2023-02-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du behåller din tid i den svenska a-kassan när du flyttar över till en dansk a-kassa. När du börjar arbeta i Danmark är det viktigt att du anmäler dig till en dansk a-kassa redan på din första arbetsdag så det inte blir något glapp. När du som gränspendlare kontaktar en a-kassa i Sverige eller Danmark, ska du be om att få prata med deras EU-handläggare (EU-sagsbehandler).

Och då är det den svenska a-kassan man får ersättning från om man blir av med jobbet?
Citera
2023-02-05, 09:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Och då är det den svenska a-kassan man får ersättning från om man blir av med jobbet?
Blir du helt arbetslös så ska du enligt EU-regler ansöka om ersättning hos en svensk a-kassa. Som arbetslös ska du anmäla dig på Arbetsförmedlingen i Sverige din första arbetslösa dag. För att få inkomstrelaterad ersättning måste du ansöka om medlemskap i svensk a-kassa. Detta sker skriftligt på en blankett som du hittar på a-kassans hemsida. Det är viktigt att det inte blir något glapp i medlemskapet då du byter från dansk till svensk a-kassa! Detta p g a att det krävs minst 12 månaders sammanhängande medlemskap, antingen i dansk eller svensk a-kassa, för att ha rätt till inkomstbaserad ersättning.

Din skriftliga ansökan ska vara inkommen till din a-kassa senast samma månad som du vill bli medlem. På din ansökan ska du informera om att du varit "gränsarbetare".
Citera
2023-02-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Blir du helt arbetslös så ska du enligt EU-regler ansöka om ersättning hos en svensk a-kassa. Som arbetslös ska du anmäla dig på Arbetsförmedlingen i Sverige din första arbetslösa dag. För att få inkomstrelaterad ersättning måste du ansöka om medlemskap i svensk a-kassa. Detta sker skriftligt på en blankett som du hittar på a-kassans hemsida. Det är viktigt att det inte blir något glapp i medlemskapet då du byter från dansk till svensk a-kassa! Detta p g a att det krävs minst 12 månaders sammanhängande medlemskap, antingen i dansk eller svensk a-kassa, för att ha rätt till inkomstbaserad ersättning.

Din skriftliga ansökan ska vara inkommen till din a-kassa senast samma månad som du vill bli medlem. På din ansökan ska du informera om att du varit "gränsarbetare".

Tack! Då fattas bara ett jobberbjudande sen är jag redo.
Citera
2023-02-06, 13:38
Medlem
Hej! Jag har inte riktigt fått kläm på det här med A-kassan.

Jag har varit utan jobb ett tag nu (pluggade en utbildning, ledde inte till jobb pga corona och allt annat som påverkat ekonomin) men nu har jag tänkt ta tag i arbetssökandet igen.

Jag är inskriven hos arbetsförmedlingen men måste jag vara med i en A-kassa för att få ut ersättning? Nu har jag inte varit inskriven hos varken arbetsförmedlingen eller försäkringskassan sedan 2008 men som jag minns det då så behövde man bara vara inskriven på arbetsförmedlingen för att få ut pengar från försäkringskassan.

Anledningen till jag frågar är för att när jag ska fylla in blanketten för A-kassa så vill dom ha uppgifter såsom som jag inte riktigt kan fylla i pga jag inte jobbat de senaste 12 månaderna osv. Så jag blir lite fundersam om det krävs för att vara med i A-kassan för att få ut ersättning eller om det bara krävs att vara inskriven hos arbetsförmedlingen för att få ut ersättning från försäkringskassan?

Jag är ganska så säker på att jag kommer ha jobb inom 2 månader så förhoppningsvis blir det ingen långvarig inskrivning hos arbetsförmedlningen.
Citera
2023-02-08, 07:25
Bannlyst
Hur mycket kan jag få i akassa?

Hej

Kommer snart bli arbetslös och kommer få ut 15324 kr före skatt. Hur mycket blir det efter skatt? Jag bor i Östergötlands län och är med i fastighets akassa? För just nu betalar jag 3284 i skatt. Det måste väl bara mindre? Sedan tjänar jag 19281 kr före skatt och har utgifter på 6000 kr. Kommer jag att klara mig ekobomiskt?
Citera
2023-02-08, 07:33
Medlem
Hackenbush55s avatar
De tar nog ca 2500-3000 i skatt och hur du kommer att klara dig är väl bara att dra ifrån utgifterna från din inkomst och se vad som blir över.
Citera
2023-02-08, 08:22
Medlem
vadsadusadus avatar
Du skriver att du har utgifter på 6000kr. Alltså är det väl det du behöver för klara dig? Eller du har inte räknat in allt?
Citera
2023-02-08, 09:23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunken33
Hej

Kommer snart bli arbetslös och kommer få ut 15324 kr före skatt. Hur mycket blir det efter skatt? Jag bor i Östergötlands län och är med i fastighets akassa? För just nu betalar jag 3284 i skatt. Det måste väl bara mindre? Sedan tjänar jag 19281 kr före skatt och har utgifter på 6000 kr. Kommer jag att klara mig ekobomiskt?
Du går in på Skatteverkets sida och räknar ut vad din skatt kommer att bli. Om du kommer att klara dig beror på hur stora månatliga utgifter du har.

Allt det där fick du lära dig i skolan.

Här finns en sida du kan ha nytta av: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/skattekontobetalaochfatillbaka/raknautdinskatt.4.309a41aa1672ad0c837436a.html
Citera
2023-02-08, 12:12
Avslutad
Du får behålla 12'000-12'400 efter skatt lite beroende på vilken kommun du bor i och om du är med i kyrkan osv.

Jag antar att du menar att du har räkningar inklusive hyra på 6'000.

Det går ju att leva på 6'000 kronor per månad efter hyra etc är betalt. Men jag skulle inte kalla det bekvämt. Det är 200 kronor om dagen. Man äter ungefär 300 gram kött på en dag som karl. Fläskkotletter kostar ju ca. 120 kronor per kg numera på någon billig butik. Det blir 40 kronor för köttet per dag. 160 kronor kvar.

1 liter apelsinjuice kostar 20 kronor. Dricker du 0,5 liter är du nere på 150 kronor kvar. Vill du ha kaffe kostar det ungefär 2 kronor koppen. Två större muggar kostar därmed 10 kronor. Nu är det 140 kronor kvar.

Hygienartiklar går på ca. 20 kronor per dag också. 120 kronor kvar.

Kort sagt socialen räknade med att man brände 133 kronor per dag innan inflationen förra året.

Med 10 % prisökning blir det 126 kronor. Så du kan slösa 74 kronor per dygn på annat än överlevnad. Det är ca 500 kronor i veckan.

EDIT: Insåg att jag räknat med jobbskatteavdrag. Då du inte jobbar får du inget sådant. Du får socialbidragsnivå helt enkelt.
Senast redigerad av DefactoAnarki 2023-02-08 kl. 12:15.
Citera
2023-02-08, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dunken33
Hej

Du vet att LFU inte nödvändigtvis är a-kasse grundande va?

Spelar ingen roll att du betalat in till a-kassan. Du får inte ut något om du bara har LFU anställning i normalfallet.
Citera
2023-02-08, 22:59
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Du vet att LFU inte nödvändigtvis är a-kasse grundande va?

Spelar ingen roll att du betalat in till a-kassan. Du får inte ut något om du bara har LFU anställning i normalfallet.
Var utläser du att TS är anställd med lönebidrag?
Citera
2023-02-09, 03:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Var utläser du att TS är anställd med lönebidrag?

I annan tråd han startat skriver han om den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in