2023-01-31, 19:23
Medlem
Så typ uppe på krönet där 2-filiga går ihop till 1-filigt?
Vet du färgen på bilen?
Citat:
Ursprungligen postat av swe-viking
Ingen direkt koll på tradaren men personbilen var en lite äldre Kia Ceed kombi. Skedde i sista skogspartier innan Köping, riktning västerut.
Citera
2023-01-31, 19:23
Medlem
Laggiores avatar
Citat:
Nej det såg ut att finnas. Men hade blivit en rejäl smäll ändå.

Man kan ju hoppas att barnet var rätt fastspänt och att det inte fanns något föraren kunde gjort annorlunda.
Citera
2023-01-31, 19:24
Medlem
Tack för redogörelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av f1zKeN
Bilen som krockade låg precis bakom mig och en till lastbil. Åker varje dag och denna plats är jobbig under vintern då det är uppförsbacke och solen står lågt och rakt i ögonen på en. Riktigt dålig sikt.

Det är 2+1 väg och det var cirka 200 meter tvåfiligt kvar. En avstängd lastbil står stilla i högerfilen, utan varningsblinkers eller triangel. Jag själv uppfattade inte att den stod still förrän jag var typ 150 meter bakom. Drog om skiten och fattade direkt att något skulle gå åt helvete.
Kollar backspegeln och ser att bilen bakom fortfarande inte lagt sig i vänsterfilen. Nån sekund senare försöker bilen svänga, men halva fronten drar in i lastbilen. Väldigt låg chans att möjlig passagerare hade överlevt. Tyvärr var det ett barn, fyfan. Önskar jag drog på varningsblinkers när jag insåg att lastbilen var stillastående.

Ouppmärksam förare, sikt och lastbilschauffören kan klandras.
Citera
2023-01-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1zKeN
Bilen som krockade låg precis bakom mig och en till lastbil. Åker varje dag och denna plats är jobbig under vintern då det är uppförsbacke och solen står lågt och rakt i ögonen på en. Riktigt dålig sikt.

Det är 2+1 väg och det var cirka 200 meter tvåfiligt kvar. En avstängd lastbil står stilla i högerfilen, utan varningsblinkers eller triangel. Jag själv uppfattade inte att den stod still förrän jag var typ 150 meter bakom. Drog om skiten och fattade direkt att något skulle gå åt helvete.
Kollar backspegeln och ser att bilen bakom fortfarande inte lagt sig i vänsterfilen. Nån sekund senare försöker bilen svänga, men halva fronten drar in i lastbilen. Väldigt låg chans att möjlig passagerare hade överlevt. Tyvärr var det ett barn, fyfan. Önskar jag drog på varningsblinkers när jag insåg att lastbilen var stillastående.

Ouppmärksam förare, sikt och lastbilschauffören kan klandras.

Håller med. Denna sträcka är jobbig, i riktning mot Örebro. Solen kan vara en jävul där men samtidigt krävs det lite ouppmärksamhet att köra in i en lastbil sådär. Suttit med telefon?

Ser man dåligt så sänker man ju farten. Med tanke på hur många som sitter med mobiltelefoner idag är jag inte förvånad.
Senast redigerad av Kapten5 2023-01-31 kl. 19:28.
Citera
2023-01-31, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1046356

Fyfan vad synd om föräldrarna.

Är väl föräldrarna som har kört in i lastbilen och ligger själva på intensiven nu?
Citera
2023-01-31, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rödeby
Så typ uppe på krönet där 2-filiga går ihop till 1-filigt?
Vet du färgen på bilen?

Där kör folk som idioter alltid.

Blir motorväg där om 2 år.
Citera
2023-01-31, 19:50
Medlem
Citat:
Bilen hade kört in i lastbilen rakt bakifrån, jag såg vraket. Solen bländande rätt rejält när man åkte västerut vid den tiden, kanske orsaken till olyckan?

knappast
Citera
2023-01-31, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Nästan varje gång jag kör längre tur på E18 ser jag lastbilar som kör ut i vänster körfält när en bil är på väg om.

Är förvånad över att det inte sker fler allvarliga olyckor med tanke på alla lodisar som kör lastbil.

ser det aldrig. och kör om lastbilarna fort. står att bilen körde in i lastbilen
Citera
2023-01-31, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten5
Håller med. Denna sträcka är jobbig, i riktning mot Örebro. Solen kan vara en jävul där men samtidigt krävs det lite ouppmärksamhet att köra in i en lastbil sådär. Suttit med telefon?

Ser man dåligt så sänker man ju farten. Med tanke på hur många som sitter med mobiltelefoner idag är jag inte förvånad.

Bilen som var framför sa ju att han/hon inte såg att lastbilen stod still förrän 150m ifrån. Hur ska då någon som ligger bakom den bilen kunna se att den står still? Framförvarande bil bytte fil precis innan och föraren bakom hade då bara några sekunder på sig att reagera. Om föraren dessutom hade ett litet barn bredvid sig kanske blicken för någon sekund var på barnet. Så tragiskt och fruktansvärt.
Senast redigerad av Christina81 2023-01-31 kl. 19:57.
Citera
2023-01-31, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina81
Bilen som var framför sa ju att han/hon inte såg att lastbilen stod still förrän 150m ifrån. Hur ska då någon som ligger bakom den bilen kunna se att den står still? Framförvarande bil bytte fil precis innan och föraren bakom hade då bara några sekunder på sig att reagera. Om föraren dessutom hade ett litet barn bredvid sig kanske blicken för någon sekund var på barnet. Så tragiskt och fruktansvärt.

Då håller man uppenbarligen inte ett säkert avstånd.

Har själv varit med om en likande situation då vi låg i 110 på motorvägen i vänsterfil, framför mig tog det stopp och jag kastade mig ut i högerfilen i sista sekund och såg i backspegeln att bilen som låg och tryckte mig i röven smällde in i stillastående kön och slungades ut åt sidan.
Citera
2023-01-31, 20:07
Medlem
DaNeShadys avatar
Ser att det är många pajaser här som skyller på lastbilen med en gång utan att ens veta vad som har hänt. Kanske man ska ha ögonen på vägen framför - spelar ingen roll om den bilen i fråga körde bakom en annan, man kan inte helt enkelt bara foikusera på bilen framför.

Men visst, ingen av oss var där, vi vet inte vad som är orsaken. Det är tragiskt vilket fall som helst. RIP
Citera
2023-01-31, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina81

Nja, även om lastbilen var stilla var den ju inte osynlig. Föraren hade definitivt tid att reagera. Som jag skrev hann jag själv lägga märke till att h*n inte bytte fil. Kör du på hundraväg och behöver 15+ sekunder innan du kan reagera ska du inte köra.

Men lastbilen var största idioten. Står du still på motorled utan varken varningsblinkers eller triangel har du inte många hjärnceller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in