2023-01-28, 10:03
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Men laga maten själv då? Köp en lök, en burk krossade tomater, nötfärs och spaghetti och vips så har ingredienserna till en enkel köttfärssås. Klarar du av att laga spaghetti med köttfärssås? Eller är det för svårt för dig?

Nja. Hälften av grejerna är ju processade. Han får köpa sin egen kvarn, köpa vete direkt från bonden och mala själv. Tomater hackar han upp själv. Nötfärs är tveksamt men ok.
Citera
2023-01-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gp1
Du har en poäng i det men orsaken bör liga långt bort länge sedan med industrialiseringen av matproduktion och accepterandet av detta från dåtidens hipsters i stadscentrum och politikkorridorer. Industriägare såg chansen och vem skulle anklaga dem för det? Producenter av rang är inte välgörenhetsorganisationer precis som inte banker är.
Business som vanligt.

Förresten de ämnen som är E i mat är ofta naturligt förekommandet i mat. T ex antioxidanten Askorbinsyra - E 300.
Kan du säga vad är korta namnet på Askorbinsyra.? Vilken annan antioxidant och konserveringsmedel känner du finns naturligt i livsmedel?
Vet du var glutamat, som förhöjer smaken och är en ingrediens i Umami för att maten ska smaka bäst, finns naturligt.

Det jag är mest emot är alla onaturliga utfyllningsämnen som t ex emulgeringsmedel, förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel och annat som binder vatten och har ingen näringsmässigt nytta eller bevarar maten en längre tid. Men utan dem så kommer maten se oaptitlig ut och köper ingen den ska den slängas.

Vill du ha riktig mat köp matvarorna obearbetade och laga maten själv.

Maximering av vinst för butikskedjor, som även blivit banker och finans, kräver det billigaste möjligt produkt att säljas till - en okritisk, lat, obildat men kräsen konsument - till största möjliga pris.
Du är med i och med dina pensionsfonder. Som man bäddar….
Mer frågor på det?
Matproduktionen är som den är pga den statliga styrningen av ekonomin. I en marknadsekonomi hade producenterna som tillverkat dåliga produkter inte kunnat verka speciellt länge.
I dagens statlig styrda ekonomi är konsumenterna ganska tröga eftersom de vaggats in i lögnen om att staten skyddar dem och bara ser till deras bästa. Därav deras naiva konsumentbeteende som sakta men säkert uppmuntrar skitproduktion.
Citera
2023-01-28, 10:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Nja. Hälften av grejerna är ju processade. Han får köpa sin egen kvarn, köpa vete direkt från bonden och mala själv. Tomater hackar han upp själv. Nötfärs är tveksamt men ok.
Och vad exakt menar du är ohälsosamt med att äta en burk krossade tomater? Är det för att en maskin hackade tomaterna? Är det för att det innehåller surhetsreglerande medel?

Att äta ultraprocessad föda i form av läsk och chicken nuggets, ja, det är inte nyttigt. Men en burk tonfisk eller krossade tomater är varken bättre eller värre än att köpa en färsk fisk/tomat.
Citera
2023-01-28, 10:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Matproduktionen är som den är pga den statliga styrningen av ekonomin. I en marknadsekonomi hade producenterna som tillverkat dåliga produkter inte kunnat verka speciellt länge.
I dagens statlig styrda ekonomi är konsumenterna ganska tröga eftersom de vaggats in i lögnen om att staten skyddar dem och bara ser till deras bästa. Därav deras naiva konsumentbeteende som sakta men säkert uppmuntrar skitproduktion.
Precis. Vi kan tacka staten för ex. tallriksmodellen (en förlegad modell) och att vi ska käka minst tre måltider per dag. Forskning har länge visat på att människa snarare bör äta mindre frekvent, helst periodiskt fasta vissa dagar.
Citera
2023-01-28, 11:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Ta bort "mitt".

Varför det? Det är ju DU som gör påståendet, inte sant?

Citat:
Det är bara fakta.

Nej, ordet "åsikt" tycks ligga närmare till hands. Jag tror inte att du kan styrka att det inte säljs ett enda livsmedel i butikerna som kan kallas "riktig mat" men saknar KRAV-märkning.

Citat:
Enligt KRAV så mixtrar dom inte med maten som är märkt med deras logga, dom kollar upp sånt hos den som producerar.

Definiera "mixtra".

Citat:
Men sen kan det vara massa fuffens som pågår där, det vet man inte.

...och där gick vi från "fakta" till "vet inte säkert".

Citat:
Just nu kör jag hail mary och hoppas på att den krav-märkta maten är den riktiga maten.

...och där gick vi från "fakta" till "hoppas".

Citat:
Det känns som att dom förvandlar maten till ngn slags industri.

...och där gick vi från "fakta" till "känns".

Citat:
Ska dom svälta ijhäl oss eller?

Utveckla.
Citera
2023-01-28, 11:31
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Och vad exakt menar du är ohälsosamt med att äta en burk krossade tomater? Är det för att en maskin hackade tomaterna? Är det för att det innehåller surhetsreglerande medel?

Att äta ultraprocessad föda i form av läsk och chicken nuggets, ja, det är inte nyttigt. Men en burk tonfisk eller krossade tomater är varken bättre eller värre än att köpa en färsk fisk/tomat.

Osäkert. Det kan ju vara "spår av soja" i burken.
Citera
2023-01-28, 11:43
Medlem
urress avatar
https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/grashoppa-klar-for-tallriken

Det kan vara smaken du känner av.
Citera
2023-01-28, 12:15
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Kanske det men så skrev han inte. Lät som man skulle både slakta och odla. Lite persilja och några tomater kallar jag inte att vara självförsörjande och att kunna leva av. Sen har inte alla ens en balkong. Men, jag förstår hur du tänker även om det blir svårt. Speciellt på vintern.
Förvaring är svårt, finns inga jordkällare kvar. Men det kan bli mer än persilja och några tomater. Jag odlar lök, kål, potatis, morötter osv. Det krävs tid och en ordentlig arbetsinsats, men det går att odla det mesta även om man bor i en etta i stan. Bara att bryta upp parketten. Ja, eller hitta en stadsodlarförening kanske.
Citera
2023-01-28, 12:21
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Är det ngn mer som lägger märke till att nästan all mat i affärerna är låtsasmat? Det är alltid ngn skum innehållsdeklaration med skumma tillsatser som är ohälsosamma. Och det lilla utbudet med riktig mat som finns är dubbelt så dyrt och man får mindre i förpackningarna. (Den KRAV-märkta)

Vad är det som händer med maten?
Varför blir vi lurade att äta låtsasmat?
Varför känns det som att dom förvandlar maten till ngn slags industri?

Jag handlar på Willys och senast jag kollade fanns det potatis i lösvikt, grön sallad, ris i stora säckar, pasta och allt. Helt utan tillsatser, jag vet inte riktigt vad trådskaparen syftar på.
Citera
2023-01-28, 12:42
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Fast nu pratade vi e nummer. Det där är en annan diskussion. Min mat är fortfarande riktig.
Mat med mindre näring och förgiftad på flit är inte vad jag kallar riktig mat.
Citera
2023-01-28, 12:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Osäkert. Det kan ju vara "spår av soja" i burken.
Ehh ok? Så enligt dig ska vi inte köpa krossade tomater på burk eftersom den kan innehålla spår av soja? Har du några bevis eller snackar du bara skit som vanligt? Och även om den innehöll spår av soja, so what, menar du att soja är onyttigt eller?

Idiot
Citera
2023-01-28, 12:49
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Å andra sidan kostar antagligen moroten nu 10% av vad den kostade då, jämfört med lönen. Matpriserna i Sverige har rasat sedan vi gick med i EU.

Den som har möjlighet köper naturligtvis närodlat direkt från en bonde t.ex, de kan mycket väl ha kvar gamla morotssorter som är 50 år, eller äpplen, en riktig bonde-griskotlett smakar fantastiskt. Ett svensk äpple som Ingrid Marie har lätt 10 gånger fler smakämnen än ett perfekt spanskt äpple, så de köper man ju hellre. Synd de är så ömtåliga i skalet.
Visst, man vill gärna köpa svenskt och tro att det är bättre än andra länder. Men när man läser om hur bönder får betalt (!!!!) för att lägga giftig slam på sina åkrar så måste man fatta att även svensk mat inte är bra https://www.gp.se/debatt/giftigt-slam-forts%C3%A4tter-spridas-p%C3%A5-v%C3%A5r-%C3%A5kerjord-1.20082842
Det sägs att regeringen ska förbjuda detta men har inte hittat någon artikel där det står att det upphört så jag utgår ifrån att de forstätter att förgifta oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in