Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Vad menar du att dessa institutioner ska göra åt de första sex förlorade åren - innan skolåldern - när föräldrarna skiter i sina barn?
De är redan körda när de börjar skolan. De saknar grundläggande värderingar om rätt och fel, de är empatistörda, de saknar uppfostran, de saknar ett språk, de är analfabeter. De är som en Kaspar Hauser på speed.
För det första har Sverige haft en mycket hög andel belastade människor som fått eller väntar på arbets- och uppehållstillstånd, och asylsökande, för det andra har de tryckt in dem i stora getton utan något konstruktivt att göra. Sedan slöt myndigheterna ögonen och gick sin egen väg.
Och så får de en chock när maffian från hela Östeuropa ser storaffärer. Självklart gör de det.
Många unga som berättar som vuxna att de blev räddade av fritidsklubbar, fotboll och andre saker. Konstruktiva kvällsaktiviteter. Språkstöd, läshjälp, Varning mot mafian och droger: Helt specifikt vad droger gör med hjärnan, och allt elände det skapar.
Förmodligen förstod den här pojken inte en enda sak som lärdes ut i skolan. Han ramlade förmodligen av direkt.
Hemma är språket inte svensk. Sådant gör dig analfabet. Du är dömd att misslyckas om du växer upp i ett getto med bara vänner som är belastade. Vägen är redan anlagd. De som förstår hur mycket en kämpar, är själva kriminella. Senare får man erbjudanden om att prova droger, så tjäna en extra slant för tjänster. Då är ödet beseglat.
När man sätter tusentals flyktingar från krigshärjade länder i höghus, som man har gjort i Sverige, där mammorna ibland, men absolut inte alltid, är förlossningsmaskiner som inte kan svenska, och förstår inte ett dugg om samhället de har hamnat i, så hjälper det inte heller.
Jag har bott i så kallade belastade distrikt i många länder, men mycket resurser och tid hade lagts på för förbättring.
Det gör jag fortfarande, och mina granner är de trevligaste människorna på jorden.
Jag rekommenderar alla böcker av Jens Lapidus. Det ger perspektiv och är faktiskt väldigt lärorikt.