2023-01-31, 18:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Det vore nog bra att ha Jonna eller Emma på skiathlonen för att gardera sig mot ett lopp där ingen lyckas dra ifrån och det blir klungspurt.

Det spricker nog. Det brukar göra det när två olika stilar paras ihop i samma lopp. FK, EA, IFØ och KN drar nog undan, där den senare får svårt andra halvan.
Citera
2023-01-31, 18:34
Medlem
Enligt Byström låg det alltså Dyvik i fatet att köra touren istället för Skandinavisk cup.
Citat:
– Just där hade vi en dialog om vad som krävdes för att åka i Frankrike. Då valde Anna att åka Tour de ski i stället för Skandinaviska cupen i Rovaniemi där sprintåkarna skulle få mötas. Sedan blev det i Falun i stället och då åkte inte Anna där eftersom hon var lite krasslig. Så det var lite olyckligt att hon inte riktigt fick kvala in där. Samtidigt hade vi många starka sprintåkare där. Linn Svahn visade redan i Livigno att hon skulle till VM om hon gjorde det bra i Frankrike. Jag förstår att hon tycker det är olyckligt men jag tycker vi har haft en tydlig dialog, säger landslagschef Anders Byström.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/anna-dyvik-vann-sm-men-petas-i-vm-truppen/

Kan någon förklara logiken här?
Citera
2023-01-31, 18:39
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det spricker nog. Det brukar göra det när två olika stilar paras ihop i samma lopp. FK, EA, IFØ och KN drar nog undan, där den senare får svårt andra halvan.

Tror nog KH är med i smeten. Även TUW (kanske), sedan är RB en kämpe i sammanhanget. Olympiske medaljören TS är seg så kan nog vara topp-6 i slutändan. Räknar kallt bort JD.

Tror att medaljörer blir Ebba-Frida-Ingvild. Ordning oviss.
Citera
2023-01-31, 18:46
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

Ja men man bör gardera sig mot den möjligheten. Vi har redan åkare som kan hänga med om fältet spricer (Ebba och Frida) Vi behöver åkare som täcker upp om det blir lättåkt före och/eller lättåkt bana.
Citera
2023-01-31, 18:51
Moderator
Hjv9s avatar
Har väl sagts att Frida bara skulle åka ett lopp till helgen (10 f får man förmoda). Men vi kan ändå ställa upp med två lag på damsidan.

Ribom - Andersson - Ilar - Sundling
Hagström - Svahn - Lundgren - Dahlqvist
Citera
2023-01-31, 18:51
Medlem
Citat:
Hur de sköter detta är ju under all kritik. Dock ser jag det som fullständigt korrekt resultat att Svahn få platsen. Dyvik har i ärlighetens namn inte alls gjort något att fästa avseende vid denna säsong. Jag har fram till denna säsong hyst en tro att hon skulle kliva fram och vara en medaljaspirant på VM. Har alltid upplevt att hon skulle ha mer utväxling än Johanna Hagström, men uppenbarligen har jag haft fel där. Dyvik verkar sakna det jag trodde att hon skulle ha.

Enig - men Dyvik skulle i rättvisans namn fått chansen att göra upp med Linn och Moa om den sista platsen. Sen är jag också besviken över Dyviks (brist på) utveckling. Hon ”borde” vara medaljkandidat i klassisk sprint och en kandidat till en klassisk sträcka i stafetten. Men det är hon mil från att realisera. Dags för nästa kapitel i livet…
Citera
2023-01-31, 18:57
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tror nog KH är med i smeten. Även TUW (kanske), sedan är RB en kämpe i sammanhanget. Olympiske medaljören TS är seg så kan nog vara topp-6 i slutändan. Räknar kallt bort JD.

Kalvå måste väl ändå höra till de ystrare medaljkandidaterna i skiatlon, liksom Krista. Sen kanske Delfinen kan flyta med på den klassiska delen?
Citera
2023-01-31, 18:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Kalvå måste väl ändå höra till de ystrare medaljkandidaterna i skiatlon, liksom Krista. Sen kanske Delfinen kan flyta med på den klassiska delen?

ystrare?
Citera
2023-01-31, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia

Skulle väl inte räkna bort KP. Har haft svaijig form på slutet men det kan ju stabilisera sig framåt VM
Citera
2023-01-31, 19:03
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg

Menar dy dystrare? Kalvå hade stora problem efter sin covid. Får se hur hon står sig i Toblach.
Pärma, ja kanske. Delfinen kan vi utesluta iom det klassiska.
Citera
2023-01-31, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Enligt Byström låg det alltså Dyvik i fatet att köra touren istället för Skandinavisk cup.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/anna-dyvik-vann-sm-men-petas-i-vm-truppen/

Kan någon förklara logiken här?
Så landslaget avråder aktivt åkare från att åka den mest kommersiella världscuptävlingen på säsongen och straffar de som ändå vill ställa upp med att istället ta ut tvåan i en paroditävling. Jösses, blir nog tack och godnatt för Byström efter säsongen.
Citera
2023-01-31, 19:04
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Skulle väl inte räkna bort KP. Har haft svaijig form på slutet men det kan ju stabilisera sig framåt VM

Sorry, glömde bort henne. Någonstans 3-6 för henne tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in