2023-01-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Studera grafen från 2006-2012. 3 bull traps innan botten nåddes 2012 i USA.

https://fred.stlouisfed.org/series/CSUSHPINSA

Äpplen o päron. Olika länder o olika förusättningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Bostadsmarknaden drivs också av psykologi, en uppgång i Januari är högst väntat av de flesta här på forumet. Vi får se hur det ser ut i Februari/Mars. Fundamenta har inte direkt förbättrats.
Psykologi är en stor del. Men osäkerheterna som funnits fram tills idag är nog det som påverkat folk mest rent psykologiskt. Skulle vilja hävda att det är något som lugnat sig hos de flesta. Man vet ungefär vart räntan kommer stanna. Elen är på väg att hamna på mer rimliga siffror. Aktiemarknaden har stabiliserats.
Så det är annorlunda idag mot t.ex november.
Citera
2023-01-26, 14:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1

Psykologi är en stor del. Men osäkerheterna som funnits fram tills idag är nog det som påverkat folk mest rent psykologiskt. Skulle vilja hävda att det är något som lugnat sig hos de flesta. Man vet ungefär vart räntan kommer stanna. Elen är på väg att hamna på mer rimliga siffror. Aktiemarknaden har stabiliserats.
Reallönerna fortsätter att falla, svensken generellt kommer ha lägre köpkraft i höst kontra hösten 2022. Senaste räntehöjningen har ännu inte slagit igen om fullt ut och mer är på väg. Vad har ”stabiliserat sig”?
Citera
2023-01-26, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1

Enig. Det är enorm skillnad på visningar nu och i somras. En helt annan aktivitet idag. Nu vet folk vad som gäller framöver och börsen har som du säger stabilierars. Kraschar börsen igen samt att elpriser skenar vilt kommer det såklart påverka.
Citera
2023-01-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Enig. Det är enorm skillnad på visningar nu och i somras. En helt annan aktivitet idag. Nu vet folk vad som gäller framöver och börsen har som du säger stabilierars. Kraschar börsen igen samt att elpriser skenar vilt kommer det såklart påverka.

Jag lutar nog mer åt en bulltrapp ändå. Vet inte vilken marknad du refererar till men i min omnejd är det inte många som är villiga att betala utropspris. Kriget i Ukraina är mer osäkert än någonsin, för de som gillar en förutsägbar marknad
Citera
2023-01-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vilken analys. "Det är en enorm skillnad på visningar mellan årets hetaste månad och semestertider när ingen köper."
Citera
2023-01-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Jag lutar nog mer åt en bulltrapp ändå. Vet inte vilken marknad du refererar till men i min omnejd är det inte många som är villiga att betala utropspris. Kriget i Ukraina är mer osäkert än någonsin, för de som gillar en förutsägbar marknad
Håller med, ser snarare sämre ut nu än i slutet av förra året.
Rejält sänkta reallöner, 8,5% dyrare matpriser 22 vs 23 (HUI), fortsatt dyr el, svag valuta, bundna räntor som förfaller och nya räntehöjningar. Kriget spås bli långvarigt. Nybyggnationen av bostäder spås rasa från 68 000 till 24 000 bostäder om året. Det ser allt annat än bra ut för stigande bostadspriser 2023.
Citera
2023-01-26, 15:06
Avslutad
Faktiska boräntan du får, måste nog upp på över 4% på alla räntor innan du får ett större boprisfall. Just nu kan du ganska lätt få runt 3.3% hos flera banker 3 månaders. Får själv ökad ränta 2% upp. Men det innebär bara ca 2200kr upp i månaden på runt 3.5 miljoners lån. Det tycker jag är lätt klara. Det är inte heller något problem gå från t ex 1.5% till 3.5% boränta för de allra flesta. Egentligen tror jag du måste runt 4.5-5% faktisk boränta innan du får verkligt avtryck.
Citera
2023-01-26, 15:13
Medlem
När tror ni det vänder och vi ser prisökningar igen?
Citera
2023-01-26, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
En ekonomi i ruiner är knappast att betrakta som sunt.

Med bostadspriser ned 50% så kommer den som bygger förlora minste 1 MSEK.
Dvs all bostadsproduktion har upphört och byggbolagen är samtliga i kk.
Det kallar du sunt.
Detta är kanske svettigt på kort sikt, men på längre sikt är det fantastiskt bra med någon typ av efterlängtad nykterhet efter en liten krasch.

Då kommer samhället viktas om mot vad som är mer praktiskt, pragmatiskt och realistiskt i ett samhälle.

Och framförallt så är det välförtjänt näsbränna på de där som nästan är för fina för att ens kunna förstå vanliga människors behov.

Sverige har dubbel inflation mot Norge.

Och så är det någon som önsketänker att botten är nådd 🤣
Citera
2023-01-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Vilken analys. "Det är en enorm skillnad på visningar mellan årets hetaste månad och semestertider när ingen köper."

När det gäller lgh i Sthlm har jag flera bekanta dom sålt i nov-jan. De började redan i augusti och har vittnat om att trycket ökat rejält. Ävrn mäklare pratar om en helt annan aktivitet även i december gentemot aug-sep som också vanligen är heta månader.

Det har ju också visat sig i prisutvecklingen i BR i innerstan.
Citera
2023-01-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tungklipparen
När tror ni det vänder och vi ser prisökningar igen?
1-2 år.
Citera
2023-01-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol

Nej eftersom utpriserna sätts på ATH-nivåer är det inte så konstigt. Alla villor i hela länet ligger ute med utgångspriser som är 10-20% högre än för 1-2 år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in