Citat:
Ursprungligen postat av
olaf000
Nä du förstår inte riktigt och är säkert ganska ung.
Jag menar att näringen förr var högre.
Speciellt ännu längre bak i tiden.
En grönsak idag innehåller 1/4 mineraler mot vad grönsaker gjorde förr.
Och är ju ingen betydelse vad äldre sköra 95 åringar som bor på åldershem äter idag.
Dom blev så gamla pga bättre mat förr i tiden. UTAN bekämpningmedel och självklar UTAN dålig luft UTAN Stress. Vilket också spelar in.
Men fortsätt kör du med näringsfattig skitmat och lägg till lite tillskott (för det behövs idag av en anledning)
så tar jag mig för pannan under tiden.
Jo en sak till. Kör du all mat ekologisk (som den var förr) och kanske går över på en slags paleo. Då kanske du fixar det tills pension.
Du har delvis rätt i att det finns en del studier som vissa ämnen gått ner - men du har fel varför och allt annat nonsens du skrivit. Samtidigt finns det flera studier som visar att det inte skiljer - mellan 1930-talet, 80-talet och nu.
Men den enkla förklaringen är VÄXTFÖRÄDLING.
Man har helt enkelt förädlat sorter mot egenskapen HÖG avkastning (man får betalt i kilo för i princip allt utom sockerbetor där man även får betalt för sockerhalten) - på viss bekostnad av näringsinnehållet.
Men det finns också en del frågetecken kring siffrorna om minskt näringsinnehåll. Bland annat jämförs siffror från olika studier på olika platser med olika jordmån... Så redan där finns en stor felkälla.
Här är från en studie:
Citat:
kalium, mangan, koppar, zink, nickel och metallerna aluminium, bly och kadmium minskat i torrsubstanshalt
halterna av magnesium, kalcium, fosfor, järn och kobolt var oförändrade, medan selenhalten ökat.
Källa: Ekholm 2007
Således har inte alla spårämnen och vitaminer har gått ner. Bara vissa.
Men ingen begriper fortfarande vad som avses med "gifter" och "riktigt mat".