2023-01-25, 14:32
Medlem
Bitcoin stiger, aktiemarknaden stiger, bankerna är villig att förhandla räntan igen, fullt med folk på visning... enligt mig är allt detta tecken på att marknaden har nått botten, prisats in och att vi nu är på väg upp igen, men fortfarande finns det möjlighet att fynda t.ex. I Göteborg där det byggts över efterfrågan(Karlatornet)
Citera
2023-01-25, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurifixus
Bitcoin stiger, aktiemarknaden stiger, bankerna är villig att förhandla räntan igen, fullt med folk på visning... enligt mig är allt detta tecken på att marknaden har nått botten, prisats in och att vi nu är på väg upp igen, men fortfarande finns det möjlighet att fynda t.ex. I Göteborg där det byggts över efterfrågan(Karlatornet)
För att se om marknaden "prisats in" kan du titta på volym avslut (och typ inget annat). Den är fortfarande vansinnigt låg speciellt med avseende på de osålda objekten 2022, alltså har vi absolut inte nåt marknadspriser. Oberoende av om marknadspriserna vid jämvikt bottnat eller inte kommer du alltså i det närmaste garanterat se röda siffror i de släpande index vi har (hox, mäklarstatistik, osv) framåt våren.

Om du skulle ha rätt i att vi inte går nedåt längre kommer du eventuellt se en botten till sommaren eller något.
Citera
2023-01-25, 14:53
Medlem
Shakeshakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kan gå lättare att få till ett köp om du erbjuder begärt pris.

2013 när jag köpte senaste var det smockfullt på första visningen. Och ganska fullt på andra (>25 spekulanter). Men ingen kom med något bud.
Sedan erbjöd jag begärt pris. Och så blev det affär.

Jag tyckte huset var bra och läget var bra. Sedan var det en del renoveringsbehov, men priset var ju lägre pga det.

Jag funderar på just det. Säljarna vill inte sälja under 5,2 miljoner enligt mäklaren.

Till nästa visning var det 10 bokade senast jag pratade med mäklaren.

Skall avvakta och se hur de går under visningen och sen lägga ett bud på 5 miljoner. Men får som sagt se om det ens blir något bud.
Citera
2023-01-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Det hjälper ungdomen som satan på så vis att det formar deras personer till det bättre. Amorteringskulturen kommer tillbaka, traditionella familjevärderingar också istället för att vräka ut pengar på resor och tatueringar. Deras land bygger styrka dessutom, för en gångs skull. Inte för att den ambitionen finns kvar längre. Nu är den bara en bonus och som ett resultat av räntehöjningarna.
Det gäller nog fler än ungdomar. Jag känner själv att jag blivit vekare och vekare i takt med att jag blivit rikare. Kan vara åldern också såklart men jag tror mer på bekvämlighet.
Citera
2023-01-25, 15:19
Avslutad
Tippar det är många bostäder som kommer ut hos kronofogden till hösten. På blocket finns det just nu 4635 hus o lgh att hyra i Stockholm, samt 338 annonser från de som vill hyra.

Det går 1 hyresintressent på nästan 14 lediga objekt…yo do the Math…
Citera
2023-01-25, 15:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Helt riktigt, techbolag varslar ofta när pengar börja kosta just pengar.
Men det är fortfarande ett varsel, av mycket folk. Det är ju det som är poängen. Det sprider sig, ger ringar på vattnet, osv.
"Detaljhandeln pressas av näthandeln" har vi hört sen 2011. Irrelevant för denna diskussion.
Det jag skrev var, vänta över Q1 så kommer varsel i branschen märkas, pga konjunktur. Inte pga något annat.

På tal om näthandeln har jag relaterat mitt yrke de sista 2-3 veckorna talat med två helt oberoende aktörer om just en groteskt mindre volym pakethantering relaterat näthandel riktat mot privatpersoner. Gäller två av våra absolut största aktörer på marknaden.

Saker och ting kommer att märkas. Ge det Q1.

Men - återigen. Blir det inte så är det väl bra? Är det inte fantastiskt om vi kan hålla uppe tillväxt, ha en låg arbetslöshet och fenomenal aktivitet, trots justerade räntor?
Men noll och ingenting pekar på det - det är ju trots allt verkligheten.
IT-sektorn skriker efter folk på sina håll ja, och mycket inom industrin avseende automation, elektrifiering, etc. skriker efter folk. Det blir väl passande för alla de som blir varslade kommande 6 månader att utbilda sig inom det. Flera banker menar att det blir en viktig sak för staten att hantera under lågkonjunkturen. Det största problemet är kompetens. Vi har låg arbetslöshet, men också en väldigt låg kompetens hos de som faktiskt är arbetslösa.
Problemet är om vi fortfarande har ett högt inflationstryck. Det är bättre om det svider 2023 och 2024 än att vi släpper på åtstramningar 2023 och inflationen kommer tillbaka och vi får höja räntan ännu mer under ytterligare en period längre fram, då lär vi se en krasch om inte förr.
Det skulle vara betydligt jobbigare än om vi och resten av världen får ned inflationen nu genom att ha det tufft under några år.
Citera
2023-01-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är om vi fortfarande har ett högt inflationstryck. Det är bättre om det svider 2023 och 2024 än att vi släpper på åtstramningar 2023 och inflationen kommer tillbaka och vi får höja räntan ännu mer under ytterligare en period längre fram, då lär vi se en krasch om inte förr.
Det skulle vara betydligt jobbigare än om vi och resten av världen får ned inflationen nu genom att ha det tufft under några år.

Vad som är bättre eller sämre än något annat för 2024 vet naturligtvis varken du, jag eller någon annan idag i januari 2023. Det finns ingen spåkula som talar om exakt hur det kommer att bli.
Däremot har vi de ekonomiska prognoser att ta i hänsyn för debatt, vilka i nuläget återigen inte är särskilt galna. Det är trots allt ett mycket troligt scenario. Däri ingår usel tillväxt, en ökad arbetslöshet och en lägre inflation.
Givet det, är naturligtvis en justering av räntan neråt 2024 inget märkligt. Tvärt om.

Hur det faktiskt blir och beter sig vet vi inte.
Att det kommer bli tufft både 2023 och 2024 är nog alla överens om. Det är inga stora justeringar neråt 2024 man spår. Tvärt om knappt märkbart. Det är väl snarare signaler man talar om. En sänkning om 25 punkter kan vara nog så viktig i en usel ekonomi för att få igång aktiviteten.
Citera
2023-01-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Det blir tydligare att ingen faktiskt sköter sitt jobb längre. De basunerar helt enkelt ut rubriker utan att analysera data.

Det senaste och mest häpnadsväckande exemplet på detta är SBAB:s påstående att "inflationen har nått en topp", vilket bara är en repetition av vad mainstream repeterar i USA. Vart man än tittar i mainstream (och på sociala medier) upprepar folk detta uttalande som om det vore ett faktum.

Det är inget faktum. Inflationen har inte toppat. Och datan bekräftar detta.

Nästan all nedgång i inflation i USA har kommit från fallande energipriser. Och energipriserna har fallit eftersom Biden-administrationen dumpade över 250 MILJONER fat olja från SPR ut på marknaden. För att sätta detta i perspektiv är det nästan 40% av SPR. Och Biden-administrationen har dumpat det på mindre än två år. Det är anledningen till att energipriserna har sjunkit.

Förutom nedgången i energipriserna fanns den enda betydande nedgången hos begagnade bilar. Allt annat stiger fortfarande i pris.

Jag tar upp allt detta eftersom nu, när Biden-administratören inte längre dumpar miljontals fat olja på marknaden, har energipriserna bottnat.

Oljan har börjat vända uppåt. Situationen är ännu värre för bensin.

Så om inte Biden vill tömma SPR till 0, är denna "inflationen har nått en topp"-saga över för SBAB. Inflationen kommer att komma tillbaka med en smäll. Och ingen i mainstream är positionerad för den smällen.

Det behövs inte ens analysera utan höjer USA får vi följa efter för att undvika en valutakollaps.

Det går väl lite sådär på börsen nu för efter stängning fick de för sig om att Microsofts var +5% efter rapport men idag -3,3% istället.
https://postimg.cc/bSp5f6tt

Oljan är svår för nu när kina öppnar upp kan det bli ökat behov men går det dåligt för oss minskar behovet.

Det kanske inte ens spelar så stor roll om vi höjer räntan så länge USA gör det eftersom det kommer driva upp månadskostnaden för varje svenne hur de än gör.
Citera
2023-01-25, 17:46
Medlem
ETA2824-2s avatar
Riksbanken sågas – kan knäcka bostadsmarknaden: https://www.gp.se/ekonomi/riksbanken-s%C3%A5gas-kan-kn%C3%A4cka-bostadsmarknaden-1.90701431

"Riksbanken har under stora delar av Stefan Ingves 17 år som chef prioriterat fel, enligt Annika Winsth, chefsekonom på Nordea. Detta har gjort Sverige mer sårbart än många andra länder och nu får vi betala notan, anser hon.
– Risken är att man knäcker bostadsmarknaden, säger hon om de räntehöjningar som nu väntas."

Varför pratar man inte om att knäcka bostadsmarknaden när den är på uppgång? Minst lika många gynnas av nedgång som uppgång, men eviga prisökningar är alltid bäst enligt media och storbankerna.
Citera
2023-01-25, 17:59
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Tippar det är många bostäder som kommer ut hos kronofogden till hösten. På blocket finns det just nu 4635 hus o lgh att hyra i Stockholm, samt 338 annonser från de som vill hyra.

Det går 1 hyresintressent på nästan 14 lediga objekt…yo do the Math…

Vad brukar det vara för förhållande mellan sökes och uthyres då?

En del av förhållandet kanske snarare speglar vanligt beteende. Det vill säga: sökande letar bland existerande uthyres-annonser i större utsträckning än de läger upp en egen sökes-annons.
Citera
2023-01-25, 18:20
Avslutad
Historiskt kan jag bara relatera till Uppsala på blocket. För ett-två år sedan är min minnesbild att det brukade vara strax under 400 uthyres och 60-70 på vill hyra. Nu är det runt 630(i ökande) och endast ca 15 på vill hyra. Väldigt många objekt är f o m uthyres omgående, vilket väl ändå tyder på lite desperation. Men så klart vissa har byggt attefallshus eller källarlgh i villan, eller hyr ut rum. Men tror många av dessa inte tagit det steget av annat skäl än för dyra kostnader. Min bild är i vart fall att trenden är ökande. I en annons jag såg i dag för lgh, stod ”flyttar hem till föräldrarna.”
Citera
2023-01-25, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Riksbanken sågas – kan knäcka bostadsmarknaden: https://www.gp.se/ekonomi/riksbanken-s%C3%A5gas-kan-kn%C3%A4cka-bostadsmarknaden-1.90701431

"Riksbanken har under stora delar av Stefan Ingves 17 år som chef prioriterat fel, enligt Annika Winsth, chefsekonom på Nordea. Detta har gjort Sverige mer sårbart än många andra länder och nu får vi betala notan, anser hon.
– Risken är att man knäcker bostadsmarknaden, säger hon om de räntehöjningar som nu väntas."

Varför pratar man inte om att knäcka bostadsmarknaden när den är på uppgång? Minst lika många gynnas av nedgång som uppgång, men eviga prisökningar är alltid bäst enligt media och storbankerna.

Dessa bankfjantar har inte gjort något än lovordat utvecklingen de senaste 25 åren som skickat folket, kommunerna, regionerna och företagen ned i skuldträsket - som bankerna tjänar stora pengar hela tiden på såklart.

Fattas bara att man tappar kontrollen även över statsskulden. I Sverige brukar vi tappa kontrollen över det mesta. Just nu har vi tappat kontrollen över elproduktion, skjutvapen, invandring, de svenska passen, narkotika och inflation. Samtidigt vill vi gärna ha krig (vi slås ut snabbt och svenskarna kommer att börja yla). Inflationen kan dock betvingas, det är faktiskt på gång.

Hennes uttalande är helt meningslöst. Dessutom är hon inte särskilt snygg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in