2023-01-25, 23:43
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag har följt fallet lite till och från, jag har inte läst fup.

Är det helt omöjligt att något av de äldre barnen orsakat skadorna?

Skador orsakade av hund och rättsmedicin.....det var ju en tant som blev ihjälsparkad av en älg, hennes man satt väl häktad för mord i ca 8 månader innan rättsmedicin fattade vad som hänt......

Jag hade också de tankarna i början. Iom att båda barnen är diagnostiserad med diverse diagnoser varav en medicinerar för adhd kan mycket väl barnen skakat barnet vid tillfälle.
Barnen uppfattar jag som ärliga i samtalet med förhörsledaren så mest troligt skulle det kommit fram men barnen får aldrig några direkta frågor om detta.

Dock tror och detta är bara en uppfattning utifrån när jag läst så lämnade L sällan ifrån sig J när hon var vaken, han verk ha haft henne i sele eller i famnen mycket så jag tror inte den teorin är rimlig. Men man vet ju som sagt inte.
Citera
2023-01-25, 23:43
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Men nu får du ändå ge dig! Jag säger inte på något sätt pojkarna gjort detta men barn på 7 och 9 år kan absolut skaka en bebis på några kilo. Det krävs för övrigt inte mycket våld om man läst andra fupar men även denna står det ganska mycket fakta om skakvåld och det som behövs för bla bottenblödningar i ögonen är att huvudet slänga fram och tillbaks. Det är väldigt lite kraft som krävs för att det ska ske på en 5 månaders som är två månader för tidigt född.

Fan ge dig nån gång.
Nej ge dig.
Barn på 7 och 9 kan inte hålla upp ett barn i ett grepp som inte medför skador på kroppen och skada det så hårt så att skador uppstår i hjärnan.
Barnen är uteslutna.
Citera
2023-01-25, 23:44
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Hunden kan visst ha gjort det...
Räcker med att hunden sprungit runt som en galning tidigare under dagen så kan blödningarna uppstå.
Står ju till och med i FUP att hunden har sprungit in i J någon/några dagar innan.
Har läst en hel del om skakvåld då deras slutsatser och undersökningsmetoder är ifrågasatta och föräldrar tidigare varit oskyldigt dömda för skakvåld.

Googla lite på shaking baby vettja.

Utefter det jag läst mig till så finns det mycket som tyder på skakvåld/trauma men kan även finnas naturliga förklaringar som jag tolkar det..
Du får fortsätta tro det.
Rättsläkaren har uteslutit det och jag gissar att den har mer erfarenhet att bedöma skador än du har.
Citera
2023-01-25, 23:44
Medlem
Det var någon som skrev att det var konstigt att I skrev till V att hon misstänkte att hennes pappa gjort något mot henne.
Det verkar som att det är en uppfattning hon fått efter att hört sjukvårdspersonalen prata.

I: Ja börjar dock få en känsla av att ja tror att de är hennes pappa som gjort nått

V: Varför

I: Ja vet inte, men om man lyssnar på va läkarna säger så tyder de typ på de

V: Vad säger dom då?

I: Dom har hittat blåmärken på 3 ställen och dessutom verkar Dom va rätt inne på att hon ramlat/tappats å Inget annat.
Dessutom ser man långvarig syrebrist på proven
Citera
2023-01-25, 23:47
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Nej ge dig.
Barn på 7 och 9 kan inte hålla upp ett barn i ett grepp som inte medför skador på kroppen och skada det så hårt så att skador uppstår i hjärnan.
Barnen är uteslutna.

Är du sann?
Så en vuxen kan det menar du? Hålla så inga skador uppstår?

Du trollar bara bort dig själv när du skriver så där? Oavsett vem som hållit skulle samma skador uppstå likväl in i kroppen som utanpå.

När du ändå benämner det har flickan väldigt fåååå ytliga skador vilket gör att man funderar på hur någon hållit och skakat, likväl mamman som pappan som syskon.

Därav är hur skadorna/andningsstoppet uppkommit inte helt fastställt tycker jag.
Finns alldeles för mycket om och men osv.
Inte ens experterna kan säga med säkerhet eg när de förklarar hur lång tid det tar för skadorna att uppstå.
Det enda det påstår sig veta är att en hund inte gjort det.

Och som sagt det finns fall där rättsläkare haft fel tidigare, som mannen som dog av en älg.
Citera
2023-01-25, 23:49
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Hunden kan visst ha gjort det...
Räcker med att hunden sprungit runt som en galning tidigare under dagen så kan blödningarna uppstå.
Står ju till och med i FUP att hunden har sprungit in i J någon/några dagar innan.
Har läst en hel del om skakvåld då deras slutsatser och undersökningsmetoder är ifrågasatta och föräldrar tidigare varit oskyldigt dömda för skakvåld.

Googla lite på shaking baby vettja.

Utefter det jag läst mig till så finns det mycket som tyder på skakvåld/trauma men kan även finnas naturliga förklaringar som jag tolkar det..

Ja skakvåld debatteras flitigt ffa i Storbritannien och usa där flera fall handlat om detta. Och där vissa blivit friade och vissa har fått bekräftat att det varit felaktigt lång tid efter första domen.
Citera
2023-01-25, 23:50
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Är du sann?
Så en vuxen kan det menar du? Hålla så inga skador uppstår?

Du trollar bara bort dig själv när du skriver så där? Oavsett vem som hållit skulle samma skador uppstå likväl in i kroppen som utanpå.

När du ändå benämner det har flickan väldigt fåååå ytliga skador vilket gör att man funderar på hur någon hållit och skakat, likväl mamman som pappan som syskon.

Därav är hur skadorna/andningsstoppet uppkommit inte helt fastställt tycker jag.
Finns alldeles för mycket om och men osv.
Inte ens experterna kan säga med säkerhet eg när de förklarar hur lång tid det tar för skadorna att uppstå.
Det enda det påstår sig veta är att en hund inte gjort det.

Och som sagt det finns fall där rättsläkare haft fel tidigare, som mannen som dog av en älg.
Ja en vuxen kan hålla ett grepp som inte ger skador eller märken.
I synnerhet en vuxen man.
Det handlar både om styrka och en liten kul detalj som har med storleken på händerna att göra.
Du kanske aldrig hållit i ett barn.
Jag har gjort det.
Citera
2023-01-25, 23:51
Medlem
Citat:
Du får fortsätta tro det.
Rättsläkaren har uteslutit det och jag gissar att den har mer erfarenhet att bedöma skador än du har.

Hon har absolut bättre erfarenheter än mig på att dra den slutsatsen men jag kan också tänka att rättsläkaren inte måste vara facit på allt.

Här har du ett exempel:

– Upptäckten av blödningarna kan inte entydigt leda till slutsatsen om våld, säger Waney Squire, patolog vid John Radcliffe hospital i Oxford, Storbritannien.

Hon har studerat flera tusen hjärnor från avlidna spädbarn och författat över hundra vetenskapliga artiklar. Länge var diagnosen shaken baby syndrome självklar även för henne. Men för drygt tio år sedan leddes hon in på ett nytt spår genom arbeten av Jennian Geddes, neuropatolog i London.

– Jennian Geddes upptäckte att i vissa fall har skador kopplade till shaken baby syndrome uppstått naturligt, genom syrebrist i hjärnan. Och när jag tittade efter så hittade även jag sådana fall, vilket fick mig att känna skuldkänslor för att jag så okritiskt hade godtagit hypotesen om skakvåld.

Sedan dess har Waney Squire anslutit sig till kritikerna. Hon menar numera att skakvåld kan uteslutas som en orsak till blödningar i hjärnan ifall det inte samtidigt går att också påvisa skador i nacken.

Källa:
https://fof.se/artikel/2014/1/nu-ifragasatts-kopplingen-mellan-hjarnskador-och-skakvald/
Citera
2023-01-25, 23:54
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Hon har absolut bättre erfarenheter än mig på att dra den slutsatsen men jag kan också tänka att rättsläkaren inte måste vara facit på allt.

Här har du ett exempel:

– Upptäckten av blödningarna kan inte entydigt leda till slutsatsen om våld, säger Waney Squire, patolog vid John Radcliffe hospital i Oxford, Storbritannien.

Hon har studerat flera tusen hjärnor från avlidna spädbarn och författat över hundra vetenskapliga artiklar. Länge var diagnosen shaken baby syndrome självklar även för henne. Men för drygt tio år sedan leddes hon in på ett nytt spår genom arbeten av Jennian Geddes, neuropatolog i London.

– Jennian Geddes upptäckte att i vissa fall har skador kopplade till shaken baby syndrome uppstått naturligt, genom syrebrist i hjärnan. Och när jag tittade efter så hittade även jag sådana fall, vilket fick mig att känna skuldkänslor för att jag så okritiskt hade godtagit hypotesen om skakvåld.

Sedan dess har Waney Squire anslutit sig till kritikerna. Hon menar numera att skakvåld kan uteslutas som en orsak till blödningar i hjärnan ifall det inte samtidigt går att också påvisa skador i nacken.

Källa:
https://fof.se/artikel/2014/1/nu-ifragasatts-kopplingen-mellan-hjarnskador-och-skakvald/
Rättsläkaren har tagit del av dom ny rönen så det behöver du inte oroa dig för.
Det finns med i bedömningen.
Du kan inte ta en artikel som allmänt talar om olika fynd och föra över till ett rättsläkarprotokoll för en enskild individ.
Citera
2023-01-26, 00:28
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Nej ge dig.
Barnen är uteslutna.

Va??? De kan ju lyfta upp en bebis och ex tappa den, glider ur greppet. 2-åringar kan lyfta yngre barn....

Jag har själv en diagnosunge, snart 8 år. Jag/vi misstänker bl.a. aggressiv autism......hen går 2 dagar/vecka i terapiskola......

Hen älskar att slå på saker och levande varelser, knivar, saxar m.m. samt ljuger direkt hen öppnar munnen.....

Jag skulle aldrig lämna hen ensam med yngre/små barn. Hen är ensambarn här.
Citera
2023-01-26, 00:31
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ja en vuxen kan hålla ett grepp som inte ger skador eller märken.
I synnerhet en vuxen man.
Det handlar både om styrka och en liten kul detalj som har med storleken på händerna att göra.
Du kanske aldrig hållit i ett barn.
Jag har gjort det.

Vad är detta för påståenden du kommer med nu, jag har läst enorm mängd fakta om skakvåld, bla om paret i Göteborg som skakade sitt barn. Där fanns flera rapporter om detta.
Du behöver hålla på ett sånt sätt att whiplash uppstår framåt och bakåt elelr åt sidan. Det spelar ingen roll ålder på förövare. Fan skärp till dig.

Vem som helst kan ha skakat den där flickan. Grannen, sonen, Johan, Mamman, pappan, fan och hans moster.
Som om ålder skulle göra skillnad. Ett barn kan ligga ner och ruskas kraftigt i axlarna tex. Så huvudet slänga fram och tillbaks. Utan att det ger märken och det skulle ett barn kunna göra. Likväl en gubbe på 80 bast.
Citera
2023-01-26, 00:31
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Jag hade också de tankarna i början. Iom att båda barnen är diagnostiserad med diverse diagnoser varav en medicinerar för adhd kan mycket väl barnen skakat barnet vid tillfälle.
Barnen uppfattar jag som ärliga i samtalet med förhörsledaren så mest troligt skulle det kommit fram men barnen får aldrig några direkta frågor om detta.

Dock tror och detta är bara en uppfattning utifrån när jag läst så lämnade L sällan ifrån sig J när hon var vaken, han verk ha haft henne i sele eller i famnen mycket så jag tror inte den teorin är rimlig. Men man vet ju som sagt inte.

Att L mest har barnet i sele kan ju bero på att han inte vågar lämna henne ensam i något rum pga att han är orolig för de andra barnens beteenden.......men min spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in