2023-01-31, 19:04
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Varför höjer de räntan hela tiden för. Bättre att öka amorteringskravet istället det måste ju vara sundare där lånen faktiskt betalas av. Men att höja räntan är ju bara kontraproduktivt. Jag amorterar själv mycket - inte för att jag måste utan för att betala av skulden.
Kanske för att kronan befinner sig i fritt fall?
Citera
2023-01-31, 19:05
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Kanske för att kronan befinner sig i fritt fall?
Så kan det vara , men urholkar du köpkraften med höga räntor så kvittar det ju.
Citera
2023-01-31, 19:10
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Men jag har alltid hört från skuldsatta personer på jobbet och i forum att regeringen aldrig kommer att tillåta att räntan blir så hög att folk får gå ifrån sina hem....

Ska vi vara ärliga är det inget någon regering skulle vilja se under deras styre.

Jag har dock lite svårt att tro att de här människorna skulle tycka livet där bostadskostnaden helt tagit över kontona för resor och andra nöjen är speciellt kul...

Det finns ju mellanting mellan 2019 och avhysning.
Citera
2023-01-31, 19:12
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Så kan det vara , men urholkar du köpkraften med höga räntor så kvittar det ju.

Både och är nödvändiga men det är olika typer av beslut. Amorteringskravet är mer politiskt och därmed mer känsligt. Jag brukar tjata om det här när olika dårar kör sina valser för att det är svensk extremism med våra i det närmaste obefintliga amorteringskrav.

Med ordentliga amorteringar skulle priserna vara lägre samt att eventuella krislägen skulle gå över på kanske 5 år efter att låntagare amorterat ner sina skulder till hanterbar nivå.
Citera
2023-01-31, 19:16
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Men du har hela analytikerkåren, RB och den ursvaga kronan mot dig.

Vi börjar försiktigt mer 0.5% i februari.

Och när räntehöjningarna ser ut att plana ut kommer efterdyningarna när Svensson äntligen börjar inse hur hög boräntan är. Och att ett ruckel i Danderyd med ny flaggstång inte går att sälja för 18 mille.

Det kommer oavsett när Svensson successivt lämnar eventuella fasta räntesatser och/eller börjar förstår att budgeten för nöje och resor har krympt...
Citera
2023-01-31, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag är inte rik, och har aldrig sagt att jag är det.
Nä den såg vi inte komma 😂. Finns väl en anledning till att du bor ute i spenaten.
Citera
2023-01-31, 19:20
Medlem
Citat:
Varför höjer de räntan hela tiden för. Bättre att öka amorteringskravet istället det måste ju vara sundare där lånen faktiskt betalas av. Men att höja räntan är ju bara kontraproduktivt. Jag amorterar själv mycket - inte för att jag måste utan för att betala av skulden.

Räntan tillsammans med avdraget är fortfarande alldeles för låg för att många (inklusive mig själv) skulle få för sig att amortera.
Citera
2023-01-31, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Räntan tillsammans med avdraget är fortfarande alldeles för låg för att många (inklusive mig själv) skulle få för sig att amortera.
Precis, alternativavkastning överstigande 3-4% procent är mer gynnsamt. Räckte att ha pengarna i annan valuta än Seketas. Jag har aldrig amorterat
Citera
2023-01-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Var nyligen på visning av ett lite lyxigare objekt. La du in 2 miljoner så låg du klart över 20t minimum på 3 mån ränta, i boendekostnad. Av det dussin spekulanter som var å kika så såg nog 10 stycken par/familj,enskild inte ut att vara höginkomsttagare alt pensionär. Baserat på stil och klädsel. Bara typ 2 såg ut att vara möjliga höginkomsttagare. Enda grejen jag såg för att nästan alla spekulanter skulle kunna köpa vettigt var, realisera stor bostadsvinst.
Med väldigt höga räntor då måste du ha en stor kontantinsats för att få vettig boendeekonomi.

Betala 2-3 % i amortering på flera miljoner i lån+ 4% ränta är inte så hållbart ens för höginkomsttagare. Dessutom har du ju gränsen på 100t enskild,200t par i ränteavdrag innan 21% avdrag istället för 30%

Så jäkla naivt att du faktiskt tror att det går att avgöra någons köpkraft genom att kolla på deras kläder o stil.
Knappast att man klär upp sig för att gå på nåt så simpelt som en visning.
Brukar åka på sånt i både träningskläder/vanlig billig hoodie från HM.

Kanske inte är hållbart för höginkomsttagare alltid, men räcker med att man har en ordentlig kontantinsats så blir allt enklare.
Citera
2023-01-31, 19:29
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO

Jag kan hålla med dig där. Lyfter man blicken så ser man tydligt att skulderna måste ner på bostäder och då är amorteringskravet givet. Det skulle behöva skrivas på detta samtidigt som man erbjuder låga räntor. Ränteavdraget kan gott slopas och ersättas mot lägre inkomstskatt.
Citera
2023-01-31, 19:29
Avslutad
Mäklarna i prissegmentet 1 miljon och upp har ju tappat sin största kundgrupp. Dvs de som köper först och säljer sedan. Hur många är det som sålt sista 3-4 åren. Lagt miljonbelopp i bostadsvinst på banken och bara väntat på detta tillfälle? Ett extremt fåtal. De flesta har snabbt köpt efter sin försäljning om inte före den. Att skjuta upp sin bostadsvinstskatt har minst sagt varit populärt. I dag vågat väldigt få köpa först, om nu inte banken rentav kräver att man säljer först. Det här gör att bostadsmarknaden går på tomgång. För många slutar det med att vi avvaktar eller man lägger upp sin bostad som VIP och hoppas nån nappar. En hel del personer börjar nog också fundera på amortera kraftigt, för att stå ut med att ta en förlust om 4-5 år och kunna gå vidare. Än har vi inte sett det värsta.

Bjuder på ett happy days objekt ombildning till Br i attraktivt område. Förening bildad 2016 med 23 miljoner i lån.
https://www.riksmaklaren.se/estates/CMBOLGH56R2G4BC6S27BCRJ/documents/CFIL56R2GNCC2S27C2UG.pdf
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-kabo-uppsala-kommun-banergatan-16-c,-1004-18238155

Rejält prissänkt objekt i föreningen:https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-kabo-uppsala-kommun-banergatan-16-c,-1004-18238155

Byggår 1946 och 23 miljoner i lån. Den ombildningen blev inte bra. Jag skulle hellre köpa i en förening byggd 2010 med 60 miljoner i lån. Föreningen kan nog få svårt bekosta mer lån till renoveringsarbete t ex.

Den här lägenheten är väl också ett exempel på den tidigare euforin:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-rosendal-uppsala-kommun-torgny-segerstedts-alle-94-19554139
Det s k Raw konceptet sägs vara 10-15% billigare än en fullständigt inredd vanlig lägenhet. Är du inte extremt händig så kan man verkligen räkna hem en vinst? 33000kr/kvm. Bostäder i området ligger på 40-55000kr/kvm ca. Ska du göra en vinst motiverad på inreda, bygga om detta skal t ex väggar o golv ..så får du nog lägga Max 6000kr/kvm. (Hamna på u 40000kr/kvm i utlägg, inköp lgh+bygg.) 6000kr*86kvm=en halv miljon. Avgiften är relativt hög också.
Kan man verkligen göra denna lägenhet tillräckligt lyxig med de pengarna inkl jobbkostnad, för att konkurrera med nya påkostade lgh i samma område? Mycket tveksamt! Sötebrödsdagarna är över!
Senast redigerad av lone star 2023-01-31 kl. 19:38.
Citera
2023-01-31, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Men du har hela analytikerkåren, RB och den ursvaga kronan mot dig.

Vi börjar försiktigt mer 0.5% i februari.

Och när räntehöjningarna ser ut att plana ut kommer efterdyningarna när Svensson äntligen börjar inse hur hög boräntan är. Och att ett ruckel i Danderyd med ny flaggstång inte går att sälja för 18 mille.
Nu flyttad flaggstång var det väl. Och ny dörr till lekstugan 😂, enligt Flanders så är det rika människor som köper dessa ruckel LOL. Märks hen inte umgås i kretsar där man har pengar. Han sitter troligen utprisad i nåt torp, och sitter här och skryter om sin pengar. När jag sa att jag äger två hr-fastigheter så är det visst jag som skryter. Ensamhet i ödemarken tär väl på hen, så man få ha lite överseende kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in