2023-01-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
Om det nu skulle bli världskrig så är vi i väst så självsäkra att vi skulle bomba skiten ur ryssland och bla bla bla. Ryssland skulle få uppbackning av länder som Kina, NordKorea, Indien. Asien i övrigt, delar av Sydamerika.
Framförallt i Asien och Ryssland sitter de med kärnvapen som skulle kunna utplåna halva europa vid ett världskrig. Vid ett världskrig äga rum så kommer det äga rum över Baltikum. VI i Sverige har ju varit så jävla korkade att vi skickat vapen till Ukraina, när vi allierat oss med USA som bombat skiten ur arabländer som Asien, enbart för att smörja sin vapenindustri samt att stärka dollarn.

Nu kommer vi inte med i NATO, och det i sig hade inte varit någon fara, om vi inte hade skickat vapen från första början. Gotland kommer vara en jävligt bra ö i detta världskrig, det ska erkännas.

Så ja blir det världskrig så kan ni räkna med att det kommer hagla känvapen över europa och bltikum, kanske tom Sverige. Nordkorea kommer skicka sina missiler mot USA, det har väntat på detta i över 70 år att få anledning att kriga mot USA. Ska vi se till befolkning så är vi i väst i underläge men ska vi se till teknik så har vi överläge. Men det kommer vara en enorm förödelse runt hela Baltikum, Ukraina och Norden som Europa.

Kriget i Ukraina är ett krig för att försvaga Rysslands ekonomi genom gas. Usa har krävt genom EU att Ukraina måste välja att förhandla med EU/USA eller Ryssland, där Zelensky nu valt att köpa råvaroroch sälja sina råvaror till EU och USA. Befolkningen i Ukraina får knappt någon vård och Zelensky med hans anhang köper mark och villor i Europa för miljardbelopp.

Ukraina har och är fortfarande det mest korrupta landet i Europa.

Jag tycker det är ironiskt för våra politiker har lagt fokus det senaste decennierna på att alla får vara en banan eller Patrik får vara Patricia, medan dessa öststater har rustat för krig. Ska bli kul och se hur feminismen slagkraft verkligen bär nu om det blir ett världskrig och allas lika värde. Det är inte varken politikers eller de rikas barn, släkt eller familjer som får åka och kriga och falla offer för detta krig. I Sverige är det du som medelsvensson som har fem års högskoleutbildning och nedåt i hiearkin som kommer få åka till fronten och falla offer för detta korrupta jävla krig som nu pågår. Om ni nu tror USA kommer rädda oss, då tror ni fel. De kommer när vi redan är utplånade och de riskeras att bli attackerade.

Att alliera sig med ett land som USA är rent hyckleri, även Turkiet. Hur i helvete kom de ens med i Nato från första början?

Svenska politiker kommer stå dr med byxorna nere nu när Turkiet inte kommer godkänna vår nato ansökan. Karma is a bitch. Ni vänstervridna idioter och högerns äckliga kapitalistiska ideologier har ställt till detta kaos som just nu pågår i Sverige. Sverige har historiskt sett varit respekterade för att vi var de enda som ifrågasatte bombandet av Irak exempelvis, för det fanns inga bevis av kärnvapen i Irak. Vi i Sverige har alltid haft skickliga politiker som löst tvister runt om i världen, men nu sitter det bara psykopater och narcissister som lurar er gång på gång. Att vi svenskar är såhär allmänt jävla korkade med tanke på hur många år vi gått i skola, för att kunna läsa oss till information, är ju skrämmande..

Frågan till dig är: vem skramlar med vapen och hotar med kärnvapen? Vad väst gör i all välmening men med fast ton är att låta ryssen förstå att han inte kommer vinna i Ukraina, att ryssen inte har den starke rätt att diktera och att mutual destruction doktinen kan levereras från vår västs med ränta. Inget mer. Inget mindre.

Vem fan vill dö i ett kärnvapenkrig? Men ryssjäveln måste veta att de inte kommer undan själva den dagen de irrationellt får för sig att trycka på den röda knappen. Inget du, jag eller någon annan än putin-fittan kan bestämma hända.

Och åndå så fortsätter vissa gravt störda och sjuka individer stödja den galingen med näbbar och klor, det är konstigt.
Citera
2023-01-27, 15:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Kan du länka till en källa som visar på att man rensat ut "halva statsapparaten"? Det var några som fick gå, helt riktigt, och det var en god åtgärd i rättan tid. Vi ser inga liknande åtgärder i Ryssland eftersom de som styr där är helt beroende av korruptionen.

Har jag? Nu ljuger du ju. Jag har hela tiden sagt att korruptionen i Ukraina är ett problem. Jag fortsätter säga det och jag sade det långt före 24:e februari förra året. Jag hävdade dock då som nu att man försöker göra något åt det i Ukraina medan man i Ryssland har ännu mer omfattande korruption. Min ståndpunkt styrks av diverse olika internationella korruptionsstudier.

Om du vill får du gärna visa på ett enda inlägg där jag hävdat att korruptionen inte är ett problem i Ukraina. Du kommer att misslyckas.

Jaså, det vet alla...? Alla vatniks, rubotar och rysstroll vet det. De vet också att han är den ende judiske ledaren som leder en armé av nazister och att han knarkar från morgon till kväll. Detta verkar de dock vara ensamma om att veta.

Ja, Ukraina behöver stödet från USA och övriga väst. USA är störst bidragsgivare, men övriga väst utgör en mycket stor del av stödet. Alla ger efter förmåga och motivation. USA:s andel sett till BNP är mindre än många andra länders.

Ja, det är definitivt inte USA som styr i Ukraina. Hade det varit så så hade inte Ryssland invaderat eller ens drömt om att försöka.
Du kan med lätthet läsa om Putin på Wikipedia, och vad han gjorde efter att han tillträtt.
Ukraina ligger just nu på 122 plats gällande korruption.
Om du läst i media och på TV vet du att Zelenskyj häromdagen tog bort 11 st ministrar som skott sig på folket och var inblandade i korruption.
Varför har han inte gjort det tidigare??
Han sa redan 2019 att regeringen skulle vara fri från detta..??

USA styr Ukraina, precis på samma sätt de utfört proxykrig på andra konfliktställen. USA kör även över både EU och NATO när det behövs.
Se bara på hur USA körde över Frankrike i den stillahavsbas USA byggde upp tillsammans med Australien och GB.
Macron protesterade..men vad hände..??
Vill också upplysa dig om att Macron är president i Frankrike och att Scholtz är det i Tyskland, i.o.m den kommentar du gjorde ang. inlägget om Agenda i SVT.

Det Ballistiska avtalet, eller INF avtalet
Drogs sig USA ut ur i juli 2019.
Länk:

https://www.di.se/nyheter/oro-i-europa-nar-usa-lamnar-nedrustningsavtal/
Senast redigerad av Bollenrullar 2023-01-27 kl. 15:39. Anledning: länk saknas
Citera
2023-01-27, 15:35
Medlem
Stormkappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Det är idioterna i Bryssel som vill ha ett världskrig tillsammans med krigsgalna neocons och förvirrade libtards i USA.
USA härjar i Myanmar och Syrien mfl ställen med proxykrig och försöker även starta krig med Kina för att få igenom planerna om en värld styrd av en amerikansk världspresident.
Jag vill inte ha en galen amerikansk världspresident som styr världen!! Framför allt inte Biden eller krigsgalningen Obama!

Du kan ju också räkna med att världen inte kommer styras på riktigt av den presidenten heller utan av den djupa staten/skuggregeringen denne är nickedocka åt
Citera
2023-01-27, 15:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Så länge ryssarna dör i drivor så är det värt det, men jag förstår att när denna kullen av mönstrade ryssfittor dött i ukraina behöver putin fler till köttkvarnen och då börjar det bli jobbigt att vara ryss förstår jag. Därför så använder du det här tvärt om språket men alla kan se igenom det.

Blöd ryssjävlar, bara blöd och dö ut.
Jag är ledsen som stör dig i din dröm..

Men faktum är att Ryssland kommer vinna detta. Utan minsta tvivel.
Zelenskyj som sedan tidigare verkat i korruption och maktmissbruk där han tillskansat sig en förmögenhet på folket, är nu inne i dödsrycket då han låter folket lida än mer och skickar ut manskapet i det totalt menlösa kriget han tror han kommer vinna mot Ryssland..

Han är inte bara en proffesionell pajas, han är en fullständig idiot.

Och den västliga propagandamaskinen kör så det glöder ivrigt påhejade av de hjärntvättade som tror på sagan om "Kejsarens nya kläder"...

Världen är patetisk...
Citera
2023-01-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar

Zelenskyj som sedan tidigare verkat i korruption och maktmissbruk där han tillskansat sig en förmögenhet på folket, är nu inne i dödsrycket då han låter folket lida än mer och skickar ut manskapet i det totalt menlösa kriget han tror han kommer vinna mot Ryssland..

Och den västliga propagandamaskinen kör så det glöder ivrigt påhejade av de hjärntvättade som tror på sagan om "Kejsarens nya kläder"...

Världen är patetisk...

De enda idioterna här är Putin och hans lakejer som sprider lögner och försöker så tvivel över situationen i Ukraina. Zelensky har erkligen utvecklats och är en hjälte av sällan skådad rang både för de sina och för den fria världen. Den du så gärna vill se brinna. Putin är i jämförelse som en liten råtta som gömmer sig för allt och alla, inklusive de egna. Patetisk!
Senast redigerad av Dcman 2023-01-27 kl. 16:26.
Citera
2023-01-27, 16:52
Avstängd
Citat:
De enda idioterna här är Putin och hans lakejer som sprider lögner och försöker så tvivel över situationen i Ukraina. Zelensky har erkligen utvecklats och är en hjälte av sällan skådad rang både för de sina och för den fria världen. Den du så gärna vill se brinna. Putin är i jämförelse som en liten råtta som gömmer sig för allt och alla, inklusive de egna. Patetisk!
Ja vi säger så..trevlig helg.
Citera
2023-01-27, 16:59
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Men de ledde att de finska befolkning var nära utrotad. Dom blev sålda som slavar till Ryssland och mellanöstern. Sveriges stor makt kunde inte ha blivit stor utan de "hakkapeliitta" truppen, vilket dom var mest kändaste krigare i de Svenska Imperium.

Utan Finland, så skulle Sverige inte ha varit Sverige.

Den stora ofreden - bra dokumentär med svenskt text: https://youtu.be/XjFglWuwn6g

När Finland Var Sverige, där Herman Lindqvist föreläsning just om hakkapeliitta: https://youtu.be/wox0IGEuP2Y

https://mikedashhistory.com/2015/01/15/blonde-cargoes-finnish-children-in-the-slave-markets-of-medieval-crimea/

Även min fars släkt var ägd som slavar i över 300 hundra år, tills 1670 vi hade råd att köpa våran frihet.

Säg att visst går historien igen?
Sverige har strategiskt låst sig vid finnen som ha allt men som ser upp till sin Master trots det att Sverige är en jävla efterbliven Lalle som inte tar sig en meter utan hjälp av andra.

Det är synd då att för Turkiets del och USA så står dörren öppen för Finland som har visat att dem är dugliga, även Ryssland ser på det på samma sätt men att finnarna att dom är helt förblindade av Sverige.
Citera
2023-01-27, 17:26
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Går inte att jämföra detta kriget med Sovjetunionens krig med Finland. Svenska staten deklarerade aldrig krig mot Sovjetunionen, däremot så deltog många svenska frivilliga soldater i finska vinterkriget. Svenska staten hade inte så mycket med det att göra. Sovjetunionen bestod då av Ukraina bland annat. Sovjetunionens och Finlands vinterkrig/fortsättningskrig handlade om sovjetisk expansion. Ukraina vs Ryssland 2013 - 2023 ~ handlar om proxykrig mellan USA och Ryssland.
Det är väl i princip exakt samma sak. Vi hade ingenting med kriget att göra men vi skickade stora delar av vårt försvarsmateriel till Finland. Precis som nu.

Likheten är också slående, ett land som tillhört Ryssland men som fått frihet blir återigen erövrat. Om Ukraina är ett proxykrig mellan USA och Ryssland så var väl Sovjetunionen vs Finland samma sak.

Hade väst velat/förberett sig på krig mellan Ryssland och Ukraina så hade stridsvagnar etc varit förberedda redan innan. Nu togs alla på sängen, särskilt Tyskland som lagt sin energiförsörjning i Rysslands händer. Hade någon velat ha krig/förberett sig så hade LNG terminaler varit förberedda, istället har USA lagt ned produktion och raffinaderier.
Citera
2023-01-27, 17:56
Medlem
Citat:
Frågan till dig är: vem skramlar med vapen och hotar med kärnvapen? Vad väst gör i all välmening men med fast ton är att låta ryssen förstå att han inte kommer vinna i Ukraina, att ryssen inte har den starke rätt att diktera och att mutual destruction doktinen kan levereras från vår västs med ränta. Inget mer. Inget mindre.

Vem fan vill dö i ett kärnvapenkrig? Men ryssjäveln måste veta att de inte kommer undan själva den dagen de irrationellt får för sig att trycka på den röda knappen. Inget du, jag eller någon annan än putin-fittan kan bestämma hända.

Och åndå så fortsätter vissa gravt störda och sjuka individer stödja den galingen med näbbar och klor, det är konstigt.

Jag är inte på något vis på Putins sida. I detta fallet handlar det om vad detta krig faktiskt handlar om. Det är ju rätt klart att de hotar med kärnvapen när de inte har den senaste tekniken inom militära vapen och teknologier. Däremot ska vi alltid ha i minne vilka vi går i allierade med. Om NATO hade enbart varit Europa förutom Turkiet så hade jag varit för ett sådant medlemskap.
Ryssen kommer inte vinna med konventionella krigsmetoder då de inte har den teknik väst har, och då övergår de till kärnvapen som nästa steg, det är det jag är orolig för.

Ryssen har väldigt tunga länder i ryggen, som Kina exempelvis. USA har kört över länder i decennier och är nu rätt trötta på att väst kan göra så och komma undan med det. Vi ska helt plötsligt vara solidariska och alliera oss med länder som USA och Turkiet som är rena skurkstater, och USA enbart är ju ett land som skapar krig enbart för att förstärka sin egna ekonomi.

Oavsett vad så är det slut med USAs våldtäktskrig i arabvärlden, och förhoppningsvis kommer Erdogan få Putin att börja förhandla med Ukraina och de fyra regionerna övergår till Ryssland. USA är inte heller den som ska diktera vad som händer i denna värld, men de har insett att de inte är det något mer. USA är det mest fega, vidriga folk som finns i denna värld enligt min mening, och då menar jag politiskt.

Vi skulle gett fan i att lägga oss i denna konflikt från början, precis som vi gjorde när USA invaderade Irak för de hade kärnvapen, vi vr de som sa ifrån.

Detta krig handlar om gas, och marknaden för densamma. Att Ukrainas befolkning skulle få det bättre om de nu skulle vinna kriget, som jag har svårt att tro att de faktiskt gör, är en utopi.

Det finns ingen vare sig marknadsmässigt eller logistiskt som skulle gynna Ukraina att komma över till väst. Men enligt vår propaganda slåss de för sin "frihet", när de i själva verket slåss för att USA har ställt krav på Ukraina att få välja att handla av EU/USA men får då inte handla av Ryssland. Det är det de slåss för just nu.
Citera
2023-01-27, 18:01
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Du kan med lätthet läsa om Putin på Wikipedia, och vad han gjorde efter att han tillträtt.
Ukraina ligger just nu på 122 plats gällande korruption.
Mja, Ukraina ligger på 117 och Ryssland på 129, men ja, både länderna är exempel på länder med svåra problem med korruption.

Citat:
Om du läst i media och på TV vet du att Zelenskyj häromdagen tog bort 11 st ministrar som skott sig på folket och var inblandade i korruption.
Varför har han inte gjort det tidigare??
Han sa redan 2019 att regeringen skulle vara fri från detta..??
Jo, jag kan läsa och därför vet jag att det du säger inte stämmer. Det var 5 (vice-) ministrar, en stabschef och 5 guvernörer som under några dagar fick avgå och/eller greps. Liksom att man beslagtog den landsflyktige ex-presidentens Janukovich alla tillgångar i Ukraina. Så nej, det var en del av regeringen, men långt ifrån halva.
Varför man inte gjort det tidigare? Tja, utredningarna har pågått mot dem under lång tid, men då du inte verkar läsa ukrainsk media så har det säkert undgått dig att NABU (National Anti-Corruption Bureau of Ukraine) och HACC (High Anti -Corruption Court of Ukraine) jobbat under lång tid för att samla bevis i dessa ärenden.

Citat:
USA styr Ukraina, precis på samma sätt de utfört proxykrig på andra konfliktställen. USA kör även över både EU och NATO när det behövs.
Se bara på hur USA körde över Frankrike i den stillahavsbas USA byggde upp tillsammans med Australien och GB.
Macron protesterade..men vad hände..??
Vilken bas i Stilla Havet tänker du på nu?

Citat:
Vill också upplysa dig om att Macron är president i Frankrike och att Scholtz är det i Tyskland, i.o.m den kommentar du gjorde ang. inlägget om Agenda i SVT.
Ja, nu vet jag inte vad du menar? Skrev jag tvärtom eller...? I så fall ber jag om ursäkt, men varken Frankrike eller Tyskland förespråkar längre förhandlingar, de är helt med på linjen att Ryssland ska sparkas ut ur Ukraina och sedan kan man, när Ukraina så önskar, bistå vid förhandlingar.

Citat:
Det Ballistiska avtalet, eller INF avtalet
Drogs sig USA ut ur i juli 2019.
Länk:
https://www.di.se/nyheter/oro-i-europa-nar-usa-lamnar-nedrustningsavtal/
[/quote]
Ah, då förstår jag vilket avtal du menar - avtalet om förbud mot markbaserade medeldistansrobotar, robotar med räckvidd längre 500 km. Det var absolut inte USA som bröt avtalet, det gjorde Ryssland när de började stationera ut sin nya robot, 9M729 (SSC-8, Screwdriver), som är kapabel att bära kärnvapen och som har en räckvidd på 2500 km. USA gav ett ultimatum till Ryssland och uppmanade dem att inom 60 dagar stoppa utplaceringen av robotarna och dra tillbaka de redan utplacerade inom samma tid. Ryssland vägrade och USA lämnade då avtalet då man inte ansåg sig vara bundna av ett avtal som Ryssland redan aktivt brutit emot. Enigheten inom NATO kring det beslutet var totalt.

Det var alltså, som alltid, Ryssland som bröt ett avtal man ingått rörande säkerheten i vår värld (på samma sätt som man bröt Bukarestavtalet där man garanterat att respektera Ukrainas inre angelägenheter, att skydda dem om de blev angripna och att aldrig angripa dem, i utbyte mot att man fick Ukrainas 2000 kärnvapen). Så Putin kan ju låtsas vara hur som helst, NATO har inga markbaserade medeldistansrobotar överhuvudtaget, de följer fortfarande intentionerna i avtalet även om de skulle kunnat göra som Ryssland och placerat ut medeldistansrobotar.
Citera
2023-01-27, 18:05
Medlem
Citat:

Världen är patetisk...
I finalen mot USA så kom Ryssland på en hedrande andra plats medans ärkerivalen USA kom näst sist.
Citera
2023-01-27, 18:25
Medlem
Trumpen varnar återigen för det sista kriget efter gårdagens hårda ord : A major disaster is brewing skrev Trumpen för ca 4 timmar sen !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in