2022-12-22, 17:50
Medlem
Jag har ett vapen som inte kan skjuta annat än bly, jag vill inte göra mig av med vapnet men vill samtidigt inte slösa bort en licens på ett gevär som inte användas.

Kan man plugga/plombera det så att det blir ofarligt och därigenom slippa ha licens på det? Hur går jag till väga?
Citera
2022-12-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Railmaster
Jag har ett vapen som inte kan skjuta annat än bly, jag vill inte göra mig av med vapnet men vill samtidigt inte slösa bort en licens på ett gevär som inte användas.

Kan man plugga/plombera det så att det blir ofarligt och därigenom slippa ha licens på det? Hur går jag till väga?

Förhasta dig inte nu. Det finns alternativhagel som går att skjuta i alla bössor. Kostar lite mer, men det kan det ju lätt vara värt för att få stå med farfars gamla hanabössa på rävjakten, eller vad det nu är för bössa du har.
Citera
2022-12-22, 20:58
Bannlyst
Citat:

Varför skulle ditt gevär inte kunna skjuta vismuthagel? Känns det inte för jävligt att plugga ett fungerande gevär för en sån sak?
Citera
2022-12-22, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Du anar inte vad passande Stenmarks uttalande är på dig.
Herr Hillbilly.

Även antikens folk förstod blyets giftighet i form av blyvitt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blyvitt
Så vad är det du inte begriper?

De använde blyvitt som smink och som ett sockersubstitut. Metalliskt bly är inte jämförbart.
Citera
2022-12-23, 00:42
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Lämna det för destruering istället, mindre verkstäder kan hjälpa dig med att destruera/ förstöra vapnet samt även ge intyg för avlicensiering.

Vi ska sträva mot färre vapen ute i samhället så du tänker helt rätt.
Skitprat. Bara polisen handhar skrotning av vapen. Du är uppenbart helt okunnig i en fråga du trots det verkar ha starka uppfattningar i. Inte imponerande.
Citera
2022-12-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Jag har tidigare gjort ett räkneexempel för att visa på det orimliga med generellt blyhagelförbud.

https://www.flashback.org/p74885187#p74885187

Intressanta siffror

En standard hagelladdning ligger runt 30 till 36 gram så det blir ju lite mer bly än en enskild kula

men jägarnas tillförsel av bly blir som sagt ändå bara som att kasta en enkrona i östersjön
Citera
2022-12-23, 11:59
Medlem
Citat:

Du fortsätter att skjuta med bly. Tvivlar starkt på att polisen kommer komma ut i skogen och kolla om du har blyhagel i laddat i geväret. Man ser bara till att ladda med stålhagel när du kliver ur bilen, och när du kommer tillbaka till bilen.

Sen när du är inne i skogen så byter du till blyhagel.

Ja jag vet att man får inte ens bära blyhagel inom 100m våtmarker. Men dom kommer inte börja rota genom dina fickor
Senast redigerad av Noccofocus 2022-12-23 kl. 12:03.
Citera
2022-12-23, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du fortsätter att skjuta med bly. Tvivlar starkt på att polisen kommer komma ut i skogen och kolla om du har blyhagel i laddat i geväret. Man ser bara till att ladda med stålhagel när du kliver ur bilen, och när du kommer tillbaka till bilen.

Ja jag vet att man får inte ens bära blyhagel inom 100m våtmarker. Men dom kommer inte börja rota genom dina fickor

Jag är helsvensk själv, men jag slutar aldrig att förvånas över hur så många svenskar verkar tror att staten har magiska krafter. Enda sättet som staten kan få reda på att man har något olagligt om man inte försörjer sig på brott är om man talar om för någon idiot som inte kan hålla tyst att man har grejerna.
Citera
2022-12-25, 19:40
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
De använde blyvitt som smink och som ett sockersubstitut. Metalliskt bly är inte jämförbart.

Vilket inte betyder att metalliskt bly är ofarligt, även om det är den mindre giftiga varianten.
Citera
2022-12-25, 19:45
Medlem
Sternensoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Man ser bara till att ladda med stålhagel när du kliver ur bilen, och när du kommer tillbaka till bilen.

Har du för vana att ladda när du kliver ur bilen och gör patron ur först när du återvänder till densamma är jag glad att slippa dig som jaktsällskap.
Citera
2022-12-25, 20:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Faktum är att bly i fast form har ingen påverkan alls ... det är vad jag tror! Jag skulle vilja se bevis ... vi borde ju sett vansinniga skador
Onödigt högt tonläge för bara egna gissningar https://www.miljomagasinet.se/artiklar/110209-havsornar-dor-av-blyforgiftning.html
Citera
2022-12-25, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Vilket inte betyder att metalliskt bly är ofarligt, även om det är den mindre giftiga varianten.

Bly är alltid giftigt, men bly i hagel är inte i närheten av blyvitt i giftighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in