2023-01-28, 10:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Hetsa inte upp Nato-trollen i onödan. Låt dom tro att Zelensky är en kämpe för demokrati mot det ondskefulle Ryssland 😂
Zelensky är förstås en förkämpe för att Ukraina ska var ett fritt land, medan Putin kämpar för att underkuva andra. Så kriget är mer en fråga om frihet än demokrati egentligen. Medan du verkar anse att Putin har rätt att underkuva andra människor med våld. Det betyder förstås att Putin faktiskt står på den onda sidan, liksom du.

Man kan säga att det som stöder Ryssland anser att våld går före moral. D.v.s man är omoraliska.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag vet inte vad du menar med "osymmetrisk krigsföring". Det finns något som heter "assymmetrisk krigföring" och med detta menas när lättbeväpnade irreguljära förband strider mot tyngre beväpnade reguljära styrkor, dvs partisan- eller gerillastrider och liknande. Varken ryssar eller ukrainare ägnar sig åt assymetrisk krigföring - vad vi ser här är något så ovanligt i vår moderna tid som ett regelrätt krig mellan två nationalstater.

Men om vi skippar detta så kan man ju ställa sig frågan, varför ryssarna inte angriper Ukraina på den västra krigsskådeplatsen, just för att skära av vapenleveranser? Det vore ju helt rimligt - och just ett sådant förfarande är vad som ingår i gammal Natodoktrin, med neutralisering av "follow on forces", dvs att inte nödvändigtvis blockera fiendens (ryssarnas) första våg (echelong) till varje pris, utan bekämpa honom under ordnad reträtt, samtidigt som man med stor intensitet slår mot logistikkedjorna och förstärkningstrupper i den andra echelongen. När drivmedel och ammunition, etc, börjar ta slut för fiendens främre trupper, så samlar man sig till ett motanfall och förintar den första echelongen.

För att något sådant ska kunna lyckas behöver man ha information om var fiendens resurser befinner sig i ett givet skede, man behöver luftherravälde och precisionsvapen. Ingetdera har ryssarna. Deras informationsinhämtning är mycket bristfällig, framför allt via bristande satellit- och signalspaningsförmåga, något luftherravälde syns inte till, och deras artilleri och robotar har förvisso varit ganska effektiva mot statiska mål, men inte mot resurser som är utspridda och mobila. Ryssarna kan skjuta på allt som INTE rör sig, men sedan tar det stopp.

Ryssarna kan göra nålstick mot vapenleveranserna och ibland kan man givetvis ha tur, men jag tror inte att det finns någon möjlighet att förhindra att ukrainarna tillförs de resurser som utlovats.

Man kan ju ställa sig frågan varför inte ryssarna går in med marktrupp från Belarus och på detta sätt klipper av de förbindelselinjer som ukrainarna har västerut. Ja, det skulle vara möjligt - men det finns inga tecken på att så skulle vara fallet. Innan inmarschen i februari 2022, så sysslade ryssarna med en systematisk uppbyggnad av styrkor längs med Ukrainas gränser under sex månaders tid. Det handlade inte bara om att ha gubbar och pansarfordon på plats, utan förberedelser för storskalig drivmedels- och ammunitionsförsörjning, ansamling av större mängder artilleri- och luftvärnssystem, förläggning av staber, etc.

Närvaro av dessa "enablers" har vi inte sätt i de västra delarna av Belarus, vilket skulle tyda på att en inmarsch av trupper från rysk sida skulle vara på gång just där. Det finns ryska soldater och pansarfordon på plats i Belarus. Men här handlar det om utbildning. Under krigets första halvår så använde sig ryssarna mycket oförnuftigt av sin egen mobiliseringsbas för att förstärka trupperna på flera frontavsnitt. Detta var alltså innan den partiella mobiliseringen började. Man skickade alltså in - och förlorade - stora delar av den personal som just skulle ansvara för utbildningen av trupp utifall en mobilisering drogs igång. När väl den partiella mobiliseringen drogs igång saknades därför utbildningsresurser, eftersom en stor del av personalen redan hade stupat. Nu skickar man in nyrekryterad personal i Belarus där de får sin utbildning av Belarusisk personal istället. Det är dessa ryssar vi ser i trakterna av Brest i närheten av Ukrainas gräns mot Polen.

Bra analys!

Här kommer en ekonomisk analys om hur rySSarna förlorar det ekonomiska kriget:

https://youtu.be/z68JAgpXTzE

Det här kriget har två komponenter:, en militär och en ekonomisk.

Slava Ukraini!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Från Playstation till msm nyheter om kriget.
Och med beaktande att man inte läst en rad om Ukraina före 2022 och inbördeskriget..

Jag har rysktalande släkt från donbas - som i sin tur har släkt Ryssland. De har berättat att släkten i Ryssland liksom du är hjärntvättad och tror på vilken skit som helst.

Sanningen är att attacken har enat västra och östra Ukraina mot Ryssland.
Citera
2023-01-28, 10:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Hade dessa folk som du hanterade kärnvapen?

Som du kanske minns har dåren i Ryssland hela tiden, först lite underförstått och senare helt öppet, påtalat att om "väst" hjälper Ukraina för mycket kommer det utlösa kärnvapenkrig. Numer har hotelserna tonats ner lite eftersom dåren själv (eller hans rådgivare) insåg att den retoriken vände HELA världen mot dem, även diverse kompisdiktaturer. Och när "väst" inte längre bedömt att det är troligt med kärnvapenanvändning har också stödet till Ukraina ökat. Men du glömmer den chock och förvirring som Kremls agerande medförde initialt. Det var en ny situation för världen, den värsta krisen sedan Hitler hotade världen. Det är lätt att vara efterklok, men initialt visste ingen exakt hur galen Putin var. Nu trappas stödet till Ukraina upp och vi får väl då se hur mycket hotelserna från Kreml trappas upp.

De hotar utan att hota, de har aldrig explicit sagt "om ni gör X, så nukar vi er".

Jag håller med om att detta är den värsta krisen sedan Hitler, men det är bägge sidors beteende som orsakar problemet.
Citera
2023-01-28, 10:47
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Undrar vad din uppfattning gällande faktum är, ty den verkar bero helt på ditt tycke och sammanhang...
En invasion slutar när de invaderande är ute, oavsett vad Du tycker. Stannar ryssen kvar och ändrar namn till Gayrus så har inte invasionen slutat. Är det oklart?

Ja, det är väldigt oklart. Det finns hundratals pågående invasioner i så fall i världen. Jag uppfattar det som kontraintuitivt.
Citera
2023-01-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De hotar utan att hota, de har aldrig explicit sagt "om ni gör X, så nukar vi er".

Jag håller med om att detta är den värsta krisen sedan Hitler, men det är bägge sidors beteende som orsakar problemet.

De har upprepade gånger hotat både med Armageddon och "militära konsekvenser".
Så det borde du kanske googlat först.
Citera
2023-01-28, 10:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
De har upprepade gånger hotat både med Armageddon och "militära konsekvenser".
Så det borde du kanske googlat först.

Putin eller hans ministrar har aldrig sagt det på den formen som jag sa. Lycka till med att googla fram något själv.
Citera
2023-01-28, 10:52
Medlem
Citat:
Men hur den ryske ociviliserade djungel-diktatorn blodigt agerar i fortsättningen beror på vad vi gör. Varför behöver jag förklara det? Spelar ni dumma?
Nej inte behöver du försöka förklara då det nog ändå inte mynnar ut i något läsbart konstruktivt svar.
Vi kan väl utan en massa ordsvammel i alla fall konstatera att halvapan i Kreml får allt mindre spelutrymme i sina försök att återskapa den gamla onda tiden hen drömmer om. Gott så.
Citera
2023-01-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag har rysktalande släkt från donbas - som i sin tur har släkt Ryssland. De har berättat att släkten i Ryssland liksom du är hjärntvättad och tror på vilken skit som helst.

Sanningen är att attacken har enat västra och östra Ukraina mot Ryssland.

Haha..."jag har släktingar från Donbas"...är du säker på att de inte kommer från Fantasylandet?
Citera
2023-01-28, 10:55
Medlem
Citat:
Putin eller hans ministrar har aldrig sagt det på den formen som jag sa. Lycka till med att googla fram något själv.

Medved har definitivt men det räknas väl inte.

Jo, det har sagts i den formen och alla andra former. Armageddon i kombination med Putin var svårgooglat
pga av det uppenbara, men någon annan orkar säkert länka.
Citera
2023-01-28, 10:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Jag har märkt att för vart år som vår så påminner MSM mindre och mindre om när USA bombade CIVILBEFOLKNINGEN i Japan MED ATOMBOMBER.
Om historien upprepar sig, vilket den brukar, skall vi vara mer rädda för USA,s kärnvapen. Enda landet som har använt kärnvapen mot ett annat land.
Men de enda som hotar med kärnvapen i det här kriget är Ryssland medan USA hotar med konventionell utplåning av Rysslands trupper i Ukraina om de gör det. Då är förstås frågan vem som är den största risken här. I ett annat krig kunde de varit annorlunda. Men nu är det Ryssland som hotar. Däremot kommer de förstås inte att använda dem, utan försöker skrämma Ukraina och väst med det. Men nu har man pratat om de så länge att hotet är verkningslöst. Vargen kommer inte att komma.
Citera
2023-01-28, 10:56
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ja, det är väldigt oklart. Det finns hundratals pågående invasioner i så fall i världen. Jag uppfattar det som kontraintuitivt.
Ja, det framgår tydligt.
Hundratals innebär +200st invasioner, kan Du sluta hitta på och bara nämna 20st?
Har Du en alldeles egen uppfattning om kontraintuitivt också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in