2023-01-30, 12:49
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ju rena snurren. Det är just vänstern och vänsterpartiet MP som hittat på lögner som att det finns gifter i maten och därför ska vi äta ekologisk mat. Som förstör naturen ännu mer än besprutad gödslad mat. De har även hittat på att kärnkraft är farligt, tåg är bra, bilar är dåligt. Osv, en värld med enbart hittepå som du verkar trivas utmärkt i som Vänsterbliven.
Fast det finns gift (i små mängder - så du inte går i taket igen) i maten. Dock verkar MP mer upptagen med klimatbluffen och minns inte att jag läst något om hur maten försämras på olika sätt. Men jag tror säkert MP pushar för insekter i maten 'för klimatet' eftersom en 'professor' vill införa kanablism för klimatets skull: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/931860-sjuka-forslaget-at-manniskokott-for-klimatet Summa summarum: man får göra vad som helst om det är för klimatets skull
Citera
2023-01-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Då förstår jag och håller med. Och nej, ditt svar var inte till mig och inget personligt.
Jag undrar också varför folk fortsätter stötta det som visar sig vara falskt, fel och farligt. Jag kallar dem vänsterblivna för de är oftast rödgröna väljare. Får hoppas att de vaknar.
Jaa man tänker ju att de ska vakna nån gång och sluta stödja samma lögnare när de ser effekterna eller uteblivna/motsatta sådana i samhället.

Men har givit opp på det hoppet vid det här laget.

Dom kommer sitta där i totalt förstörd miljö och vänta på att klimatet ska förändras och alla problem deras efterblivna tillit till lögnare givit oss alla är såklart någon annans fel.

Företagen byter ut näringen, sockret, och allt annat mot massproducerade smakämnen och utfyllnad för att det är billigare och PK-hjon fullkomligen JUBLAR och bälgar i sig mer "sockerfri läsk som man inte blir fet av" och undrar varför hälsan och psyket sviker.

Men det är faktiskt det här folk vill ha sjukt nog. Dom vill ha lögnen. Dom vill ha sockret du kan hälla i dig utan att bli fet.(symboliskt)
Något som inte finns. Men hellre leva en lögn än att erkänna att man är fel ute...
Citera
2023-01-30, 12:52
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Visst är det ofta skräp och jordarna urarmade. Man undrar ju hur vi ska få näringsrika jordar nu när de vill få ner antalet kossor eftersom de sägs förstöra miljön

Både äpple och morot är väldigt näringsfattigt och i princip meningslös föda ur den aspekten. Man får i sig lite kolhydrater och energi åtminstone.

Kött, lever, ägg, fisk, mjölk är de säkraste källorna vad det gäller näringsämnen till människokroppen.
Då det idag handlar om pengar mer än att ta fram en bra produkt samt vara så PK som möjligt så är det inte konstigt. Då förstår man varför de vill ha bort kossor istället för att få tillbaka näringsrika jordar.
Citera
2023-01-30, 12:57
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Jaa man tänker ju att de ska vakna nån gång och sluta stödja samma lögnare när de ser effekterna eller uteblivna/motsatta sådana i samhället.

Men har givit opp på det hoppet vid det här laget.

Dom kommer sitta där i totalt förstörd miljö och vänta på att klimatet ska förändras och alla problem deras efterblivna tillit till lögnare givit oss alla är såklart någon annans fel.

Företagen byter ut näringen, sockret, och allt annat mot massproducerade smakämnen och utfyllnad för att det är billigare och PK-hjon fullkomligen JUBLAR och bälgar i sig mer "sockerfri läsk som man inte blir fet av" och undrar varför hälsan och psyket sviker.

Men det är faktiskt det här folk vill ha sjukt nog. Dom vill ha lögnen. Dom vill ha sockret du kan hälla i dig utan att bli fet.(symboliskt)
Något som inte finns. Men hellre leva en lögn än att erkänna att man är fel ute...
Så trevligt att läsa ett inlägg jag helt håller med om. Jag förstår inte heller hur folk bara kan acceptera allt. Ja, lätt att ge upp hoppet men jag kanske är en obotlig optimist som ändå tror att folk vaknar till slut.
Citera
2023-01-30, 13:03
Medlem
De allra flesta vill inte betala för kvalitetsmat tyvärr.

Antingen köpa en mindre mängd kvalitetskött för 300kr/kg+, eller köpa en lång inplastad polsk fläskfilé för 69kr/kg extrapris och en burk bea, så att man dessutom har råd med senaste iPhone nån gång då och då.

Ljug inte för dig själv. Du har råd med kvalitetsmaten, du vill bara inte betala för den.

Om du dessutom skippar allt godis, chips, läsk, eventuell snus/cigaretter så kommer inte den hälsosamma maten bli dyrare alls, snarare tvärtom.

Linser, rotfrukter, ägg mm är fortfarande väldigt billigt. En bit kött då och då skadar inte, om du nöjer dig med ca 300g per måltid. Du kommer att bli mätt eftersom det innehåller mer näring. Sallad kan uppfattas som dyrt, men det finns sätt att komma runt det med. Leta extrapris hos affärer, eller så går du till salladsbaren och köper lite på lösvikt så kan du lägga lite på sidan av tallriken, blir inte så dyrt då salladen inte väger så mycket. Kan bli billigare och bekvämare än att köpa stora salladshuvuden och paprikor mm.

Visst, det har blivit lite dyrare, men hade fler valt att betala för det så hade affärerna sålt mer av det. Dessutom gäller det att lära sig HUR man lagar bra och billig mat, inte bara klaga på att det blivit dyrt när man inte kan konsten.
Citera
2023-01-30, 13:04
Medlem
Citat:
Så trevligt att läsa ett inlägg jag helt håller med om. Jag förstår inte heller hur folk bara kan acceptera allt. Ja, lätt att ge upp hoppet men jag kanske är en obotlig optimist som ändå tror att folk vaknar till slut.
Kanske? Problemet är att jag sett PK-lögner stå oemotsagda i snart 30 år. Så snabbt går det ju inte iaf!

Det som är sorgligt är att vi ser en utveckling mot USA där en STOR underklass i princip bara har råd med skräpmat samt noll kunskaper inom näringsrik mat, matlagning osv.

Underklassen blir bara sjukare och mindre produktiv pga. dom som styr är bra korkade. Man borde subventionera nyttig och bra mat istället för att den som nu är det dyraste i affären.
Citera
2023-01-30, 13:14
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Kanske? Problemet är att jag sett PK-lögner stå oemotsagda i snart 30 år. Så snabbt går det ju inte iaf!

Det som är sorgligt är att vi ser en utveckling mot USA där en STOR underklass i princip bara har råd med skräpmat samt noll kunskaper inom näringsrik mat, matlagning osv.

Underklassen blir bara sjukare och mindre produktiv pga. dom som styr är bra korkade. Man borde subventionera nyttig och bra mat istället för att den som nu är det dyraste i affären.
Nej, det går inte snabbt. Men SD för 30 år sen och SD idag är ändå bevis på att folk vaknar.

En hamburgare är billigare än en sallad. Så det är inte konstigt att folk med små inkomster väljer att spara in på maten så de kan köpa sig en ny iphone. Det är synd för det går att äta billigt men ändå bättre än skräpmat. Men är man trött så blir det en ond circel.
Jag har hört folk prata om The great reset och liknande och det har låtit som ur en James Bond film. Men ju mer man läser och ser vad som händer, ju mer tror jag på det. Varför skulle man annars tillåta att samhället förstörs genom att låta folk bli sjuka när man så lätt kunde subventionera bra mat? Istället gör man folk sockerberoende och sen höjer de skatten på godis och läsk, för hälsans skull, för sockerknarkare kommer att betala och så får de in ännu mer skatt.
Citera
2023-01-30, 13:21
Medlem
Citat:
Håller med. Det blir bara sämre och sämre. Det värsta är att det finns inget alternativ så vi som vill betala för kvalitet har svårt att hitta det.

Grödor är GMO och besprutade, kossor får inte längre gräs utan soja = östrogen att äta, mejeriprodukter är inte som förr, vet inte vad de gör men jag märker stor skillnad mellan arla/valio och Änglamark så jag köper bara Änglamark nu förtiden.

Vi blir förgiftade.
Lustigt att medellivslängden ökat så dramatiskt i just väst - trots din teori om förgiftning...
Lika lustigt är att den är så kort i de länder som englit din defintion äter "riktig" mat...
Citera
2023-01-30, 13:21
Medlem
Citat:
Nej, det går inte snabbt. Men SD för 30 år sen och SD idag är ändå bevis på att folk vaknar.

En hamburgare är billigare än en sallad. Så det är inte konstigt att folk med små inkomster väljer att spara in på maten så de kan köpa sig en ny iphone. Det är synd för det går att äta billigt men ändå bättre än skräpmat. Men är man trött så blir det en ond circel.
Jag har hört folk prata om The great reset och liknande och det har låtit som ur en James Bond film. Men ju mer man läser och ser vad som händer, ju mer tror jag på det. Varför skulle man annars tillåta att samhället förstörs genom att låta folk bli sjuka när man så lätt kunde subventionera bra mat? Istället gör man folk sockerberoende och sen höjer de skatten på godis och läsk, för hälsans skull, och tro att sockerknarkare inte kommer att köpa det?
Nja tror mer det handlar om idiotiska svenskar som inte är uppmärksamma innan det är för sent.

Företag är giriga. Kan dom byta ut dyrt innehåll till billigare, höja priset samt ge folk en "moralisk/etisk" anledning att konsumera produkten samtidigt som samma konsumenter höjer en till skyarna oavsett vad det smakar/kostar?

Då gör företagen det. Hade varit korkade företag annars. Men tror mer det är pådrivey av företag som är så duktiga på marknadsföring vid det här laget att dom vet exakt vilka knappar dom ska trycka på.

Klimatångest check.
Smygande ångest för köttätande för att man har ju en hund som är så gullig såå.
Social status(detta är en av de större).
Social skam dvs. propaganda på nyheter osv.

Men när företag är så stora som de är idag så är det svårt att säga vart företaget börjar och samhället slutar.
Citera
2023-01-30, 13:46
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Lustigt att medellivslängden ökat så dramatiskt i just väst - trots din teori om förgiftning...
Lika lustigt är att den är så kort i de länder som englit din defintion äter "riktig" mat...
Så att folk är sjuka är inget du bryr dig om för de lever minsann? Bra logik.

Citat:
Nja tror mer det handlar om idiotiska svenskar som inte är uppmärksamma innan det är för sent.

Företag är giriga. Kan dom byta ut dyrt innehåll till billigare, höja priset samt ge folk en "moralisk/etisk" anledning att konsumera produkten samtidigt som samma konsumenter höjer en till skyarna oavsett vad det smakar/kostar?

Då gör företagen det. Hade varit korkade företag annars. Men tror mer det är pådrivey av företag som är så duktiga på marknadsföring vid det här laget att dom vet exakt vilka knappar dom ska trycka på.

Klimatångest check.
Smygande ångest för köttätande för att man har ju en hund som är så gullig såå.
Social status(detta är en av de större).
Social skam dvs. propaganda på nyheter osv.

Men när företag är så stora som de är idag så är det svårt att säga vart företaget börjar och samhället slutar.
Ja, det är bara se några svar i denna tråd, som hånar oss som anser att försämring av mat är en fara större än klimatbluffen.
Jag läste för längesen om jodbrist och att man då tillsatte jod i saltet och all bordssalt idag innehåller jod. Men det är snäppet dyrare än jodfritt salt och det är vad matföretagen väljer samt häller i rätt mycket. Bara att läsa i en kryddblandning så är saltet alltid den första ingrediensen och därmet mest utav eftersom det står i fallande ordning. Samtidigt läser jag om många som har problem med sköldkörteln som jod behövs för och får Levaxin utskrivet men ändå inte helt friska.
Stora företagen BigFood och BigPharma jobbar uppenbarligen tillsammans.
Citera
2023-01-30, 13:56
Medlem
Citat:
Så att folk är sjuka är inget du bryr dig om för de lever minsann? Bra logik.

Ja, det är bara se några svar i denna tråd, som hånar oss som anser att försämring av mat är en fara större än klimatbluffen.
Jag läste för längesen om jodbrist och att man då tillsatte jod i saltet och all bordssalt idag innehåller jod. Men det är snäppet dyrare än jodfritt salt och det är vad matföretagen väljer samt häller i rätt mycket. Bara att läsa i en kryddblandning så är saltet alltid den första ingrediensen och därmet mest utav eftersom det står i fallande ordning. Samtidigt läser jag om många som har problem med sköldkörteln som jod behövs för och får Levaxin utskrivet men ändå inte helt friska.
Stora företagen BigFood och BigPharma jobbar uppenbarligen tillsammans.
Hur förklarar du att medellivslängnden ökat i länder där du anser att man förgiftas av maten...?
Citera
2023-01-30, 14:03
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hur förklarar du att medellivslängnden ökat i länder där du anser att man förgiftas av maten...?
Livslängd och livskvalitet är olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in