2023-01-29, 12:42
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Klimat inte helt avgörande, däremot beror det på vad du ska leva av. Jakt på småvilt mm funkar faktiskt över hela landet. .

Skulle inte viltbeståndet tunnas ut extremt när miljoner människor plötsligt behöver få allt sitt kött från skogen?
Senast redigerad av st33r 2023-01-29 kl. 12:45.
Citera
2023-01-29, 12:53
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Skulle inte viltbeståndet tunnas ut extremt när miljoner människor plötsligt behöver få allt sitt kött från skogen?

I USA på 30 talet så näst intill utrotades mycket av allt vilt på 2 veckor och då får man tänka på att befolkningen var mycket mindre då.
Jag ser inte jakt mer än ett extremt kortsiktigt alternativ till att få mat vid SHTF, har an tänkt överleva på jakt och fiske så är man nog ganska körd.
Det man även får tänka på är att vid jakt vid en shtf situation så säkerställer man inte vilt populationens fortlevnad utan man skjuter allt som finns tillgängligt.
Citera
2023-01-29, 12:58
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven9779
Var i Sverige överlever man en samhällskollaps som enklast? med samhällskollaps menar jag att elen slås av, det är stopp i transporten, matbutiker är stängda etc.

Norrland? Svealand? Götaland?

Jag gissar på Götaland eftersom klimatet verkar vara bättre där för odling, värme, solceller etc.

Vad sägs? motivera gärna!

Bäst är någonstans där du har nära till både hav, skog och sjö. Fiske är enklare för den genomsnittliga människan än jakt t.ex.
Citera
2023-01-29, 13:01
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag ser inte jakt mer än ett extremt kortsiktigt alternativ till att få mat vid SHTF, har an tänkt överleva på jakt och fiske så är man nog ganska körd.
Det man även får tänka på är att vid jakt vid en shtf situation så säkerställer man inte vilt populationens fortlevnad utan man skjuter allt som finns tillgängligt.

De som har störst chans att överleva är nog de som skulle kunna tänka sig kannibalism. Är man mindre kräsen med vad man jagar så finns det gott om bytes"djur".

Kannibalism har förekommit under de flesta svältkatastrofer.
Citera
2023-01-29, 13:04
Medlem
st33rs avatar
Skulle man kunna bli självförsörjande på kött genom att ha massa kaniner? Förutsat då att man kan fodra och sköta dessa ifred utan att nån kommer och stjäl.

Det finns ju ett uttryck "knulla som kaniner" så man borde väl kunna få dem att föröka sig . Har för mig jag sett det rekommenderat som det enklaste alternativet att ha djur för kött. Just för att de ynglar av sig flera gånger om året
Senast redigerad av st33r 2023-01-29 kl. 13:08.
Citera
2023-01-29, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Skulle man kunna bli självförsörjande på kött genom att ha massa kaniner? Förutsat då att man kan fodra och sköta dessa ifred utan att nån kommer och stjäl.

Det finns ju ett uttryck "knulla som kaniner" så man borde väl kunna få dem att föröka sig . Har för mig jag sett det rekommenderat som det enklaste alternativet att ha djur för kött. Just för att de ynglar av sig flera gånger om året

Finns bra raser av köttkaniner. Blir bra mängd kött och billiga att ha, speciellt om du odlar grönt själv. Kalkon och svenska lantraser av höns som kan skaffa egen mat är fantastiska att ha.
Citera
2023-01-29, 16:47
Medlem
Tråden har spårat ur litegrann... kanske ska jag omformulera frågan lite...

I vilken svenska landsdel är det generellt enklast att överleva en samhällskollaps? Norrland, Svealand eller Götaland?

Motivera gärna!
Citera
2023-01-29, 17:10
Medlem
Cybrminds avatar
Västmanlands djupa skogar, rikt på källvatten och djur! Ta med dig släkt och vänner dit och skapa ett litet samhälle och ni kan överleva tills ni dör, långt från elände
Citera
2023-01-29, 17:12
Medlem
snooper123s avatar
Norrland!
Mycket skog
Citera
2023-01-29, 17:34
Medlem
hennevilljagknullas avatar
tänk på att varenda jävel skulle dra ut och jaga.
Hur mycket fisk tror ni man skulle få om 200k göteborgare var ute och fiskade längs kusten?

Med det sagt så skulle jag utesluta norrland helt pga snö, is och kyla.
Nu snackar jag riktiga norrland, inte nåt fejknorrland som gävle där det bli max 5 minusgrader på hela vintern.

Gotland är nog inte så tokigt då det är lite folk relativt öns storlek och inga färjor skulle gå dit så de flesta folk från fastlandet skulle inte kunna ta sig dit.
Citera
2023-01-29, 17:37
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Klimat inte helt avgörande, däremot beror det på vad du ska leva av. Jakt på småvilt mm funkar faktiskt över hela landet. Ska du odla grönsaker mer omfattande, Södra Norrland och neråt.

Sötvattenskälla, odlingsmark, tillgång på vilt, fisk och bränsle är grundläggande. Sen beror det på kollapsen så klart. Finns det zombies eller rövare som härjar? Finns en bra omgivning som samarbetar? Är det föroreningar i vatten osv.

tror inte du jagat i norrland mitt i vintern.
Även med hund är det ganska svårt att jaga tex hare
Citera
2023-01-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
tror inte du jagat i norrland mitt i vintern.
Även med hund är det ganska svårt att jaga tex hare
Det är sant, men jag tänker att vid ett samhälles kollaps bryr sig ingen om ifall man snarar längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in