Citat:

Ursprungligen postat av 
ungkarlsinredning

Nej, men du påstod i ditt inlägg ovan att du för ett bra juristjobb behöver bra betyg. En direkt osanning som inte är annat än skadlig för juriststudenter och potentiella sådana.

Jag sade att det "i stort sett" är ett krav, och det står jag fast vid.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
ungkarlsinredning

Man måste inte jobba på MSA, Vinge, Delphi, G&D, etc. för att kunna ha en framgångsrik karriär som jurist. Att Flashback är av en annan uppfattning är irrelevant.

Det beror på vad man menar. Någon kanske tycker att det är toppen att jobba med att skriva testamenten och lösa småtvister på en advokatbyrå i Motala. Men det är inte vad de flesta menar med ett bra jobb eller en framgångsrik karriär.
Sen finns det förstås en väldigt stor grupp byråer mellan nämnda fiktiva småbyrå och MSA. Men att låtsas som att ett jobb på en dussinbyrå skulle motsvara vad de flesta menar med ett bra jobb är nog mer skadligt än att påpeka att betyg är viktiga.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
ungkarlsinredning

Det är just det som är min poäng. Sen att det inte skulle betyda något i sig att någon blivit advokat håller jag inte med om. Det krävs mod, hårt arbete och en god arbetsinsats för att ta sig från nybakad juriststudent till advokat.

Din poäng är att man kan få advokattiteln på vilken dussinbyrå som helst, eller t.o.m. den fiktiva "Motalabyrån" jag hittade på ovan? I så fall så bidrar inte din poäng direkt till ditt påstående om bra jobb. 

Jag kan överhuvudtaget inte se att mod spelar någon som helst roll för att bli advokat. Vafan behöver man vara modig för? 

Att det skulle kräva hårt arbete beror på vilken byrå man är på - man måste jobba hårt nog för att ha kvar jobbet. God arbetsinsats är väl ungefär samma.
Men vad har det att göra med det faktum att det krävs bra betyg för (vad de flesta anser är) de bra jobben?