrika ser när hon går ut i skogen - en död Helena.

GW stöder sig också på att vittnet "Hanna" har sagt att hon hörde minst två upprörda mansröster också, detta har han sagt i TV-inslag.
Citera
2023-01-31, 10:20
Medlem
IB03s avatar
Jag är nog ganska övertygad om att den ena av de två gubbar som GW har i sitt scenario: han som sitter bredvid, är onykter och nästan alltid bestämmer är just BW. GW säger ju själv om Helena-fallet att det var det pilot-fall som Rikskrim började att använda profilering av en gärningsman som verktyg. Det var då han kom fram till att BW passar väldigt bra in med denna profilering, till Ulrikas oerhörda förtret givetvis. Det är där denna ovilja mot GW är sprungen ur, för skulle det vara så att den barndomsvän och även nu mycket täta facebook-vän skulle vara skyldig till hennes systers död...Det finns ingen person i hela tråden som är mer ovälkommen(om man får uttrycka sig så) som GM än BW, för Ulrika. Ingen.

Hon har investerat så mycket i deras vänskap under alla år så den dörren (om det skulle vara så) vill hon bara inte öppna. Det är också därför det är så mystiskt tyst och märkligt i denna bekantskapskrets, inklusive i högsta grad PW. Därför var aldrig BW som sist skall ha pratat med Helena och fått en kram aldrig nämnd i P4-dok.. Det ÄR otroligt, när han ju figurerat i tidningsartikeln från SLA ihop med HJ dagar efter försvinnandet och nämnde själv detta. Nej, nej, PW- det ÄR tjänstefel.

BW visar ju annars då upp en fin lyckad bild av sig själv som Bratis nämner och till mycket stor del uppvisande av jakttrofeer. Stort jaktintresse. De finns då två bilder i alla fall där han är allt annat än glad (jag tror inte han skämtar här). Kan vi då här se BWs berömda ilska, kyligt och hotfullt stirrande, något är lite "OFF" i blicken, kanske bara jaktinstinkt. En kommenterar med: "Grr..." En switch till "killer mode", Spekulation. För övrigt, inget ont om jägare i sig...
Senast redigerad av IB03 2023-01-31 kl. 10:34.
Citera
2023-01-31, 11:15
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highlandertheonly1

En person som man i umgänges- och familjekretsen visste, att han kunde vara våldsam mot tjejer, tom. mot sin syster i yngre år.
En person med en stor självsäkerhet om sin egen dragningskraft på tjejer, och att han inte är van att bli nobbad. Vilket ju tydligen hände honom ordentligt på förfesten i Radbyn, efter vilket han enligt festdeltagare ha kört på fyllan ner till stan med sin vän, engelsmannen SP. I vilket sinnestillstånd kan man ju bara gissa.

Det ska finnas vittnen i närmaste kretsen, vilket även har nämnts i tråden, som har hört honom erkänna i fyllan på fest, samt så ska ju hans mor vittnat om att hennes son hade förändrats mycket tydligt efter H’s försvinnande. Med detta i åtanke, känns det ju konstigt att hans mor skulle gett honom alibi för natten, om det nu är sant.

För övrigt, något som ingen annan här har koll på, så bodde han inte alls på Gärdesgatan den sommaren, utan delade under ca. 3 månader ett hus med SP högt uppe på Stockholmsvägen. Ett hus där det ofta var fester, man skulle på fest på berget sade man.

Enligt ett mycket trovärdigt vittne kom han hem till huset först tidigt på morgonen, ca. 6-7. Måste ju iaf varit före 8, då han ska ha träffat H’s syster, Han ska ha varit mycket uppriven i sinnet och det första han gjorde, var att ta av sig allt han hade på sig och kastade kläderna i tvättmaskinen (oklart dock om skorna följde med). Och polisen vet om detta.

Så efter närmare 30 år så är BW är egentligen fortfarande helt utan alibi för tiden från att Stadt stängde och när han ska ha pratat med H, till på morgonen.
Om det är som han säger, att han lämnade H med ett adjö…vad gör han sen? Inget har nämnts om detta på 3000 sidor vittne på det alibi för natten. All info försvinner om honom efter detta? Fram till kl.8 på morgonen,

Jag är säker på att BW har läst varenda sida här, oklart om han har skrivit några inlägg dock

Tack för mig

Detta inlägg (kortat) var det som gjorde mig intresserad på allvar av fallet. Det börjar med BW och verkar sluta med just BW. GW har ju utgått från det faktum att det är nästan uteslutande alltid en person i offrets absoluta närhet som är GM när en ung kvinna försvinner/mördas. Han letar då i Helenas prydliga bekantskapskrets med ungdomar som kommer ifrån bättre förutsättningar och där finns det alltså en man bland dem som dessutom även en en våldsman och då enligt tråden även mot kvinnor.

* Denne man var då dessutom när vän med Helenas syster Ulrika och är fortfarande.
* Denne man med hans kumpan skall inte ha varit på Stadt vilket då stämmer för att BW åkte
tillsammans med Sh*ne P från festen i Radbyn i ett upprört halvberusat tillstånd intill just Stadt
precis innan stängning. Han skall där träffat på Helena utanför efter Stadts stängning, fått en kram
och sagt att hon varit på bra humör och var nykter. Då tvärtemot vad GW säger, här kan han då
misstänka att sin tilltänkta GM(BW) ljuger. Att hon var nykter var nog sant.

Ingen verkar mer verkar kunna bekräfta denna "story" från BW. Han är då även den
som verkar ha sett Helena sist. Vill han med kramen säga att det var vänner innan de sade adjö
utanför Stadt ? En tanke som PM-avsändaren "Mariestadsbon" hade var även om han ville gardera
sig, med tanke på avsättande av fingeravtryck...mmm , kanske. Dumpades kroppen i sjön så kanske
inte han behöver vara så rädd för det i alla fall.

Frågan är då vad som egentligen hände efter att BW och SP lämnat festen i Radbyn ? Drog SP hem efter detta eller var det han som hela tiden hängde med BW denna natt ? I så fall finns det då två stycken dokumenterade kvinnomisshandlare (i tråden) i denna bil som då ha plockat upp Helena.

SP kan då vara en möjlig MGM eller hittade då BW en annan förtrogen parhäst på detta begränsade tidsutrymme ? Möjligt, de andra alternativ är då: ThBr, MK och osäkert men ändå: HJ.

Beträffande alibi från BWs mor är det konstigt, hon var skriven i Örebro i alla fall sen 1988. Det är om de hade då sommarstugan på Dillö fortfarande tillsammans då och hon var där då ?
Senast redigerad av IB03 2023-01-31 kl. 11:18.
Citera
2023-01-31, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Fast jag förstår Ugglan och tycker hans ”kritik” mot dig har en viss innebörd. Du tycker att även jag kritiserar dig men budskapet som vi vill få fram är att du gärna får ha mer presenterad fakta bakom dina påståenden. Det skulle hjälpa tråden framåt då det går att avgöra om dina inlägg är baserade på rykten, egna upplevelser, påhitt eller närvaro. Tror du det är möjligt?
Det sista jag vill göra är att röja mina källor, det är svårt att dra gränsen, men jag förstår kritiken ,men jag kan lova att jag inte hittar på men ska försöka förklara mer!
Citera
2023-01-31, 18:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Det sista jag vill göra är att röja mina källor, det är svårt att dra gränsen, men jag förstår kritiken ,men jag kan lova att jag inte hittar på men ska försöka förklara mer!

Hur skulle du kunna röja dina "källor" om du är tydligare? Vi kan ju ändå inte veta vilka "källorna" är! Personligen tror jag att du av andra anledningar vill dribbla runt i tråden.
Citera
2023-01-31, 19:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag är nog ganska övertygad om att den ena av de två gubbar som GW har i sitt scenario: han som sitter bredvid, är onykter och nästan alltid bestämmer är just BW. GW säger ju själv om Helena-fallet att det var det pilot-fall som Rikskrim började att använda profilering av en gärningsman som verktyg. Det var då han kom fram till att BW passar väldigt bra in med denna profilering, till Ulrikas oerhörda förtret givetvis. Det är där denna ovilja mot GW är sprungen ur, för skulle det vara så att den barndomsvän och även nu mycket täta facebook-vän skulle vara skyldig till hennes systers död...Det finns ingen person i hela tråden som är mer ovälkommen(om man får uttrycka sig så) som GM än BW, för Ulrika. Ingen.

Hon har investerat så mycket i deras vänskap under alla år så den dörren (om det skulle vara så) vill hon bara inte öppna. Det är också därför det är så mystiskt tyst och märkligt i denna bekantskapskrets, inklusive i högsta grad PW. Därför var aldrig BW som sist skall ha pratat med Helena och fått en kram aldrig nämnd i P4-dok.. Det ÄR otroligt, när han ju figurerat i tidningsartikeln från SLA ihop med HJ dagar efter försvinnandet och nämnde själv detta. Nej, nej, PW- det ÄR tjänstefel.

BW visar ju annars då upp en fin lyckad bild av sig själv som Bratis nämner och till mycket stor del uppvisande av jakttrofeer. Stort jaktintresse. De finns då två bilder i alla fall där han är allt annat än glad (jag tror inte han skämtar här). Kan vi då här se BWs berömda ilska, kyligt och hotfullt stirrande, något är lite "OFF" i blicken, kanske bara jaktinstinkt. En kommenterar med: "Grr..." En switch till "killer mode", Spekulation. För övrigt, inget ont om jägare i sig...

Till detta kan vi lägga turerna om den där bilden från EM-sommaren. En viss BW ville inte kännas vid MK.

Jag har tagit upp det flera gånger tidigare: Visst är det oerhört märkligt att Pernilla och Mats inte tar med BW i radiodokumentären 2017. Han borde ju ha varit given typ 20 sekunder i något av avsnitten. Men icke! Så konstigt.

Notera också att det i trådens tidiga skede finns användare som redan då pekar ut BW. Bulldozzer är en av dem som har varit tydlig. Bulldozzer har i ett PM hävdat att BW ska ha sagt hårresande saker på en fest några veckor efter det att Helena försvann.

Till allt detta kan vi lägga PU, som med en dåres envishet vägrade kännas vid BW - trots att Badboy rider med flera kunde överbevisa honom med att han och BW hade varit på samma fester innan Helena försvann.

Så: BW vill inte kännas vid MK, PU vill inte kännas vid BW. Det måste finnas en anledning till varför. Kan den anledningen vara Helenas försvinnande?
Senast redigerad av Ugglan. 2023-01-31 kl. 19:19.
Citera
2023-01-31, 19:57
Medlem
Det här med profilering är mycket intressant. Vi har varit inne på ett väldigt snabbt händelseförlopp tidigare och resonerat oss fram till olika motiv. Men i GWs scenario är det varken ett sexuellt motiv eller en gammal disput eller en inbördes relation som ligger bakom brottet. Det är en ordinär meningsskiljaktighet.
Det är en GM som helt enkelt fullständigt spårar ur när Helena inte vill göra som han föreslår (gå på efterfest). Det handlar om ett akut raseri och en GM som går från tanke till handling på nolltid, väldigt impulsivt. Det läskiga och mycket ovanliga är att GM efter dråpet plötsligt börjar handla målmedvetet och relativt rationellt. Allt i ett enda syfte, nämligen att utgå sitt straff. Allt får stå åt sidan för det och det är därför kroppen tas med. Det är ödesdigert för Helenas närstående som fått leva i osäkerhet kring hennes öde sedan dess.
Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in