2023-01-30, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Så att folk är sjuka är inget du bryr dig om för de lever minsann? Bra logik.

Ja, det är bara se några svar i denna tråd, som hånar oss som anser att försämring av mat är en fara större än klimatbluffen.
Jag läste för längesen om jodbrist och att man då tillsatte jod i saltet och all bordssalt idag innehåller jod. Men det är snäppet dyrare än jodfritt salt och det är vad matföretagen väljer samt häller i rätt mycket. Bara att läsa i en kryddblandning så är saltet alltid den första ingrediensen och därmet mest utav eftersom det står i fallande ordning. Samtidigt läser jag om många som har problem med sköldkörteln som jod behövs för och får Levaxin utskrivet men ändå inte helt friska.
Stora företagen BigFood och BigPharma jobbar uppenbarligen tillsammans.
Märks att någon har mer koll än klimatnissarna iaf.

Just sköldkörtelproblem har ju fullkomligen EXPLODERAT hos unga, särskilt kvinnor.

Vet flera i min närhet som har problem med just sköldkörteln. Är inte väldigt insatt. Men man blir ju sjuk av dålig kost och lite rörelse vilket vi ser mer och mer.
Citera
2023-01-30, 14:09
Medlem
Citat:
Livslängd och livskvalitet är olika saker.
Lilla vän - du får nog återkomma när du gått ut lågstadiet.
Vi har fan aldrig haft så hög livskvalité så långt upp i livet som idag.
Visst - pensionerna är snåla i dagsläget, men friskare än någonsin är de, pensionärerna.

Det var inte mycket till livskvalité på 20-talet då man åt "naturlig mat"...
Citera
2023-01-30, 14:14
Medlem
Konfucius2s avatar
Ja, instämmer.

Visa butiker har mycket begränsat utbud. Willy, Coop mfl.

Samma skit hela tiden och smaklöst oftast…

Åk till matbutiker utomlands, wow-känsla i många länder. Grönsaker, korvar, bröd, frukter m.m. Oftast på annan nivå.
Citera
2023-01-30, 14:15
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Märks att någon har mer koll än klimatnissarna iaf.

Just sköldkörtelproblem har ju fullkomligen EXPLODERAT hos unga, särskilt kvinnor.

Vet flera i min närhet som har problem med just sköldkörteln. Är inte väldigt insatt. Men man blir ju sjuk av dålig kost och lite rörelse vilket vi ser mer och mer.
Ja, minns inte när det bestämdes att man skulle tillföra jod men tidigt 1900tal iallafall. Men gjorde det för folkets bästa. Idag tillåts sånt som är bevisat dåligt samt man försöker förhindra det som är bevisligen bra. Just att problem med sköldkörtel som är så vanligt idag är ju klara bevis på det.
Men det är även folks eget fel eftersom de väljer att köpa det billigaste och därmed sämre mat. Jag som vill köpa bättre har svårt att hitta då jag inte bor i närheten av en bondgård.
Citera
2023-01-30, 14:22
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Visst - pensionerna är snåla i dagsläget, men friskare än någonsin är de, pensionärerna.

Personligt påhopp istället för motargument fungerar inte på mig. Jag har läst på rätt mycket och ser hur mat och miljö bara blir sämre medans folk godhetssignalerar om klimatet istället.
Livskvalitet men ändå högst självmordsstatistik, cancer ökar och 1 av 3 kommer att drabbas, könsförvirring har exploderat, samt en massa andra i-landssjukdomar som u-länder inte har. Igen; kvalitet är inte destamma som kvantitet.
Citera
2023-01-30, 14:36
Medlem
Citat:
Personligt påhopp istället för motargument fungerar inte på mig. Jag har läst på rätt mycket och ser hur mat och miljö bara blir sämre medans folk godhetssignalerar om klimatet istället.
Livskvalitet men ändå högst självmordsstatistik, cancer ökar och 1 av 3 kommer att drabbas, könsförvirring har exploderat, samt en massa andra i-landssjukdomar som u-länder inte har. Igen; kvalitet är inte destamma som kvantitet.

Men söte jesus...
Att cancer ökar är ju FÖR ATT VI BLIR ÄLDRE... Det är en åldersjukdom.
Nästan alla som dör över 85 har cancer i någon form - även om de inte alltid har några men av det.
Men verkligheten är att vi aldrig varit friskare och aldrig levt längre.

https://ki.se/forskning/nyfiken-pa-livslangd

Så hur förklara du att medellivslängden aldrig varit högre trots att vi - enligt dig -blir förgiftade av maten.
Citera
2023-01-30, 14:48
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Men söte jesus...
Att cancer ökar är ju FÖR ATT VI BLIR ÄLDRE... Det är en åldersjukdom.
Nästan alla som dör över 85 har cancer i någon form - även om de inte alltid har några men av det.
Men verkligheten är att vi aldrig varit friskare och aldrig levt längre.

https://ki.se/forskning/nyfiken-pa-livslangd

Så hur förklara du att medellivslängden aldrig varit högre trots att vi - enligt dig -blir förgiftade av maten.
Hur mycket äldre har vi blivit sen 80talet? Cancern har ökat men inte livslängden. Och alla sjukdomar som folk lider utav idag som inte finns i andra länder, hur förklarar du det?
"Nära 300 kemikalier funna i navelsträngen hos nyfödda
Hormonstörande ämnen och andra miljögifter som påverkar kroppens och hjärnans utveckling redan i fosterlivet är en av framtidens stora hälsoutmaningar." https://lakartidningen.se/aktuellt/2012/11/nara-300-kemikalier-funna-i-navelstrangen-hos-nyfodda/
Enligt denna artikel från 2012 så det vi ser idag är bara början. Men visst, mumsa du vidare på den billiga maten - du som är frisk och verkar inte veta som pågår runtomkring dig. Skönt.
Citera
2023-01-30, 15:23
Medlem
Citat:
Hur mycket äldre har vi blivit sen 80talet? Cancern har ökat men inte livslängden. Och alla sjukdomar som folk lider utav idag som inte finns i andra länder, hur förklarar du det?
Hormonstörande ämnen och andra miljögifter som påverkar kroppens och hjärnans utveckling redan i fosterlivet är en av framtidens stora hälsoutmaningar." https://lakartidningen.se/aktuellt/2012/11/nara-300-kemikalier-funna-i-navelstrangen-hos-nyfodda/
Enligt denna artikel från 2012 så det vi ser idag är bara början. Men visst, mumsa du vidare på den billiga maten - du som är frisk och verkar inte veta som pågår runtomkring dig. Skönt.

Suck
1980 -
män: 72,76
Kvinnor: 78,81

2022
män:81,2
Kvinnor: 84,8

En hel jävla massa... med andra ord.
Citera
2023-01-30, 15:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Det är för att folk inte bryr sig vad de stoppar i sig. Handla frukt och grönt, linser och bönor, ris, kött och mejeriprodukter och så lagar du maten själv istället. Då vet du precis vad som finns i.

Exakt min mening. Alla dessa halvfabrikat som folk köper och sen gnäller de över innehållet.
Riktig mat från grunden äts inte längre då människan inte hinner stå vid spisen i 30 minuter när de kan röra ihop något och tillaga i micron på fyra minuter och det smakar skit.
Citera
2023-01-30, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Exakt min mening. Alla dessa halvfabrikat som folk köper och sen gnäller de över innehållet.
Riktig mat från grunden äts inte längre då människan inte hinner stå vid spisen i 30 minuter när de kan röra ihop något och tillaga i micron på fyra minuter och det smakar skit.
Men är det verkligen rimligt att vi ska anpassa oss efter allt kaos våra politiker skapar. Är det inte meningen att vi ska ha några krav alls på dom?!

Maten blir dyrare och är dessutom skit. Anpassa er! Vi har ingen el att göra långkok på. Klaga inte! Pengarna räcker inte till mat. Man kan leva på 500 i månaden! Jag är sjuk. Belasta inte vården!

När ska folk kräva att bli behandlade värdigt?!
Citera
2023-01-30, 15:38
Medlem
Citat:

Cancer har ökat sen det började föras statistik på 70-talet. Men några stora faktorer är att vi är 2 miljoner fler innevånare, vi blir äldre, vi är bättre på diagnostisera cancer.
Kompenserar man för dessa faktorer så finns det dock fortfarande en liten ökning.

Vissa sorters cancer har ökat mer, exempelvis hudcancer vilket kan förknippas med att folk reser mer till sydliga breddgrader.
Medan andra typer av cancer har minskat kraftigt, som exempelvis magsäckcancer pga hälsosammare levnadsvanor.
Citera
2023-01-30, 18:44
Medlem
Citat:

Men jisses. Vad pratar du om? Visst har sjukvården gjort stora framsteg och folk är aningen friskare i högre ålder. Framförallt kan vi hålla liv i folk mycket längre. Men vad har det med livskvalitet att göra?

Har du pratat förtroligt med många gamla som sitter på ålderdomshem/serviceboende? Det har jag. Var och varannan väntar bara på döden och att äntligen slippa skiten. En del av de som kan begår självmord genom att tex hoppa från balkongen. Är det livskvalitet?

Nu var jag inte med på 30-talet men på många sätt tror jag absolut att det var högre livskvalitet då än idag. Åtminståne klart motsvarande det vi har idag.

Nej, det hade nog inte särskilt mycket med maten att göra men det är lika mycket galenskap att tro att allt är så mycket bättre idag som att tro att allt var bättre förr.

Livskvantitet är inte samma som livskvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in