2023-01-25, 23:26
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Haha, du refererar till en händelse från 1950-talet...undra vem som är efterbliven.
För det är omöjligt att det förekommer idag?
Citera
2023-01-25, 23:53
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohmygood1
Tacksam ifall du vill meddela hur det går.
Är mycket intresserad.
Jag lovar att återkomma!
Citera
2023-01-26, 10:26
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokolova
Fallet är kristallklart. Socialstyrelsen har redan kritiserat socialtjänsten för hur de slarvade med Donia. Föräldrarna vill inte acceptera det.
Nu kräver de skadestånd för lidande i fem år. Deras sorg är pågående men de uppger att de nöjer sig att kräva fosterföräldrarna på fem år. Den längsta tid skadestånd har dömts är hittillss för ett och ett halvt år, det var Ebba från Drottnimgsgatans pappa som fick det utdömt i ett unikt fall.

Faktabakgrund är viktig. 2022-23 för att se att det kan ligga annat bakom hat och smutskastning mot det åtalade paret. Jag har ingenting med någon inblandad att göra utan har objektivt gåttigenom allt tillgängligt material, både 2012 och 2022. De åtalade smutskastas överdrivet av motparten i syfte att dribbla bort fakta. Så länge människor skriver att flickan hade haft det mycket bättre om hon inte hade tvångsomhändertagits kommer jag att påminna intresserade om orsakerna. För stackars Donia, sviken av allt och alla, var det pest eller kolera.

För tionde året - ja!

Vad många nya som har dykt upp med ifrågasättanden och bergsäkra uttalanden i vinter. Var var ni när fallet var aktuellt?

Tidigare i tråden kan ni se att jag var den som löste ut och gick igenom tvåsiffrigt antal domar om Donia (ej systern). Det tog både tid och pengar. Ni kan se att ingen ifrågasatte eller dementerade på tio år. Det är lång tid. Dementier kommer snabbt på Flashback, i synnerhet i uppmärksammade fall. Här tolkar troll fakta som jävulen läser bibeln. De är inte värda att bemöta. Uppgifter som inte har dementerats under tio år talar sitt språk.
Tacksam om du kan ladda upp dom eller utredningsmaterial för verifikation. Du har gjort en exemplarisk insats för sanningen.
Citera
2023-01-26, 10:37
Medlem
BoISarens avatar
Har inte fått svar än

Sista förhandlingsdag är den 15 februari

Har snart en massa aktbilagor i ärendet. 108 bilagor för att vara exakt. Får se hur jag gör med uppladdning. En film ingår också.
Citera
2023-01-26, 10:47
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Tacksam om du kan ladda upp dom eller utredningsmaterial för verifikation. Du har gjort en exemplarisk insats för sanningen.

Fast oavsett bakgrund så kvarstår ju fakta att 15-åriga Donia dog i familjehemmet av en klart behandlingsbar sjukdom, utan att ex ambulans tillkallades.

Familjehemmet höll inte den koll de borde ha hållit, och fått grymt betalt för att hålla.
Citera
2023-01-26, 12:05
Medlem
Sokolovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren

Har snart en massa aktbilagor i ärendet. 108 bilagor för att vara exakt. Får se hur jag gör med uppladdning. En film ingår också.

Här är ett exempel i form av en av aktbilagorna. För att visa nivån i målet.

Åtalet har justerats till alternativbrottet grovt vållande till annans död, eftersom vållande till annans död är preskriberat. Dylikt bör ombuden - de är två stycken - ha haft koll på.

Jag förstår faktiskt inte hur de juridiska ombuden kunde acceptera uppdraget i ett enskilt åtal på den här nivån. De hänvisar bl a till fotografier från begravningen för ett decennium sedan, i delen om begravningskostnader. De hänger ut sin klients ekonomiproblem (framgår av handlingarna sammantaget) och lämnar in bevismässigt värdelösa chattar samt kallar hiskeligt många vittnen som inte har någonting av vikt att säga.

Ombud bör ge råd och inte acceptera vad dom helst. Oavsett om målsägarna pressar på. Kraven författas på advokatfirmans brevpapper, i deras namn. De sätter sitt rykte på spel. Det är oprofessionellt, dessutom smaklöst, att dra upp flickan Ebbas pappa i terroristmålet/skadeståndet. Det var ett unikt mål.

Ombuden i Donia-fallet skulle ha haft vett att säga nej. Tvärtom ser det ut som om de går med på vad som helst. Det är också unikt.

Målsägarna får betala ombudskostnaderna på båda sidor om åtalet inte bifalles. Därutöver är det slantar som skattebetarna måste stå för. Det handlar inte enbart om 'en familj mot en familj' utan om så mycket mer.

https://file.io/SNGZlR2a5nFv

Tack gabbenabbe för att du höjer nivån i tråden.
Senast redigerad av Sokolova 2023-01-26 kl. 12:11. Anledning: Ny länk
Citera
2023-01-26, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokolova
Här är ett exempel i form av en av aktbilagorna. För att visa nivån i målet.

Åtalet har justerats till alternativbrottet grovt vållande till annans död, eftersom vållande till annans död är preskriberat. Dylikt bör ombuden - de är två stycken - ha haft koll på.

Jag förstår faktiskt inte hur de juridiska ombuden kunde acceptera uppdraget i ett enskilt åtal på den här nivån. De hänvisar bl a till fotografier från begravningen för ett decennium sedan, i delen om begravningskostnader. De hänger ut sin klients ekonomiproblem (framgår av handlingarna sammantaget) och lämnar in bevismässigt värdelösa chattar samt kallar hiskeligt många vittnen som inte har någonting av vikt att säga.

Ombud bör ge råd och inte acceptera vad dom helst. Oavsett om målsägarna pressar på. Kraven författas på advokatfirmans brevpapper, i deras namn. De sätter sitt rykte på spel. Det är oprofessionellt, dessutom smaklöst, att dra upp flickan Ebbas pappa i terroristmålet/skadeståndet. Det var ett unikt mål.

Ombuden i Donia-fallet skulle ha haft vett att säga nej. Tvärtom ser det ut som om de går med på vad som helst. Det är också unikt.

Målsägarna får betala ombudskostnaderna på båda sidor om åtalet inte bifalles. Därutöver är det slantar som skattebetarna måste stå för. Det handlar inte enbart om 'en familj mot en familj' utan om så mycket mer.

https://file.io/SNGZlR2a5nFv

Tack gabbenabbe för att du höjer nivån i tråden.
Har alldeles för mig att det startades insamling till begravning och gravsten det borde ombudet veta .
Ett antal av vittnena bör vara skolkamrater som hört rykten på skolbussen och som kanske också gick i samma speciella klass
Citera
2023-01-26, 15:21
Medlem
BoISarens avatar
Sitter och plöjer mig igenom materialet nu. Det tar tid. Bl.a 4 filmer som är drygt 40 minuter/st. Samtal med polis etc

Så oerhört tragiskt hela grejen. Paniken som finns. Hopplösheten. Maktlösheten...

Mina tankar går till de anhöriga
Citera
2023-01-26, 15:49
Medlem
Citat:
Sitter och plöjer mig igenom materialet nu. Det tar tid. Bl.a 4 filmer som är drygt 40 minuter/st. Samtal med polis etc

Så oerhört tragiskt hela grejen. Paniken som finns. Hopplösheten. Maktlösheten...

Mina tankar går till de anhöriga
Har du möjlighet att dela med dig ?
Citera
2023-01-26, 15:52
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Har alldeles för mig att det startades insamling till begravning och gravsten det borde ombudet veta .
Ett antal av vittnena bör vara skolkamrater som hört rykten på skolbussen och som kanske också gick i samma speciella klass

Begravningen betalades av socialtjänsten efter en ganska lång strid av biomamman. Gravsten sket socialtjänsten totalt i, så det var en insamling till den, ja, och det betydde mycket för mammam....och det tog ett par år, faktiskt.

En jäklig del av LVU-lagstiftningen är att det är bioföräldrarna som åker på begravningskostnader för barn som dör under ett LVU där bioföräldrarna har totalt utraderats av socialtjänsten med tvångsLVU, rigid umgängesbegränsning (läs kontaktförbud) i åratal, och ingen som helst insyn eller talan för sitt barns ex sjukvård.

Men dör barnet i socialtjänstens "vård" så duger plötsligt bioföräldrar till att betala begravningen.......

Det är kanske därför man jämför med Ebba?
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2023-01-26 kl. 15:54. Anledning: Tillägg
Citera
2023-01-26, 16:03
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Har du möjlighet att dela med dig ?
Det är MASSOR av dokument och filer. En massa beslut här och där. Bilder på graven, från begravningen osv.

Jag tänkte faktiskt höra med biomamman innan jag lägger upp det. Det är så utlämnande
Håller ni med?
Jag brukar inte vara blödig, men detta är hemskt!
Citera
2023-01-26, 16:13
Medlem
Citat:
Det är MASSOR av dokument och filer. En massa beslut här och där. Bilder på graven, från begravningen osv.

Jag tänkte faktiskt höra med biomamman innan jag lägger upp det. Det är så utlämnande
Håller ni med?
Jag brukar inte vara blödig, men detta är hemskt!
Absolut, jag förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in