Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-30, 00:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Återigen tappar du både ord och argument.
Förväntat.

Det är lika förväntat som att du om och om igen undviker diskussionen om boendet och hans likartade beteende.

Han gnäller på att han inte fick hjälp i skolan.
Han sa att allt var a walk in the park.

Han gnäller på boendet och familjen. Att det är ett sånt trauma.
Han sa inte ett ord till vården.

Men du sitter och suger i dig hans ord som om de vore den ultimata sanningen om att alla varit så dumma och han är det ultimata offret.
Så övergiven.
Att spekulera och fabulera som du gör har inte med tråden att göra enligt min uppfattning. FUP visar vad som hänt. TE har angett sina skäl och fått sin dom. Varför du driver din vendetta mot TE är ditt problem, inte mitt.
Citera
2023-01-30, 00:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att spekulera och fabulera som du gör har inte med tråden att göra enligt min uppfattning. FUP visar vad som hänt. TE har angett sina skäl och fått sin dom. Varför du driver din vendetta mot TE är ditt problem, inte mitt.
Jag citerar ur FUP och RPU.

Det är inte en vendetta mot TE - det är argumentation mot dig som snöat inne på att en samordnad individuell vårdplan vore universallösningen för en ensamagerande förövare inom ämnet terrorism.

Som upprättat fasader och har samma beteende sen barndom.
Som retroaktivt ger en helt annan bild varav han själv inte varit ärlig relaterat till soc och vård och fortsatt ljuga om drogintag och hur han vantrivdes med lägenheten.

Vad skulle de gjort?
Vart skulle han ha bott?
Citera
2023-01-30, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hur kommer det gå för TE i fängelset?

Förmodligen har han det bättre nu med fasta rutiner, en förutsägbar tillvaro, social träning, ett sammanhang (om än inte optimalt) och en paus från den minst sagt speciella hemmiljön. Vem vet, kanske han hittar vänner därinne. Skulle vara intressant med en uppdatering kring hur han mår och svarar på behandlingen.
Citera
2023-01-30, 00:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag citerar ur FUP och RPU.

Det är inte en vendetta mot TE - det är argumentation mot dig som snöat inne på att en samordnad individuell vårdplan vore universallösningen för en ensamagerande förövare inom ämnet terrorism.

Som upprättat fasader och har samma beteende sen barndom.
Som retroaktivt ger en helt annan bild varav han själv inte varit ärlig relaterat till soc och vård och fortsatt ljuga om drogintag och hur han vantrivdes med lägenheten.

Vad skulle de gjort?
Vart skulle han ha bott?
Du är ju helt besatt av att jag nämnt det lagstadgade verktyget SIP vid något tillfälle. Det är mycket märkligt.

Du frågar alltså vad vården borde ha gjort när en hjälpsökande person diagnostiseras med autism vid 23 års ålder? Tycker du att en sådan vårdfråga faller inom trådens ämne?
Citera
2023-01-30, 01:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Du är ju helt besatt av att jag nämnt det lagstadgade verktyget SIP vid något tillfälle. Det är mycket märkligt.

Du frågar alltså vad vården borde ha gjort när en hjälpsökande person diagnostiseras med autism vid 23 års ålder?
Haha!
Säger den som haft just SIP som genomgående argument. 😂

Jag frågar följande - eftersom TE åberopar det som så traumatiskt att bo i den byggda lägenheten med full service:

Vad är alternativet till boende och hur skulle vård eller kommun kunnat hjälpa honom då han inte nämner nåt traumatiskt.

Utifrån att du åberopar att han var så ensam och övergiven.
Varav jag påvisat att han inte är övergiven och lämnad vind för våg.
Citat:
Tycker du att en sådan vårdfråga faller inom trådens ämne?
Klart det ska tas upp. Det är ju en del i spökpojkens liv.

Ur RPU:
Det egna boendet som hans familj ordnat som tillbyggnad på huset beskriver han som "fruktansvärt förnedrande och traumatiserade och har benämnt det i termer som 'mammafängelset' och att han själv med tiden förvandlades till en plågad spökpojke, levande begravd"
Senast redigerad av develi 2023-01-30 kl. 01:17.
Citera
2023-01-30, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Nej det gjorde han inte
Theodor Engström, 33, döms till rättspsykiatrisk vård.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4oOMXe/nu-faller-domen-mot-theodor-engstrom
Citera
2023-01-30, 01:21
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
"Engström anklagar skolpersonalen att inte ha uppmärksammat hans problem (..)"

TE beskriver att han "redan tidigt, i förskoleåldern, blivit "avselekterad" och utsatt för "psykopater som plågade honom på olika sadistiska psykologiska sätt under uppväxten och i skolan."

"Detta står i bjärt kontrast till uppgifter han lämnat i skolhälsojournalen där han anfört ett väsentligen stabilt, gott fungerande och god trivsel."
...

"I ett självskattningsformulär vid tiden uppgav Engström att han trivdes hyfsat i skolan, hade skolkamrater, aldrig utsatts för mobbing, hade vuxna att anförtro sig åt."

Detta kan ju dock ha flera olika typer av realistiska förklaringar. Upplever man sig utsatt av en vuxenvärld som man uppfattar som sadistisk så finns där ju skäl i sig att fara med osanning ang sitt egentliga mående - TEs tanke har då sannolikt varit något i stilen "håller jag låg profil så undkommer jag troligen mer bestraffning". Det KAN såklart också vara en efterhandskonstruktion men faktiskt även en sen insikt vilket i så fall förklarar kontrasten i upplevelserna (det beror ju på vilket perspektiv man antar i detta fallet)!
Citera
2023-01-30, 01:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Detta kan ju dock ha flera olika typer av realistiska förklaringar. Upplever man sig utsatt av en vuxenvärld som man uppfattar som sadistisk så finns där ju skäl i sig att fara med osanning ang sitt egentliga mående - TEs tanke har då sannolikt varit något i stilen "håller jag låg profil så undkommer jag troligen mer bestraffning". Det KAN såklart också vara en efterhandskonstruktion men faktiskt även en sen insikt vilket i så fall förklarar kontrasten i upplevelserna (det beror ju på vilket perspektiv man antar i detta fallet)!
Mycket möjligt.
Men tyvärr fungerar det inte att tiga och samtidigt påstå att man inte fick hjälp när problem väl tas upp.
För att sen projicera skuld och tycka synd om sig själv.

Vilket han fortsätter med i vuxen ålder - och är just det problem jag centrerat som mönster.
De sitter och ältar med sig själva.
Samlar på oförrätter och sen kommer då den osmarta lösningen att mörda offer som aldrig sett honom. Att hämnas för allt på ett enda bräde.

Samma mönster med incels, samma med skolskjutare, samma med masskjutare, samma med ensamagerande vid terrorism.
Dessa (nästintill uteslutande män) imploderar.
Senast redigerad av develi 2023-01-30 kl. 01:35.
Citera
2023-01-30, 08:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Mycket möjligt.
Men tyvärr fungerar det inte att tiga och samtidigt påstå att man inte fick hjälp när problem väl tas upp.
För att sen projicera skuld och tycka synd om sig själv.

Vilket han fortsätter med i vuxen ålder - och är just det problem jag centrerat som mönster.
De sitter och ältar med sig själva.
Samlar på oförrätter och sen kommer då den osmarta lösningen att mörda offer som aldrig sett honom. Att hämnas för allt på ett enda bräde.

Samma mönster med incels, samma med skolskjutare, samma med masskjutare, samma med ensamagerande vid terrorism.
Dessa (nästintill uteslutande män) imploderar.
Du sprider en missvisande och lögnaktig bild av det som framkommit. TE har inte agerat genom att ”tiga”. Han har tvärtom upprepat sökt hjälp hos psykiatrin men inte fått någon adekvat hjälp. Till slut gav han mer eller mindre upp och resultatet har vi sett.

Det som skulle behövas nu är en noggrann utredning av alla förlopp inom vården och socialtjänsten sedan 2012 för att kartlägga exakt vad som har gått snett och varför. Att som du med näbbar och klor smutskasta TE är vare sig seriöst eller konstruktivt. Du läser FUP och RPU som fan läser bibeln. Jag undrar som sagt varför.
Citera
2023-01-30, 10:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Du sprider en missvisande och lögnaktig bild av det som framkommit. TE har inte agerat genom att ”tiga”. Han har tvärtom upprepat sökt hjälp hos psykiatrin men inte fått någon adekvat hjälp. Till slut gav han mer eller mindre upp och resultatet har vi sett.

Det som skulle behövas nu är en noggrann utredning av alla förlopp inom vården och socialtjänsten sedan 2012 för att kartlägga exakt vad som har gått snett och varför. Att som du med näbbar och klor smutskasta TE är vare sig seriöst eller konstruktivt. Du läser FUP och RPU som fan läser bibeln. Jag undrar som sagt varför.
Nej.
Jag ifrågasätter dig. Speciellt när det är mer än övertydligt att du vill undkomma vissa frågor kring hans mönster av beteende.

DET HÄR ÄR FRÅGAN:
Hur skulle den sjävcentrerade spökpojken fått hjälp med en bättre tillvaro via en SIP eller vården?
Jag tar upp boendet.

Att det är ett STORT problem i hans ego är uppenbart via ordvalet. Men det kommer inte heller fram förrän när han väl genomfört sin fantasi att mörda.

Han prövande mer avancerad programmering i familjeföretaget men klarade inte av det.
Han vill inte ha nåt med kommunen att göra heller:
" Han ville emellertid inte ha nån ny arbetsplats och avbröt insatsen samt kontakten med socialtjänsten framåt våren."

Lgh med LSS var tydligen inte ett alternativ heller för TE.

Enligt samma mönster sen barndom har han inga problem med boendet - han säger nämligen ingenting när han är till psykiatrin. Det är frid och fröjd.

Så det du påstår är ren bs:

" TE har inte agerat genom att ”tiga”.

Lika lite som att han erkänner att han knarkar och det har han ju råd med - han har ju billig hyra och full service i "mammafängelset" som var "fruktansvärt förnedrande och traumatiserade. "

När han bodde på Öland och hans morbror var tvungen att sälja av ekonomiska skäl, ja då var det så jättesynd om honom igen:

"det kändes som ett ytterligare svek så då hade jag ingen annanstans att ta vägen än tillbaka till samma föräldrahem."

"spökhemmet"

"hemsjuka"

"den gamla hemsjuka familjen"

Boendet som var ett "emotionellt övergrepp" och en "mardröm. "

Det kändes ju "så meningsfullt och bara lämna det hemska limbot till sidostuga i…familjehemmet jag förpassas " när han drog till Visby för att mörda.
Senast redigerad av develi 2023-01-30 kl. 10:50.
Citera
2023-01-30, 10:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej.
Jag ifrågasätter dig. Speciellt när det är mer än övertydligt att du vill undkomma vissa frågor kring hans mönster av beteende.

DET HÄR ÄR FRÅGAN:
Hur skulle den sjävcentrerade spökpojken fått hjälp med en bättre tillvaro via en SIP eller vården?
Jag tar upp boendet.

Att det är ett STORT problem i hans ego är uppenbart via ordvalet. Men det kommer inte heller fram förrän när han väl genomfört sin fantasi att mörda.

Han prövande mer avancerad programmering i familjeföretaget men klarade inte av det.
Han vill inte ha nåt med kommunen att göra heller:
" Han ville emellertid inte ha nån ny arbetsplats och avbröt insatsen samt kontakten med socialtjänsten framåt våren."

Lgh med LSS var tydligen inte ett alternativ heller för TE.

Enligt samma mönster sen barndom har han inga problem med boendet - han säger nämligen ingenting när han är till psykiatrin. Det är frid och fröjd.
Så det du påstår är ren bs:

" TE har inte agerat genom att ”tiga”.

Lika lite som att han erkänner att han knarkar och det har han ju råd med - han har ju billig hyra och full service i "mammafängelset" som var "fruktansvärt förnedrande och traumatiserade. "

När han bodde på Öland och hans morbror var tvungen att sälja av ekonomiska skäl, ja då var det så jättesynd om honom igen:

"det kändes som ett ytterligare svek så då hade jag ingen annanstans att ta vägen än tillbaka till samma föräldrahem."

"spökhemmet"

"hemsjuka"

"den gamla hemsjuka familjen"

Boendet som var ett "emotionellt övergrepp" och en "mardröm. "

Det kändes ju "så meningsfullt och bara lämna det hemska limbot till sidostuga i…familjehemmet jag förpassas " när han drog till Visby för att mörda.
Du måste väl förstå att den frågan är precis det som vården och socialtjänsten skulle ha utrett i samverkan med t.ex. Arbetsförmedlingen. Det finns ett helt regelverk som beskriver hur det här ska gå till. Att du ens ställer frågan avslöjar att du inte kan någonting om hur det här ska gå till. (Men likväl skriver du inlägg efter inlägg där du spyr galla över TE. Du verkar helt besatt av att kränka TE och har dessutom en synnerligen otrevlig framtoning.)
Citera
2023-01-30, 11:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Du måste väl förstå att den frågan är precis det som vården och socialtjänsten skulle ha utrett i samverkan med t.ex. Arbetsförmedlingen. Det finns ett helt regelverk som beskriver hur det här ska gå till. Att du ens ställer frågan avslöjar att du inte kan någonting om hur det här ska gå till. (Men likväl skriver du inlägg efter inlägg där du spyr galla över TE. Du verkar helt besatt av att kränka TE och har dessutom en synnerligen otrevlig framtoning.)
Nej. Jag börjar snarare bli medveten om hur förbannat trög en person kan vara som blundar för uppenbara mönster att TE de facto inte säger ett skit om sin problematik förrän han genomfört sin dröm om att mörda.

Han sa inget till grundskolan.
Han sa inget om mordbränder på universitetstiden.
Han sa inget om behov av annat boende.
Han sa ingenting att han knarkade.
Han sa ingenting om sina våta drömmar om att hämmas och fantasier om att döda skolbarn, allmänhet, politiker och slutligen samma dag i Visby valde han ut offret som var tillgängligt.

Han sa däremot upp kontakt med socialtjänst, han kom inte till vården och han sket i att ta ordinerade läkemedel och inbillade sig bli klarsynt på LSD.
Han ägnade sig åt allt mellan extremism till flum inom new age.
Samt hade en förbannat dålig rådgivare som pinsamt nog är högt utbildad inom psykologi och ett rent skämt att ha varit lärare i just kognition. Med trolig AST själv?!
NOLL jävla koll på de olämpliga diskussionerna om att mörda politiker.

Där har du ett särfall som är sällsynt i om AST men klassiskt som lone Wolf.
Senast redigerad av develi 2023-01-30 kl. 11:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in