2023-04-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Ska SVT sända inhemska lopp får de betala för produktion också. Så det är knappast gratis
Är det Bonnier som producerar idag? Trodde det var förbundet som producerade och de bara sände. Det var väl iallafall förbundet som löste det när loppen sändes gratis eller minns jag helt fel?
Citera
2023-04-07, 19:26
Medlem
FNLSs avatar
Berglund kanske har räddat en landslagsplats i slutet av året igen. Fristilare är en bristvara
Citera
2023-04-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Begränsningar kring privata sponsorer är också en del av det hela - dvs att man inte får ha sponsorer som är konkurrenter till landslagets sponsorer. Sen är min bild att det fanns en rejäl missuppfattning kring förhandlingsläget från MDFKs sida (alternativt så var de egentligen inte särskilt intresserade av att faktiskt vara med i landslagets träningsgrupp)
Frågan är vad som egentligen gäller kring privata sponsorer. Var ju ett event igår där Linn, Frida (sponsrade av VW), Wille, Jens (vars klubb arrangerade) och Ebba deltog. Visserligen var eventet maskerat som en tävling men att det handlade om en sponsorgrej för Volkswagen är uppenbart. (Utom för Ebba då möjligen). Räknas det som att säsongen är slut och åkarna får göra vad de vill oavsett landslagstilhhörighet. För några veckor sedan la ju Linn upp en bild på sin bil men det inlägget åkte ned snabbt. Å andra sidan har hon ju filmat den på vloggen, Burman gjorde väl också lite indirekt reklam i någon av sina vloggar.

Edit: Missade att Piteå Elit också är sponsrade av VW, det förklarar varför Ebba taggat dem på Insta också. Börjar förstå varför norska landslaget kräver att de ska köra i landslagets dräkt på nationella tävlingar.
Senast redigerad av Ahmed945 2023-04-08 kl. 11:08.
Citera
2023-04-09, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Calle sa väl efter förra säsongen förutsättningarna är betydligt bättre i långloppsteamen och att det ur ett ekonomiskt perspektiv vore bättre att åka Ski Classics. Nu kanske det är lite annorlunda när han haft sin bästa säsong på nästan 10 år men för de flesta är det nog en sanning.

Exempelvis Alfred Buskqvist lär ju ha betydligt bättre förutsättningar idag jämfört med när han satsade på tradåkning och harvade runt i någon utvecklingsgrupp i landslaget.

Sen öppnar ju exempelvis Ida Dahl för att köra fler lopp i Världscupen framöver:
https://sverigesradio.se/artikel/efter-totalsegern-ida-dahl-siktar-mot-nya-mal-kul-att-kombinera
Vet inte om det finns så många stall i Ski Classics som har råd att betala speciellt många åkare. Är några få stall som roffar åt sig de mesta pengarna som finns att ta. Resten har inte ens råd att delta i alla tävlingar.
Citera
2023-04-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Frågan är vad som egentligen gäller kring privata sponsorer. Var ju ett event igår där Linn, Frida (sponsrade av VW), Wille, Jens (vars klubb arrangerade) och Ebba deltog. Visserligen var eventet maskerat som en tävling men att det handlade om en sponsorgrej för Volkswagen är uppenbart. (Utom för Ebba då möjligen). Räknas det som att säsongen är slut och åkarna får göra vad de vill oavsett landslagstilhhörighet. För några veckor sedan la ju Linn upp en bild på sin bil men det inlägget åkte ned snabbt. Å andra sidan har hon ju filmat den på vloggen, Burman gjorde väl också lite indirekt reklam i någon av sina vloggar.

Edit: Missade att Piteå Elit också är sponsrade av VW, det förklarar varför Ebba taggat dem på Insta också. Börjar förstå varför norska landslaget kräver att de ska köra i landslagets dräkt på nationella tävlingar.
Både Ribom och Sundling kör väl Ford nu mer även om VW fortfarande sponsrar Piteå.

Men just bytet till Ford som förbundets sponsor känns ju extremt märkligt, var inte VW intresserade längre eller betalade Ford helt enkelt mycket mer? Förbundet (och Ford för den delen) borde ha ganska bra koll på att många av de största klubbarna har avtal med VW och att många lokala VW-handlare sponsrar åkare. Inte helt lätt att bli skidsportens nya förstahandsval när det kommer till bilar alltså om man inte samtidigt tar över de lokala avtalen och tills man gör det får man nog vackert leva med att åkarna fortsätter köra runt i sina ID4r.

Sen gällande landslagsdräkt på nationella tävlingar tror jag det hade blivit svårt att förankra. Just landslagsåkare i klubbdräkter är väl något som verkligen hjälper klubbarna få sponsorer och uppmärksamhet.
Citera
2023-04-09, 13:27
Medlem
bcdefgs avatar
Det känns som det är många åkare på damsidan som höjt sig en nivå jämfört säsongen innan, eller är de bara frånvaron av Johaug, Lampic och ryskor (samt fler tävlingar) som gör att det upplevs som att olika åkare tagit ett steg framåt?
För min uppfattning är att Ebba, Emma, Astrid, Skistad, Kalvå, TUW (och comebackande Ingvild), Piipo, Eiduka, Gimmler, Rydzek, Fink och Franchi samt Urevc på distans (jag har säkerligen missat nån) tagit tydliga steg framåt men att inga egentligen tappat.
Citera
2023-04-09, 18:49
Medlem
MosesMetares avatar
Anne Kyllönen känns också som en åkare som gått framåt igen efter några riktigt tunga år.
Citera
2023-04-09, 20:26
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Det känns som det är många åkare på damsidan som höjt sig en nivå jämfört säsongen innan, eller är de bara frånvaron av Johaug, Lampic och ryskor (samt fler tävlingar) som gör att det upplevs som att olika åkare tagit ett steg framåt?
För min uppfattning är att Ebba, Emma, Astrid, Skistad, Kalvå, TUW (och comebackande Ingvild), Piipo, Eiduka, Gimmler, Rydzek, Fink och Franchi samt Urevc på distans (jag har säkerligen missat nån) tagit tydliga steg framåt men att inga egentligen tappat.

Tippar på att du menar bättre vs sina motståndare?

Om, isf, så faller det fetade såklart. Pärmakoski har tappat, Weng dä och Stadlober likaså. Tycker även Diggins tappat. Jonna har tappat på sprint. Annars är det mycket status quo på namnen du nämner eller minimal förbättring. Tre starka undantag TUW, Kalvå och Skistad.

Som du nämner blir man lätt lurad med tanke på frånvaron av RUS + Johaug, Lampic, Falla och Kalla. Även poängräkningen i deltagarcupen kan lätt ge en skev bild av verkligheten.
Citera
2023-04-09, 23:14
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tippar på att du menar bättre vs sina motståndare?

Om, isf, så faller det fetade såklart. Pärmakoski har tappat, Weng dä och Stadlober likaså. Tycker även Diggins tappat. Jonna har tappat på sprint. Annars är det mycket status quo på namnen du nämner eller minimal förbättring. Tre starka undantag TUW, Kalvå och Skistad.

Som du nämner blir man lätt lurad med tanke på frånvaron av RUS + Johaug, Lampic, Falla och Kalla. Även poängräkningen i deltagarcupen kan lätt ge en skev bild av verkligheten.
Jag menar att deras resultat blivit klar bättre (på olika nivå).
Att Jonna tappat på sprint är jämfört förra säsongen, jämfört tidigare säsonger är hon bättre än nåsnin, och om det inte vore för Skistad så hade hennes säsong varit sensationell.
Franchi tar två topp tio i VM ”från ingenstans” (kan ha varit tillfällig toppform), Gimmler har definitivt lyft sig, Urevc har gjort jättelyft på distans, Pia Fink har också lyft sig. Alla de tre har lyft sig lika mycket som t ex TUW fast från en klart lägre nivå. Eidukas lyft är kanske mindre anmärkningsvärt då hon är rätt ung.
Pärmä, Heidi och Stadlober håller jag med om och min slutsats nu är att jag underskattat deras nergång eftersom den delvis döljs av de som försvunnit. Att Kalla slutat påverkar inte så mycket eftersom hennes sista två säsonger var rätt mediokra med undantag för VM.
Citera
2023-04-10, 08:55
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Jag menar att deras resultat blivit klar bättre (på olika nivå).
Att Jonna tappat på sprint är jämfört förra säsongen, jämfört tidigare säsonger är hon bättre än nåsnin, och om det inte vore för Skistad så hade hennes säsong varit sensationell.
Franchi tar två topp tio i VM ”från ingenstans” (kan ha varit tillfällig toppform), Gimmler har definitivt lyft sig, Urevc har gjort jättelyft på distans, Pia Fink har också lyft sig. Alla de tre har lyft sig lika mycket som t ex TUW fast från en klart lägre nivå. Eidukas lyft är kanske mindre anmärkningsvärt då hon är rätt ung.
Pärmä, Heidi och Stadlober håller jag med om och min slutsats nu är att jag underskattat deras nergång eftersom den delvis döljs av de som försvunnit. Att Kalla slutat påverkar inte så mycket eftersom hennes sista två säsonger var rätt mediokra med undantag för VM.

Vad är "att bli bättre"? Är det fler toppar? Eller bättre snittplacering? Eller bättre cupplacering? Eller annat? Tar man alla dessa aspekter så hamnar säkerligen fler än 50% åtminstone i någon fålla.

Sauerbrey (fotproblem) och Matintalo har även gått bakåt. Skånäs och Fosse är två andra.
Citera
2023-04-10, 09:06
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vad är "att bli bättre"? Är det fler toppar? Eller bättre snittplacering? Eller bättre cupplacering? Eller annat? Tar man alla dessa aspekter så hamnar säkerligen fler än 50% åtminstone i någon fålla.

Sauerbrey (fotproblem) och Matintalo har även gått bakåt. Skånäs och Fosse är två andra.
Flertalet av de jag nämner har blivit bättre oavsett om man tittar på högstanivån eller snittplacering.
Men du har belyst det jag inte insåg först, att det finns åkare (t ex Pärmäkoski) som blivit sämre men det märks inte så tydligt pga Johaug och ryskor försvunnit.
Tillägg: sen har väl Diggins varit ojämn på Fridanivå?
Citera
2023-04-10, 09:27
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Flertalet av de jag nämner har blivit bättre oavsett om man tittar på högstanivån eller snittplacering.
Men du har belyst det jag inte insåg först, att det finns åkare (t ex Pärmäkoski) som blivit sämre men det märks inte så tydligt pga Johaug och ryskor försvunnit.
Tillägg: sen har väl Diggins varit ojämn på Fridanivå?

Gimmler är ett bra exempel på en åkare som höjt sig alla kategorier. Finken inte lika självklar, är väl samma nivå (inom felmarginalen) som innan, fast gjorde någon fin stafettsträcka vill jag minnas. Eiduka är stundom stabil och stundom ostabil, svårt att placera henne. Ja, Diggins har jag ett litet minus på. För många dippar jämfört med 2022.

Annars är det väl generellt att många åkare haft perioder av toppar, inte minst svenskorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in