2021-12-09, 22:14
Medlem
Swe1227s avatar
Jag har en hyresrätt mitt i stan med egen uteplats på taket, egen tvättmaskin, eget förråd på 20 kvadrat. En tvåa för under 6000kr månaden. Hyresrätt är bra nice ändå.
Citera
2021-12-09, 22:19
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag har en hyresrätt mitt i stan med egen uteplats på taket, egen tvättmaskin, eget förråd på 20 kvadrat. En tvåa för under 6000kr månaden. Hyresrätt är bra nice ändå.

"Stan" är det Säffle då du menar?
Citera
2021-12-09, 22:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Behöver det inte alls vara. Länge kostade en hyresrätt i centrala Stockholm ungefär samma som i sunkförorten.
Men trenden går ju helt klart åt marknadshyra, så de HR-innehavare som nu sitter på billiga hyresrätter i bra lägen kommer bli ännu mer losers på sikt (bortsett från att de missar den sjuka värdestegringen på BR). Några billiga omvandlingar från HR till BR kan man också glömma, den tiden är förbi.
Citera
2021-12-09, 22:36
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Behöver det inte alls vara. Länge kostade en hyresrätt i centrala Stockholm ungefär samma som i sunkförorten.
Men trenden går ju helt klart åt marknadshyra, så de HR-innehavare som nu sitter på billiga hyresrätter i bra lägen kommer bli ännu mer losers på sikt (bortsett från att de missar den sjuka värdestegringen på BR). Några billiga omvandlingar från HR till BR kan man också glömma, den tiden är förbi.

Nä det kan vara vart som helst i världen och det är lite meningslöst att komma dragande med anekdotiska exempel utan kontext eftersom det blir helt meningslöst. Faktum är att en kvalificerad gissning är att det är en 2:a på 51 kvadrat i Stockholm, då det statistiskt bor flest personer där och snitthyran för en tvåa var 1412 kr/kvm (2020).
Citera
2021-12-09, 22:42
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Nej, en stad på över 100k invånare. Jag är för ung för att ha varit med på bostadsracet. Den tiden är nog förbi. Bostadspriserna kan inte öka i samma takt som tidigare, dock minska i värde i snabb takt.

F.Ö är jag inte intresserad av att delta i pyramidspel.
Citera
2021-12-09, 23:43
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Nej, en stad på över 100k invånare. Jag är för ung för att ha varit med på bostadsracet. Den tiden är nog förbi. Bostadspriserna kan inte öka i samma takt som tidigare, dock minska i värde i snabb takt.

F.Ö är jag inte intresserad av att delta i pyramidspel.

Gävle har inte över 100k innevånare.

Varför kan de inte öka om de kan minska snabbt?
Citera
2021-12-10, 00:02
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Gävle har inte över 100k innevånare.

Varför kan de inte öka om de kan minska snabbt?
Öka kan det väl, men det är som med allt annat att man vill ju inte köpa på toppen. Sen sitter ju största delen av ens kapital fast i bostaden om man köper. Det kanske kan vara ekonomiskt fördelaktigt men med baksidan att man inte har pengar att investera/ha kul för.
Citera
2021-12-10, 00:06
Medlem
Citat:
Nä det kan vara vart som helst i världen och det är lite meningslöst att komma dragande med anekdotiska exempel utan kontext eftersom det blir helt meningslöst. Faktum är att en kvalificerad gissning är att det är en 2:a på 51 kvadrat i Stockholm, då det statistiskt bor flest personer där och snitthyran för en tvåa var 1412 kr/kvm (2020).
De flesta i Sverige bor inte i Stockholm.
Citera
2021-12-10, 12:30
Medlem
Hyresrätt är bättre. Faktiskt.
Citera
2021-12-10, 13:26
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
De flesta i Sverige bor inte i Stockholm.

Oh really? Kan Einstein vara vänlig att nämna den större staden du tänker på?
Citera
2021-12-10, 14:18
Medlem
Citat:
Oh really? Kan Einstein vara vänlig att nämna den större staden du tänker på?
Resten av Sverige.
Jag svarade åt Einstein.
Citera
2021-12-12, 20:04
Medlem
Citat:

Härligt !
För mig är det lite konstigt att säga hyresrätt vs bostadsrätt beror ju självklart på vilken hyresrätt man kan få.
Ta mig med 9 års kötid säljer jag min bostadsrätt o flyttar till hyresrätt får jag väll flytta till rinkeby om jag vill kunna ta mig till Stockholm....

Andrahand är inte o snacka om helt sjukt vad dyrt det är helt oväntat enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in