Citat:
Ursprungligen postat av
rainbowia
Tippar på att du menar bättre vs sina motståndare?
Om, isf, så faller det fetade såklart. Pärmakoski har tappat, Weng dä och Stadlober likaså. Tycker även Diggins tappat. Jonna har tappat på sprint. Annars är det mycket status quo på namnen du nämner eller minimal förbättring. Tre starka undantag TUW, Kalvå och Skistad.
Som du nämner blir man lätt lurad med tanke på frånvaron av RUS + Johaug, Lampic, Falla och Kalla. Även poängräkningen i deltagarcupen kan lätt ge en skev bild av verkligheten.
Jag menar att deras resultat blivit klar bättre (på olika nivå).
Att Jonna tappat på sprint är jämfört förra säsongen, jämfört tidigare säsonger är hon bättre än nåsnin, och om det inte vore för Skistad så hade hennes säsong varit sensationell.
Franchi tar två topp tio i VM ”från ingenstans” (kan ha varit tillfällig toppform), Gimmler har definitivt lyft sig, Urevc har gjort jättelyft på distans, Pia Fink har också lyft sig. Alla de tre har lyft sig lika mycket som t ex TUW fast från en klart lägre nivå. Eidukas lyft är kanske mindre anmärkningsvärt då hon är rätt ung.
Pärmä, Heidi och Stadlober håller jag med om och min slutsats nu är att jag underskattat deras nergång eftersom den delvis döljs av de som försvunnit. Att Kalla slutat påverkar inte så mycket eftersom hennes sista två säsonger var rätt mediokra med undantag för VM.