2023-01-27, 16:12
Avslutad
Kött, fisk, ägg, smör, mjölk, ost, frukt och grönsaker, salt och peppar. Där har du receptet för hälsa och riktig mat.

Vad mer behöver du?
Citera
2023-01-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Förstår precis vad du menar.
Syntetiska E-ämnen vad är det?
Min poäng med naturliga är ju lite att ingenting kan uppstå ur inget. Allt är på så sätt naturligt.

Bra du tar upp Aspartam som finns lite överallt. Sjukt. Men är ju naturligt och farligt. Finns ju ofta skrivet att det innehåller men tack för koden.

Vem är James Kennedy?

Håller helt med om att det är ohederligt. Försöker mest förstå vad de håller på med.

Syntetiska ämnen är tillsatser som görs i labb genom någon typ av kemisk process. Om det inte är naturligt förekommande så är det semisyntetiskt eller syntetiskt. Nej, allt är inte naturligt.

Nej, Aspartam är inte naturligt. Aspartam kallas artificiellt socker och är en syntetiskt tillsats.

James Kennedy är någon lärare från Australien, som skulle göra sig lustig över att folk inte ville äta tillsatser. Därför slängde han upp en massa bilder på "riktig mat" som innehåller E-ämnen, trots att de inte gör detta. Då E-ämnen, per definition, är tillsatser, medan de är naturliga ingredienser så är det en löjeväckande och patetiskt jämförelse.
Citera
2023-01-27, 16:21
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Syntetiska ämnen är tillsatser som görs i labb genom någon typ av kemisk process. Om det inte är naturligt förekommande så är det semisyntetiskt eller syntetiskt. Nej, allt är inte naturligt.

Nej, Aspartam är inte naturligt. Aspartam kallas artificiellt socker och är en syntetiskt tillsats.

James Kennedy är någon lärare från Australien, som skulle göra sig lustig över att folk inte ville äta tillsatser. Därför slängde han upp en massa bilder på "riktig mat" som innehåller E-ämnen, trots att de inte gör detta. Då E-ämnen, per definition, är tillsatser, medan de är naturliga ingredienser så är det en löjeväckande och patetiskt jämförelse.

Ok. Tack för förklaringen. Inser det var lite naivt av mig idag att säga vi inte kan tillverka något onaturligt.

Menade bara det inte är nyttigt. Erytritol verkar dock både vara naturligt och bra?

Ok tack för upplysningen. Såg ett program för flera år sedan då någon engelsktalande man utvann alla E-ämnen från sin kropp för att visa att det var naturligt.

Håller med dig om definitionen att tillsatser inte är naturligt per se.
Citera
2023-01-27, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Du behöver inte oroa dig, de som beslutar om E-ämnens farlighet är desamma som tex hävdar att Covid är livsfarligt och att vi måste vaccinera oss i absurdum, att vi alla kommer dö inom tio år av klimatkris, att massinvandring är bra och en vinst osv. Så du kan vara trygg med att de bara godkänner E-ämnen som inte skadar dig.

Livat bland lammen i denna tråd. Folk äter cancerogent skräp dagligen och förstår inte sambandet mellan försämrad folkhälsa och mat.
Senast redigerad av Suomalainen14 2023-01-27 kl. 16:55.
Citera
2023-01-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Ok. Tack för förklaringen. Inser det var lite naivt av mig idag att säga vi inte kan tillverka något onaturligt.

Menade bara det inte är nyttigt. Erytritol verkar dock både vara naturligt och bra?

Ok tack för upplysningen. Såg ett program för flera år sedan då någon engelsktalande man utvann alla E-ämnen från sin kropp för att visa att det var naturligt.

Håller med dig om definitionen att tillsatser inte är naturligt per se.

Nej, Erytritol är inte naturligt och bra är ju en definitionsfråga. Jag äter inte socker, och verkligen inte artificiellt socker, så "bra" är ett ord jag aldrig hade använt i sammanhanget.

Nej, det är omöjligt att "utvinna alla E-ämnen från sin kropp".
Citera
2023-01-27, 16:41
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Är det ngn mer som lägger märke till att nästan all mat i affärerna är låtsasmat? Det är alltid ngn skum innehållsdeklaration med skumma tillsatser som är ohälsosamma. Och det lilla utbudet med riktig mat som finns är dubbelt så dyrt och man får mindre i förpackningarna. (Den KRAV-märkta)

Vad är det som händer med maten?
Varför blir vi lurade att äta låtsasmat?
Varför känns det som att dom förvandlar maten till ngn slags industri?
Gratis till din upptäckt ..
Få stora bolag äger och samäger nästan all matproduktion idag .
Vilket gör att vi idag har nästan bara mat gjort utav smaksatt luft vatten mjöl salt och socker ..
Mitt råd är att söka dig till andra butiker än ICA och Willies
Titta in på Konsum Lidl . och blattebutiker ..
Citera
2023-01-27, 16:46
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Precis, köper man lösa råvaror är det ändå flera hundratals e-ämnen i varorna som är riktig mat.
E-100, kurkumin som finns naturligt i gurkmeja.
E-101, riboflavin, är samma sak som vitamin B2 och återfinns naturligt i lever, ägg, mjölk, grönsaker och jäst.
E-120, karmin som utvinns av torkade kochenillsköldlöss (har för mig det är typ deras magsyra eller något sådant), väldigt kraftigt rött färgämne.
E-140, klorofyller som extraheras från ätliga växtmaterial.
E-153, vegetabiliskt kol som framställs ur växtråvaror genom förkolning.
E-160a, b, c, d och e, karotener som framställs ur växter som morötter.
E-161b, lutein som framställs ur gräs och frukter.
E-161g, kantaxantin som framställs syntetiskt, men förekommer naturligt i kantareller och vissa kräftdjur.
E-162, rödbetsrött. Det vet du var det är ifrån.
E-163, antocyaner som återfinns i bl.a. hallon, vindruvor och körsbär.
E-170, kalciumkarbonat, utvinns ur kalksten.
E-174, silver, godkänt som överdrag på konfektyr.
E-175, guld, samma sak.
E-260, ättika, vanligt vin som har surnat.
E-290, koldioxid, man kolsyrat läsk med det. Alla djur och människor andas ut det helt naturligt.

Mer eller mindre vanliga grejer man hittar i eller på marken i många fall alltså.
Citera
2023-01-27, 16:56
Avslutad
Citat:
Är det ngn mer som lägger märke till att nästan all mat i affärerna är låtsasmat? Det är alltid ngn skum innehållsdeklaration med skumma tillsatser som är ohälsosamma. Och det lilla utbudet med riktig mat som finns är dubbelt så dyrt och man får mindre i förpackningarna. (Den KRAV-märkta)

Kött, potatis o morötter.
Inget fel på RIKTIG mat.
Köp aldrig halvfabrikat eller färdiglagat.
Mvh.
Citera
2023-01-27, 16:56
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Är krav-märkning ditt kriterium för vad som är "riktig mat"?
Citera
2023-01-27, 16:59
Medlem
Det finns ju anledning till att föreningar finns som min länk nedan. Både vår mat och vårt vatten är fullkomligt förgiftat av hormoner och kemikalier.

https://www.aktavara.org/
Citera
2023-01-27, 17:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Nej jag vet inte? Fanns det E-ämnen i mat när maten kom till på jorden?
Jadå, det finns flera E-nummer som är totalt naturliga. T ex c-vitamin eller citronsyra
Citera
2023-01-27, 17:15
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Nej, Erytritol är inte naturligt och bra är ju en definitionsfråga. Jag äter inte socker, och verkligen inte artificiellt socker, så "bra" är ett ord jag aldrig hade använt i sammanhanget.

Nej, det är omöjligt att "utvinna alla E-ämnen från sin kropp".
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sockeralkohol
"Undantaget är erytritol, som produceras naturligt genom jäsning av glukos."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in