2023-01-31, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten5
Lastbilen stod still med fel på vägen en bra stund innan olyckan.
Bilen kört in i den. Mosad.

Underkörningsskydd hjälper inte i hög hastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av f1zKeN
Bilen som krockade låg precis bakom mig och en till lastbil. Åker varje dag och denna plats är jobbig under vintern då det är uppförsbacke och solen står lågt och rakt i ögonen på en. Riktigt dålig sikt.

Det är 2+1 väg och det var cirka 200 meter tvåfiligt kvar. En avstängd lastbil står stilla i högerfilen, utan varningsblinkers eller triangel. Jag själv uppfattade inte att den stod still förrän jag var typ 150 meter bakom. Drog om skiten och fattade direkt att något skulle gå åt helvete.
Kollar backspegeln och ser att bilen bakom fortfarande inte lagt sig i vänsterfilen. Nån sekund senare försöker bilen svänga, men halva fronten drar in i lastbilen. Väldigt låg chans att möjlig passagerare hade överlevt. Tyvärr var det ett barn, fyfan. Önskar jag drog på varningsblinkers när jag insåg att lastbilen var stillastående.

Ouppmärksam förare, sikt och lastbilschauffören kan klandras.

Ja, det var väl tur att barnet inte längre behöver leva med mobilsurfande föräldrar. Barnet satt väl dessutom framåtvänt i framsätet, som förvisso inte spelar någon roll i den fart som de kom i.
Citera
2023-01-31, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duubie
Då håller man uppenbarligen inte ett säkert avstånd.

Har själv varit med om en likande situation då vi låg i 110 på motorvägen i vänsterfil, framför mig tog det stopp och jag kastade mig ut i högerfilen i sista sekund och såg i backspegeln att bilen som låg och tryckte mig i röven smällde in i stillastående kön och slungades ut åt sidan.

Om du kastade dig ut i högerfilen i sista sekund så kanske du också hade smällt om du just då tittat en sekund på ditt lilla barn bredvid dig. Förstår inte varför man måste beskylla någon för att ha tittat i mobilen eller inte haft tillräckligt avstånd. Olyckor kan hända ändå. Du har ju själv varit 1 sekund ifrån det trots att du höll avstånd och inte tittade i mobilen. Vi är alla människor och ingen kan hålla 100% fokus hela tiden. Väldigt olyckliga omständigheter. Stackars familj.
Citera
2023-01-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, det var väl tur att barnet inte längre behöver leva med mobilsurfande föräldrar. Barnet satt väl dessutom framåtvänt i framsätet, som förvisso inte spelar någon roll i den fart som de kom i.

Fräscht beteende att beskylla föräldrarna som precis förlorat sin 3 åriga son som dessutom hade en allvarlig sjukdom. Och hur vet du att personen använde telefonen, var du där?
Citera
2023-01-31, 20:52
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duubie
Då håller man uppenbarligen inte ett säkert avstånd.

Har själv varit med om en likande situation då vi låg i 110 på motorvägen i vänsterfil, framför mig tog det stopp och jag kastade mig ut i högerfilen i sista sekund och såg i backspegeln att bilen som låg och tryckte mig i röven smällde in i stillastående kön och slungades ut åt sidan.

Ja. För att du blockerade sikten till lastbilen. Hade du inte lurat föraren så kanske det gått bra, nu gjorde nu någon slags matador-manöver och tänker sedan att du var så jävla uppmärksam.
Senast redigerad av zhyper 2023-01-31 kl. 21:27.
Citera
2023-01-31, 20:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Kommer inte ihåg vilken ålder man byter men det brukar vara babyskydd som är bakåtvända och när barnen blir längre så går man över till bilbarnstol eller vad de heter och de är inte bakåtvända och du kan inte heller montera dem bakåt
Citera
2023-01-31, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flasbackekul
Fräscht beteende att beskylla föräldrarna som precis förlorat sin 3 åriga son som dessutom hade en allvarlig sjukdom. Och hur vet du att personen använde telefonen, var du där?

Hur annars missar du en 4 meter hög och 2,55 meter bred LÅDA?
Jag har inte beskyllt föräldrarna för något, ej heller en treårings sjukdom.
Jag skrev att det är tur att han inte längre behöver leva med sina å så ansvarsfulla föräldrar.
Citera
2023-01-31, 20:57
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f1zKeN
Nja, även om lastbilen var stilla var den ju inte osynlig. Föraren hade definitivt tid att reagera. Som jag skrev hann jag själv lägga märke till att h*n inte bytte fil. Kör du på hundraväg och behöver 15+ sekunder innan du kan reagera ska du inte köra.

Men lastbilen var största idioten. Står du still på motorled utan varken varningsblinkers eller triangel har du inte många hjärnceller

Problemet med stillastående fordon utan någon form av varning etc. på sådana vägar kan lura vem som helst vid fel tillfälle. Själv fortsatte jag köra min bil som stod jääävligt illa till efter punka i rusningstrafik på 90-väg, klev ur för att ta ut varningstriangel men med bilar swischandes förbi i 90 som har 100m att se en och hålla ut så var det bara att köra sakta vidare.
Citera
2023-01-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Kommer inte ihåg vilken ålder man byter men det brukar vara babyskydd som är bakåtvända och när barnen blir längre så går man över till bilbarnstol eller vad de heter och de är inte bakåtvända och du kan inte heller montera dem bakåt

Jodå, Britax har många serier där du faktiskt, i teorin,kan ha sexåringar bakåtvända i samma stol som en sexmånaders bebis, sedan kan man använda samma stol till sexårs ålder framåtvänt med både fyrpunkts- och trepunktsbälte. Man ska vända barnet vid fyra års ålder eller när det är uppenbart att de är så långa att det blir en trafikfara för barnet att ha benen ihopvikta, vilket brukar ske vid 3-4 års ålder vid normalväxt.

Men denna diskussion spelar ingen roll om bilen for in i lastbilen på passagerarsidan, då hela framsätet lär ha krossats.
En av anledningarna till varför man inte sätter något barn fram i bilen. Ja det kan vara svårt att!
Citera
2023-01-31, 21:03
Medlem
Citat:
Hur annars missar du en 4 meter hög och 2,55 meter bred LÅDA?
Jag har inte beskyllt föräldrarna för något, ej heller en treårings sjukdom.
Jag skrev att det är tur att han inte längre behöver leva med sina å så ansvarsfulla föräldrar.

Behöver ju inte vara en telefon personen kan ju faktiskt ha tittat på sin tre åriga son. Fortfarande riktigt smaklöst och elakt att skriva så som du skrev
Citera
2023-01-31, 21:07
Medlem
Citat:
Behöver ju inte vara en telefon personen kan ju faktiskt ha tittat på sin tre åriga son.

Vilket resulterade i... Ja, precis. Brukar man titta på sitt barn när man har trafik framför sig? Störs man av sitt barn får man se till att en annan vuxen är med och har barnet i baksätet. Nu var det troligen inte barnet som störde sin förälder.
Citera
2023-01-31, 21:12
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Jodå, Britax har många serier där du faktiskt, i teorin,kan ha sexåringar bakåtvända i samma stol som en sexmånaders bebis, sedan kan man använda samma stol till sexårs ålder framåtvänt med både fyrpunkts- och trepunktsbälte. Man ska vända barnet vid fyra års ålder eller när det är uppenbart att de är så långa att det blir en trafikfara för barnet att ha benen ihopvikta, vilket brukar ske vid 3-4 års ålder vid normalväxt.

Men denna diskussion spelar ingen roll om bilen for in i lastbilen på passagerarsidan, då hela framsätet lär ha krossats.
En av anledningarna till varför man inte sätter något barn fram i bilen. Ja det kan vara svårt att!

Vi hyrde något från folksam där man först hade babyskydd, sen bilbarnstol och till sist en sån där vanlig stol och den fick man behålla. Det var ett gäng år sen men vi bytte nog när sonen var 3-4 då han blev för stor helt enkelt. De två första var bakåtvända
Citera
2023-01-31, 21:35
Medlem
Citat:
Vet du vilka de var? Beklagar sorgen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in