Citat:
Ursprungligen postat av
Sillsvin
För min del finns det ingen anledning att kringgå arvregler, men jag kan samtidigt förstå syrran då man inte kan skåda in i framtiden och det är inte så konstigt att hon vill säkra de 50% vi båda är rörande överens om just nu. Nu vet inte jag hur mycket mer jag har rätt till, men någon som kan kan ju räkna på detta:
Gift par med två barn varav det äldre barnet kommer från ett tidigare förhållande mamman haft med ”okänd” man.
Pappan går bort och mamman ärver ju då honom, dvs deras gemensamma tillgångar.
Hur sjutton blir då fördelningen mellan barnen om vi säger att arvet är 12.000.000kr?
Annars undrar jag lite hur det egentligen ser ut med arvsordningen. Jag har väl inte rätt till mer då det var min biologiska mor som ärvde farsan? Jag kan ju liksom inte gå in och kräva någon del av ”mitt arv” efter farsan då ju morsan givetvis ärver före mig. När morsan sen dör ärver väl jag och syrran 50% var? Eller har jag rätt till en större laglott som syrran fått för sig?
Det kanske är där man ska börja reda ut vad som egentligen gäller.
Det du har missförstått är detta med "efterarv". Din mamma ärvde din pappa med full förfoganderätt, men hälften av det hon ärvde var egentligen DITT arv. Eftersom orubbat bo är default om det inte finns några särkullsbarn (alltså särkullsbarn på din pappas sida). Särkullsbarn får alltid ut sitt arv direkt, men gemensamma barn får vänta tills båda föräldrarna är döda.
Men detta betyder inte att din mamma nu ÄGER 100 procent, och sedan ska du och din syster ha hälften var, för att ni båda är hennes barn. För 50 procent är ju ditt farsarv; ditt innehållna arv som din mor har fått förfoga över - men hon har aldrig ÄGT dessa pengar, och hon har inte rätt att testamentera bort dem. De är DINA.
Om din syster känner till det här, så försöker hon lura dig - varken mer eller mindre!
OK: om din mor och din far tillsammans ägde 12 000 000 kr, och sedan dog din far. Då ärvde du och din mamma hälften var, d.v.s. 6 000 000 var, men din mamma fick sitta kvar i orubbat bo till sin bortgång, så hon fick behålla hela summan tills vidare: 12 000 000.
När din mamma dör ska du ha ut dina innehållna 6 000 000 först och främst. Din mammas halva, som också uppgår till 6 000 000, får sedan du och din syster dela lika på, för att ni båda är hennes biologiska barn. Ert morsarv blir hälften var av 6 000 000, alltså 3 000 000 var.
Du får alltså 6 000 000 + 3 000 000 = 9 000 000.
Din syster får 3 000 000.
Om din mamma har levt upp pengar under åren - som hon hade rätt att göra - så får man räkna ut samma andelar av det som blir kvar. Det vill säga oavsett vilken summa din mamma har kvar när hon dör, så ska du ha 75 procent och din syster 25 procent av det. Din syster är FRUKTANSVÄRT fräck om hon försöker lura dig att ge henne pengar från ditt arv!
Och jag tänker även, att detta att din mamma gick och la sig med någon okänd när din syster blev till - inte är ditt fel, och inte kan vara din sak att gottgöra. Har din syster tagit ett DNA-test och skickat till någon släktforskningssajt? Det borde hon annars göra! Hon kanske hittar sin riktige far, och i så fall har hon arvsrätt efter honom! Och även om det har gått mindre än tio år sedan han avled, så kan hon ha rätt att kräva tillbaka en del av hans arvtagare.