2023-01-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Exakt min mening. Alla dessa halvfabrikat som folk köper och sen gnäller de över innehållet.
Riktig mat från grunden äts inte längre då människan inte hinner stå vid spisen i 30 minuter när de kan röra ihop något och tillaga i micron på fyra minuter och det smakar skit.

Överdriv inte. Visst finns mycket hel och halvfabrikat med en massa skit men varenda livsmedelsbutik säljer fortfarande råvaror. Det skulle de inte göra om ingen köpte råvarorna.

Jag känner nog ingen som BARA äter färdigmat och de flesta jag känner lagar det mesta med råvaror. Vi själva likaså.
Citera
2023-01-30, 18:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Men är det verkligen rimligt att vi ska anpassa oss efter allt kaos våra politiker skapar. Är det inte meningen att vi ska ha några krav alls på dom?!

Maten blir dyrare och är dessutom skit. Anpassa er! Vi har ingen el att göra långkok på. Klaga inte! Pengarna räcker inte till mat. Man kan leva på 500 i månaden! Jag är sjuk. Belasta inte vården!

När ska folk kräva att bli behandlade värdigt?!

Så du menar att det är politikerna som gör att det finns för mycket halvfabrikat i butikerna och du inte kan välja något annat?
Själv äter jag väldigt lite halvfabrikat men givetvis gör jag inte allt från grunden. Korvar, ketchup en del annat köpes men till stora delar så köper jag riktiga råvaror och med det så tillagar jag goda middagar på ca 20-40 minuter. Gör man långkok såsom stek eller liknande så räcker det oftast till två eller till och med tre middagar.

Det är inte svårt och det blir både billigare och godare.

Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Överdriv inte. Visst finns mycket hel och halvfabrikat med en massa skit men varenda livsmedelsbutik säljer fortfarande råvaror. Det skulle de inte göra om ingen köpte råvarorna.

Jag känner nog ingen som BARA äter färdigmat och de flesta jag känner lagar det mesta med råvaror. Vi själva likaså.

Klart som fan alla butiker säljer både och och jag känner några som mer eller mindre lever på findus eller dafgårds färdigrätter. Oftast är de ungkarlar ska tilläggas men även kvinnor. En gammal granne till mig, äldre kvinna hade aldrig använt spisen i sin lägenhet utan allt köptes i låda som antingen värmdes i micro eller ugn.

Själv har jag ätit dessa ett par gånger i mitt liv och aldrig tyckt det varit gott.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2023-01-30 kl. 19:00.
Citera
2023-01-30, 18:56
Medlem
De som blir hundra år idag. Var dom som åt nyttigt 40-50-60 talet. Fick i sig näring. Var hittarvdu den näringen idag? Det är ett fulltidsarbete att få i sig.
Du tror att dagens mcdonalds ätande microvågs pizza ätande 20 åringar lever till 100?

Jag tror snittåldern kommer gå från 82 ner till 70 och sen sjunka ytterligare.
Flera kommer lämna in vid 64. Dag före pension.

Och människan har aldrig varit sjukare.
Heter det. Inte "friskare"

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men söte jesus...
Att cancer ökar är ju FÖR ATT VI BLIR ÄLDRE... Det är en åldersjukdom.
Nästan alla som dör över 85 har cancer i någon form - även om de inte alltid har några men av det.
Men verkligheten är att vi aldrig varit friskare och aldrig levt längre.

https://ki.se/forskning/nyfiken-pa-livslangd

Så hur förklara du att medellivslängden aldrig varit högre trots att vi - enligt dig -blir förgiftade av maten.
Citera
2023-01-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olaf000
De som blir hundra år idag. Var dom som åt nyttigt 40-50-60 talet. Fick i sig näring. Var hittarvdu den näringen idag? Det är ett fulltidsarbete att få i sig.
Du tror att dagens mcdonalds ätande microvågs pizza ätande 20 åringar lever till 100?

Jag tror snittåldern kommer gå från 82 ner till 70 och sen sjunka ytterligare.
Flera kommer lämna in vid 64. Dag före pension.

Och människan har aldrig varit sjukare.
Heter det. Inte "friskare"
Man tar sig för pannan…
Så du menar att de äldsta - sköraste personerna, de som normalt för av en utgången leverpastej, dagligen kan tugga i sig en massa gift , men ändå inte dö av det.
Medan unga personer som utan större problem överlever samma leverpastej - kommer dö i morgon för de äter samma gift som våra äldre?
Jävlar vad knepig teori… och då ska man ju komma ihåg att den som är det minsta insatt vet att gifthalterna i livsmedel var betydligt högre på 60-,70- och 80 taket när i princip alla gifter man kan komma på var tillåtna inom jordbruket. Idag är i princip alla växtskyddsmedel förbjudna.
Citera
2023-01-30, 20:39
Medlem
När du nämner detta så om man tar ica basic av pommens står det endast solrosolja och potatis men tar du vanliga så finns det allt möjligt sak i dom, undrar varför.

Som nån nämnde redan från början, har du problem med maten så handla det som är ren dvs potatis, morötter et c och fixa dina egna mat så vet du vad du får som resultat
Citera
2023-01-30, 21:01
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Fast nu har jag lagt upp flera länkar i mina inlägg och sen kommer du in och orkar inte läsa tråden. Bra, men då orkar inte jag leta upp länkar till dig.
Morötter innehåller en 1/4 av magnesiumet som för 50 år sen. Är inte det uppseendeväckande för dig? Då kanske du ska lämna tråden för det är just det den handlar om: den försämrade maten.
Du har inte lagt upp ett skit av värde för det du sagt.
Citera
2023-01-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwixx
När du nämner detta så om man tar ica basic av pommens står det endast solrosolja och potatis men tar du vanliga så finns det allt möjligt sak i dom, undrar varför.

Som nån nämnde redan från början, har du problem med maten så handla det som är ren dvs potatis, morötter et c och fixa dina egna mat så vet du vad du får som resultat
Alltså det är inte mer underliga saker i maten idag - skillnaden är ju att det tillkommit krav på innehållsförteckning…
Varje sketen ingrediens måste skrivas ut - och för att underlätta och standardisera har man gett många tillsatser ett E-nummer.
Dessa är normalt inget att hetsa upp sig över. Många är fullt naturliga produkter, klorofyll, karaten, rödbetsjos, bakpulver, bikarbonat osv.
Citera
2023-01-30, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Är det ngn mer som lägger märke till att nästan all mat i affärerna är låtsasmat? Det är alltid ngn skum innehållsdeklaration med skumma tillsatser som är ohälsosamma. Och det lilla utbudet med riktig mat som finns är dubbelt så dyrt och man får mindre i förpackningarna. (Den KRAV-märkta)

Vad är det som händer med maten?
Varför blir vi lurade att äta låtsasmat?
Varför känns det som att dom förvandlar maten till ngn slags industri?
Därför att de styranden vill avfolka världen på en sjuhelvetes massa, alltså ska vi matas med de absolut sämsta och den rena maten förbehålles till de rika. Och get this, det kommer mera: https://samnytt.se/barn-ska-tranas-att-ata-avfall-och-insekter-klimatsmart/ Målet är att vi ska sänka oss till insekter. De har programmerat en tid också, som i Lejonkunden lejonet går från att leva på kött till att läras upp i att äta insekter. Och vi vet ju att de får som de vill så..Vissa restauranger säljer redan rätter med bas av insektsmjöl och de behöver inte informera om detta om kunden inte frågar.
Citera
2023-01-31, 12:14
Medlem
Nä du förstår inte riktigt och är säkert ganska ung.
Jag menar att näringen förr var högre.
Speciellt ännu längre bak i tiden.
En grönsak idag innehåller 1/4 mineraler mot vad grönsaker gjorde förr.
Och är ju ingen betydelse vad äldre sköra 95 åringar som bor på åldershem äter idag.
Dom blev så gamla pga bättre mat förr i tiden. UTAN bekämpningmedel och självklar UTAN dålig luft UTAN Stress. Vilket också spelar in.

Men fortsätt kör du med näringsfattig skitmat och lägg till lite tillskott (för det behövs idag av en anledning)
så tar jag mig för pannan under tiden.

Jo en sak till. Kör du all mat ekologisk (som den var förr) och kanske går över på en slags paleo. Då kanske du fixar det tills pension.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Man tar sig för pannan…
Så du menar att de äldsta - sköraste personerna, de som normalt för av en utgången leverpastej, dagligen kan tugga i sig en massa gift , men ändå inte dö av det.
Medan unga personer som utan större problem överlever samma leverpastej - kommer dö i morgon för de äter samma gift som våra äldre?
Jävlar vad knepig teori… och då ska man ju komma ihåg att den som är det minsta insatt vet att gifthalterna i livsmedel var betydligt högre på 60-,70- och 80 taket när i princip alla gifter man kan komma på var tillåtna inom jordbruket. Idag är i princip alla växtskyddsmedel förbjudna.
Citera
2023-01-31, 12:42
Medlem
Citat:
Och är ju ingen betydelse vad äldre sköra 95 åringar som bor på åldershem äter idag.
Dom blev så gamla pga bättre mat förr i tiden. UTAN bekämpningmedel och självklar UTAN dålig luft UTAN Stress. Vilket också spelar in.

Men fortsätt kör du med näringsfattig skitmat och lägg till lite tillskott (för det behövs idag av en anledning)

Jo en sak till. Kör du all mat ekologisk (som den var förr) och kanske går över på en slags paleo. Då kanske du fixar det tills pension.

Du har till viss del rätt men det handlar inte om någon konspiration utan om att man prioriterat sorter som ger större skörd, ser finare ut och/eller är motståndskraftiga mot vissa saker framför sorter som är godare och har mer näring, men också ger mycket lägre skörd och kanske ruttnar snabbare.

Odla din egen mat eller köp av någon hippie som odlar gamla sorter så har du löst det problemet.
Citera
2023-01-31, 13:18
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Hur mycket äldre har vi blivit sen 80talet? Cancern har ökat men inte livslängden. Och alla sjukdomar som folk lider utav idag som inte finns i andra länder, hur förklarar du det?
"Nära 300 kemikalier funna i navelsträngen hos nyfödda
Hormonstörande ämnen och andra miljögifter som påverkar kroppens och hjärnans utveckling redan i fosterlivet är en av framtidens stora hälsoutmaningar." https://lakartidningen.se/aktuellt/2012/11/nara-300-kemikalier-funna-i-navelstrangen-hos-nyfodda/
Enligt denna artikel från 2012 så det vi ser idag är bara början. Men visst, mumsa du vidare på den billiga maten - du som är frisk och verkar inte veta som pågår runtomkring dig. Skönt.

Jo kan man komma undan med att göra maten billigare genom att stoppa i en massa skit i den utan att det får några konsekvenser för företaget så kommer de göra det, marknadslogik 101, profiten framför allt. Det är när företagen börjar få total makt över myndigheter som är till för att hålla koll på dessa som det börjar bli farligt på allvar, ser vi ju nu med livsmedelsverket/folkhälsomyndigheten som är helt i klorna på lobbyister från Big Pharma och Big Food.

De hade gärna blandat cyanid i maten om det hade varit billigare och man hade kommit undan med det, det gör man ju redan med "bordssalt" iofs så
Citera
2023-01-31, 14:25
Medlem
Citat:

Du har delvis rätt i att det finns en del studier som vissa ämnen gått ner - men du har fel varför och allt annat nonsens du skrivit. Samtidigt finns det flera studier som visar att det inte skiljer - mellan 1930-talet, 80-talet och nu.
Men den enkla förklaringen är VÄXTFÖRÄDLING.
Man har helt enkelt förädlat sorter mot egenskapen HÖG avkastning (man får betalt i kilo för i princip allt utom sockerbetor där man även får betalt för sockerhalten) - på viss bekostnad av näringsinnehållet.

Men det finns också en del frågetecken kring siffrorna om minskt näringsinnehåll. Bland annat jämförs siffror från olika studier på olika platser med olika jordmån... Så redan där finns en stor felkälla.

Här är från en studie:
Citat:
kalium, mangan, koppar, zink, nickel och metallerna aluminium, bly och kadmium minskat i torrsubstanshalt
halterna av magnesium, kalcium, fosfor, järn och kobolt var oförändrade, medan selenhalten ökat.

Källa: Ekholm 2007

Således har inte alla spårämnen och vitaminer har gått ner. Bara vissa.
Men ingen begriper fortfarande vad som avses med "gifter" och "riktigt mat".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in