Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-29, 19:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Så kan det givetvis vara i något fall men då behövs det en ordentlig utredning som fastslår detta. Någon sådan finns inte i TE:s fall, vilket framkommer i den rättspsykiatriska undersökningen. TE kände sig övergiven och sviken av samhället.
Har du svårt att se i större sammanhang?
Du verkar väldigt naiv och köper det han säger rätt av och frågan är om du själv ser dig som ett offer och tolkar subjektivt.

Det står mycket tydligt i RPU att hans utsagor ska tas med försiktighet för att det visas stor diskrepans med vad som finns i journaler.

En person utan ASP kan sakna självinsikt och vara gravt självcentrerad likaväl.

Oavsett om hans känsla är ensamhet och övergiven:
Är han helt övergiven?

Denna självabsorbtion märks mycket väl via TEs beteende angående sin bostad.

Han har fått en tillbyggd egen lägenhet för att slippa sitt barndomsrum.
Det innebär att han har full service med stöd, mat, skjuts och städ för 3000k.

Det innebär omsorg från familjen.

Ergo:
Om det inte finns andra alternativ så får man faktiskt finna sig i situationen och snarare se servicen och omsorgen.

Vad TE gör är att gnälla att de stör honom.
Han ytterst otacksam.

Han säger dock inte ett dugg till vård och kommun om sina upplevelser relaterat till boende.

Ett boende med LSS är tydligen inte ett alternativ.
Han slår samtidigt bort kommunens insatser.

Han har troligen runt 10 000k att fritt förfoga per månad.
Det kostar att inta hasch, benso, svampar, LSD.
Samtidigt används pengarna att köpa dolkar, böcker eller vad det nu må vara.

Han njöt även av att staten finansierade hans sjuka skrivande på nätet.

Detta är ett typexempel på hans dubbla beteende.
Påstår sig vara helt ensam och övergiven:

Han är varken strandsatt ekonomiskt eller uteliggare.

Han gnäller och kräver men säger inte ett dugg till vården eller kommunen.
Han säger inte ett dugg om isoleringen ang boendet till läkaren.
Likt att han inte säger ett dugg om att han konstant gått på droger minst 10 år.
Citat:
Om TE istället upplevt att han blivit lyssnad på och känt tillhörighet hade han med största sannolikhet utvecklats på ett helt annat sätt.
Då får man öppna munnen, släppa hårddisken och hemliga dagboken - likaväl som drogerna han har i käften.
Folk kan orimligt hjälpa nån som spelar dubbelspel.
För älta och skriva i det fördolda är han dock en fena på och hatet odlar han öppenhjärtligt med psykolog polaren.
Senast redigerad av develi 2023-01-29 kl. 20:22.
Citera
2023-01-29, 20:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Man måste dock också fråga sig om detta överhuvudtaget var/är möjligt (i dagens samhälle/värld/universum). Jag vill gärna TRO det men å andra sidan har jag mött ett antal "svåra personer inom spektrumet" genom åren där åtminstone jag själv faller platt ang konstruktiva lösningar som då tex att få någon att känna äkta grundläggande tillhörighet med resten av samhället med mera. Jag vill inte heller framstå som negativ men det är min subjektiva slutsats att man behöver ställa sig sådana här frågor också.
Jag har lyft denna fråga men det slås bort.
Istället går SIP på repeat.

Hur ska vården lyckas identifiera en person som sitter och beundrar samt identifierar sig med massmördare i det fördolda - om nu även FBI, via forskning, tydligt beskriver att det snarare är omgivningen som ser radikalisering och eventuellt drogintag som försämrar situationen ihop med nån störning.
De går inte ens att profilera ur ett förebyggande syfte som riskfaktor såtillvida de inte är välkända och tillhör en gruppering aktivt.
Detta gäller även skolskjutare.

Om de så skriver nåt på nätet som indikerar nån form av extremism så är det inte ett forum som vården bevakar.
De har heller inte insyn som hans polare.
De har heller inte insyn i drogmissbruk.

Om detta nu är en viss, sällsynt subgrupp - hur ska vården lyckas nå en sådan.

Jag är inte ironisk utan intresserad av prevention. Dit når man inte om man inte tittar på hela komplexa bilden och ägnar sig åt att omhulda en offerroll vilket är vad jag starkt ifrågasätter.

Sådana som TE är extremt svårfångade och går inte att jämföra varken i generella termer inom psykiatrin och dess vård och inte heller inom autismspektrat.

All information om hans upplevelser och mångåriga hat har framkommit retroaktivt.
Likaså mordbränder.
Via dådet och 22 dagböcker samt en bedrövlig hårddisk med operation Werewolf samt chattar.
Senast redigerad av develi 2023-01-29 kl. 20:47.
Citera
2023-01-29, 21:33
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har lyft denna fråga men det slås bort.
Istället går SIP på repeat.

Hur ska vården lyckas identifiera en person som sitter och beundrar samt identifierar sig med massmördare i det fördolda - om nu även FBI, via forskning, tydligt beskriver att det snarare är omgivningen som ser radikalisering och eventuellt drogintag som försämrar situationen ihop med nån störning.
De går inte ens att profilera ur ett förebyggande syfte som riskfaktor såtillvida de inte är välkända och tillhör en gruppering aktivt.
Detta gäller även skolskjutare.

Om de så skriver nåt på nätet som indikerar nån form av extremism så är det inte ett forum som vården bevakar.

De har heller inte insyn som hans polare.
De har heller inte insyn i drogmissbruk.

Om detta nu är en viss, sällsynt subgrupp - hur ska vården lyckas nå en sådan.

Jag är inte ironisk utan intresserad av prevention. Dit når man inte om man inte tittar på hela komplexa bilden och ägnar sig åt att omhulda en offerroll vilket är vad jag starkt ifrågasätter.

Sådana som TE är extremt svårfångade och går inte att jämföra varken i generella termer inom psykiatrin och dess vård och inte heller inom autismspektrat.

All information om hans upplevelser och mångåriga hat har framkommit retroaktivt.
Likaså mordbränder.
Via dådet och 22 dagböcker samt en bedrövlig hårddisk med operation Werewolf samt chattar.

Det var därför jag i tidigare post tog upp detta med en annan typ av samhälle som möjligen skulle kunna ha upptäckt det här och agerat preventivt. Det är dock ett samhälle och system som är ganska så främmande för det moderna Sverige (som återfinns i bla Kina). Jag tror dock att om bara 10-15 år att metoder som återfinns i totalitära stater kommer att komma på tal på allvar här i Sverige i offentligheten. Jag ser också möjligheten att man på ett sätt vrider klockan tillbaka i tiden till återupprättandet av mer eller mindre stängda anstalter för div personer som anses kunna utgöra fara för sig själva, allmänheten eller staten.

Vad ser du själv för eventuella lösningar på fall som TE mfl? Är det typ hårdare straff för vissa specifika brott, ökad övervakning av vissa personer eller något annat? Jag själv reflekterar här mest över vilka metoder å modeller som eventuellt skulle kunna fungera och försöker jämföra dessa med det som finns idag och eventuella brister i dagens system. I fall som TE är det, IMO, jäkligt svårt att få en djupare insikt i exakt hur mycket nuv system fallerat (annat än att kallt konstatera att det gjort det) - det skulle ju behövas någon större offentlig utredning som sannolikt aldrig kommer starta - problemet förskjuts därmed på vanligt folk och journalister som får gräva i dessa fall så gott det går. Bara som ett sidospår då. Elliot Rodger känner ju många till men troligen ganska få vet om vilken mängd värdefullt material som en hackare vid namn "a cruel society" fick tag på när denne hackade hela hans familjs e-mail (storyn sökbar via google YT mm).
Citera
2023-01-29, 22:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Det var därför jag i tidigare post tog upp detta med en annan typ av samhälle som möjligen skulle kunna ha upptäckt det här och agerat preventivt. Det är dock ett samhälle och system som är ganska så främmande för det moderna Sverige (som återfinns i bla Kina). Jag tror dock att om bara 10-15 år att metoder som återfinns i totalitära stater kommer att komma på tal på allvar här i Sverige i offentligheten. Jag ser också möjligheten att man på ett sätt vrider klockan tillbaka i tiden till återupprättandet av mer eller mindre stängda anstalter för div personer som anses kunna utgöra fara för sig själva, allmänheten eller staten.
För att förtydliga:
Jag diskuterar en aktuell dagssituation, den verklighet som vi lever i.
Eftersom TE begått ett brott i nuet.
Jag diskuterar vård, inte framtida utopiska ändringar av statssystem och bort från demokratin.
Citat:
Vad ser du själv för eventuella lösningar på fall som TE mfl? Är det typ hårdare straff för vissa specifika brott, ökad övervakning av vissa personer eller något annat?
Jag själv reflekterar här mest över vilka metoder å modeller som eventuellt skulle kunna fungera och försöker jämföra dessa med det som finns idag och eventuella brister i dagens system.

Hårdare straff är frågan om det ens biter eftersom de oftast är redo att suicidera och inbillar sig göra hjältedåd.

TE en udda fågel.
Det centrala problemet är att de inte upptäcks och jag undrar hur vården ska identifiera att en sådan person sitter i stolen framför och medvetet döljer sina fantasier om hämnd.

Detta ses mycket väl via hur han redan innan diagnos och fjärran från en ASP drömmer om skolskjutningar och samtidigt anlägger mordbränder.
Dvs hur han noggrant planerar hur han ska bete sig om han åker fast.
Först 10 år senare avslöjas hans bränder.
Citat:
I fall som TE är det, IMO, jäkligt svårt att få en djupare insikt i exakt hur mycket nuv system fallerat (annat än att kallt konstatera att det gjort det) - det skulle ju behövas någon större offentlig utredning som sannolikt aldrig kommer starta - problemet förskjuts därmed på vanligt folk och journalister som får gräva i dessa fall så gott det går.
Vad innebär en större offentlig utredning relaterat till en autist som sitter bitter på sin kammare och odlar hat och samlar på oförrätter?

Du nämnde Rodgers. Som inbillade sig att kvinnor inte kunde se hans enorma potential och inte ville ligga med honom.
Han självrättfärdigar att mörda helt okända och oskyldiga kvinnor.

Han ser rätt bra ut och flashar med pengar.
Problemet är hans bristande självinsikt; att hans utomordentligt vedervärdiga resonemang och utstrålning skulle få vilken mer normal brud som helst att gå omvägar.

Hur når vården en sån?
Går alla extrema särfall att göra nåt åt?
Det må låta pessimistiskt men hans extrema narcissism (och troligen autism) sitter nog rätt hårt cementerat.

Vad jag undrar över är om deras hat, bitterhet, självömkan går att styra åt nåt annat mer kreativt än totalt värdelösa mordplaner.
Men hur ska deras fantasier och skeva tänk nå ytan.

De är enbart idoler för likartade störda personer och har inte lyckats med nåt annat än antingen stendö alt åka in och ramlat flertal pinnhål ner.
Senast redigerad av develi 2023-01-29 kl. 22:18.
Citera
2023-01-29, 22:35
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
För att förtydliga:
Jag diskuterar en aktuell dagssituation, den verklighet som vi lever i.
Eftersom TE begått ett brott i nuet. Jag diskuterar vård, inte framtida utopiska ändringar av statssystem och bort från demokratin.

Vad innebär en större offentlig utredning relaterat till en autist som sitter bitter på sin kammare och odlar hat och samlar på oförrätter?

Går alla extrema särfall att göra nåt åt?
Det må låta pessimistiskt men hans extrema narcissism (och troligen autism) sitter nog rätt hårt cementerat.

Jag förstår att du har fokuset där. Jag tillåter dock mig själv att spekulera i många olika scenarion då framtiden anländer fortare än vad man tror en del gånger.

Tja, någon sorts "haverikommission" kring alla hans myndighetskontakter kanske funnit att det faktiskt fanns tecken på vart det bar iväg nånstans för TE. EDIT: Något relaterat. Häromdagen såg jag i nyhetsflödet att det var på tal om en typ av haverikommission vid självmord - något som bekant inte existerar idag. Det vore, IMO, inte en dag försent med ett sådant system.

Det var väldigt intressant att snegla igenom Elliot Rodgers e-mail med familjen under årens gång. Kan rekommendera det till dom som vill fördjupa sig i det fallet.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2023-01-29 kl. 22:42.
Citera
2023-01-29, 22:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag förstår att du har fokuset där. Jag tillåter dock mig själv att spekulera i många olika scenarion då framtiden anländer fortare än vad man tror en del gånger.

Tja, någon sorts "haverikommission" kring alla hans myndighetskontakter kanske funnit att det faktiskt fanns tecken på vart det bar iväg nånstans för TE. EDIT: Något relaterat. Häromdagen såg jag i nyhetsflödet att det var på tal om en typ av haverikommission vid självmord - något som bekant inte existerar idag. Det vore, IMO, inte en dag försent med ett sådant system.

Det var väldigt intressant att snegla igenom Elliot Rodgers e-mail med familjen under årens gång. Kan rekommendera det till dom som vill fördjupa sig i det fallet.
Han är screenad för suicid och han är tillfrågad om droger.
Han försämras enligt sin mor när han slutar med sina antidepressiva på eget bevåg. Att han sen intar droger har garanterat försämrat hans status.

Det fanns högst troligt inte några som helst tecken förutom till närmsta omgivningen.
Han mötte många överläkare och har identiskt beteende ända sen grundskolan när han fyller i självskattningsformulär om att allt är frid och fröjd.
Den diskrepans som RPU flaggar och varnar för.

Vilket är det vanliga beteendet hos ensamagerande män och terrorism och det centrala problemet för både vård och rättssamhället.

Eftersom du nämnde Rodgers igen ses samma timida beteende och upprätthållande av fasader. Identiskt det samma som TEs psykiatriker nämner. Han är så snäll.

Men fylld av avundsjuka som utvecklas till hat och hämnd - väldokumenterat men likt TE inte offentliggjort i de forum det borde:

"Jealousy and envy... those are two feelings that would dominate my entire life and bring me immense pain," Elliot wrote.

But Elliot hid that pain well, his father claims.

"If he were sitting here right now, you would think, 'What a polite boy he was,'" Peter Rodger said. "But yet, he had this thing going on inside of him."
https://abcnews.go.com/US/fullpage/secret-life-elliot-rodger-24322227

"I started considering the possibility of having to carry out a violent act of revenge, as the final solution to dealing with all the injustices I've had to face at the hands of women and society."
Senast redigerad av develi 2023-01-29 kl. 23:12.
Citera
2023-01-29, 23:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[…]
Det står mycket tydligt i RPU att hans utsagor ska tas med försiktighet för att det visas stor diskrepans med vad som finns i journaler.
[…]
Du fortsätter att skapa din egen berättelse om TE och ger missvisande och vilseledande information. Såhär står det i RPU när det gäller TE:s barndom:
Det tycks förekomma stor diskrepans mellan Engströms upplevelser och beskrivning av sin barndom och uppväxt kontra vad som syns i handlingar från skolhälsovård, betyg och vad Engström själv uppgav som barn. Beskrivningen nedan bör därför tolkas med försiktighet. […]
Det du hänvisar till gäller alltså hans barndom och inte sådant som har med dådet att göra. När det gäller själva dådet står det bland annat såhär i RPU:
Gärningen ska ha haft två avsikter: dels att slå ett slag för psykiskt sjuka människor i Sverige och hela världen, i synnerhet män, som har förpassats till ett meningslöst liv av uteslutning från samhället, men även för att de högre andemaktema har krävt det av honom och att avsteg från dessa krav bär med sig ett oerhört högt pris.
Det här med att ”slå ett slag för psykiskt sjuka människor” är ett återkommande tema i TE:s berättelse. Du kringgår hela tiden detta och är istället uppenbart ute efter att framställa TE så dåligt som möjligt. Du tycks driva en personlig vendetta mot TE. Jag undrar varför.
Citera
2023-01-30, 00:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Du fortsätter att skapa din egen berättelse om TE och ger missvisande och vilseledande information. Såhär står det i RPU när det gäller TE:s barndom:
Det tycks förekomma stor diskrepans mellan Engströms upplevelser och beskrivning av sin barndom och uppväxt kontra vad som syns i handlingar från skolhälsovård, betyg och vad Engström själv uppgav som barn. Beskrivningen nedan bör därför tolkas med försiktighet. […]
Det du hänvisar till gäller alltså hans barndom och inte sådant som har med dådet att göra. När det gäller själva dådet står det bland annat såhär i RPU:
Gärningen ska ha haft två avsikter: dels att slå ett slag för psykiskt sjuka människor i Sverige och hela världen, i synnerhet män, som har förpassats till ett meningslöst liv av uteslutning från samhället, men även för att de högre andemaktema har krävt det av honom och att avsteg från dessa krav bär med sig ett oerhört högt pris.
Det här med att ”slå ett slag för psykiskt sjuka människor” är ett återkommande tema i TE:s berättelse. Du kringgår hela tiden detta och är istället uppenbart ute efter att framställa TE så dåligt som möjligt. Du tycks driva en personlig vendetta mot TE. Jag undrar varför.
Lägg ner nu ditt desperado.

Följande:
"Det står mycket tydligt i RPU att hans utsagor ska tas med försiktighet för att det visas stor diskrepans med vad som finns i journaler."

Detta har jag nämnt till dig tidigare i tråden så du behöver inte göra nåt drama om texten.

Vilket även ses alldeles nyss i ett annat inlägg till den andra i tråden:

" Han mötte många överläkare och har identiskt beteende ända sen grundskolan när han fyller i självskattningsformulär om att allt är frid och fröjd.
Den diskrepans som RPU flaggar och varnar för."

Återigen försöker du smita från det jag skriver om. Eller så är du helt borta att se sammanhang och har låg central koherens likt en autist.

Det vill säga att det ses ett mönster.
Att han upprätthåller fasader.

Att han inte säger ett dugg om sitt boende till vården - att han upplever det som stor problematik.
Det är så traumatiskt.

Att han anser att han blir störd och klagar om och om igen på familjen - snarare än att se att han har det rätt förspänt ekonomiskt, han har en familj som visar omsorg och bygger en lägenhet åt gnällspiken.

Detta som han upplever som att vara så övergiven kommer också fram retroaktivt och inte till vården.

Ur RPU:

"Engström anklagar skolpersonalen att inte ha uppmärksammat hans problem (..)"

TE beskriver att han "redan tidigt, i förskoleåldern, blivit "avselekterad" och utsatt för "psykopater som plågade honom på olika sadistiska psykologiska sätt under uppväxten och i skolan."

"Detta står i bjärt kontrast till uppgifter han lämnat i skolhälsojournalen där han anfört ett väsentligen stabilt, gott fungerande och god trivsel."
...

"I ett självskattningsformulär vid tiden uppgav Engström att han trivdes hyfsat i skolan, hade skolkamrater, aldrig utsatts för mobbing, hade vuxna att anförtro sig åt."
Senast redigerad av develi 2023-01-30 kl. 00:14.
Citera
2023-01-30, 00:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Lägg ner nu ditt desperado.
[...]
Återigen försöker du smita från det jag skriver om. Eller så är du helt borta att se sammanhang och har låg central koherens likt en autist.
[...]
Dina förolämpningar biter inte på mig. Jag utgår helt från det som står i FUP och RPU. De ”sammanhang” som du ser är sådant som du skapar själv av lösryckta fragment. Det är du som borde lägga ner din personliga vendetta.

TE har själv uppgett orsakerna till dådet. Varför kan du inte bara acceptera det?
Citera
2023-01-30, 00:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Dina förolämpningar biter inte på mig. Jag utgår helt från det som står i FUP och RPU. De ”sammanhang” som du ser är sådant som du skapar själv av lösryckta fragment. Det är du som borde lägga ner din personliga vendetta.

TE har själv uppgett orsakerna till dådet. Varför kan du inte bara acceptera det?
Du beter dig väldigt likt en autist eftersom du brister i att förstå de sammanhang som framkommer via FUP.

Sen mal du på om och om igen om SIP och tolkar enbart utifrån den störda TEs motiv - varav det varnas för att den bild han uppger nu inte är den bild han uppgav då.

Nu fortsätter du att undvika det traumatiska boendet som han inte beklagar inför vården:
Att han är så ensam och övergiven.

Han är inte övergiven och han ljög på samma sätt redan i skolan om att allt var frid och fröjd.

Det. Vill. Säga.

Tycker synd om sig själv och svartmålar allt och andra och likt i skolan framkommer inget till vården.

"Detta står i bjärt kontrast till uppgifter han lämnat i skolhälsojournalen där han anfört ett väsentligen stabilt, gott fungerande och god trivsel."
...

"I ett självskattningsformulär vid tiden uppgav Engström att han trivdes hyfsat i skolan, hade skolkamrater, aldrig utsatts för mobbing, hade vuxna att anförtro sig åt."
Senast redigerad av develi 2023-01-30 kl. 00:27.
Citera
2023-01-30, 00:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du beter dig väldigt likt en autist eftersom du brister i att förstå de sammanhang som framkommer via FUP.

Sen mal du på om och om igen om SIP och tolkar enbart utifrån den störda TEs motiv - varav det varnas för att den bild han uppger nu inte är den bild han uppgav då.

Nu fortsätter du att undvika det traumatiska boendet som han inte beklagar inför vården:
Att han är så ensam och övergiven.

Han är inte övergiven och han ljög på samma sätt redan i skolan om att allt var frid och fröjd.

Det. Vill. Säga.

Tycker synd om sig själv och svartmålar allt och andra och likt i skolan framkommer inget till vården.

...

Du fabulerar om mig också och ljuger om SIP. Du framstår som en aggressiv mytoman.

Åter till tråden. TE fick inte diagnosen autism förrän tämligen sent i livet, 2012 var han 23 år. Uppenbarligen har ansvariga aktörer länge missat vad han led av. Inte konstigt att kommunikationen inte har fungerat.
Citera
2023-01-30, 00:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Du fabulerar om mig också och ljuger om SIP. Du framstår som en aggressiv mytoman.

Åter till tråden. TE fick inte diagnosen autism förrän tämligen sent i livet, 2012 var han 23 år. Uppenbarligen har ansvariga aktörer länge missat vad han led av. Inte konstigt att kommunikationen inte har fungerat.
Återigen tappar du både ord och argument.
Förväntat.

Det är lika förväntat som att du om och om igen undviker diskussionen om boendet och hans likartade beteende.

Han gnäller på att han inte fick hjälp i skolan.
Han sa att allt var a walk in the park.

Han gnäller på boendet och familjen. Att det är ett sånt trauma.
Han sa inte ett ord till vården.

Men du sitter och suger i dig hans ord som om de vore den ultimata sanningen om att alla varit så dumma och han är det ultimata offret.
Så övergiven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in