2023-01-31, 21:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Logik, visst, men jag tycker både att det är fel att bortse från tidigare resultat under säsongen och att det är en väldigt styvmoderlig behandling av touren.

Som sagt, jag tycker inte det är att föredra. Men kan se logiken i det (om man hanterar det på ett bättre sätt). Och Norge har gjort något liknande något år.
Citera
2023-01-31, 21:22
Medlem
Så..............
Hur sammanfattar man nu hela den här parodin med VM-uttagningen?

Verkar som att många tycker att det är rätt lag som tagits ut men att det skett på ett ...........................
(fyll i själva) sätt?

Hursom, för den inte är REJÄLT insatt i landslaget och deras tänk så framstår dom som idioter men som ändå tar ut rätt(?) lag.
Kan inte finnas något stort förtroende för landslagsledningen efter detta och hur ska atleter som "ligger på gränsen" veta hur dom ska bete sig i framtiden?
Citera
2023-01-31, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Så..............

Verkar som att många tycker att det är rätt lag som tagits ut men att det skett på ett ...........................
(fyll i själva) sätt?

Hursom, för den inte är REJÄLT insatt i landslaget och deras tänk så framstår dom som idioter men som ändå tar ut rätt(?) lag.
Kan inte finnas något stort förtroende för landslagsledningen efter detta och hur ska atleter som "ligger på gränsen" veta hur dom ska bete sig i framtiden?

rätt lag på damsidan men fult sätt ta ut det på
Citera
2023-01-31, 21:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Så..............

(fyll i själva) sätt?

Kritik kan riktas mot landslagsledningen i detta fall men jag tycker du överdriver om förtroendet generellt.

Lärdomen av detta är väl att om man som sprinter vill komma med på mästerskap så skall man inte åka touren (om inte touren specifikt nämns som uttagningsgrundande i uttagningskriterierna).
Citera
2023-01-31, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jo, det är också ett argument emot att göra på det sättet.

Norska sprintherrarna har väl något år haft uttagningslopp till mästerskap i skandinaviska cupen vid motsvarande tillfälle.
Jag tycker det rimliga är att åkare som är bra nog att åka världscup i första hand ska kvalificera sig till nästa världscuprunda via just världscupen. Därefter bör man fylla på med resultat gjorda i nationella lopp. Ibland finns uppenbara skäl varför åkare bra nog för världscup ska köra nationellt osv.

Har verkligen Norge haft uttagningslopp till mästerskap på ScanCup? Möjligen att det pratades om det till Falun och Lahtis men det är väl ändå tydligt att världscupen spelade störst roll.

Norge kör väl dessutom ibland samma vallning på ScanCupen för landslagsåkare.

Att som i fallet med Dyvik hänvisa till Faluntävlingen blir parodiskt när Dyvik har ett kvalificerande resultat från sin senaste världscuptävling. Hade Dyvik missat kvalet eller liknande i Val di Fiemme så hade jag haft mindre betänkligheter med att man gick på Faluntävlingen.
Citera
2023-01-31, 21:32
Medlem
Citat:
Kritik kan riktas mot landslagsledningen i detta fall men jag tycker du överdriver om förtroendet generellt.

Lärdomen av detta är väl att om man som sprinter vill komma med på mästerskap så skall man inte åka touren (om inte touren specifikt nämns som uttagningsgrundande i uttagningskriterierna).
Kanske jag gör.

Förutom uttagningen har det ju varit en del "bråk" under och före säsongen bla med att 3 st har stått utanför landslaget.
Under flera år nu har det ju varit "turbulent" på olika vis där ledare, vallare och tränare har byts ut.
Det är "nånting" som ligger och pyr, vad är jag inte man att säga.
Citera
2023-01-31, 21:35
Medlem
Citat:

men bör även hålla koll på vilka andra som åker tds och om Jonna och Emma varit sjuka och behöver extra lopp. för ärligt hade dom åkt WC som planerat och varit friska har jag svårt tro att dom åkt till Rovaniemi
Citera
2023-01-31, 21:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Kanske jag gör.

Förutom uttagningen har det ju varit en del "bråk" under och före säsongen bla med att 3 st har stått utanför landslaget.
Under flera år nu har det ju varit "turbulent" på olika vis där ledare, vallare och tränare har byts ut.
Det är "nånting" som ligger och pyr, vad är jag inte man att säga.

Du tillhör väl den gruppen som är starkt kritisk mot det mesta som landslagsledningen har gjort de senaste åren. Jag tycker det rent allmänt är överdrivet och håller inte med om all kritik.
Citera
2023-01-31, 21:59
Medlem
Citat:
Du tillhör väl den gruppen som är starkt kritisk mot det mesta som landslagsledningen har gjort de senaste åren. Jag tycker det rent allmänt är överdrivet och håller inte med om all kritik.
Nej, det tycker jag inte.

Men du har rätt i att det är lätt att kritisera och man glömmer att nämna när saker fungerar och det verkar det ju ändå göra i stort.

Det är egentligen några få saker jag är kritisk emot bla hur reglerna för uttagningar har sett ut(även om jag tycker att det blev rätt dam-lag som blev uttaget) samt hur man kommunicerat med dom 3 "avhopparna".
Jag tror, med betoning på tror, att man i framtiden måste hitta lösningar för personliga upplägg i landslagstruppen.
Citera
2023-01-31, 22:04
Medlem
Överlag blev ju det här med uttagningskriterierna en parodi, det var klart redan från samma sekund Svahn visade sig vara tillbaka på hög nivå att hon skulle få åka till VM. Bättre då att bara strunta i att sätta så specifika uttagningskriterier och bara säga att man gör en helhetsbedömning och man tar ut de som man anser har bäst chans till medaljer. Resultatet hade blivit detsamma men man hade sluppit den här diskussionen.
Citera
2023-01-31, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Överlag blev ju det här med uttagningskriterierna en parodi, det var klart redan från samma sekund Svahn visade sig vara tillbaka på hög nivå att hon skulle få åka till VM. Bättre då att bara strunta i att sätta så specifika uttagningskriterier och bara säga att man gör en helhetsbedömning och man tar ut de som man anser har bäst chans till medaljer. Resultatet hade blivit detsamma men man hade sluppit den här diskussionen.
Det hade ju varit enkelt, om även lite äventyrligt, att låta Anna åka sprinten isf Ebba i Frankrike.

Om då Anna, mot förmodan, ärligt hade slagit Linn hade man tagit ut båda till VM.
Då hade man dessutom haft en distans"reserv" och väntat med sprintuttagningen till VM.
Citera
2023-01-31, 22:54
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ska jag kritisera Dyvik också lite grann har hon dock en väldigt naiv inställning till att kvalificera sig för VM. Att man inte vill toppa sig för tidigt och spela på det kortet ända in i kaklet håller inte i hennes sits, inte i det här laget när den som är sämst in till VM har en fjärdeplats i bagaget.

Men med det sagt, uttagningen till Les Rousses och VM är fortsatt två skilda saker.
Har hon "missbukat" uttagningskriterierna tidigare säsonger genom att toppa sig under uttagningsperioden?

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Säger allt om varför det ser ut som det gör många helger. Världscupen hanteras som bisak rakt igenom och det faktumet ändras inte av att åkarna gör bra ifrån sig när dom väl kommer till start.
Citat:
Talar Byström sanning tyder det på en katastrofal undervärdering av världscupens kronjuvel. Om kriterierna är en efterhandskonstruktion eller intrigerade för att passa Svahn så är förtroendet givetvis också förbrukat.
Citat:
Enda skälet jag kan se till att man valt att värdera Falun så högt är att undvika besvärande situation om Dyvik, mot förmodan, skulle varit bättre än Svahn i Les Rousses. Sen som du skriver blir det extra lustigt när Svahn är 10a i denna otroligt viktiga tävling.

Jag är inte heller missnöjd med utfallet, men tycker processen saknat allt vad professionalitet heter.
Citat:
Rigga är väl hårt, men tycker inte det är obegripligt att de skulle vilja ha med Svahn trots pikar. Håller med om att det blir lite konspiratoriskt, dock har jag svårt motivera varför man låst sig så hårt vid Falun annars.
Rovaniemi var det väl sagt? Falun blev en nödlösning. Anledningen till att ta ut på resultat i Skandinaviska cupen gissar jag är för att alla får chansen. På en världscup kan bara den som är uttagen till världscup få chansen.

-----------

En annan fråga: Hur hanteras att två skidlandslag är frånvarande? Tilldelas någon fler startplatser på wc och VM, eller är det kortare startlistor rakt av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in