2023-01-28, 20:17
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Mat med mindre näring och förgiftad på flit är inte vad jag kallar riktig mat.

Så du kallar inte svensk potatis och fläskkotletter för riktig mat? Vad äter du för riktig mat?
Citera
2023-01-28, 20:24
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Jag handlar på Willys och senast jag kollade fanns det potatis i lösvikt, grön sallad, ris i stora säckar, pasta och allt. Helt utan tillsatser, jag vet inte riktigt vad trådskaparen syftar på.
Hade du gått några varv till och läst på etiketerna så hade du förstått TS bättre. Nu gick du ju direkt på potatisen och riset. Svårt för kemisterna ännu att fixa till dessa varor. Tids nog händer det då det är mer kemikalier än föda i det mesta. Läste på kul innehållet i ett paket muffins på Coop. Tror det var över 20 konstigheter och det jag använder vid bak saknades helt.Nästan. Socker fanns med i stor mängd såklart. Sjukt och man undrar vad som händer med barn och gamla som peter i sig allt detta. Inte konstigt att dom grupperna får diabetes och onaturlig fetma.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-01-28 kl. 20:28.
Citera
2023-01-28, 20:31
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Är det ngn mer som lägger märke till att nästan all mat i affärerna är låtsasmat? Det är alltid ngn skum innehållsdeklaration med skumma tillsatser som är ohälsosamma. Och det lilla utbudet med riktig mat som finns är dubbelt så dyrt och man får mindre i förpackningarna. (Den KRAV-märkta)

Vad är det som händer med maten?
Varför blir vi lurade att äta låtsasmat?
Varför känns det som att dom förvandlar maten till ngn slags industri?
Väntar fortfarande med spänning på det att få reda på vad du anser vara "riktig" mat som inte längre är tillgänglig.
Likt en papegoja upprepar jag mitt svar i tråden från igår, nej, det är ingen skillnad.
Citera
2023-01-28, 20:43
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Väntar fortfarande med spänning på det att få reda på vad du anser vara "riktig" mat som inte längre är tillgänglig.
Likt en papegoja upprepar jag mitt svar i tråden från igår, nej, det är ingen skillnad.
Varför tar du inte en runda och läser på alla förpackningar? Läs på godishyllan men glöm inte förstoringsglas. Den enda råvaran som finns med är socker och resten är annat skit. T,ex. Jag har kastat mat förr då jag läste vid hemkomst vad som stod i innehållsförteckningen. Om du inte har en aning så är du väl inte heller speciellt intresserad av vad du stoppar i dig. Läs innehållsförteckningarna och återkom sen. Skulle behövas en djävla massa papegojor som talade om för folk varför dom är feta och glåmiga.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-01-28 kl. 20:46.
Citera
2023-01-28, 21:08
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Varför tar du inte en runda och läser på alla förpackningar? Läs på godishyllan men glöm inte förstoringsglas. Den enda råvaran som finns med är socker och resten är annat skit. T,ex. Jag har kastat mat förr då jag läste vid hemkomst vad som stod i innehållsförteckningen. Om du inte har en aning så är du väl inte heller speciellt intresserad av vad du stoppar i dig. Läs innehållsförteckningarna och återkom sen. Skulle behövas en djävla massa papegojor som talade om för folk varför dom är feta och glåmiga.
Hm, mitt intresse om vad "maten" som "inte finns längre" var ju ts tes som denne fortfarande inte svarat på. Kommer knappast att knata runt på affärn med förstorningsglas och kolla innehållsförteckningar eftersom jag, enligt ts inte märkt att något saknas i någon större omfattning.
Idiot!
Kra kra...
Senast redigerad av PerniWha 2023-01-28 kl. 21:13.
Citera
2023-01-28, 21:13
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Hm, mitt intresse om vad "maten" som "inte finns längre" var ju ts tes som denne fortfarande inte svarat på. Kommer knappast att knata runt på affärn med förstorningsglas och kolla innehållsförteckningar eftersom jag, enligt ts inte märkt att något saknas i någon större omfattning.
Idiot!
TS har ju helt rätt! Vad är det du inte förstår? Tycker kommentaren var både tydlig och klar. Håller med honom fullständigt. Det enda sättet är att laga mat själv med inköpta råvaror. Annars får du i dig en massa skit som gör dig fet och ful.

Är du fabrikant eftersom du låtsas att inte begripa vad som menas? Det är vidrigt att läsa på förpackningar och burkar med undantag av seriösa företag. Såg en fryst fiskgratäng en gång som hade nästan 70 olika ämnen vilka inte hade med föda att göra. Skulle ha fotat denna innehållsförteckning om det vore idag och sätta ut här i tråden. Hade inte den möjligheten då.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-01-28 kl. 21:22.
Citera
2023-01-28, 21:21
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
TS har ju helt rätt! Vad är det du inte förstår? Tycker kommentaren var både tydlig och klar. Håller med honom fullständigt. Det enda sättet är att laga mat själv med inköpta råvaror. Annars får du i dig en massa skit som gör dig fet och ful.
Suck.
Nu var det ju inte frågan om matlagning per se utan ts ondgjorde sig om att "riktig mat" inte längte finns i affären. I mitt tycke är det en smula intressant att få reda på specifikt vilken "riktig mat" som inte längre finns tillgänglig eftersom läget i affären där jag handlar är i det närmaste oförändrat.
Jösses...
Citera
2023-01-28, 21:26
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Suck.
Nu var det ju inte frågan om matlagning per se utan ts ondgjorde sig om att "riktig mat" inte längte finns i affären. I mitt tycke är det en smula intressant att få reda på specifikt vilken "riktig mat" som inte längre finns tillgänglig eftersom läget i affären där jag handlar är i det närmaste oförändrat.
Jösses...
Fattar inte vad du snackar om och vad är det för djävla mat du köper? Finns knappt en förpackning som inte har en lång rad med olika kemikalier. Köper du lagad mat i disken? Förklara dig gärna så man förstår!
Citera
2023-01-28, 21:34
Medlem
Citat:

Är du fabrikant eftersom du låtsas att inte begripa vad som menas? Det är vidrigt att läsa på förpackningar och burkar med undantag av seriösa företag. Såg en fryst fiskgratäng en gång som hade nästan 70 olika ämnen vilka inte hade med föda att göra. Skulle ha fotat denna innehållsförteckning om det vore idag och sätta ut här i tråden. Hade inte den möjligheten då.
Vad köper du för konstiga fabrikat? Kollade in en av Findus fiskgratänger bara för det.
"Mos 50 %: Kokt Potatis, MJÖLKPULVER, solrosolja, ÄGGULA, smör (MJÖLK), salt, svartpeppar. Fisk 27 %: Renskurna filéer av Alaska pollock* (FISK) (Theragra chalcogramma). Sås 23 %: SKUMMJÖLK, vatten, lök, stärkelse (VETE, majs), solrosolja, vispgrädde (MJÖLK), citronjuice 1,0 %, dill 0,5 %, salt, citronskal 0,3 %, farinsocker, fiskbuljong (FISKPULVER, salt, majsstärkelse, lökpulver, solrosolja, lagerblad, svartpeppar), vitpeppar, gurkmeja. *Fiskad i nordöstra eller nordvästra Stilla havet. Trots stor noggrannhet med att ta bort alla fiskben."

Vad är fel med tanke på att det ändå är skräpmat?
Citera
2023-01-28, 21:35
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Det finns massor av länkar om man googlar ämnet och jag valde några olika källor. Kanske aftonblaskan passar dig bättre? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP4Rv5/akrarna-godslas-med-p-piller
Det var du som kom med påståendet. Alltså är det du som får Googla. Kom inte med påståenden om du inte kan backa upp dem, då kan man tro att du är född av din far i farstun. Att du dessutom hänvisar till en artikel som handlar om något helt annat än studien om morötternas magnesiuminnehåll är bara förvirrat.
Citera
2023-01-28, 21:38
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Vad köper du för konstiga fabrikat? Kollade in en av Findus fiskgratänger bara för det.
"Mos 50 %: Kokt Potatis, MJÖLKPULVER, solrosolja, ÄGGULA, smör (MJÖLK), salt, svartpeppar. Fisk 27 %: Renskurna filéer av Alaska pollock* (FISK) (Theragra chalcogramma). Sås 23 %: SKUMMJÖLK, vatten, lök, stärkelse (VETE, majs), solrosolja, vispgrädde (MJÖLK), citronjuice 1,0 %, dill 0,5 %, salt, citronskal 0,3 %, farinsocker, fiskbuljong (FISKPULVER, salt, majsstärkelse, lökpulver, solrosolja, lagerblad, svartpeppar), vitpeppar, gurkmeja. *Fiskad i nordöstra eller nordvästra Stilla havet. Trots stor noggrannhet med att ta bort alla fiskben."

Vad är fel med tanke på att det ändå är skräpmat?
Jag köpte inte men hade tänkt köpa en fiskgratäng på lunchrasten. Vet inte vilket märke det var men det här var 2011 när jag jobbade i Västerhaninge. Findus och dom där har naturligtvis inte den långa listan och jag hade absolut tagit en bild men hade ingen kameramobil då. Inte såå vanligt som tur är men jag vill slippa allt vad E-ämnen heter och annan skit dom strör i. Även om det bara är några stycken. Undrar också vilket märke det var för det var det värsta jag sett.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-01-28 kl. 21:40.
Citera
2023-01-28, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Så du kallar inte svensk potatis och fläskkotletter för riktig mat? Vad äter du för riktig mat?
Det beroe ju på hur potatisen producerades. Men man brukar väl inte mixtra med potatis när man planterar den osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in